KTM LC4 koppeling ontkoppelt niet

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
Heren,
Na mijn laatste topic voor het vervangen van het koppelingslager van mijn KTM LC4 uit 1990, ben ik nu weer terug bij af. Het plakken van mijn koppeling is minder geworden, maar nog niet weg. Inmiddels ben ik wel een stuk wijzer geworden...

Het probleem:
Bij ingetrokken koppeling blijft de motor vooruit kruipen en is bijna niet in zijn vrij te krijgen. De koppeling komt dus niet goed vrij.

Wat heb ik gedaan
- Koppelingslager/lager van de primaire as van de bak vervangen (hier zat me toch een boel speling op!)
- Platen vervangen
- Veren nagemeten (allemaal goed)
- Stalen platen bekeken, die zijn niet krom
- De koppeling veeeel strakker gezet (dus nog door de vrije slag heen draaien en dan nog meer), uiteindelijk komt hij redelijk vrij.
- Het koppelingshuis (of korf) is iets ingeslagen, maar 't ziet er niet heel erg uit

Toen ik de deksel los had en de koppeling in trok, viel mij op de dat de drukplaat (waar de veren in zitten), wel naar buiten komt, maar scheef trekt! Dit lijkt mij niet de bedoeling...
Wat je ook ziet als de zaak scheef trekt, dat de platen op 1 kant nog aangrijpen.
Zit hier het probleem?
Hoe is dit op te lossen?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
18.056
1.012
oirschot
De hevel die op de as in het blok zit waar je koppelingskabel aan zit kan je afstellen.
De hevel kan als je hem los maakt draaien over de as.
Je moet hem zo afstellen dat als je de koppelinghendel half in trekt dat de hevel dan een hoek maakt van ongveer 90 graden met de binnenkabel.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.044
3.324
De hevel die op de as in het blok zit waar je koppelingskabel aan zit kan je afstellen.
De hevel kan als je hem los maakt draaien over de as.
Je moet hem zo afstellen dat als je de koppelinghendel half in trekt dat de hevel dan een hoek maakt van ongveer 90 graden met de binnenkabel.
Is een feit, maar wat heeft dat ermee te maken?
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.044
3.324
Niks met het scheef trekken maar wel met het ontkoppelen.
Als hij haaks staat op de kabel maakt de as een grotere slag waardoor hij beter los komt.
is dat zo?

Ik doe dat omdat het dan soepeler gaat (maximale arm). Bovendien denk ik dat de slag dan het kortst is.
 

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
Het probleem is dat ik onvoldoende slag haal met mijn koppelingshendel als ik deze helemaal in trek. Pas als ik de kabel strakker zet dan hij mag (dus nog verder dan iets dode slag), zodat de kabel gewoon op spanning staat, dan krijg ik hem redelijk vrij.
De hevel op het blok staat haaks op 't blok. Ik zal 'm eens proberen af te stellen zodat hij met de koppeling half ingeknepen precies haaks staat. 't Zit nu aardig in die richting, ik heb 't gevoel dat de afstelling van de kabel niet het probleem is....

Wat zorgt er voor dat de "drukgroep" precies parallel naar buiten komt, wat hij bij mij dus niet doet. Is er ergens een passing ofzo waar hij doorheen loopt? Of heeft dit te maken met hoe sterk de veren zijn? De veren heb ik opgemeten en zijn allemaal even lang en binnen de specificaties.

Nog een foto van de ingeslagen koppeling:


Is dit teveel? Kan dit het probleem veroorzaken? Zo ja, dan ga ik vijlen, maar dat wil ik pas doen als ik zeker weet dat dit het probleem veroorzaakt, anders creëer ik weer nieuwe problemen in plaats van dingen op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

SaKuL

MF veteraan
15 aug 2007
5.222
0
de druk gelijk verdelen. Er zitten waarschijnlijk een paar andere ringen of veren en die moet je goed verdelen

:^


kijk eens of de drukplaat soepel loopt zonder de veren, en of er misschien ergens een beschadiging zit waarop ie blijft haken. dat inslaan staat los van het scheef naar buiten komen van de drukplaat, wat imo het probleem is.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
18.631
2.309
Capelle aan den IJssel
Is dit teveel? Kan dit het probleem veroorzaken? Zo ja, dan ga ik vijlen, maar dat wil ik pas doen als ik zeker weet dat dit het probleem veroorzaakt, anders creëer ik weer nieuwe problemen in plaats van dingen op te lossen.
Is wel heel erg veel. Er hoeft maar 1 plaat op 1 plek te blijven haken en je hebt dat scheef wegtrekken.

Je kan die korf glad krijgen door te vijlen totdat je alleen nog maar die glimmende plekken te zien krijgt, dus de tussenliggende dammetjes weghalen. Maar het komt dan wel sneller terug doordat de platen meer ruimte krijgen in de sleuven.
 

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
Is wel heel erg veel. Er hoeft maar 1 plaat op 1 plek te blijven haken en je hebt dat scheef wegtrekken.

Je kan die korf glad krijgen door te vijlen totdat je alleen nog maar die glimmende plekken te zien krijgt, dus de tussenliggende dammetjes weghalen. Maar het komt dan wel sneller terug doordat de platen meer ruimte krijgen in de sleuven.

Als er in die ingeslagen korf een plaat blijft hangen, dan heeft die drukplaat daar toch geen last van? De stalen platen haken op de binnenste korf, de frictieplaten op de buitenste. De drukplaatop de buitenkant (die je dus vrij drukt met de stift en die het pakket samen duwt) drukt alleen maar de zaken op elkaar m.b.v. de veren die op de binnenste korf zitten, er is verder geen contact met de buitenste korf, of mis ik nu iets?
't Is lastig uit te leggen, maar hoe kan de beweging van de drukplaat beinvloed worden doordat de buitenste korf is ingeslagen?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
18.056
1.012
oirschot
is dat zo?

Ik doe dat omdat het dan soepeler gaat (maximale arm). Bovendien denk ik dat de slag dan het kortst is.
Daar zeg je zoiets.
Als je hem haaks hebt ben je sterker.
Maar sterker en een grotere slag is tegenstrijdig.
Ik denk bij nader inzien dat je gelijk hebt en dat het voornamelijk effect heeft op de kracht.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.044
3.324
Als er in die ingeslagen korf een plaat blijft hangen, dan heeft die drukplaat daar toch geen last van? De stalen platen haken op de binnenste korf, de frictieplaten op de buitenste. De drukplaatop de buitenkant (die je dus vrij drukt met de stift en die het pakket samen duwt) drukt alleen maar de zaken op elkaar m.b.v. de veren die op de binnenste korf zitten, er is verder geen contact met de buitenste korf, of mis ik nu iets?
't Is lastig uit te leggen, maar hoe kan de beweging van de drukplaat beinvloed worden doordat de buitenste korf is ingeslagen?
:^


heb je een foto van veren en de plaatjes van de veren?
 
Laatst bewerkt:

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
:^


heb je een foto van veren en de plaatjes van de veren?

Ik heb van zo ongeveer alles foto's gemaakt, behalve van de veren en de ringetjes. Wat zou je aan de veren willen zien? Ik heb ze opgemeten, en ze vallen allemaal binnen 0,2mm t.o.v. van elkaar. Ook de lengte was netjes binnen de specificatie.
Ik wil van de week de zaak toch weer open trekken, dus dan maak ik wel een foto van de veren. Waar zou ik op moeten letten m.b.t. de veren?

Verder vind ik het vreemd dat je met het monteren van de koppeling de 2 merktekens op elkaar moet houden (dus van de drukplaat en de binnenste korf). Waarom is dit? Beide zijn ze exact symetrisch. Misschien dat ik hier de oorzaak van het schuin trekken in moet zoeken?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
18.056
1.012
oirschot
Ik heb van zo ongeveer alles foto's gemaakt, behalve van de veren en de ringetjes. Wat zou je aan de veren willen zien? Ik heb ze opgemeten, en ze vallen allemaal binnen 0,2mm t.o.v. van elkaar. Ook de lengte was netjes binnen de specificatie.
Ik wil van de week de zaak toch weer open trekken, dus dan maak ik wel een foto van de veren. Waar zou ik op moeten letten m.b.t. de veren?

Verder vind ik het vreemd dat je met het monteren van de koppeling de 2 merktekens op elkaar moet houden (dus van de drukplaat en de binnenste korf). Waarom is dit? Beide zijn ze exact symetrisch. Misschien dat ik hier de oorzaak van het schuin trekken in moet zoeken?
Zijn de veren ook allemaal van dezelfd dikte draad ?
Ik had in de mijne 3 zware en 3 lichte veren.
Als je die niet om en om plaatst gaat de zaak ook scheef.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.044
3.324
Ik heb van zo ongeveer alles foto's gemaakt, behalve van de veren en de ringetjes. Wat zou je aan de veren willen zien? Ik heb ze opgemeten, en ze vallen allemaal binnen 0,2mm t.o.v. van elkaar. Ook de lengte was netjes binnen de specificatie.
Ik wil van de week de zaak toch weer open trekken, dus dan maak ik wel een foto van de veren. Waar zou ik op moeten letten m.b.t. de veren?

Verder vind ik het vreemd dat je met het monteren van de koppeling de 2 merktekens op elkaar moet houden (dus van de drukplaat en de binnenste korf). Waarom is dit? Beide zijn ze exact symetrisch. Misschien dat ik hier de oorzaak van het schuin trekken in moet zoeken?
aantal windingen, dikte van de veer etc. Verder bestaan er verschillende veerschotels voor jouw brommer
 

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
@v.d.v. dat is inderdaad iets wat ik wel kan controleren, het is me niet specifiek opgevallen dat er verschil in de veren zat.... ik heb ze er nogal wat keren in en uit gedraaid inmiddels ;)
Ik ga 't in ieder geval even controleren en nameten.

@Zot Als de veerschotels de ringen zijn tussen de veer en de bout, dan zijn ze in ieder geval allemaal hetzelfde. Omdat de koppeling eerst ook slipte, heb ik er ook eens een extra ring tussen gelegd, dus had geen invloed.

Wat ik in ieder geval ga doen is de zaak weer eens open trekken en kijken of zonder de veren de zaak netjes naar buiten wil komen, of dat hij dan schrankt ofzo. Volgens mij zit er geen geleiding in de koppelingskorf om de zaak centrisch naar buiten te laten komen, of heb ik 't nu mis? Het netjes centrisch / parallel naar buiten komen zou dus zuiver moeten gebeuren door de 6 veren die ten opzichte van elkaar dus niet teveel mogen verschillen...
Verder ga ik de veren en ringen eens aan een nadere inspectie onderwerpen. Lengte en dikte nameten.
Nog meer dingen die ik zou kunnen checken?
 

Blue_eyes

MF veteraan
15 aug 2008
17.779
4
Het probleem is dat ik onvoldoende slag haal met mijn koppelingshendel als ik deze helemaal in trek. Pas als ik de kabel strakker zet dan hij mag (dus nog verder dan iets dode slag), zodat de kabel gewoon op spanning staat, dan krijg ik hem redelijk vrij.
De hevel op het blok staat haaks op 't blok. Ik zal 'm eens proberen af te stellen zodat hij met de koppeling half ingeknepen precies haaks staat. 't Zit nu aardig in die richting, ik heb 't gevoel dat de afstelling van de kabel niet het probleem is....

Wat zorgt er voor dat de "drukgroep" precies parallel naar buiten komt, wat hij bij mij dus niet doet. Is er ergens een passing ofzo waar hij doorheen loopt? Of heeft dit te maken met hoe sterk de veren zijn? De veren heb ik opgemeten en zijn allemaal even lang en binnen de specificaties.

Nog een foto van de ingeslagen koppeling:[afbeelding]

Is dit teveel? Kan dit het probleem veroorzaken? Zo ja, dan ga ik vijlen, maar dat wil ik pas doen als ik zeker weet dat dit het probleem veroorzaakt, anders creëer ik weer nieuwe problemen in plaats van dingen op te lossen.


Die korf is niet een beetje ingeslagen, dat is mega. Vervangen en je bent van je problemen af.
 

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
Zoek de verschillen:


De dikte van de veren verschilt 0,1mm. Met het blote oog nauwelijks te zien, maar gelukkig wel te meten.
Na het om-en-om zetten van de verschillende veren, komt de drukgroep keurig recht naar buiten. Ik ben benieuwd.... nu nog de deksel zien te vlakken (die blijft lekken na al die keren open en dicht) en testen maar. Ik heb goede hoop!
Bedankt heren!
 
Laatst bewerkt:

DerHanzl

Die hard MF'er
22 apr 2010
474
0
Na het om-en-om zetten van de dikkere en dunnere veren, is de zaak perfect! Ontkoppelen is perfect, en ook slipt de koppeling niet meer. Met koude olie wil hij nog wel iets blijven plakken, maar dat is volgens mij normaal. Een hele verbetering!
Bedankt voor al het meedenken en de hulp!
 
Bovenaan Onderaan