Ktm lc4 620 1996 ombouwen naar sm wiel as diameter veranderen

Roeltje 23

Rookie
19 apr 2021
5
0
Dag allemaal,

Ik ben 21 en wil deze zomer mn motorrijbewijs halen als tantecorie het toe laat. Ik heb net mn 1e rijbare motor gekocht ;) (ktm lc4 620 1996). En wil deze ombouwen naar supermoto. Ik ben wel handig en kan veel bewerkingen doen op het werk.
Maar ik kom er niet uit met de wielen. Er zitten nu enduro wielen onder met voor een as diameter van 17mm en achter 20mm. Ik zie online vaak sm wielen met voor een as van 20mm of 26mm en achter 20mm(wat waarschijnlijk wel past). Heeft iemand tips hoe ik in de voorvork een groter as kwijt kan of in een groter lagers een kleinere as. Ik dacht zelf misschien wiel lagers vervangen met een kleinere binnen diameter of een bus draaien. Maar heb hier nog niet genoeg kennis over en wat vaak word toegepast.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG-20210415-WA0028.jpg
    IMG-20210415-WA0028.jpg
    454,2 KB · Weergaven: 16
  • 20210419_095811.jpg
    20210419_095811.jpg
    132 KB · Weergaven: 15
Die oude 620 ziet er nog strak uit.

In de voorvork kan je niet gemakkelijk een grotere as kwijt. Dat wordt allemaal erg dun.

Je kan in een wiel met grotere lagers meerdere oplossingen toepassen. Een extra bus in de grotere lagers en nieuwe afstandbussen naast de lagers. Of zoals je zelf aangeeft, de lagers vervangen voor een type met kleinere binnendiameter. Dan moet je de bus tussen de lagers ook aanpassen. Op de website van SKF staat een uitgebreide online catalogus waar je door kan snuffelen.

Wat je ook doet, bedenk je dat als je met bussen gaat spelen je goed moet uitsluiten dat je niet per ongeluk de lagers naar elkaar toe drukt. Daar kunnen ze niet tegen en dan is de pret snel over.

Nog een andere oplossing is om de huidige naven 17" velgen laten spaken. Als voorvelg wordt standaard 3.50" breed gebruikt (met een 120/70-17 band), achter weet ik niet uit mijn hoofd.

Als je originele achterwiel over blijft na de ombouw en je wil er van af, dan heb ik mogelijk interesse.
 
Ik zou nieuwe afstandbusjes draaien die ook in het lager vallen. Dat is makkelijker als je de wielen wilt wisselen omdat ze er niet uit vallen.
Op de foto lijkt je ketting veel te strak te staan.
 
Bedankt allemaal voor de tips heb alles op een rijtje gezet. Busjes draaien is voor mij wel het goedkoopst. Maar er zit op het achter wiel een cush drive. Als ik ze omspaak voorkomt dat geen elende in deversnellingsbak in een later periode?
 
Bedankt allemaal voor de tips heb alles op een rijtje gezet. Busjes draaien is voor mij wel het goedkoopst. Maar er zit op het achter wiel een cush drive. Als ik ze omspaak voorkomt dat geen elende in deversnellingsbak in een later periode?
Die cush drive wil je wel behouden als je op straat gaat rijden. Maar waarom zou je die kwijtraken bij het omspaken?
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Daarom heb ik juist interesse in het achterwiel. Ik bouw ze om voor in mijn Yamaha TT600R, die origineel geen transmissiedemper in het achterwiel heeft O-) Bij de TTR draaien de versnellingsbakken kapot, doordat men de originele naaf (zonder T-demper) omspaakt naar dikke vette 17" supermotard wielen met oneindig veel grip. De v-bak krijgt het daardoor nog zwaarder te voortduren qua klappen.

Voor in het veld/onverhard zit er op crossers/enduro's vaak geen T-demper in het wiel. De ondergrond geeft voldoende slip om als demper te werken en de die-hard rijders hebben liever het directe gevoel van het achterwiel in de blub.

Dus als ik jou was zou ik sowieso voor een oplossing kiezen waarbij er een achterwiel met transmissiedemper in de motor komt. Als ik mij was, zou ik jou dit helemaal niet vertellen zodat ik voor weinig je originele achterwiel kan overnemen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan