KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Toevallig iemand anders dit al eens gezien op zijn KTM tank?
IMG_20211104_210910.jpg


Er is door 1 van de vorige eigenaars wat ducttape over geplakt, lijkt op beschadiging van de topcoat door wrijving of iets dergelijks?
 
Lijkt gewoon een schuurplek, misschien een tanktasoverheen gezeten ofzo?
De motor is inderdaad ook gebruikt geweest met tanktas (of die heb ik er toch bij), dus dat kan goed de reden zijn :t Dat zal ik dan voor de toekomst oplossen met een doorzichtige sticker of iets dergelijks i.p.v. de ducttape die de vorige eigenaar gebruikt heeft :+
 
Afgelopen zaterdag een offroad rit gedaan met de 950 adventure. En ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben. Ondanks het toch wat hoge gewicht is de motor heel gebalanceerd. Ook in zwaardere omstandigheden erg handelbaar. En het motorblok gewoonweg super. Krachtig en goed doseerbaar. Hij mag blijven 8-)
 
Ik wil een enorme sprong vooruit maken in leeftijd van de motor waar ik hoofdzakelijk op rijd.
De 990 gaat hybride gebruikt worden en mijn Pan 1100 en Alp 600 vervangen.
Voor het echt serieuze offroad werk heb ik nog mijn NX250.
 
Ik wil een enorme sprong vooruit maken in leeftijd van de motor waar ik hoofdzakelijk op rijd.
De 990 gaat hybride gebruikt worden en mijn Pan 1100 en Alp 600 vervangen.
Voor het echt serieuze offroad werk heb ik nog mijn NX250.

Serieuze offroad werk en een NX250?

Heb zelf een poosje een NX250 gehad en ik kan je aan raden eens op een KTM EXC te rijden als je echt eens wil knallen
 
Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk is er altijd beter.
Voor nu ben ik tevreden genoeg met mijn NX. Hij is behoorlijk aangepast aan offroad rijden en weegt rijklaar 130 kg. Ik heb er voorlopig lol genoeg mee.
Natuurlijk is er altijd beter/mooier/nieuwer/serieuzer maar ik ben zelf ook niet zo'n enorme held offroad. Ik voel me prettiger bij lagere snelheden en meer technisch rijden dan met 100-plus over een bak zand heen knallen, dat durf ik gewoon (nog) niet.
Vandaar dat ik ook een trialmotor heb waarmee ik me regelmatig op het trialterrein in Nunspeet vermaak.
 
Ik heb de 950 want betaalbaar. Als het offroad dan eens anders uitpakt dan je in je hoofd had is dat ook niet meteen zo zonde. Maar nu ik er mee rijd valt het karakter van het blok positief op. Carburateurs zijn toch wel erg fijn. Ik denk niet dat ik voor offroad de 990 boven de 950 zou verkiezen. Ik heb al best eea gereden. Maar het blok van de 950 is echt erg goed te doseren.
 
Ja natuurlijk is er altijd beter.
Voor nu ben ik tevreden genoeg met mijn NX. Hij is behoorlijk aangepast aan offroad rijden en weegt rijklaar 130 kg. Ik heb er voorlopig lol genoeg mee.
Natuurlijk is er altijd beter/mooier/nieuwer/serieuzer maar ik ben zelf ook niet zo'n enorme held offroad. Ik voel me prettiger bij lagere snelheden en meer technisch rijden dan met 100-plus over een bak zand heen knallen, dat durf ik gewoon (nog) niet.
Vandaar dat ik ook een trialmotor heb waarmee ik me regelmatig op het trialterrein in Nunspeet vermaak.
Verstand op nul en gewoon gas erop :9

Heb ook een NX250 gehad, makkelijker rijden kan haast niet. Met TCN allroad rit vloog je zo de ploeterende TransAlps/AT voorbij. Alleen op hogere snelheid word het wat minder, ook qua vering. Een WR250R is dan al een flinke upgrade.
 
Het is iig het belangrijkste dat je er lol mee hebt! De nieuwere wennen ook wel snel, al is het mijn ervaring dat het heel goed werkt voor je offroad vertrouwen en skills als je goede materialen gebruikt :]

Ik heb overigens alleen ervaring met de standaard NX (met fietspomp veringen) misschien zijn jouw aanpassingen wel zodanig dat je er beter mee offroad kan.
 
Ik heb een 990 gehad en heb nu een 950 en ik vind de 950 fijner. Veel soepeler dan de 990 met injectie. Fantastische motor!

Bekijk bijlage 1693389
Verzorg je 950 maar goed, want diverse kuipdelen zijn al niet meer beschikbaar. Die mooie oranje zijkappen van de kopkuip bvb, zijn nergens nieuw te vinden. Mijn dealer geraakt er niet aan, en via een contact die bij Husqvarna werkt, weet ik dat KTM die dingen dus echt niet meer op voorraad heeft. Nergens meer. Dat zit er trouwens een S uit van 2004? Zelf heb ik de gewone van 2005.
 
Een WR250R is dan al een flinke upgrade.
Onvindbaar, want zeer zeldzaam, en bovendien vervelend duur als die eens beschikbaar wordt. Zelf heb ik daarom een CRF250L, met aangepaste vering. Handig en licht, onderhoudsintervallen van 12000km, en het is Honda dus je hoeft er nooit naar te kijken en het start altijd van de eerste keer. Plus het kost een pak minder dan zo'n WR. Maar wel meer dan een NX 8-)
 
Afgelopen zaterdag een offroad rit gedaan met de 950 adventure. En ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben. Ondanks het toch wat hoge gewicht is de motor heel gebalanceerd. Ook in zwaardere omstandigheden erg handelbaar. En het motorblok gewoonweg super. Krachtig en goed doseerbaar. Hij mag blijven 8-)
De 950 is absoluut onvoorstelbaar goed in balans en abnormaal stabiel in zulke omstandigheden. Wie er niet mee gereden heeft, kan het zich gewoon niet voorstellen. Met de juiste banden eronder geraakt de 950 overal door. Plus de vering is dan ook nog eens zo goddelijk goed, je houdt het niet voor mogelijk. Het is een motorfiets die de rijder naar een hoger niveau tilt. De 950 beschaamt met zijn fenomenale rijkwaliteiten honderden andere motorfietsten, jong en oud, zélfs andere KTM's. Mijn redenering hierachter is dat KTM de 950 té goed gemaakt heeft, om vooral niet als een gieter af te gaan. Het was ook hun eerste motorfiets in het baan-segment. Tegenwoordig weten ze perfect hoe ze hun moto's moeten opbouwen. Net als vele andere merken zijn enkel de allerduurste modellen van de allerbeste componenten voorzien, en al wat goedkoper is, is ook voorzien van goedkopere/minder goed werkende componenten. Zo is de vering van de laatste 890 R nog steeds niet zo goed als die van onze 950. En zeker die van de 790 kan beter. De (niet electronische!) vering van de 1290R daarentegen is nog beter dan die van onze 950. Maar die motorfiets is dan weer zó zwaar, en zó kwetsbaar als ie valt. Plus, voor mijn 1m75 véél te hoog.
Afin, er is een reden waarom ik de 950 als 13 jaar en 118.000km heb.
 
Mijn NX heeft voor en achter een vering / schokbreker upgrade gehad, er zit een hoger Transalp stuur op, Pivotpegz, Doubletake spiegels, goede bashplate, bediening trommelrem is naar boven verplaatst, hoger voorspatbord, AX41 banden, 3 tanden meer op het achtertandwiel, schakelaar om radiateurfan handmatig aan te kunnen zetten. Komende winter vervang ik de standaard wielen door 21" en 17" wielen van een XR600 en ik ben nog aan het puzzelen voor beschermbeugels op het stuur (Barkbusters passen niet). Dus de mijne redt zich aardig offroad 8-)
Bij de TCN ritten ga ik inderdaad met gemak de meeste mensen voorbij / doe ik gekkere dingen, diepere plassen etc.
Zo ook laatst nog bij de Drenthe allroad rit, dikke pret in de modder !
Overigens is het ook op kleine dijkweggetjes ontzettend leuk met deze motor, hij is zo ontzettend wendbaar ...

Dat van die skills transfer merk ik nu zelf ook: nu ik een jaartje rondrijd op de NX voel ik me offroad ook ineens een stuk zekerder op mijn Transalp 600. Die ik overigens dus net verkocht heb (even wachten tot 'ie daadwerkelijk wordt opgehaald vandaar dat 'ie nog in mijn signature staat).

Mijn NX zal overigens op de aankomende motorbeurs in Utrecht op de stand van de TCN te zien zijn ...

20210911_170324.jpg
 
Ok 'back on topic': een 990 is toch min of meer een 950 met injectie ?
Zoals gezegd wil ik qua leeftijd van de motor echt een flinke stap vooruit maken vandaar dat ik naar een 990 kijk. En dan ook nog vanaf 2010 omdat ze vanaf dan (ok 2009 ook al geloof ik) de laatste 'dingetjes' hebben aangepakt.

Ik heb meer mensen horen verkondigen dat ze de 950 fijner vinden vanwege de carbs. Ik meende echter ook begrepen te hebben dat de schokkerigheid van de 990's vooral bij de eerste modeljaren een rol speelde en dat latere modeljaren alweer een meer verfijnd motorgedrag hadden. In zoverre je van 'verfijnd' kan spreken bij een KTM.
 
De 950 is absoluut onvoorstelbaar goed in balans en abnormaal stabiel in zulke omstandigheden. Wie er niet mee gereden heeft, kan het zich gewoon niet voorstellen. Met de juiste banden eronder geraakt de 950 overal door. Plus de vering is dan ook nog eens zo goddelijk goed, je houdt het niet voor mogelijk. Het is een motorfiets die de rijder naar een hoger niveau tilt. De 950 beschaamt met zijn fenomenale rijkwaliteiten honderden andere motorfietsten, jong en oud, zélfs andere KTM's. Mijn redenering hierachter is dat KTM de 950 té goed gemaakt heeft, om vooral niet als een gieter af te gaan. Het was ook hun eerste motorfiets in het baan-segment. Tegenwoordig weten ze perfect hoe ze hun moto's moeten opbouwen. Net als vele andere merken zijn enkel de allerduurste modellen van de allerbeste componenten voorzien, en al wat goedkoper is, is ook voorzien van goedkopere/minder goed werkende componenten. Zo is de vering van de laatste 890 R nog steeds niet zo goed als die van onze 950. En zeker die van de 790 kan beter. De (niet electronische!) vering van de 1290R daarentegen is nog beter dan die van onze 950. Maar die motorfiets is dan weer zó zwaar, en zó kwetsbaar als ie valt. Plus, voor mijn 1m75 véél te hoog.
Afin, er is een reden waarom ik de 950 als 13 jaar en 118.000km heb.
Hoe goed ik m'n 990 ook vindt, ik heb ook wel wat op de 790R gereden, die vering is gewoon beter.
 
Ik heb meer mensen horen verkondigen dat ze de 950 fijner vinden vanwege de carbs. Ik meende echter ook begrepen te hebben dat de schokkerigheid van de 990's vooral bij de eerste modeljaren een rol speelde en dat latere modeljaren alweer een meer verfijnd motorgedrag hadden. In zoverre je van 'verfijnd' kan spreken bij een KTM.
Er zijn verschillende 'trucjes' die je blijkbaar kan toepassen op de 990's (zie hier: Kev's SMR Modification list. - KTM Super Twins Forum) om hem minder 'schokkerig' te maken:
- Gashendel van een RC8 (69002021100) of zelf aanpassen ('throttle tube mod' op bovenstaande link) zodat deze meer progressief werkt
- O2 sensoren uitschakelen via TuneECU
- Kleiner voortandwiel (16T i.p.v. 17T)
- 2e set vlinderkleppen in de throttle bodies verwijderen

Of hij daarmee even goed als de 950's is, of toch in de buurt komt, dat kan ik je niet vertellen jammer genoeg :)
 
Alle bovenstaande werken echt marginaal. Ik heb ze nl inmiddels allemaal gedaan.

Edit: 2e set vlinderkleppen weg wordt ie alleen maar feller van. Heb ik gedaan omdat de aansturing daarvoor overleden is.
 
Laatst bewerkt:
Onvindbaar, want zeer zeldzaam, en bovendien vervelend duur als die eens beschikbaar wordt. Zelf heb ik daarom een CRF250L, met aangepaste vering. Handig en licht, onderhoudsintervallen van 12000km, en het is Honda dus je hoeft er nooit naar te kijken en het start altijd van de eerste keer. Plus het kost een pak minder dan zo'n WR. Maar wel meer dan een NX 8-)
Ze zijn wel redelijk zeldzaam ja, duur vond ik wel meevallen (€3000). Zeker omdat de vering standaard al een stuk beter is dan de CRF250L. Daarnaast net zo betrouwbaar als de Honda. Hij moet alleen net wel te koop staan of je moet gaan importeren.
 
Hoi , ben ook weer aan het rondkijken voor een 950 om mijn Tuono uit 2003 te vervangen maar wat zijn die dingen waarde vast gebleven... altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had voor een CBR1000RR.

Heb er eentje gehad 5 jaar geleden met sas removal etc erop en eraan en had nu deze gezien :

Alleen vind het zo weinig KM's in verhouding met de leeftijd. Jullie nog tips waar ik op moet letten mocht ik even gaan kijken ? behalve het standaard spul.

Mijn oude 950 had toen een revisie van de starter krans (weet niet precies meer wat het was) nodig.

 
Terug
Bovenaan Onderaan