De zonen van mijn collega zijn na vele uren vakkenvullen de trotse eigenaar van een KTM EXC250F uit 2007 geworden. In hun ijver de 250 in optimale conditie te krijgen hebben ze de olieaftapplug te vast aangedraaid en is de schroefdraad dol. Dit is probleem 1.
Probleem 1 is waarschijnlijk oplosbaar met een Helicoil. Er is echter nog een probleem, de bout wil er niet uit en blijft gewoon ronddraaien.
Probleem 3 is het beschikbare budget om de KTM te repareren. De KTM staat bij een dealer en de reparatiekosten zijn aanzienlijk.
Omdat ik de KTM niet in detail ken, heb ik wat Google-onderzoek gedaan en gezien dat de plug in een vertikale wand zit op een, met een boormachine, onbereikbare plek.
Verder vond ik in de archieven van Motor-forum berichten over het plaatsen van Helicoils, waarbij spanen in het motorcompartiment vermeden werden. Deze berichten zijn van 2010 en ook de betreffende auteur heeft sindsdien geen berichten meer geplaatst.
Daarom de volgende vragen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de reparatie van schroefdraad al dan niet van een KTM? Hoe krijgen we de bout eruit zonder
afdichtingsvlakken te beschadigen? Hoe worden spanen ed. vermeden en/of afgevoerd tijdens de bewerkingen van de Helicoil?
Kan de helicoil geplaatst worden zonder het blok uit het frame te lichten, of moet zelfs het hele blok uit elkaar?
Probleem 1 is waarschijnlijk oplosbaar met een Helicoil. Er is echter nog een probleem, de bout wil er niet uit en blijft gewoon ronddraaien.
Probleem 3 is het beschikbare budget om de KTM te repareren. De KTM staat bij een dealer en de reparatiekosten zijn aanzienlijk.
Omdat ik de KTM niet in detail ken, heb ik wat Google-onderzoek gedaan en gezien dat de plug in een vertikale wand zit op een, met een boormachine, onbereikbare plek.
Verder vond ik in de archieven van Motor-forum berichten over het plaatsen van Helicoils, waarbij spanen in het motorcompartiment vermeden werden. Deze berichten zijn van 2010 en ook de betreffende auteur heeft sindsdien geen berichten meer geplaatst.
Daarom de volgende vragen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de reparatie van schroefdraad al dan niet van een KTM? Hoe krijgen we de bout eruit zonder
afdichtingsvlakken te beschadigen? Hoe worden spanen ed. vermeden en/of afgevoerd tijdens de bewerkingen van de Helicoil?
Kan de helicoil geplaatst worden zonder het blok uit het frame te lichten, of moet zelfs het hele blok uit elkaar?