KTM DUKE MET HANDVAT VERWARMING.
Als je voor je plezier of anderzijds het handig (praktisch) vindt om met je KTM duke (125 – 200 – 390) de “wintermaanden” door te toeren, is handvat verwarming [ bestel nr. 60112964044 ] een zinvol accessoir.
Ik gebruik het woord toeren, gewoon omdat zo`n 125 – 200 – 390 duke nou niet zo`n beest is. [Ergo: Je rijdt er niet ff mee naar San Remo (1400km). Zelf heb ik het menigmaal gedaan en weer terug, maar wel op mijn BMW F650GS met een verhoogt scherm.] En laat ik dit zeggen: Als je 18u onderweg ben (± 250km rijden – wat eten, drinken, ketting smeren en tanken en dan weer verder), dan vind je het aan het eind van die dag wel weer genoeg geweest.
Zo, het zei gezegd. Nu weer over de DUKE. Zelf hebben wij een 200. En voor ons de ideale motor, licht van stuk en de power van een 80cc racer. Mooi voor in en om Rotterdam, maar ook naar Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Drachten is het gewoon te doen. Zeker als je gewoon 100 km p\u aanhoud. En om daar te komen, start je hem gewoon en 8,5 sec later rij je 100 Km p\u. Wie doet je wat.
MAAR: Je moet het wel willen zien. En je eigen weg volgen. En de max. snelheid is hier (helaas) toch maar 130 en dat haalt hij. (En van 100 naar 120 Km p\u kost slechts 10 sec.)
Maar goed, nu terug naar de koptekst. Dan wel het plaatsen daarvan.
Wij hebben gekozen voor de originele KTM verwarming. Kost wel wat (€ 88,33), maar dan hebbie ook wat EN het is in wezen gewoon een plug & Play verhaal en is er weinig over te vertellen. Maar toch doe ik het, inclusief wat foto`s.
De tekst heb ik overgenomen van de handleiding en omgezet in gewoon Nederlands, want natuurlijk stond het in 8 talen, maar …….
1. Bevestiging van de handvatten met verwarming.
a. Verwijdert u eerst de originele handvatten. Dit gaat het gemakkelijkst door (dwars op de rijrichting) ze voorzichtig, er af te snijden.
b. De 2 verwarmde handvatten hebben verscheidene (binnen) diameters. Het handvat met de kleinste binnendiameter (ca. 22mm) wordt, tot de aanslag, over de linker stuurhelft geschoven. Denk er aan, dat het handvat, zo gepositioneerd wordt, dat de kabel in de gewenste richting ligt (onder), voordat de KTM handvat-lijm wordt aangebracht. (Op het stuur en de binnenkant handvat.)
c. Het handvat met de grotere binnendiameter (ca 24mm) wordt op de rechter stuurhelft, over de gashendel geschoven. Positioneert het handvat zo, dat de kabel in geen enkele stand van de gashendel, klem loopt dan wel strak komt te staan en leg hem vast met een kabelbinder om de bestaande kabelstrengen. Ook hier geldt, dat voor de lijm aangebracht wordt, de gashendel en het verwarmingshandvat vetvrij gemaakt is, voordat het op de gashendel wordt geschoven. Plaats voor de montage van handbeschermer (Als je die hebt) de (tussen) ring (2) en bevestig het geheel met de meegeleverde M8x50 bout.
d. Controleer of de gashendel licht loopt en bij loslaten in zijn normale ruststand terug keert.
Tip van mij: De opstaande randen afzagen en zeker geen lijm gebruiken, eerder wat vaseline. Want dit handvat gaat er moeilijk op.
2. Bevestiging van de schakelaar.
Het dubbelplakband (3) aanbrengen tussen schakelaar en schakelaarbevestiging (4). Voor een optimale kleefkracht moet de beugel voor het monteren van de schakelaar ontvet worden. Monteer de gehele schakelunit in een goede positie op het stuur.
3. Elektrische aansluiting.
a. Verbind de elektrische handvatten met de schakelaar, zoals op schema staat. Leg de kabels langs de bestaande kabels en de cockpitdrager en bind ze er aan vast. En wel zo dat ze genoeg speling hebben en niet kapot kunnen schuren. Ook de draairuimte van het stuur moet gehandhaafd blijven.
b. De rood\zwarte draad dient voor de stroom verzorging. Verbind deze met de vrij hangende (Rood\gele draad) stekker. En de wit\zwarte draad dient voor de massa. Verbind deze met de vrij hangende (geel\zwarte draad) stekker. [In koplamphuis] (Rood = +, zwart = –.
Deze stekkers levert alleen bij ingeschakeld contact stroom en verhindert zo, dat de accu niet ontlaad, als de elek. handvatten na het uitzetten van de motor niet uitgeschakeld worden.
Met een beetje goede wil kunnen de handgreep en schakelaar bedrading gewoon langs de reeds bestaande bedrading (links en rechts) bovenlangs achter de koplamp ingevoerd worden. En ook daar met beleid, de wat ruime h.v.v. bedrading rond leggen. Als je dat goed gedaan heb kan de koplamp unit weer dicht geklapt worden. Zet de koplamp unit weer vast, schakel het contact aan, druk op de h.v.v. schakelaar (effe vast houden) en het werkt.
En het enige wat je ziet is een klein stukje draad onder het stuur uitkomen.
Tot zover mijn verhaaltje, rest mij nog de functie info uit het boekje.
4. Funkties
Inschakelen \ Uitschakelen: De schakelaar voor ca. 3 seconde ingedrukt houden.
Snelstart: De snelstart functie is gedurende 4 minuten na de start actief. In die tijd knippert de opgeslagen Led. Om `m uit te schakelen dient op de knop gedrukt te worden.
Warmteinstelling: Om een andere warmte keuze te kiezen, dient de knop bedient te worden tot de gewenste keuze bereikt is. Warmte keuzes zijn 1 > 2 > 3 > 4.
De Led van de gewenste warmte keuze, licht de eerste 2 – 3 seconde op.
Geheugeninstelling: De warmtekeuse die het laatst geselecteerd is\was, wordt onthouden. En wordt bij het volgende sleutelcontact automatisch getoond.
Weer met genoegen gedaan en met vriendelijke groet verblijf ik,
keeshaven
Als je voor je plezier of anderzijds het handig (praktisch) vindt om met je KTM duke (125 – 200 – 390) de “wintermaanden” door te toeren, is handvat verwarming [ bestel nr. 60112964044 ] een zinvol accessoir.
Ik gebruik het woord toeren, gewoon omdat zo`n 125 – 200 – 390 duke nou niet zo`n beest is. [Ergo: Je rijdt er niet ff mee naar San Remo (1400km). Zelf heb ik het menigmaal gedaan en weer terug, maar wel op mijn BMW F650GS met een verhoogt scherm.] En laat ik dit zeggen: Als je 18u onderweg ben (± 250km rijden – wat eten, drinken, ketting smeren en tanken en dan weer verder), dan vind je het aan het eind van die dag wel weer genoeg geweest.
Zo, het zei gezegd. Nu weer over de DUKE. Zelf hebben wij een 200. En voor ons de ideale motor, licht van stuk en de power van een 80cc racer. Mooi voor in en om Rotterdam, maar ook naar Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Drachten is het gewoon te doen. Zeker als je gewoon 100 km p\u aanhoud. En om daar te komen, start je hem gewoon en 8,5 sec later rij je 100 Km p\u. Wie doet je wat.
MAAR: Je moet het wel willen zien. En je eigen weg volgen. En de max. snelheid is hier (helaas) toch maar 130 en dat haalt hij. (En van 100 naar 120 Km p\u kost slechts 10 sec.)
Maar goed, nu terug naar de koptekst. Dan wel het plaatsen daarvan.
Wij hebben gekozen voor de originele KTM verwarming. Kost wel wat (€ 88,33), maar dan hebbie ook wat EN het is in wezen gewoon een plug & Play verhaal en is er weinig over te vertellen. Maar toch doe ik het, inclusief wat foto`s.
De tekst heb ik overgenomen van de handleiding en omgezet in gewoon Nederlands, want natuurlijk stond het in 8 talen, maar …….
1. Bevestiging van de handvatten met verwarming.
a. Verwijdert u eerst de originele handvatten. Dit gaat het gemakkelijkst door (dwars op de rijrichting) ze voorzichtig, er af te snijden.
b. De 2 verwarmde handvatten hebben verscheidene (binnen) diameters. Het handvat met de kleinste binnendiameter (ca. 22mm) wordt, tot de aanslag, over de linker stuurhelft geschoven. Denk er aan, dat het handvat, zo gepositioneerd wordt, dat de kabel in de gewenste richting ligt (onder), voordat de KTM handvat-lijm wordt aangebracht. (Op het stuur en de binnenkant handvat.)
c. Het handvat met de grotere binnendiameter (ca 24mm) wordt op de rechter stuurhelft, over de gashendel geschoven. Positioneert het handvat zo, dat de kabel in geen enkele stand van de gashendel, klem loopt dan wel strak komt te staan en leg hem vast met een kabelbinder om de bestaande kabelstrengen. Ook hier geldt, dat voor de lijm aangebracht wordt, de gashendel en het verwarmingshandvat vetvrij gemaakt is, voordat het op de gashendel wordt geschoven. Plaats voor de montage van handbeschermer (Als je die hebt) de (tussen) ring (2) en bevestig het geheel met de meegeleverde M8x50 bout.
d. Controleer of de gashendel licht loopt en bij loslaten in zijn normale ruststand terug keert.
Tip van mij: De opstaande randen afzagen en zeker geen lijm gebruiken, eerder wat vaseline. Want dit handvat gaat er moeilijk op.
2. Bevestiging van de schakelaar.
Het dubbelplakband (3) aanbrengen tussen schakelaar en schakelaarbevestiging (4). Voor een optimale kleefkracht moet de beugel voor het monteren van de schakelaar ontvet worden. Monteer de gehele schakelunit in een goede positie op het stuur.
3. Elektrische aansluiting.
a. Verbind de elektrische handvatten met de schakelaar, zoals op schema staat. Leg de kabels langs de bestaande kabels en de cockpitdrager en bind ze er aan vast. En wel zo dat ze genoeg speling hebben en niet kapot kunnen schuren. Ook de draairuimte van het stuur moet gehandhaafd blijven.
b. De rood\zwarte draad dient voor de stroom verzorging. Verbind deze met de vrij hangende (Rood\gele draad) stekker. En de wit\zwarte draad dient voor de massa. Verbind deze met de vrij hangende (geel\zwarte draad) stekker. [In koplamphuis] (Rood = +, zwart = –.
Deze stekkers levert alleen bij ingeschakeld contact stroom en verhindert zo, dat de accu niet ontlaad, als de elek. handvatten na het uitzetten van de motor niet uitgeschakeld worden.
Met een beetje goede wil kunnen de handgreep en schakelaar bedrading gewoon langs de reeds bestaande bedrading (links en rechts) bovenlangs achter de koplamp ingevoerd worden. En ook daar met beleid, de wat ruime h.v.v. bedrading rond leggen. Als je dat goed gedaan heb kan de koplamp unit weer dicht geklapt worden. Zet de koplamp unit weer vast, schakel het contact aan, druk op de h.v.v. schakelaar (effe vast houden) en het werkt.
En het enige wat je ziet is een klein stukje draad onder het stuur uitkomen.
Tot zover mijn verhaaltje, rest mij nog de functie info uit het boekje.
4. Funkties
Inschakelen \ Uitschakelen: De schakelaar voor ca. 3 seconde ingedrukt houden.
Snelstart: De snelstart functie is gedurende 4 minuten na de start actief. In die tijd knippert de opgeslagen Led. Om `m uit te schakelen dient op de knop gedrukt te worden.
Warmteinstelling: Om een andere warmte keuze te kiezen, dient de knop bedient te worden tot de gewenste keuze bereikt is. Warmte keuzes zijn 1 > 2 > 3 > 4.
De Led van de gewenste warmte keuze, licht de eerste 2 – 3 seconde op.
Geheugeninstelling: De warmtekeuse die het laatst geselecteerd is\was, wordt onthouden. En wordt bij het volgende sleutelcontact automatisch getoond.
Weer met genoegen gedaan en met vriendelijke groet verblijf ik,
keeshaven
Laatst bewerkt: