KTM LC4: Teil fünf - Team Seacow still going!

Gisteren even de zaak wat los gemaakt. Op de lasnaden een beetje tectyl gespoten. Ook in de holle delen van het frame. Dit als preventieve roestbescherming.

Sowieso af en toe een goede schoonmaakbeurt en visueel controleren kan geen kwaad.

Fijne zondag allemaal!

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20201031_162348.jpg
    20201031_162348.jpg
    982,3 KB · Weergaven: 14
  • 20201031_162408.jpg
    20201031_162408.jpg
    744,6 KB · Weergaven: 16
  • 20201031_162355.jpg
    20201031_162355.jpg
    795,8 KB · Weergaven: 16
Gisteren even de zaak wat los gemaakt. Op de lasnaden een beetje tectyl gespoten. Ook in de holle delen van het frame. Dit als preventieve roestbescherming.

Sowieso af en toe een goede schoonmaakbeurt en visueel controleren kan geen kwaad.

Fijne zondag allemaal!

Grt Fred
Way to go!!

Wat een beetje liefde voor je brommer kan doen. Goed verzorgen dat blijft het gaan!
Ik mis de mijne nog steeds. Mijn SXf is geweldig bruut en wat ik maar kan wensen maar waardeloos op de weg. Dat mag eigenlijk ook niet zonder kenteken. Maar nood breekt wet en agent heeft daar begrip voor. Vooral als je een motorpak aan hebt en een helm op. Dan stoppen ze je niet eens. Hoe ik dat weet? Whohahahahahah. Vandaag heeft de crossert mij gered. Accu van Speedy (tiple) kapot. Zo'n onbetrouwbare KTM loopt altijd. Speedy ook weer trouwens. Die moest voor straf gelijk sprinten en rennen. Gillen dat ze deed.

:W
 
Maar goed, beetje onderhouden, oppervlakkig hoor, en je bent soms op tijd bij gebreken. Voor groter onderhoud breng ik m altijd weg. Ik breng m altijd naar kleine cross achtige bedrijven, waar ze nog geïnteresseerd zijn als klant.

Ik denk dat dat toch wel voor een groot deel het behoud van je motor is.

Maar het belangrijkste wat ik vind is de zaak rustig op temperatuur rijden. Sinds de aanschaf 15 jaar geleden zit er een olietemperatuurmeter in het blok. Bij koude motor rijd ik hier rustig de buurt uit. Tussen de 60 en de 80 graden rijd ik rustig met het verkeer mee. Vanaf de 80 en hoger gaan we los. Als ik zin heb... 😉
 
Vanmiddag weer eens rustig een stukje gestuurd. Mijn favoriete weggetje gepakt (Rottebanddreef bij Rotterdam) en goh, wat stuurt dat ding toch. Hoeft helemaal niet hard te gaan, 60km weg, mooi asfalt, maar wel een beetje druk vanwege het mooie weer. Eens ouderwets bakkie koffie gedaan bij Motorport Rotterdam. Toch blijft t ding wel de aandacht trekken.
 
Mijn 625 is toe aan een nieuwe ketting/tandwiel set, er zit nu een DID ketting/tandwiel set onder. Welk merk gebruiken jullie?
 
DID heeft zoals zoveel merken ook een budgetlijn (made in China) , die moet je niet hebben. Een dikke één cilinder vraagt behoorlijk wat van de ketting, dat moet je niet onderschatten. Vermogen is rond de 60 pk, dat valt mee maar heel erg on-éénparig. dat sloopt een ketting sneller dan 100 pk uit een viercilinder.

De schalm en pendiktes willen per uitvoering nogal verschillen. Zelf altijd CZ op de motor maar dat komt omdat mijn kettingboer dat nu éénmaal verkoopt. CZ heeft in de 520 maat verschillende schalmplaat en pen dikte's wat weer in meer / minder treksterkte resulteert. DID Tsubaki Regina enz. zullen dit ook hebben.

Ik ben nu LC4-loos maar onder de 125cc heb ik een CZ 520 RD , deze is niet aan te raden voor 250 cc+ (ééncilinders) maar een 520 SDZ / DZX / ORH dan weer wel. Ik kocht altijd de goedkoopste die kan want met offroad rijden komt er toch een keer zand langs de o ringen, en dan knappen ook de duurste kettingen vroegtijdig.

Ketting rek komt eigenlijk nooit echt voor, wat er meestal gebeurt is dat de pen/bus verbinding ruimer wordt daardoor de steek langer. Maar ik zou graag een versleten ketting nameten voor de wetenschap. ( mogelijk is de chinese kwaliteit wel zo belabberd dat het gebeurd, en ik weet niet of ze op 1/3 van de breukkracht voorgerekt worden zoals de DIN dat voorschrijft )

Dan vergeet ik nog het klinken van kettingen; goedkope zijn "dak" geklonken (2 schuine kanten op de pen) duurdere "kruis" ( vier schuine kanten , 2x dak ) en de duurste maar beste methode is "rond" klinken ( een koepel op pen geklonken)
 
Laatst bewerkt:
DID heeft zoals zoveel merken ook een budgetlijn (made in China) , die moet je niet hebben. Een dikke één cilinder vraagt behoorlijk wat van de ketting, dat moet je niet onderschatten. Vermogen is rond de 60 pk, dat valt mee maar heel erg on-éénparig. dat sloopt een ketting sneller dan 100 pk uit een viercilinder.

De schalm en pendiktes willen per uitvoering nogal verschillen. Zelf altijd CZ op de motor maar dat komt omdat mijn kettingboer dat nu éénmaal verkoopt. CZ heeft in de 520 maat verschillende schalmplaat en pen dikte's wat weer in meer / minder treksterkte resulteert. DID Tsubaki Regina enz. zullen dit ook hebben.

Ik ben nu LC4-loos maar onder de 125cc heb ik een CZ 520 RD , deze is niet aan te raden voor 250 cc+ (ééncilinders) maar een 520 SDZ / DZX / ORH dan weer wel. Ik kocht altijd de goedkoopste die kan want met offroad rijden komt er toch een keer zand langs de o ringen, en dan knappen ook de duurste kettingen vroegtijdig.

Ketting rek komt eigenlijk nooit echt voor, wat er meestal gebeurt is dat de pen/bus verbinding ruimer wordt daardoor de steek langer. Maar ik zou graag een versleten ketting nameten voor de wetenschap. ( mogelijk is de chinese kwaliteit wel zo belabberd dat het gebeurd, en ik weet niet of ze op 1/3 van de breukkracht voorgerekt worden zoals de DIN dat voorschrijft )

Wat op mijn racer lag was echt geen budget lijn, eerder juist “top” of the line.

Wat betreft het rekken geeft Gixxer srad misschien nog toelichting, maar ik verwacht dat hij ook niet de goedkoopste DID op zijn Gixxer 1000 had.
 
Ok geen DID dus , blijf ik lekker bij "mijn" merk ( poah). Waar rij je nu dan mee, Tsubaki ?

Op de racer was je dan waarschijnlijk ook gewisseld van 530/525 naar 520 , bij CZ ging dat meestal wel goed als je de topline neemt ( SDZZ ) Hageveld racing reed hiermee ( CBR1000rr ) .
 
Ok geen DID dus , blijf ik lekker bij "mijn" merk ( poah). Waar rij je nu dan mee, Tsubaki ?

Op de racer was je dan waarschijnlijk ook gewisseld van 530/525 naar 520 , bij CZ ging dat meestal wel goed als je de topline neemt ( SDZZ ) Hageveld racing reed hiermee ( CBR1000rr ) .

Klopt idd, wel 520, maar deze ketting had dat moeten hebben en alsnog zou dit niet mogen gebeuren.
IMG_2485.JPG
IMG_2486.JPG
 
Owja, wel DID "JAPAN" , zou je aannemen dat deze in Japan gemaakt is ( of designed in japan, net als Volvo en Zweden , die komen dus gewoon uit China .

Deze is "kruis" geklonken, de CZ SDZZ rondom, om deze reden dus. Maar het lijkt ook wel of de koppen ergens tegenaan gelopen hebben.. of was dat zoals die geleverd was ? ( erg slecht dan )
 
Dit is gewoon hoe hij geklonken is. Nergens tegenaan. Gewoon DID prul.
En rondom of "kruis" maakt dan ook geen verschil als de pennen gewoon breken.

Hoe dan ook, ligt nu nog een DID op (andere dan dit type hierboven) maar gaat er niet weer terug op komen.
 
Pennetje is gewoon naar binnen getrokken zeker ? of was die ook werkelijk korter geworden. Als de pen buigt trekt die wel wat naar binnen en de kraag moet dat tegenhouden, rond geklonken heeft daar dan iets meer kraag. Deze heeft ook een gat in de pen das sowieso ruk want dan hou je helemaal geen vlees over. Knapt het kopje eraf en dan ben je hem zo kwijt .. helemaal met snelheden boven de 200 lijkt me dat niet prettig. Zal ik maar solliciteren bij DID dan wordt het misschien nog wat.
 
Dat durf ik niet te zeggen of de pen naar binnen is gekomen of dat hij gewoon daar is afgebroken maar hoe dan ook, idd met +200 is het niet erg prettig als je ketting breekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan