KTM handvatverwarming monteren

Keeshaven

Rookie
15 jun 2016
27
1
Rotterdam
KTM DUKE MET HANDVAT VERWARMING.

Als je voor je plezier of anderzijds het handig (praktisch) vindt om met je KTM duke (125 – 200 – 390) de “wintermaanden” door te toeren, is handvat verwarming [ bestel nr. 60112964044 ] een zinvol accessoir.

Ik gebruik het woord toeren, gewoon omdat zo`n 125 – 200 – 390 duke nou niet zo`n beest is. [Ergo: Je rijdt er niet ff mee naar San Remo (1400km). Zelf heb ik het menigmaal gedaan en weer terug, maar wel op mijn BMW F650GS met een verhoogt scherm.] En laat ik dit zeggen: Als je 18u onderweg ben (± 250km rijden – wat eten, drinken, ketting smeren en tanken en dan weer verder), dan vind je het aan het eind van die dag wel weer genoeg geweest.

Zo, het zei gezegd. Nu weer over de DUKE. Zelf hebben wij een 200. En voor ons de ideale motor, licht van stuk en de power van een 80cc racer. Mooi voor in en om Rotterdam, maar ook naar Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Drachten is het gewoon te doen. Zeker als je gewoon 100 km p\u aanhoud. En om daar te komen, start je hem gewoon en 8,5 sec later rij je 100 Km p\u. Wie doet je wat.
MAAR: Je moet het wel willen zien. En je eigen weg volgen. En de max. snelheid is hier (helaas) toch maar 130 en dat haalt hij. (En van 100 naar 120 Km p\u kost slechts 10 sec.)
Maar goed, nu terug naar de koptekst. Dan wel het plaatsen daarvan.

Wij hebben gekozen voor de originele KTM verwarming. Kost wel wat (€ 88,33), maar dan hebbie ook wat EN het is in wezen gewoon een plug & Play verhaal en is er weinig over te vertellen. Maar toch doe ik het, inclusief wat foto`s.

De tekst heb ik overgenomen van de handleiding en omgezet in gewoon Nederlands, want natuurlijk stond het in 8 talen, maar …….

1. Bevestiging van de handvatten met verwarming.

a. Verwijdert u eerst de originele handvatten. Dit gaat het gemakkelijkst door (dwars op de rijrichting) ze voorzichtig, er af te snijden.

b. De 2 verwarmde handvatten hebben verscheidene (binnen) diameters. Het handvat met de kleinste binnendiameter (ca. 22mm) wordt, tot de aanslag, over de linker stuurhelft geschoven. Denk er aan, dat het handvat, zo gepositioneerd wordt, dat de kabel in de gewenste richting ligt (onder), voordat de KTM handvat-lijm wordt aangebracht. (Op het stuur en de binnenkant handvat.)

7AEJlcM.jpg


c. Het handvat met de grotere binnendiameter (ca 24mm) wordt op de rechter stuurhelft, over de gashendel geschoven. Positioneert het handvat zo, dat de kabel in geen enkele stand van de gashendel, klem loopt dan wel strak komt te staan en leg hem vast met een kabelbinder om de bestaande kabelstrengen. Ook hier geldt, dat voor de lijm aangebracht wordt, de gashendel en het verwarmingshandvat vetvrij gemaakt is, voordat het op de gashendel wordt geschoven. Plaats voor de montage van handbeschermer (Als je die hebt) de (tussen) ring (2) en bevestig het geheel met de meegeleverde M8x50 bout.

d. Controleer of de gashendel licht loopt en bij loslaten in zijn normale ruststand terug keert.
Tip van mij: De opstaande randen afzagen en zeker geen lijm gebruiken, eerder wat vaseline. Want dit handvat gaat er moeilijk op.

WYSdVRF.jpg



2. Bevestiging van de schakelaar.
Het dubbelplakband (3) aanbrengen tussen schakelaar en schakelaarbevestiging (4). Voor een optimale kleefkracht moet de beugel voor het monteren van de schakelaar ontvet worden. Monteer de gehele schakelunit in een goede positie op het stuur.

25J2sQg.jpg


3. Elektrische aansluiting.
a. Verbind de elektrische handvatten met de schakelaar, zoals op schema staat. Leg de kabels langs de bestaande kabels en de cockpitdrager en bind ze er aan vast. En wel zo dat ze genoeg speling hebben en niet kapot kunnen schuren. Ook de draairuimte van het stuur moet gehandhaafd blijven.

3p6MuzB.jpg


b. De rood\zwarte draad dient voor de stroom verzorging. Verbind deze met de vrij hangende (Rood\gele draad) stekker. En de wit\zwarte draad dient voor de massa. Verbind deze met de vrij hangende (geel\zwarte draad) stekker. [In koplamphuis] (Rood = +, zwart = –.

it3lSpk.jpg


Deze stekkers levert alleen bij ingeschakeld contact stroom en verhindert zo, dat de accu niet ontlaad, als de elek. handvatten na het uitzetten van de motor niet uitgeschakeld worden.

Met een beetje goede wil kunnen de handgreep en schakelaar bedrading gewoon langs de reeds bestaande bedrading (links en rechts) bovenlangs achter de koplamp ingevoerd worden. En ook daar met beleid, de wat ruime h.v.v. bedrading rond leggen. Als je dat goed gedaan heb kan de koplamp unit weer dicht geklapt worden. Zet de koplamp unit weer vast, schakel het contact aan, druk op de h.v.v. schakelaar (effe vast houden) en het werkt.

IFDRrBo.jpg


En het enige wat je ziet is een klein stukje draad onder het stuur uitkomen.

SsICtBo.jpg


Tot zover mijn verhaaltje, rest mij nog de functie info uit het boekje.

4. Funkties
Inschakelen \ Uitschakelen: De schakelaar voor ca. 3 seconde ingedrukt houden.

Snelstart: De snelstart functie is gedurende 4 minuten na de start actief. In die tijd knippert de opgeslagen Led. Om `m uit te schakelen dient op de knop gedrukt te worden.

Warmteinstelling: Om een andere warmte keuze te kiezen, dient de knop bedient te worden tot de gewenste keuze bereikt is. Warmte keuzes zijn 1 > 2 > 3 > 4.
De Led van de gewenste warmte keuze, licht de eerste 2 – 3 seconde op.

Geheugeninstelling: De warmtekeuse die het laatst geselecteerd is\was, wordt onthouden. En wordt bij het volgende sleutelcontact automatisch getoond.

Weer met genoegen gedaan en met vriendelijke groet verblijf ik,
keeshaven
 
Laatst bewerkt:
'KTM DUKE MET HANDVAT VERWARMING.' > 'KTM handvatverwarming monteren. '


En laat ik dit zeggen: Als je 18u onderweg ben (± 250km rijden – wat eten, drinken, ketting smeren en tanken en dan weer verder), dan vind je het aan het eind van die dag wel weer genoeg geweest.



d. Controleer of de gashendel licht loopt en bij loslaten in zijn normale ruststand terug keert.
~Tip van mij: De opstaande randen afzagen en zeker geen lijm gebruiken, eerder wat vaseline. Want dit handvat gaat er moeilijk op.



250 km / 18 uur ? Ik denk dat je een 0 vergeten bent of je bent een enorme liefhebber van eten en drinken ? ;)


Vaseline...blijft heeel lang glad en glibberig terwijl als het handvat eenmaal zit je liever niet hebt dat het handvat nog nat en glibberig 'vast' zit. De handvaten verwarmen scheelt al heel erg veel, anders drupje afwasmiddel gebruiken, dat droogt netjes in.
 
Laatst bewerkt:
'KTM DUKE MET HANDVAT VERWARMING.' > 'KTM handvatverwarming monteren. '250 km / 18 uur ? Ik denk dat je een 0 vergeten bent of je bent een enorme liefhebber van eten en drinken ? ;)


Vaseline...blijft heeel lang glad en glibberig terwijl als het handvat eenmaal zit je liever niet hebt dat het handvat nog nat en glibberig 'vast' zit. De handvaten verwarmen scheelt al heel erg veel, anders drupje afwasmiddel gebruiken, dat droogt netjes in.
Je leest het niet goed hij heeft er 18 uur over gedaan maar reed met intervals van 250 km dus na 250 km gestopt en zichzelf en motor van alles voorzien en dan weer verder :W
 
Deze handvatverwarming is die van Daytona (hot grips), maar dan met een ktm logo'tje erop. Heb ze zelf sinds 1,5 maand ook op mijn Honda zitten en ben er echt super tevreden over! Kan het iedereen aanraden, vooral vanwege de eenvoud, warmte en het formaat van de unit (vergeleken met de Oxford hot grips).
 
Laatst bewerkt:
@TS, heeft de Duke 390 ook een assesoire aansluiting in/bij de koplamp?

Ik heb nu de navi en handvat verwarming met een relais (en zekering) op de accu aangesloten en een stuur stroompje uit de zekering houder gehaald. Maar een originele aansluiting is een stuk mooier natuurlijk. Zelf heb ik de Oxford handvat verwarming.

De gashendel heb ik een beetje glad gemaakt met de dremel en erna het nieuwe handvat er wel met lijm op gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan