KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Slaolie, werkt altijd best.
Afgedraaide motorolie, ook altijd goed.
Goed verhaal, bedankt voor je bijdrage.

Benieuwd naar je ervaringen. Wil zelf tzt ook over naar iets anders. Aliexpress heeft ook een vervanger, met montage voor spiegel.
Nou hij zit erop en hij ontkoppelt goed. Komende week maar even een proefrit maken om te kijken of alles naar tevredenheid is.

De spiegel zit nog niet gemonteerd en de chokehendel zit momenteel getywrapped aan het beugeltje voor de koppelingsvloeistof. Ik ben voor DOT 4 gegaan qua vloeistof aangezien alleen Magura er problemen mee heeft en nu zowel de slave als ook de master zijn vervangen.

Komende winter ga ik nog wel de leiding vervangen want de aansluiting zit aan de onderkant en dan loopt deze niet mooi. Een leiding waar een banjobout doorheen gaat past dan beter.
 
Even voorstellen: Björn, 35 jaar, grafisch ontwerper bij een niet nader te noemen NL's bedrijf in motorkleding en sinds een maand of 3 eigenaar van een 950 SMR. Vorig jaar m'n rbw gehaald en in de tussentijd zo'n 13k km bijschreven op m'n '09 Street Triple R. Deze daarnaast ook redelijk onder handen genomen, maar hij is ondertussen zo goed als af, dus heb ik een SMR die wat tlc nodig had aangeschaft. Ondertussen een waslijst aan dingen opgeknapt, vervangen, veranderd en verwijderd. 2 weken terug m'n eerste échte meters gemaakt en ik ben om..

WhatsApp Image 2021-09-18 at 6.21.38 PM.jpeg
WhatsApp Image 2021-09-18 at 6.21.39 PM.jpeg


Om direct met een vraag binnen te komen: dinsdag a.s. ga ik 3 dagen naar Luxemburg en de Eifel – eerste keer. Nu ben ik wat huiverig voor de pliesie. M'n STR heeft een Arrow welke niet straatlegaal is, maar deze maakt –zeker met extra db killer– een stuk minder kabaal dan m'n SMR met Akra's mét db killers, die wel weer een E-keur hebben. Vermaken kan ik me op beide fietsen, maar aangezien m'n maatje een SD1290R rijdt, vond ik 't wel leuk om ook de KTM mee te nemen. Heeft iemand ooit gedoe gehad met de Akra's?
 
Even voorstellen: Björn, 35 jaar, grafisch ontwerper bij een niet nader te noemen NL's bedrijf in motorkleding en sinds een maand of 3 eigenaar van een 950 SMR. Vorig jaar m'n rbw gehaald en in de tussentijd zo'n 13k km bijschreven op m'n '09 Street Triple R. Deze daarnaast ook redelijk onder handen genomen, maar hij is ondertussen zo goed als af, dus heb ik een SMR die wat tlc nodig had aangeschaft. Ondertussen een waslijst aan dingen opgeknapt, vervangen, veranderd en verwijderd. 2 weken terug m'n eerste échte meters gemaakt en ik ben om..

Bekijk bijlage 1678037 Bekijk bijlage 1678038

Om direct met een vraag binnen te komen: dinsdag a.s. ga ik 3 dagen naar Luxemburg en de Eifel – eerste keer. Nu ben ik wat huiverig voor de pliesie. M'n STR heeft een Arrow welke niet straatlegaal is, maar deze maakt –zeker met extra db killer– een stuk minder kabaal dan m'n SMR met Akra's mét db killers, die wel weer een E-keur hebben. Vermaken kan ik me op beide fietsen, maar aangezien m'n maatje een SD1290R rijdt, vond ik 't wel leuk om ook de KTM mee te nemen. Heeft iemand ooit gedoe gehad met de Akra's?
Mooi velgjes!
 
Even voorstellen: Björn, 35 jaar, grafisch ontwerper bij een niet nader te noemen NL's bedrijf in motorkleding en sinds een maand of 3 eigenaar van een 950 SMR. Vorig jaar m'n rbw gehaald en in de tussentijd zo'n 13k km bijschreven op m'n '09 Street Triple R. Deze daarnaast ook redelijk onder handen genomen, maar hij is ondertussen zo goed als af, dus heb ik een SMR die wat tlc nodig had aangeschaft. Ondertussen een waslijst aan dingen opgeknapt, vervangen, veranderd en verwijderd. 2 weken terug m'n eerste échte meters gemaakt en ik ben om..

Bekijk bijlage 1678037 Bekijk bijlage 1678038

Om direct met een vraag binnen te komen: dinsdag a.s. ga ik 3 dagen naar Luxemburg en de Eifel – eerste keer. Nu ben ik wat huiverig voor de pliesie. M'n STR heeft een Arrow welke niet straatlegaal is, maar deze maakt –zeker met extra db killer– een stuk minder kabaal dan m'n SMR met Akra's mét db killers, die wel weer een E-keur hebben. Vermaken kan ik me op beide fietsen, maar aangezien m'n maatje een SD1290R rijdt, vond ik 't wel leuk om ook de KTM mee te nemen. Heeft iemand ooit gedoe gehad met de Akra's?
Coole motor, wielen van de smr990?
 
Goed verhaal, bedankt voor je bijdrage.


Nou hij zit erop en hij ontkoppelt goed. Komende week maar even een proefrit maken om te kijken of alles naar tevredenheid is.

De spiegel zit nog niet gemonteerd en de chokehendel zit momenteel getywrapped aan het beugeltje voor de koppelingsvloeistof. Ik ben voor DOT 4 gegaan qua vloeistof aangezien alleen Magura er problemen mee heeft en nu zowel de slave als ook de master zijn vervangen.

Komende winter ga ik nog wel de leiding vervangen want de aansluiting zit aan de onderkant en dan loopt deze niet mooi. Een leiding waar een banjobout doorheen gaat past dan beter.
Wat zat er origineel in?
Wat mij betreft geniet minerale altijd de voorkeur, is niet zo'n ramp als dat met de blokolie mengt.
Zomaar wisselen tussen de twee wordt niet aangeraden zover ik weet.
 
Wat zat er origineel in?
Wat mij betreft geniet minerale altijd de voorkeur, is niet zo'n ramp als dat met de blokolie mengt.
Zomaar wisselen tussen de twee wordt niet aangeraden zover ik weet.
Origineel zit er mineraal in, want Magura... Ik ben zelf ook een voorstander van mineraal ivm lekkage of knoeien, dan is het niet zo'n ramp. Maar de RCS wil DOT 3,4,5.1 en de Oberon slave kan dat ook hebben. Dus ik heb eerst flink gespoeld (met DOT) en toen een lading verse dot 4 vloeistof er in gedaan.
 
Even voorstellen: Björn, 35 jaar, grafisch ontwerper bij een niet nader te noemen NL's bedrijf in motorkleding en sinds een maand of 3 eigenaar van een 950 SMR. Vorig jaar m'n rbw gehaald en in de tussentijd zo'n 13k km bijschreven op m'n '09 Street Triple R. Deze daarnaast ook redelijk onder handen genomen, maar hij is ondertussen zo goed als af, dus heb ik een SMR die wat tlc nodig had aangeschaft. Ondertussen een waslijst aan dingen opgeknapt, vervangen, veranderd en verwijderd. 2 weken terug m'n eerste échte meters gemaakt en ik ben om..

Bekijk bijlage 1678037 Bekijk bijlage 1678038

Om direct met een vraag binnen te komen: dinsdag a.s. ga ik 3 dagen naar Luxemburg en de Eifel – eerste keer. Nu ben ik wat huiverig voor de pliesie. M'n STR heeft een Arrow welke niet straatlegaal is, maar deze maakt –zeker met extra db killer– een stuk minder kabaal dan m'n SMR met Akra's mét db killers, die wel weer een E-keur hebben. Vermaken kan ik me op beide fietsen, maar aangezien m'n maatje een SD1290R rijdt, vond ik 't wel leuk om ook de KTM mee te nemen. Heeft iemand ooit gedoe gehad met de Akra's?
Welkom en mooie fiets (en wielen)! Ik ben net terug uit Zwitserland en Italië en heb daar met Akra's en killers geen problemen gehad. In het voorjaar ben ik ook in Luxemburg en de Eifel geweest met een Tuono met GPR dempers. Die dempers hebben geen uitneembare killers maar zijn even luid of luider dan Akra's zonder killers en hebben toch e-keur8)7Ik ben heel wat politie tegen gekomen en heb geen problemen gehad.

Weet jij toevallig welk merk/type bar end spiegels er op jouw motor zitten?
 
Coole motor, wielen van de smr990?
Yes! Heb ze er gisteren ondergezet. Helaas geen mogelijkheid gehad om tussen bandjes omleggen door het verschil te wegen.

Welkom en mooie fiets (en wielen)! Ik ben net terug uit Zwitserland en Italië en heb daar met Akra's en killers geen problemen gehad. In het voorjaar ben ik ook in Luxemburg en de Eifel geweest met een Tuono met GPR dempers. Die dempers hebben geen uitneembare killers maar zijn even luid of luider dan Akra's zonder killers en hebben toch e-keur8)7Ik ben heel wat politie tegen gekomen en heb geen problemen gehad.

Weet jij toevallig welk merk/type bar end spiegels er op jouw motor zitten?
Mooi! Vandaag de Street Triple helemaal klaargemaakt, nog even de remblokken in gaan remmen en bij terugkomst toch besloten de KTM mee te nemen.

Spiegels zijn CRG Arrow knockoffs van een paar euro, met het idee om ze met 3D geprinte mounts op de crashbars te monteren (naar idee van Rottweiler quick flip mirror mounts) en dan te zien hoe ik dat zou vinden. Er zitten echter bloedirritante blauwe spiegelglaasjes in, waardoor ik überhaupt al niet veel in zie. Voor de trip m’n Triumph spiegels er maar even opgeschroefd.

73A0EEE7-7E88-46CA-8DBD-6907F5C2DDC1.jpeg
 
Origineel zit er mineraal in, want Magura... Ik ben zelf ook een voorstander van mineraal ivm lekkage of knoeien, dan is het niet zo'n ramp. Maar de RCS wil DOT 3,4,5.1 en de Oberon slave kan dat ook hebben. Dus ik heb eerst flink gespoeld (met DOT) en toen een lading verse dot 4 vloeistof er in gedaan.
Had de slave al gediend met mineraal?
 
Had de slave al gediend met mineraal?
Yes, tot eergisteren zat er mineraal in. Nu krijg ik het idee dat dat niet goed is....
Yes! Heb ze er gisteren ondergezet. Helaas geen mogelijkheid gehad om tussen bandjes omleggen door het verschil te wegen.


Mooi! Vandaag de Street Triple helemaal klaargemaakt, nog even de remblokken in gaan remmen en bij terugkomst toch besloten de KTM mee te nemen.

Spiegels zijn CRG Arrow knockoffs van een paar euro, met het idee om ze met 3D geprinte mounts op de crashbars te monteren (naar idee van Rottweiler quick flip mirror mounts) en dan te zien hoe ik dat zou vinden. Er zitten echter bloedirritante blauwe spiegelglaasjes in, waardoor ik überhaupt al niet veel in zie. Voor de trip m’n Triumph spiegels er maar even opgeschroefd.

Bekijk bijlage 1678295
Thanks, ik zal eens googlen!
 
Zover ik weet dien je altijd al je dichtingen te vervangen als je olietype wisselt in dat soort systemen.
Ik heb in het verleden per ongeluk bleed kits voor beide gebruikt, de seals zwellen op tot ze gewoon stuk zijn.

Sorry dat ik eerst nogal idioot reageerde, ik vermoedde dat je een en ander zou opzoeken..
 
Voor de koppelingscylinder kun je Magura blood gebruiken (gebruikt als remvloeistof bij MTB's), je hebt daar ook goedkopere alternatieven voor, bij iedere fietshandel te krijgen.
Maar volgens mij ook hydraulische olie zoals die voor Citroën veerssytemen wordt gebruikt.
 
Minerale olie is gewoon hydraulische olie, met magura / shimano / citroën additieven en viscositeit, maar allemaal chemisch compatibel.

Dot is een wateraantrekkende vloeistof waarvan de samenstelling gereguleerd is en die volstrekt incompatibel is met minerale olie.
 
Ach het zit er nu op en ik hoop dat het blijft werken. Vooralsnog koppelt/ontkoppelt ie perfect en voelt het beter dan met de originele. Van het winter komt er nog wel een andere leiding op. Moet eigenlijk iets langer en met zo'n banjo 'gat' ipv een geperste bout erop. De aansluiting van de RCS zit aan de onderkant dus er zit nu wat een vreemde hoek in de leiding, geen knik gelukkig. En zal van de week kijken wat ik qua spiegels ga doen. Vandaag de eerste kilometers gemaakt en ik mis de linker spiegel toch wel...
 
Aan Bjorn, mooie motor zo.
De aprilia voorkant staat de ktm serieus goed!
Beak is inderdaad van een Dorseduro, de koplamp van een WR125R. Idee gepikt van een kerel op Youtube die ook een 1290 ingebouwd heeft. Een van de redenen dat ik serieuzer over de koop ben gaan nadenken, want de standaard koplamp werd ik niet bepaald warm van.
Mooie wielen idd. Ben wel benieuwd wie zijn 990 smr nu mist...
Als je bedoelt dat een 950 nu niet onder doet aan een 990: geen idee, nooit op gereden, maar ze zijn sowieso lichter. Qua looks vind ik de 990 wel toffer.

Als je bedoelt dat er nu iemand z’n motor kwijt is: deze komen van een sloopmotor. Als de tank, achterkappen en zadel over een maand of 2 nog niet verkocht zijn, dan is de kans groot dat ik die ook nog koop. En dan brengt ons dan eigenlijk weer bij punt 1. :)

Tegen die tijd maar wat meer verdiepen in benzinepomp etc. Ik weet iig dat ‘t kan, dus zou een leuk winterproject zijn.

Sowieso heb ik optisch gezien nog een aantal plannen. Achterkap aanpassen, uitlaten (misschien) iets inkorten en de kont spitser maken door de ‘zadelbak’ aan te passen en een eigen tail tidy/kentekenplaathouder te maken. Leuk passend achterlichtje is al in bezit.

Dit is een photoshopje van wat ik zo’n beetje in m’n hoofd heb:
A62D7209-2BED-4EFC-A8AA-6366280486F4.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Beak is inderdaad van een Dorseduro, de koplamp van een WR125R. Idee gepikt van een kerel op Youtube die ook een 1290 ingebouwd heeft. Een van de redenen dat ik serieuzer over de koop ben gaan nadenken, want de standaard koplamp werd ik niet bepaald warm van.

Als je bedoelt dat een 950 nu niet onder doet aan een 990: geen idee, nooit op gereden, maar ze zijn sowieso lichter. Qua looks vind ik de 990 wel toffer.

Als je bedoelt dat er nu iemand z’n motor kwijt is: deze komen van een sloopmotor. Als de tank, achterkappen en zadel over een maand of 2 nog niet verkocht zijn, dan is de kans groot dat ik die ook nog koop. En dan brengt ons dan eigenlijk weer bij punt 1. :)
Uiteraard hoop ik dat iemand niet zijn motor kwijt is.
Wie sloopt er een 990 smr waar wielen, tank, achterkant zijpanelen, zadel enz nog van intact zijn?

Maar evengoed, ziet er uit als een leuk project!
Zelf bouwen is het leukste wat er is vind ik.
 
Ach het zit er nu op en ik hoop dat het blijft werken. Vooralsnog koppelt/ontkoppelt ie perfect en voelt het beter dan met de originele. Van het winter komt er nog wel een andere leiding op. Moet eigenlijk iets langer en met zo'n banjo 'gat' ipv een geperste bout erop. De aansluiting van de RCS zit aan de onderkant dus er zit nu wat een vreemde hoek in de leiding, geen knik gelukkig. En zal van de week kijken wat ik qua spiegels ga doen. Vandaag de eerste kilometers gemaakt en ik mis de linker spiegel toch wel...
Houd ons op de hoogte zou ik zeggen, altijd leerrijk.
 
Vandaag bijna een 990 SMT gekocht, vanmiddag proefrit gemaakt en zou vanavond laten weten of ik hem zou kopen. Helaas had de verkoper nog iemand in de rij staan (niet verteld) en die heeft hem voor mij heeft weggesnoept.. Motor was heel scherp geprijsd dus dan krijg je dat helaas. B|

Maarreh dat terzijde, het viel me eigenlijk best mee met hoe bullig het blok was. Had m'n oude getjoende Honda Hawk GT in gedachten wat een vibrator op wielen was. Daarom KTM's eigenlijk een beetje vermeden als optie voor lange afstands brommer. Maar dat hoeft dus niet. :)

Zit er qua blok ook nog verschil in balansassen of iets dergelijks of zijn de blokken qua gevoel aardig gelijk? Dan is misschien ook wel een oudere 950 een optie, heb de KTM 950 Adventure ook altijd al gaaf gevonden.
 
F2B7635F-8E38-4DDB-9A20-553F9CC9C573.jpeg

Hij houdt zich fantastich. Wat een beest. Alleen lopen de boutjes van de remschijf achter een klein beetje aan op de remklauw. Enige dat ik me daarbij kan bedenken is dat ‘t door de nieuwe coating op de achterbrug komt, maar ik weet niet hoeveel ruimte er normaal tussen schijf en klauw zit..?
 
Vandaag bijna een 990 SMT gekocht, vanmiddag proefrit gemaakt en zou vanavond laten weten of ik hem zou kopen. Helaas had de verkoper nog iemand in de rij staan (niet verteld) en die heeft hem voor mij heeft weggesnoept.. Motor was heel scherp geprijsd dus dan krijg je dat helaas. B|

Maarreh dat terzijde, het viel me eigenlijk best mee met hoe bullig het blok was. Had m'n oude getjoende Honda Hawk GT in gedachten wat een vibrator op wielen was. Daarom KTM's eigenlijk een beetje vermeden als optie voor lange afstands brommer. Maar dat hoeft dus niet. :)

Zit er qua blok ook nog verschil in balansassen of iets dergelijks of zijn de blokken qua gevoel aardig gelijk? Dan is misschien ook wel een oudere 950 een optie, heb de KTM 950 Adventure ook altijd al gaaf gevonden.

Vooral het inlaat traject is anders. Achteraf had ik liever een 950 gehad dan de eerste generatie 990.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Terug
Bovenaan Onderaan