KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Zou kunnen dat de 990 een nadere heeft. Dont know. Anyone...?
De Adv. 990 heeft een ingebouwde pomp in de tank. Is ook injectie dus hogere druk pomp
De 950 een externe pomp, carburateur, lage druk. Op deze idd de Dr. Bean mod kit wanneer de contactpunten versleten zijn.

Bij de 990 wel een filter op de pomp in de tank. Kan soms erg vervuild zijn en moet dan vervangen worden.
 
Vandaag wezen kijken naar de SMT:
- Linker voorvorkkeerring lek
- Banden met een DOT code uit '12, op een motor uit '11 met 53k km
- Tikkende NAKS of kleppen voor de achterste cilinder
- Remblokken achter bijna op

Verder wel ok, maar het is duidelijk dat de 50k beurt niet is gedaan. Ik heb het chassisnummer, morgen even bellen / langs bij de KTM-dealer en kijken of ze iets kunnen vinden. Als er nog meer van de prijs kan, dan wil ik er de moeite wel in stoppen om het onderhoud te doen. Indien niet, dan zoek ik gewoon nog wat verder :)
 
  • Leuk
Waarderingen: TPOD
Rij ook al aantal jaren SMT en nog nooit iets gemerkt van ABS issues. Een 2012 overigens.
Hier idem...ABS op de SMT werkt prima en is niet te vergelijken met de eerste ABS op de 990Adv, de remmen op de SMT zijn compleet anders en ABS is echt wel aan te raden op de SMT
 
Heb nu de 990SM voor 50k beurt naar Duitse dealer gebracht.
Er ging een wereld voor mij open! Nog nooit zoiets in NL meegemaakt, gewoon een ontvangst ruimte met brug en alles waar ze als een soort medisch team samen met je alles eerst even doornemen en opschrijven.

als hij terug is ben ik benieuwd hoe hij eruit ziet, want bij de beurt in zat een complete schoonmaak beurt van het blok en parts.

en dan twijfelen of hij blijft of toch weggaat 😬
 
Even een vraagje over de voorremmen van mijn 950 SMR. Ik had al langer iets last van wat pulserend remmen, maar nu na een weekendje sturen in de Harz is het verergerd helaas.

Iemand die dit herkend en een oplossing weet? Ik heb de schijven al eens nagemeten maar kon nagenoeg geen uitslag meten dus de schijven zijn gewoon recht. Met remreiniger aan de slag maakt totaal geen verschil.
Buttons heb ik al eens schoongemaakt, ze kunnen allemaal draaien, maar de veren die achter de buttons zitten zijn loeistijf dus echt zwevend zijn ze toch niet te noemen.
Wat wel wat hielp was de schijven en blokken opschuren, maar probleem komt vervolgens gewoon weer terug helaas.

Iemand tips?
 
Heb nu de 990SM voor 50k beurt naar Duitse dealer gebracht.
Er ging een wereld voor mij open! Nog nooit zoiets in NL meegemaakt, gewoon een ontvangst ruimte met brug en alles waar ze als een soort medisch team samen met je alles eerst even doornemen en opschrijven.

als hij terug is ben ik benieuwd hoe hij eruit ziet, want bij de beurt in zat een complete schoonmaak beurt van het blok en parts.

en dan twijfelen of hij blijft of toch weggaat 😬

Je hebt het steeds over de 50k beurt, maar zover ik weet moet hij een beurt om de 7,5 k .
Dus hoe kom je bij 50?
 
Even een vraagje over de voorremmen van mijn 950 SMR. Ik had al langer iets last van wat pulserend remmen, maar nu na een weekendje sturen in de Harz is het verergerd helaas.

Iemand die dit herkend en een oplossing weet? Ik heb de schijven al eens nagemeten maar kon nagenoeg geen uitslag meten dus de schijven zijn gewoon recht. Met remreiniger aan de slag maakt totaal geen verschil.
Buttons heb ik al eens schoongemaakt, ze kunnen allemaal draaien, maar de veren die achter de buttons zitten zijn loeistijf dus echt zwevend zijn ze toch niet te noemen.
Wat wel wat hielp was de schijven en blokken opschuren, maar probleem komt vervolgens gewoon weer terug helaas.

Iemand tips?
Misschien eens kijken naar je balhoofdlagers. Als je schijven echt recht zijn, zou het je balhoofd misschien kunnen zijn. Ik had hetzelfde destijds.
 
Hij doet het ook bij heel zachtjes aan komen rollen bij een stoplicht en ik vermoedde ook al het lager, maar met stevig en kort remmen 'slaat' hij niet en zie ik ook de vork op het oog niet bewegen, maar ik zal het nog eens checken op de standaard.

Aangezien opschuren helpt vermoedt ik afzettingen op de schijf dus ik ga ze (als het niet het balhoofd is) er maar eens afhalen en oppoetsen met deze borstels:
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-3-delige-bristle-disc-set-met-6-mm-stiftopname

Schijnt (vooral met Brembo) vaker voor te komen en ook de oplossing te zijn...
 
Het viel mij van de week op dat mijn 950SM niet altijd even mooi loopt...
Als ik even lekker 'geïnspireerd' rijd en vanuit de hoge toeren het gas dichtdraai om vervolgens weer half gas bij te geven, dan lijkt ie wat te smoren. Het is redelijk specifiek en voor de rest rijdt ie als een beest en gaat in de 3e versnelling nog op het gas omhoog dus heel slecht staat ie niet afgesteld lijkt me.

Nu heb ik na de laatste rit de DB-killers gemonteerd om te kijken of dit het misschien iets beter maakt. Het duurt helaas nog even voordat ik weer kan rijden dus dacht dan gooi ik het in de tussentijd hier even in de groep.

Iemand suggesties?
 
Het ziet er naar uit dat mijn tps sensoren niet in orde zijn.
De laatste rit bleef het toerental ineens op 4000rpm hangen. Na herstarten was het weer 1600. Echter bokt hij weer als een malle onderin en ruikt het of ie te rijk loopt.
Heeft er iemand tps sensoren over of een compleet gasklephuis?
Het gaat om een 2012 SMT.
 
Het viel mij van de week op dat mijn 950SM niet altijd even mooi loopt...
Als ik even lekker 'geïnspireerd' rijd en vanuit de hoge toeren het gas dichtdraai om vervolgens weer half gas bij te geven, dan lijkt ie wat te smoren. Het is redelijk specifiek en voor de rest rijdt ie als een beest en gaat in de 3e versnelling nog op het gas omhoog dus heel slecht staat ie niet afgesteld lijkt me.

Nu heb ik na de laatste rit de DB-killers gemonteerd om te kijken of dit het misschien iets beter maakt. Het duurt helaas nog even voordat ik weer kan rijden dus dacht dan gooi ik het in de tussentijd hier even in de groep.

Iemand suggesties?
Wel belangrijk om te weten wat je verder hebt gedaan aan de motor qua luchtfilter, luchtfilterbox, jetting, carb afstelling, en klaarblijkelijk andere dempers. En smoren arm of rijk?
 
Om te testen heb ik beide wel liggen.
Moet je wel een maandje geduld hebben 😅
Dat is jammer, dan moet ik naar Italië met de motor...

In tune ecu zie ik dat mijn Tps sensor niet stabiel is.
Ik ben alleen nog niet bedreven genoeg met tune ecu. Weet iemand of dit de Tps is van de 1e gaskleppen? Degene die je met de gaskabel bedient.
 

Bijlagen

  • 20210721_094537.jpg
    20210721_094537.jpg
    257,3 KB · Weergaven: 14
Dat is jammer, dan moet ik naar Italië met de motor...

In tune ecu zie ik dat mijn Tps sensor niet stabiel is.
Ik ben alleen nog niet bedreven genoeg met tune ecu. Weet iemand of dit de Tps is van de 1e gaskleppen? Degene die je met de gaskabel bedient.
Lijkt me makkelijk te testen door met de motor uit maar op contact vol gas te geven en kijken of de waarde omhoog gaat, niet?
 
Dat is jammer, dan moet ik naar Italië met de motor...

In tune ecu zie ik dat mijn Tps sensor niet stabiel is.
Ik ben alleen nog niet bedreven genoeg met tune ecu. Weet iemand of dit de Tps is van de 1e gaskleppen? Degene die je met de gaskabel bedient.
Die van je gaskabel.
 
Wel belangrijk om te weten wat je verder hebt gedaan aan de motor qua luchtfilter, luchtfilterbox, jetting, carb afstelling, en klaarblijkelijk andere dempers. En smoren arm of rijk?
De motor heb ik nog maar net en ik weet niet wat er precies is gedaan-O-
Er zitten Akra's onder en bij aanschaf kreeg ik een doosje mee met jetting spul, toen heb ik de aanname gemaakt dat het wel goed zou zijn|(

Binnenkort gaat de tank eraf om alles te bekijken en kleppen te stellen indien nodig. Dan weet ik ook beter wat er zoal is gedaan.

Qua smoren heb ik het idee dat ie te weinig peut krijgt.
 
De motor heb ik nog maar net en ik weet niet wat er precies is gedaan-O-
Er zitten Akra's onder en bij aanschaf kreeg ik een doosje mee met jetting spul, toen heb ik de aanname gemaakt dat het wel goed zou zijn|(

Binnenkort gaat de tank eraf om alles te bekijken en kleppen te stellen indien nodig. Dan weet ik ook beter wat er zoal is gedaan.

Qua smoren heb ik het idee dat ie te weinig peut krijgt.
Wel handig om te weten wat er nu in zit, en hoe je naalden staan. Het is helaas wel een klusje voor je er bij kunt bij de 950.
 
Terug
Bovenaan Onderaan