KTM Lc4 topic; Teil vier, mit Schwung weiterfahren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit ver naar achteren. Plus sta behoorlijk recht met de motor. Hierdoor slingert de ktm zowiezo tijdens een wheelie. Mijn knieen gebruik ik als tegengewicht, als je goed oplet zie je het effect.
En mensen doe dit niet na, met dit bedoel ik je motor zo ver richting de toeren jagen :P Ik kon het schakelen maar niet onder de knie krijgen en heb uiteindelijk geleerd dat je makkelijker kan schakelen tijdens een wheelie als je laag in de toeren zit. Waarom weet ik niet, maar het is zo.

Het was geen kritiek hoor! Maar in zit nu tot mijn oren in het crossen en heb USA instructie gehad dus voorop zitten en je knieen liever in de tank als er tegen bij wijze van spreken. Dat is er net zo'n beetje ingeslagen. Dus mijn wheelies zijn meer van het type power/chase.. Maar idd als ik de tijd neem en naar achteren gaat zitten dan gaat het akelig gemakkelijker. Nu alleen nog ff het goede gevoel krijgen zodat er controle komt (of de illusie er van..) Voor corrigeren is het niet beter om bovenlijf/schouders te gebruiken/opzij drukken?? Zet je meer gewicht in de schaal, kleinere bewegingen nodig??? Als ik de knieen niet klem tegen de brommer heb voel ik mij hulpeloos en soort van mee rijder ipv rider. Maar dat geldt voor mij.

Onder in toeren schakelen is gemakkelijker omdat dan de versnellingen kort op elkaar zitten. Dus niet zoveel snelheidsverschil tussen de tandwielen van de verchillende versnellingen. Dus je kunt ze sneller op elkaar jenzen bij opschakelen... Bovendien is het max trekkracht, koppel, is niet bij volgas maar ergens in het midden tot 3/4 gas.


:)
 
Het was geen kritiek hoor! Maar in zit nu tot mijn oren in het crossen en heb USA instructie gehad dus voorop zitten en je knieen liever in de tank als er tegen bij wijze van spreken. Dat is er net zo'n beetje ingeslagen. Dus mijn wheelies zijn meer van het type power/chase.. Maar idd als ik de tijd neem en naar achteren gaat zitten dan gaat het akelig gemakkelijker. Nu alleen nog ff het goede gevoel krijgen zodat er controle komt (of de illusie er van..) Voor corrigeren is het niet beter om bovenlijf/schouders te gebruiken/opzij drukken?? Zet je meer gewicht in de schaal, kleinere bewegingen nodig??? Als ik de knieen niet klem tegen de brommer heb voel ik mij hulpeloos en soort van mee rijder ipv rider. Maar dat geldt voor mij.

Onder in toeren schakelen is gemakkelijker omdat dan de versnellingen kort op elkaar zitten. Dus niet zoveel snelheidsverschil tussen de tandwielen van de verchillende versnellingen. Dus je kunt ze sneller op elkaar jenzen bij opschakelen... Bovendien is het max trekkracht, koppel, is niet bij volgas maar ergens in het midden tot 3/4 gas.


:)
Ja bij het bochtenwerk gebruik ik mijn knieen ook rond de tank, want daar moet je nou eenmaal het gewicht op je voorwiel houden en het stuurt ook strakker. Maar als je dit doet bij een wheelie heb je nog steeds veel gewicht voor, waardoor je zowiezo meer kracht moet gebruiken en ik vind het balanspunt dan ook moeilijker worden. Daarom zit ik tijdens een wheelie gewoon een stuk meer naar achter.

Omdat de motor zo staat recht tijdens een wheelie, moet je soms de motor corrigeren dat hij niet 'omvalt'. Denk maar eraan wanneer je stapvoets rijdt, dan gaat de motor wel rechtdoor, maar is niet meer zo stabiel. Mijn knieen gebruik ik dan als soort van tegengewicht. En als ik een wheelie door een bocht maak, hel ik mijn bovenlichaam, knieen en heupen naar de kant welke ik op wil.

Ik denk dat jij gewend bent aan het offroad rijden waarbij je soms moet springen met de motor, ik zou ook mijn benen klemmen dan :P Gelukkig kunnen we tegen een stootje en de KTM's ook dus vallen is zeker geen schande!
 
Het zet en doel neer toch?
Weet zeker dat het ook niet zijn eerste poging is.

Maar mijn wenslijst is eerst de bochtensnelheid omhoog. Dan beter springen (begint serieus te komen) daarna whip/scrub ben het overspringen zat en steeds remmen voor en jump maakt je moe. Dan komt wheely

KTM's en vallen, dat gaat ze vrij goed af. Dat kan ik je vertellen uit ervaring. Maar het oppakken van de motor is ook een skill die geoefend dient te worden....


:P
 
meestal is het geluk met de dommen. Laat ik nu erg weinig geleerd hebben. Normaal kom ik erg vaak genadig af. Mijn ego groeit veel sneller dan capaciteiten, dus dat valluh......
 
*kick*


Plaatje:


2015%5C10%5C26%5Cbikepics-2762469-full.jpg


Vandeweek de (waarschijnlijk) laatste stickertjes erop :)
 
Heb een probleempje met mijn koppeling, weet niet wat het is.
Eergisteren viel mij op dat ik tijdens het rijden in zijn 1 het lampje van de vrijstand had branden. Even terug naar z`n vrij en weer naar de 1 en het lampje was uit. Ook niet weer gehad. Sinds vanavond doet de eerste 20 - 25% van mijn koppelingshendel niets. Volgens mij slipt hij niet. Bij de aankoop kreeg ik een flesje koppelingsvloeistof mee, is dit iets dat ik zelf kan controleren en makkelijk te doen?
 
Laatst bewerkt:
Heb een probleempje met mijn koppeling, weet niet wat het is.
Eergisteren viel mij op dat ik tijdens het rijden in zijn 1 het lampje van de vrijstand had branden. Even terug naar z`n vrij en weer naar de 1 en het lampje was uit. Ook niet weer gehad. Sinds vanavond doet de eerste 20 - 25% van mijn koppelingshendel niets. Volgens mij slipt hij niet. Bij de aankoop kreeg ik een flesje koppelingsvloeistof mee, is dit iets dat ik zelf kan controleren en makkelijk te doen?

dat eerste zou ik mij niet zo druk over maken als het niet weer gebeurd. wsl zat hij niet goed in de versnelling.
voor dat 2e zou je je koppelingshendel wat kunnen verstellen dermate van het rode draaiknopje bij het begin van de hendel.
 
Koppelingsvloeistof is minerale olie (dus geen synthetische) en geen rem dot whatever, dat geeft een rommel en plakkerig gedoe..

Als je hydraulische koppeling ineens 'verloopt' dan lekt er wat. Dat kan boven bij koppelingshandel of in het cilindertje dat in het blok zit met drie schroefjes. De eerste zie je olie residu aan de onderkant bij de anderekant zie je waarschijnlijk niets. De olie lekt dan inwendig. Ik zal het eerst bijvulllen en in de gaten houden wat het niveau doet. Kijkglaasje of deksel erafschroeven en kijken.

Bij een koppelingskabel idd wat opstellen zodat de speling minder wordt als smpowah zegt.
 
Heb net even gekeken, maar heb geen rood knopje bij mijn koppelingshendel.

Ook heb ik even het koppelingsreservoir op het stuur met de 2 boutjes losgehaald, maar qua vloeistof is deze helemaal gevuld. Wel donkerbruin van kleur, terwijl mijn nieuwe vloeistof blauw is.

Voordat de koppeling vreemd deed herinner ik mij nog dat ik uit z`n versnelling schoot bij het optrekken. Dit gebeurd wel vaker. Kan er iets binnen in het koppelingshuis beschadigt zijn hierdoor?
 
Heb net even gekeken, maar heb geen rood knopje bij mijn koppelingshendel.

Ook heb ik even het koppelingsreservoir op het stuur met de 2 boutjes losgehaald, maar qua vloeistof is deze helemaal gevuld. Wel donkerbruin van kleur, terwijl mijn nieuwe vloeistof blauw is.

Voordat de koppeling vreemd deed herinner ik mij nog dat ik uit z`n versnelling schoot bij het optrekken. Dit gebeurd wel vaker. Kan er iets binnen in het koppelingshuis beschadigt zijn hierdoor?
Ja je zegt het zelf al, donkerbruin van kleur, terwijl nieuwe vloeistof blauw is. Na een tijd verliest het zijn werking net als remvloeistof. Verversen dus. Als je niet weet hoe kan ik een foto'tje uploaden van de werkboek.
 
heb jij een van fabrieks-af 640 lc4 SM dan?
die van jou komt toch ook uit 2006, die van mij ook. lijkt me sterk dat ze de 1 met hydrologische koppeling hebben geleverd en de andere met kabel.
ik heb het handboek erbij gepakt en daar staat ook duidelijk het rode draaiknopje op de afbeelding met uitleg erbij.
 
Gewoon een originele Prestige v.z.i.w. van aug 2006.

Jij hebt geen rechthoekig hydrauliektankje bij je koppelingshendel?

Ik heb een gebruikershandleiding waarin dit tankje beschreven staat.
 
Laatst bewerkt:
nee ik heb geen rechthoekig hydrauliektankje bij mijn koppelinshendel, dan zal het hem wel zitten in het "prestige" dingetje :P... ben benieuwd of er nog meer verschillen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding blade! Nu nog een paar chromen velgen en je bent klaar :)

Chrome?

:N

Dat waren ze toen ik hem kocht, gepolijst en wel...vond ik niet zo mooi...
2013%5C04%5C25%5Cbikepics-2546738-full.jpg


Maar meteen plaatje van gisteravond na nog een paar plakkertjes erbij op de witte vlakken:

2015%5C10%5C29%5Cbikepics-2762927-full.jpg


Voor alle plaatjes van de KTM van hoe hij was en getransformeerd is tot hoe hij nu is:

KLIK!!!
 
Dat waren ze toen ik hem kocht, gepolijst en wel...vond ik niet zo mooi...
Gelukkig verschillen smaken :)
Had zo willen ruilen.

Smpowah schreef op 29 oktober 2015 @ 20:08:
nee ik heb geen rechthoekig hydrauliektankje bij mijn koppelinshendel, dan zal het hem wel zitten in het "prestige" dingetje :P... ben benieuwd of er nog meer verschillen zijn.
Volgens mij had m`n gestolen 640sm - ook van aug 2006 - hetzelfde tankje, terwijl dit geen Prestige was, maar ook niet standaard (zie foto). Van welke fabricagedatum is jouw sm?

- edit: lees net op diverse sites dat de Prestige idd een hydr. kopp. heeft tegenover kabel op de standaard modellen -

Vandaag bij Motorservice Emmen (KTM specialist) geweest en wat betreft de verstelling had je gelijk. Bij mij mist het rode draaiknopje, waardoor de stelschroef van de koppelingscilinder geen slag meer maakte. Probleem is verholpen.
B_ujI7tXEAAgU4y.jpg
 
Laatst bewerkt:
die van mij is van: Eerste toelating internationaal 12 april 2006.
ik ben toch erg benieuwd hoe zo'n hydraulische koppeling nou is omdat ik een tijdje terug vaak erg last van mijn pols begon te krijgen na een tijdje rijden door het in knijpen van de koppeling telkens. nu wist ik niet of het aan de koppeling lag die misschien ineens zwaarder ging of aan mijn pols, omdat ik in de bouw werk krijgt die wel eens op zijn donder.

destijds hier ook geïnformeerd over hoe ik het kon verhelpen maar geen tips gehad. ik heb nu wel een setje korte MVD supermoto handschoenen die niet strak om de pols zitten, dit helpt gelukkig ook al. maar de koppelingshendel met 1 vinger in knijpen word hem niet B|
en nee dat ligt niet aan mijn kracht :P

na wat googelen kwam ik dit nog tegen: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/255861/De-Koppeling-1.html
 
Laatst bewerkt:
Okee. Heb zelf ook fysiek redelijk zwaar werk, maar geen last met de koppeling ieg.
Gaat zo soepel als een met een mes door de boter :)
Magura biedt ombouwkits aan, maar tot nu toe niets tegen gekomen voor een 640 met e-start.
 
in het topic wat ik stuurde staan nog wel wat opties; de kabel vernieuwen / koppelingshevel verlengen. maar dan loop je weer risico dat je slag niet lang genoeg meer is :') agja de motor moet toch nog weg voor wat dingen dan zal ik daar wel eens verder naar informeren bij dealers o.i.d.
 
Als de stress maar hoog genoeg oploopt merk je er niets van hoe zwaar/licht de koppleling gaat :')

Ik heb beide systemen en vind het niet verschillend van elkaar. Heb geen voorkeur. Hydraulische uitvoering is wat gevoeliger ivm lekke seals. En als dat cilindertje in het blok lekt dan ben je gelijk aan een nieuwe toe....


BTW iemand nog een achterbrug/swingarm liggen voor mijn 525 exc?


:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan