ktm gs 250 1985

jaspergs1985

Rookie
27 nov 2009
7
0
Silvolde
hej,

ik heb sinds kort een ktm gs 250 uit 1985
en wil hem weer fijn in orde gaan maken.
wil iemand me aan informatie helpen.
goede en slechte dingen
veel voorkomende problemen enz enz.

vriendelijke groet, jasper
 
Slecht:
Koppelingsdeksel. Die moet van aluminium zijn. De slechte zijn van een magnesium legering waarbij de waterpomp nogal snel wegrot.
Lager achter de koppeling wil nog weleens snel slecht worden (is een heel smal lager)
Achterrem deugt niet, zet hier zo snel mogelijk een ander remsysteem op (schijfrem uit 87? -nieuwer) maar dan niet met de dubbelzuiger remklauw.
Kickstarter wil nog weleens uitlubberen, kickstarter van een Peugeot Foxy past ook perfect.
Achterbruglager en linklagers zijn hopeloos. Dit zijn nl. lagers met een kooi (hoe verzinnen ze het). Ik heb bij mij toe de linklagers vervangen door kogelgewrichten (heim lagers )
heim-lha.jpg

En de lagers in de achterbrug door volledige naald lagers (welk type weet ik niet meer) en met een betere afdichting (uit de lc4 van 92 dacht ik)

Andere info:
Tandwielen 14 voor en 52 achter (top ligt dan rond de 130) Beste overbrenging voor offroad.
Sproeier 195 in de zomer (+15grC), 205 in de winter (onder de 5grC) En dan wat stoeien met de gasnaald voor het juiste mengsel in het midden gebied. Ontsteking op 2.1mm voor BDP.
Stel je vering goed op je gewicht af . Luchtkamer 140mm sae 5 vvork olie (=+/-550cc per poot)
Draai de vooras M6 klemboutjes nooit te stak aan (momentsleutel) anders kun je of de draad eruit trekken of je as opname kan breken.
En houd je zuiger in de gaten, liggen er geen 100den van op voorraad. En als ze er liggen dan is het meteen de hoofdprijs. Brouwer had 4 jaar geleden voor mij een originele zuiger voor een "matsprijsje" €400, de zot |( Volgens mij heb ik er toen een Woessner in gezet (160euro dacht ik).
Bougie was altijd een gewone B8ES ipv de B9EG die nogal snel de geest gaf.

Goed:
ik heb 20jaar met zo'n ding rondgereden en nog nooit ernstige mankementen gehad.
Als je maar een goede mengolie gebruikt (1:40) met euro95. En ik gebruikte altijd denicol 10/15 light versnellingsbak olie (nu nog steeds bij de 4takt). Ik zeg niet dat dat merk heilig is, maar ik ken geen versnellingsbak/koppelings problemen. Never change a winning team ;)

Nog 1 tip, probeer er een motorblok bij te vinden, motortype staat op het blok onder het koppelingsdeksel 544 dacht ik.
Just in case of..... Onderdelen wordren steeds schaarser of €€€€€€€.

Nog veel meer info op The Unofficial KTM 495 Site ,met name KTM495 Spare Parts manual, Engine 1982 is interessant.

Succes.
 
hej,

bedankt voor deze info komt allemaal wel van pas.
maar wij gaan er niet mee wedstrijden rijden is gewoon voor de hobby
kwam deze goedkoop tegen.

zijn op het moment bezig met de krukas want vliegwiel blijft niet zitten omdat hij spiebaan heeft gesloopt.

gr. jasper
 
Spiebaan heeft niets met het vastzetten te maken; is alleen voor een positie bepaling.
Vliegwiel moet vastzitten omdat de zaak conisch is.
Btw Ik heb die motor gezien in een ander topic , alles is hetzelfde behalve de voorvork. Ik had een WP daar zit een marzocchi in. Dus die luchtkamer is anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan