KTM LC4 topic: zweite Teil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Probleem met de koppeling is opgelost.
Gisteren alles weer in elkaar met 2 slagen extra op de pushrod wat toch teveel bleek met als gevolg een slippende koppeling. Dus vandaag maar weer uit elkaar en terug gesteld, net vrij van de slave. Is nu helemaal top!
Waarschijnlijk waren dus alleen de kromme platen het probleem.
goed man. Heb je de koppeling heet laten worden. Platen trekken niet zomaar krom.
 
Zekers een mooie :9~ Dat je er een goede tijd mee hebt.
Die uitlaat is ook te gek. [me]Sua is wat jaloers[/me] de zijne glimt niet zo.
Maar rijdt als een malle. Morgen weer ff pitstoppen, olie/filters/kleppen/ketting/ remmen en luchtfilter. Als ik me helemaal goed voel nog een was beurt, moet tie niet meer klagen.

Dan nog met de andere brommer aan de gang. Dat moet weer een productieve zondag worden :P

Alleen zoals Raptor88 schreef, die ketting is TE strak! Ik dacht dat ik hm los had totdat ik een crossert ontmoette die me ff liet zien dat het niet zo is. Alssie inveert dan wordt het nog veel strakker. Is slecht voor lagers van as en versnellingsbak. Aan de hand van zijn advies heb ik de ketting ontspannen.

Boer Kees,

die velgen zijn super. Ik ben aan het denken aan gekleurde nippels. maar het blijft nog bij denken. Eerst weer sparen. Daar word ik nu moe van B|


:W

thanks sua!!...ben er ook erg fier mee!... *O*
de DAM uitlaat klinkt echt fantastisch, zal later ff een kort filmpje posten van de sound
ik wou de db-killer verwijderen, maar bij deze uitlaat is dat gek genoeg niet nodig
over mn ketting, het is dat jullie het zien, ik heb de ballen verstand van het technische gedeelte van een motor.... :$
kan alleen rijden hahahahaha!!, zelfs de olie en filters laat ik doen
wat ik wel weet is dat ik een schakel aantrof in de doos met spullen die ik er bij heb gehad, dus hij is strakker gezet dan lijkt me om de een of andere reden
zal het wel ff vragen aan strike302 (vorige eigenaar)
ik wil hem snel een beurt geven bij powermotors, dan laat ik dat gelijk ook even bekijken daar, thanks voor de waarschuuwing/tip ''SE SUA''...... ;)
 
Helemaal geen vonk is wel verdacht. De bobine kun je doormeten. Staat in het wph.
Maar die onsteking is precies degene die ik ook heb.
Heb je al eens geprobeerd of je wel een vonk hebt met de bougie eraf. dus gewoon de kabel uiteinde bij het blok houden. Ook ff de laatste cm eraf knippen als je de dop er weer opschroeft. Dop kan namelijk ook kapot zijn.

ik zal het is proberen maar de dop draad en bougie zijn nieuw :O bij motoport gehaald. lijkt wel alsof het draad wat dunner is dan die er op zat. maakt dat heel veel uit? anders probeer ik morgen nog even de oude kabel.

ze zei dat draad voor bougie gewoon universeel was, en bougie is de zelfde als die er in zat, en de dop is ook van ngk..

ik heb niks van me motor:P ook geen wph :N het was echt zo hier heb je 1 sleutel, je motor, ik kick hem voor je aan, laat hem niet uitvallen, veeel plezier *O* we have your money })
 
heb geen idee hoe het is gekomen. heb de motor pas sinds kort en nog geen rijbewijs dus ook nie echt veel/ver gereden. ben iig blij dat ik het zo heb kunnen oplossen, had weinig trek in het aanschaffen van nieuwe platen terwijl ze nog haast niet gesleten zijn. maar weer wat geleerd iig he.
Nu maar weer verder met de bekabeling richting de teller compleet (proberen te) maken.. zo blijf je bezig.
 
ik zal het is proberen maar de dop draad en bougie zijn nieuw :O bij motoport gehaald. lijkt wel alsof het draad wat dunner is dan die er op zat. maakt dat heel veel uit? anders probeer ik morgen nog even de oude kabel.

ze zei dat draad voor bougie gewoon universeel was, en bougie is de zelfde als die er in zat, en de dop is ook van ngk..

ik heb niks van me motor:P ook geen wph :N het was echt zo hier heb je 1 sleutel, je motor, ik kick hem voor je aan, laat hem niet uitvallen, veeel plezier *O* we have your money })
Klinkt een beetje alsof je je iets hebt laten aansmeren...maar goed het moet opgelost worden. Jammer dat je niet een beetje in de buurt woont. Dan had ik je wel een beetje kunnen helpen.
 
thanks sua!!...ben er ook erg fier mee!... *O*
de DAM uitlaat klinkt echt fantastisch, zal later ff een kort filmpje posten van de sound
ik wou de db-killer verwijderen, maar bij deze uitlaat is dat gek genoeg niet nodig
over mn ketting, het is dat jullie het zien, ik heb de ballen verstand van het technische gedeelte van een motor.... :$
kan alleen rijden hahahahaha!!, zelfs de olie en filters laat ik doen
wat ik wel weet is dat ik een schakel aantrof in de doos met spullen die ik er bij heb gehad, dus hij is strakker gezet dan lijkt me om de een of andere reden
zal het wel ff vragen aan strike302 (vorige eigenaar)
ik wil hem snel een beurt geven bij powermotors, dan laat ik dat gelijk ook even bekijken daar, thanks voor de waarschuuwing/tip ''SE SUA''...... ;)

Natuurlijk lees ik nog een beetje mee. ;(
Wat betreft die ketting: hij zit echt niet te strak!(sta er ook van te kijken dat mensen dit vanaf een fotootje kunnen zien, maar dat terzijde). :X
De ketting staat afgesteld conform het handboek, Raptor88 beschreef dit al eerder. Deze zit bij de motor dus je zou het zelf even kunnen checken.
De schakel die erbij zit is van de oude ketting, deze heb ik bewaard voor noodgevallen.

Heb je het toch niet geprobeerd zonder db-killer? Heel verstandig :Y
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk lees ik nog een beetje mee. ;(
Wat betreft die ketting: hij zit echt niet te strak!(sta er ook van te kijken dat mensen dit vanaf een fotootje kunnen zien, maar dat terzijde). :X
De ketting staat afgesteld conform het handboek, Raptor88 beschreef dit al eerder. Deze zit bij de motor dus je zou het zelf even kunnen checken.
De schakel die erbij zit is van de oude ketting, deze heb ik bewaard voor noodgevallen.

Heb je het toch niet geprobeerd zonder db-killer? Heel verstandig :Y

ketting spanning voor "crosser"

Ik had het ook gedaan conform het handboek maar werd door een ervaren iemand erop gewezen dat het niet goed was. Als de achterbrug horizontaal staat moet de ketting net niet strak zitten. Op een foto van Retic staat de ketting al strak terwijl de achterbrug nog lang niet horizontaal staat. That's it O-) Hihi leuk onderschrift 302....

Mijn pits stop is aardig gelukt. Kleppenstellen was niet nodig na controle, alle 4 nog in spec. andere ingeoliede luchtfilter erop remmen wat aandacht gegeven en ketting gesmeerd. Niet gewassen, maar goed ook weer door de regen gereden :(

*D
 
Laatst bewerkt:
ketting spanning voor "crosser"

Ik had het ook gedaan conform het handboek maar werd door een ervaren iemand erop gewezen dat het niet goed was. Als de achterbrug horizontaal staat moet de ketting net niet strak zitten. Op een foto van Retic staat de ketting al strak terwijl de achterbrug nog lang niet horizontaal staat. That's it O-) Hihi leuk onderschrift 302....

Mijn pits stop is aardig gelukt. Kleppenstellen was niet nodig na controle, alle 4 nog in spec. andere ingeoliede luchtfilter erop remmen wat aandacht gegeven en ketting gesmeerd. Niet gewassen, maar goed ook weer door de regen gereden :(

*D
En als je offroad dan nog een keer wat zand hapt, dan voel je wat een te strakke ketting doet. Dan zit je achterwiel muurvast. Het zand tussen de ketting en tandwielen kan dan zelfs een losse ketting compleet opspannen. De ketting ligt niet gauw te los!! De ketting geleiding vangt dit wel op. Een te strakke ketting is veel beroerder.
Bedenk ook dat met een kleiner achtertandwiel de speling op de omschreven manier gauw te strak is. Gewoon ff checken door de link los te maken en het wiel optillen.
Dan weet je het voor altijd.
 
ik was vanmiddag even bij silverline, en heb daar een monteur gevraagd wat hij er van vond, en nu snap ik het ff helemaal niet meer
want daar werd direct gezegd dat de ketting te slap hing?, hij kon met gemak zo tegen de achterbrug gedrukt worden, en zelfs enkele millinmeters van het tandwiel getrokken worden
ze lieten me ook zien wat hierdoor met het achtertandwiel gebeurt, deze had echt letterlijk mespunten gekregen, en was volgens hun aan vervanging toe ook
en zelf dingen checken gaat niks worden, en ik durf ook niet zo van de adviezen van silverline uit te gaan
dus voor de zomer de ktm dan maar even naar powermotors brengen, ik moet toch de olie en filters laten doen
dan laat ik de ketting nakijken, en tevens de tandwielen vervangen gelijk
 
ik was vanmiddag even bij silverline, en heb daar een monteur gevraagd wat hij er van vond, en nu snap ik het ff helemaal niet meer
want daar werd direct gezegd dat de ketting te slap hing?, hij kon met gemak zo tegen de achterbrug gedrukt worden, en zelfs enkele millinmeters van het tandwiel getrokken worden
ze lieten me ook zien wat hierdoor met het achtertandwiel gebeurt, deze had echt letterlijk mespunten gekregen, en was volgens hun aan vervanging toe ook
en zelf dingen checken gaat niks worden, en ik durf ook niet zo van de adviezen van silverline uit te gaan
dus voor de zomer de ktm dan maar even naar powermotors brengen, ik moet toch de olie en filters laten doen
dan laat ik de ketting nakijken, en tevens de tandwielen vervangen gelijk

ketting en tandwielen moet je eigenlijk altijd tegelijk vervangen omdat het op elkaar is ingesleten. een oude ketting op nieuwe tandwielen zorgt voor overmatige slijtage aan de tandwielen en vaak krijg je een strak punt in je ketting.

ik check zelf mn ketting uitslag altijd als ik erop zit, dan is de afstand tussen beide tandwielen ongeveer het grootst (staat de achterbrug horizontaal)

als je trouwens de ketting van het achtertandwiel gaat trekken zou je de ketting wel eerst strak moeten trekken, anders is het een beetje onzinnig. en lijkt me dat een motorzaak ook wel meetgereedschap heeft om een ketting na te meten (staat ook in wphb volgensmij)
 
Laatst bewerkt:
officieel:
ketting.jpg
 
Wat me nu opvalt is wel grappig, op beide plaatjes zie je die vinger 30mm achter de geleider maar bij mij tegen de brug en bij Sakul eronder... 625 vs 640 ???

Edit: Als je het stuk tekst ernaast leest staat er dus ook gewoon A: 0mm dus ook ertegen.

Mith busted dan lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
T punt is ook niet dat je ketting er af loopt. Maar dat die veel ergere schade toedoet als ie te strak staat. Schade van een te strakke ketting word erg onderschat imo.
 
Dat ben ik zeker met je eens daarom heb ik hem ook het liefste wat losser liggen.
Daarom typte ik er ook al bij nog nooit een eraf gelopen voordat iemand weer zegt oo veel te los.
Bij een crosser zie je hem ooit gewoon helemaal over het tandwiel lopen zover het gaat achter.
 


dus snelle check is als ik de tekening begrijp, 3cm voorbij het kunstof onder op de achterbrug, de ketting omhoog drukken, en deze moet dan tot tegen de brug zelf aan kunnen komen?(het ijzer), daar ik 0 millimeter zie staan
en dan moet de ketting boven de brug strak staan
ik zal wel als een debiel overkomen, maar dat ben ik ook als het om het technische aspect van motoren gaat hahahaha!!....sorry! ;)

edit: ik zie aan raptors geplaatste uitleg dat de ketting inderdaad nauwelijks tegen de brug aan moet kunnen komen
dus bij te slappe ketting zal de ketting dan boven slap blijven bij aandrukken?
en bij een te strakke ketting, dat ik dan de ketting niet tegen de achterbrug zelf aankrijg bij aandrukken, en dan boven al strak staat?
 
Laatst bewerkt:
dus snelle check is als ik de tekening begrijp, 3cm voorbij het kunstof onder op de achterbrug, de ketting omhoog drukken, en deze moet dan tot tegen de brug zelf aan kunnen komen?(het ijzer), daar ik 0 millimeter zie staan
en dan moet de ketting boven de brug strak staan
ik zal wel als een debiel overkomen, maar dat ben ik ook als het om het technische aspect van motoren gaat hahahaha!!....sorry! ;)

ja klopt, en dan wel op zn zij/middenstandaard!

onderste plaatje kan je je ketting nameten of deze versleten is

op je edit:
te slappe ketting: dan kan je de ketting verder dan 3cm nog tegen de achterbrug(metaal) aan krijgen, bijv op 4cm. als je onderaan aandrukt gaat boven automatisch mee.

te strak: dan krijg je de ketting niet tegen de achterbrug(metaal) aan
 
Laatst bewerkt:
ja klopt, en dan wel op zn zij/middenstandaard!

onderste plaatje kan je je ketting nameten of deze versleten is


thanks voor de tips/hulp sakul (de rest ook trouwens)
ik zal dit van de week eens checken, ik had mn replie nog aangepast toen jij aan het antwoorden was, klopt laatste wat ik vraag ook?.... :$
ben benieuwd hahaha, hier word gezegd ketting te strak, en bij silverline zeggen ze ketting te slap... :)
hij gaat binnenkort zowiezo even naar powermotors voor een beurtje, en dan zal ik eens laten kijken of de boel echt goed zit, en of het eventueel aan vervanging toe is
had ik maar meer gesleuteld in mijn leven -O- , lijkt me echt te gek wanneer je alles zelf kan en verstand van zaken hebt!....
 
ik was vanmiddag even bij silverline, en heb daar een monteur gevraagd wat hij er van vond, en nu snap ik het ff helemaal niet meer
want daar werd direct gezegd dat de ketting te slap hing?, hij kon met gemak zo tegen de achterbrug gedrukt worden, en zelfs enkele millinmeters van het tandwiel getrokken worden

_O- :? :N

Ik zou me niet druk maken als je de ketting enkele mm van het tandwiel af kunt trekken. Waarschijnlijk nog wel een jaar mee te rijden. Als je hem voor meer dan de helft uit het tandwiel kunt trekken dan wordt het tijd. Die gasten willen weer een stetje verkopen.

ze lieten me ook zien wat hierdoor met het achtertandwiel gebeurt, deze had echt letterlijk mespunten gekregen, en was volgens hun aan vervanging toe ook
en zelf dingen checken gaat niks worden, en ik durf ook niet zo van de adviezen van silverline uit te gaan
dus voor de zomer de ktm dan maar even naar powermotors brengen, ik moet toch de olie en filters laten doen
dan laat ik de ketting nakijken, en tevens de tandwielen vervangen gelijk

Maak er dan eens een foto van, dan krijg je nog meer meningen van als het tandwiel wel echt versleten, zeg aan vervanging toe is. Dat de tanden van een tandwiel ombuigen is gewoon slijtage. Gebeurt altijd. Strakke ketting helpt er ook aan mee.


Ik heb mijn kettingspanning. Niet volgens het boekje maar op aanraden van een serieuze crosser vernomen.

1330385040NP1000900.jpg
1330385163NP1000901.jpg


Mijn tandwiel en ketting ongeveer 5000 km oud. Nagenoeg niet van het tandwiel te trekken ondanks dat tie "zo los" gespannen is.

1330385287NP1000902.jpg


Misschien kan iemand mij uitleggen wat het nut kan zijn van ketting schoon maken. De mijne, ook op mijn speed triple, ziet er altijd zo uit. Of iig na 3 weken |(

Hieronder het tandwiel dat aan vervanging toe was. Hint, de ruimte tussen de tanden is compleet misvormt en de tanden staan allemaal wat achterover zeg maar.

1330386810NP1000904.jpg


Sua is geen poetser :X Rijden mottie })
 
bla bla Blaaah

dus bij te slappe ketting zal de ketting dan boven slap blijven bij aandrukken?
en bij een te strakke ketting, dat ik dan de ketting niet tegen de achterbrug zelf aankrijg bij aandrukken, en dan boven al strak staat?

Bovenkant is altijd strak bij het rijden, alleen op deze kant wordt getrokken door het voorste tandwiel (versnellingsbak). Behalve bij "op de motor remmen" dan staat de kracht op het onderste deel van de ketting. Over dit fenomeen hoef je je niet druk te maken.

Afremmen op de motor ketting beneden strak

1330388086NIMG_5908_2.jpg

En waarachtig vanmiddag gelukt een gave slide, niet wijd uit maar het viel wel op, er stonden wat jongelui naast de weg en ik kreeg veel gejoel te horen...


Bij stilstaande motor heb je gelijk. En als sie boven bijna strak staat en beneden ook dan moet tie losser. Ga maar eens op de motor hangen en kijk wat de ketting doet als sie inveert.


Trouwens sleutelen aan de motor is echt aan te leren. Het is mij zelfs in enigemate gelukt :P



:W
 
Laatst bewerkt:
ik ben bang dat ik morgen naar een dealer ga, en dan een cbr testrit ga maken, en me ktm inruil _O- eerst een testrit, dan thuis beslissen , de bobine te chekken, massa kabels etc..
 
Bovenkant is altijd strak bij het rijden, alleen op deze kant wordt getrokken door het voorste tandwiel (versnellingsbak). Behalve bij "op de motor remmen" dan staat de kracht op het onderste deel van de ketting. Over dit fenomeen hoef je je niet druk te maken.

Afremmen op de motor ketting beneden strak

[afbeelding]
En waarachtig vanmiddag gelukt een gave slide, niet wijd uit maar het viel wel op, er stonden wat jongelui naast de weg en ik kreeg veel gejoel te horen...


Bij stilstaande motor heb je gelijk. En als sie boven bijna strak staat en beneden ook dan moet tie losser. Ga maar eens op de motor hangen en kijk wat de ketting doet als sie inveert.


Trouwens sleutelen aan de motor is echt aan te leren. Het is mij zelfs in enigemate gelukt :P



:W


zeer brute foto sua!!...... :}
 
Da's niet Sua maar MvD......

Niet alles wat op het internet staat is waar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan