Ktm lc4 rotte krukas

Debonobo

Rookie
29 okt 2016
12
0
Krommenie
Goedendag!

Een paar weekjes terug heb ik een ktm lc4 620 sc uit 1996 kunnen kopen. Omdat de fiets twee jaar stilstond en niet liep heb ik hem voor een zacht prijsje kunnen overnemen. Vervolgens hebben we er nieuwe benzine in gegooid en liep ze al vrij snel weer. Veder heb ik de carburateur schoon gemaakt en de olie ververst.

Van de week had ik alles in elkaar en kon ik eindelijk een rondje rijden! Eerst warm laten lopen en gaan!
Echter na een minuut of 10 rijden merkt ik dat ze wat moeilijker begon te lopen. Dus ik sta een rustige weg in waarna het vormogen vrijwel helemaal weg viel. Ik zet de motor uit en stuutrde de berm in. Daar heb ik nog geprobeerd hem weer aan te trappen maar ik kreeg die cilinder niet meer rond...

Nou heb ik gisteren het blok uit de motor getrokken en gedemonteerd. Zuiger en cilinder zijn nog oké maar het probleem zit hem in de krankas. Het naald lager waar de cilinder stang op zit is stuk gedraaid.... nou is dat opzicht qua kosten nog wel te doen ongeveer €200 voor een reperatie set +€100 voor een pakking set.

Waar ik me zit is dat ik totaal geen evaring heb met het splitsen van een blok. IK weet ook niet waarom het lager stuk is gelopen (Ik vermoed onvoldoende/ geen smering ). En wat kan ik nog meer verwachten aan koste?


Ik hoop dat jullie me veder kunnen helpen.

MVG,
Dennis.
(oohja ik ben trouwens ook nieuw op het forum)
 
Als het big-end lager kapot is gelopen en je kreeg de cilinder niet meer rond dan zullen de cilinderwand en de zuiger ook wel wat geleden hebben. Ik denk dat je je spullen het beste gewoon even naar een revisiebedrijf kunt brengen dan kunnen zij prima beoordelen wat er allemaal wel of niet moet gebeuren.
 
Je woont in Krommenie? In Wormerveer zit Jan Smit Powerparts en daar ben ik recent prima geholpen. Ik had een beetje hetzelfde, voor revisie heb je kennis ervaring en apparatuur nodig dat verder gaat dan het blok splitsen en weer monteren. Op de gok onderdelen vervangen of juist laten zitten zou ik niet aanraden. Uiteindelijk heeft hij de cylinder gehoond en de kleppen geslepen en de benodigde onderdelen geleverd om het blok weer in elkaar te zetten.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had vandaag verpalen gebeld ( ktm dealer in krommenie). Die wist me te vertellen dat het ongeveer 1500 euro mocht kosten( nieuwe zuiger, cilinder, kleppen, lagers enz). Maar dat is de motor simpel weg niet meer waard. Ik heb hem gekocht met de intentie om opteknappen en weer te verkopen. Nou wil ik absoluut niemand troep aansmeren dus wil ik het wel goed opknappen maar tegen een zacht prijsje :)

Het is overigens niet me bigends die zijn vast gelopen maar puur het naaldlager waarop de zuigerstang om de krukas draaid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had vandaag verpalen gebeld ( ktm dealer in krommenie). Die wist me te vertellen dat het ongeveer 1500 euro mocht kosten( nieuwe zuiger, cilinder, kleppen, lagers enz). Maar dat is de motor simpel weg niet meer waard. Ik heb hem gekocht met de intentie om opteknappen en weer te verkopen. Nou wil ik absoluut niemand troep aansmeren dus wil ik het wel goed opknappen maar tegen een zacht prijsje :)

Het is overigens niet me bigends die zijn vast gelopen maar puur het naaldlager waarop de zuigerstang om de krukas draaid.
Oke, is dat lager zich gaan verspreiden door het blok? Ik kan me niet voorstellen dat de zuiger en cilinder nog oke zijn als jij zegt dat het blok niet meer rond gekickt kreeg.
 
In de zuiger zitten wel krasjes die je lichjes met de nagel voel. Maar aan de zuiger is niks te zien of te voelen.
in het blok lagen wel kleine metaal spinters. maar dat was bijna allemaal koper van de spacer ringen die er tussen zitten.

De zuiger stond ook zijn bovenste positie vast. Waarschijnlijk kon hij de slag naar beneden niet maken omdat de zuigerstang vast stond. Ik heb overigens ook niet met veel kracht proberen te kicken nadat het blok vast stond.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had vandaag verpalen gebeld ( ktm dealer in krommenie). Die wist me te vertellen dat het ongeveer 1500 euro mocht kosten( nieuwe zuiger, cilinder, kleppen, lagers enz). Maar dat is de motor simpel weg niet meer waard. Ik heb hem gekocht met de intentie om opteknappen en weer te verkopen. Nou wil ik absoluut niemand troep aansmeren dus wil ik het wel goed opknappen maar tegen een zacht prijsje :)

Het is overigens niet me bigends die zijn vast gelopen maar puur het naaldlager waarop de zuigerstang om de krukas draaid.

Verpalen is niet goed bij z'n hoofd.

Bel deze zaak Crossblokrevisie | Professionele betaalbare revisie van je crossmotor of crossblok en uitlaatreparaties/ speciaal laswerk op, goed en betaalbaar.
 
Het is overigens niet me bigends die zijn vast gelopen maar puur het naaldlager waarop de zuigerstang om de krukas draaid.

De stang die de zuiger met de krukas verbind heet een drijfstang. Een drijfstang heeft een klein en een groot oog. Het kleine oog zit de zuigerpen om gelagerd, het grote oog zit aan de krukas. Klein oog en groot oog noem je in het engels small end en big end. Wat er hier stuk is gelopen (wat ik uit je tekst begrijp) is weldegelijk het bigend lager.
 
Zie bovenstaand, Daarbij komt: om dat lager te vervangen moet je de en eruit persen, dan is je krukas in twee helften. Als je de nieuwe pen met lager en drijfstang erin perst moet je de krukas dus weer richten. Hier heb je wel het nodige gereedschap voor nodige. Richtbankje micro meters pers, zou ik dus even laten doen. Verder als je de cilinder kunt demonteren lukt het splitsen ook wel.

Er staat in de OP van het LC4 topic wel een link naar een workshop manual. deze is wel van een iets nieuwer model maar is wel te gebruiken (de oudere moet ik ook wel ergens hebben zal eens kijken). Verder gebruik ik vaak de onderdeel fiches http://www.ktm-parts.com/AOMC/OEMFINDER#/KTM/ dan kun je zien hoe het in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Zie bovenstaand, Daarbij komt: om dat lager te vervangen moet je de en eruit persen, dan is je krukas in twee helften. Als je de nieuwe pen met lager en drijfstang erin perst moet je de krukas dus weer richten. Hier heb je wel het nodige gereedschap voor nodige. Richtbankje micro meters pers, zou ik dus even laten doen. Verder als je de cilinder kunt demonteren lukt het splitsen ook wel.[/quote ]

Ik studeer nog als instrument maker en ben dus wel bekend met het gereedschap waar je het over hebt en ik ook wel de mogelijk heb om het te gebruiken.
Als ik het zou laten doen ben ik bang dat het al snel in de kosten gaat lopen. En ik vindt het ook wel leuk om ee zelf mee aan de bak tegaan.

De stang die de zuiger met de krukas verbind heet een drijfstang. Een drijfstang heeft een klein en een groot oog. Het kleine oog zit de zuigerpen om gelagerd, het grote oog zit aan de krukas. Klein oog en groot oog noem je in het engels small end en big end. Wat er hier stuk is gelopen (wat ik uit je tekst begrijp) is weldegelijk het bigend lager.

Oh kijk weer wat geleerd! Ik dacht dat de bigend lagers de gene waren in de twee blok helften waar de krukas in draaide. Zoals mischien wel duidelijk heb ik veder weinig sleutel ervaring. Maar je moet er toch een keer mee beginnen!

Ziet er intersant uit! Ik zal ze maandag bellen.


Bedankt voor juilie reacties! :}
 
Laatst bewerkt:
Ik studeer nog als instrument maker en ben dus wel bekend met het gereedschap waar je het over hebt en ik ook wel de mogelijk heb om het te gebruiken.
Als ik het zou laten doen ben ik bang dat het al snel in de kosten gaat lopen. En ik vindt het ook wel leuk om ee zelf mee aan de bak tegaan.Oh dat is goed te weten! Ik dacht dat de bigend lagers de gene waren in de twee blok helften waar de krukas in draaide. Zoals mischien wel duidelijk heb ik veder weinig sleutel ervaring. Maar je moet er toch een keer mee beginnen!Ziet er intersant uit! Ik zal ze maandag bellen.


Bedankt voor juilie reacties! :}
 
crossblok revisie heb ik mijn KTM LC4 640 blok ook volledig laten reviseren, kapot krukaslager en echt alles was naar de klote. moet zeggen, hij heeft het goed gefixed, had m'n blok er weer in gehangen en het was starten lopen. Kostte wel wat munten maargoed haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan