KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Telt een 950 met 990 uiterlijk ook?

Vanavond de ombouw 90% afgerond en voor ‘t eerst in maanden testrondje kunnen doen. ‘Bodywork’ vervangen, Yamaha WR125X koplamp, Aprillia Dorsoduro spatbord en 690 SMC-R achterlicht passend gemaakt, underseat platter gemaakt, voor ‘t eerst kleppen gesteld, zooitje onderdelen laten poedercoaten, waaronder achterveer, kleppendeksels, koppeling-, waterpomp- en ontstekingcover. Gelijk alle lagers, pakkingen en waterpomp-as in de covers vervangen, en nieuwe olie en kvs. Verder nog een paar dingen vervangen als voetsteunen, pedaaltjes, grips, spiegels etc.

Andere koplamp is onderweg en wil nog wat kleine dingen maken/aanpassen, en dan op naar V3.0: spuitwerk.

Over 2 weken weekendje Luxemburg. :]

AF34E185-4DE6-43CA-B8EC-5EC291C93738.jpeg
79B14138-5DE4-4167-8DB2-856CF1CC1EDB.jpeg
 
Erg herkenbaar dat onrustige in lage toeren, ik heb ook een ‘06 gehad. De eerste 990 modellen staan er om bekend dat ze mega bokkerig zijn op het gas. Het is wel wat soepeler te krijgen met het betere tune werk, maar helemaal weg krijg je het niet. Overigens reed ie verder perfect, een uit de kluiten gewassen crossmotor ;). Ondertussen heb ik een 950 met carbs en dat rijd veel soepeler.

Edit: Mijn gouwe ouwe ‘06 *D

Bekijk bijlage 1756006

We gaan het zien, als ik me er echt aan ga storen kan ik er nog altijd een fuel dongle tussen zetten.
 
We gaan het zien, als ik me er echt aan ga storen kan ik er nog altijd een fuel dongle tussen zetten.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het meer te maken heeft met het lichte vliegwiel en de fuel cut wat je bij injectie motoren hebt zodra het gas dicht gaat. Een carb blijft altijd wat benzine geven ivm het stationair toerental, bij injectie gaat de brandstof er helemaal af bij gas dicht totdat het stationair toerental bereikt wordt. Hierdoor heb je een on/off effect.
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat het meer te maken heeft met het lichte vliegwiel en de fuel cut wat je bij injectie motoren hebt zodra het gas dicht gaat. Een carb blijft altijd wat benzine geven ivm het stationair toerental, bij injectie gaat de brandstof er helemaal af bij gas dicht totdat het stationair toerental bereikt wordt. Hierdoor heb je een on/off effect.
Ja dat had ik ook begrepen inderdaad. Met een dongle ertussen gaat ie wat rijker lopen, maar helemaal weg ga je het effect nooit krijgen. Moet ook zeggen dat dit de eerste injectie motor is die ik heb, of waar ik überhaupt op rij. Daarvoor altijd carburateur erop gehad.
 
Moet ook nog even fatsoenlijke oordoppen aanschaffen voor tijdens het rijden. Rij met een crosshelm met bril maar zodra ik 120 a 130 rij op de snelweg dan word ik gek van de windruis. Dat geluid hou ik niet zolang vol. Moet sowieso nog een nieuwe helm een keer maar dat wou ik toch graag gewoon weer bij een crosshelm met bril houden.
 
Ik heb Pinlock silicone dopjes, maar die schieten er nog weleens uit. Dit weekend bij Goedhartt €95 voor op maat gemaakte van Noizezz oid tijdens opening nieuwe showroom/pand — als ik tijd heb, dan rijd ik langs.
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat het meer te maken heeft met het lichte vliegwiel en de fuel cut wat je bij injectie motoren hebt zodra het gas dicht gaat. Een carb blijft altijd wat benzine geven ivm het stationair toerental, bij injectie gaat de brandstof er helemaal af bij gas dicht totdat het stationair toerental bereikt wordt. Hierdoor heb je een on/off effect.

Bij latere modellen hebben ze dat wel weten op te lossen want die hadden dat aan/uit gevoel veel minder/bijna niet. Ik heb ook nog een 2010 model 990 gehad en die was gewoon lekker soepel te rijden (zover dat kan met een 2 cilinder).

Ja dat had ik ook begrepen inderdaad. Met een dongle ertussen gaat ie wat rijker lopen, maar helemaal weg ga je het effect nooit krijgen. Moet ook zeggen dat dit de eerste injectie motor is die ik heb, of waar ik überhaupt op rij. Daarvoor altijd carburateur erop gehad.

Je eerste injectie motor, dan is het sowieso even wennen ;). Maar iniedergeval is het dus wel wat beter te krijgen. En zo erg stoorde het me nu ook weer niet, je leert er ook gewoon mee om gaan. Al was het soms met wat offroad werk wel irritant, omdat je het vooral in lage toeren/snelheden merkt waardoor ik ook veel met de koppeling moest spelen (en dat dan staand icm met niet heel veel offroad ervaring op een te zware motor was dat best een uitdaging ;) ).

Overigens zit er op ADVRider een knakker die zelf mappen maakt die ook specifiek bedoeld zijn om dit probleem op te lossen (Zuber). Heb het toen ook geprobeerd, maar ik vond het toen niet echt prettig. Het gasverloop werd er een beetje “sloom” van, beetje lastig uit te leggen maar ik meen me te herinneren dat dat het was. Maar misschien helpt het bij jouw wel.
 
Ik heb nog O2 eliminators voor een KTM 990 liggen.
Laat maar weten als iemand interesse heeft, mag weg voor 20,-
 
Bij latere modellen hebben ze dat wel weten op te lossen want die hadden dat aan/uit gevoel veel minder/bijna niet. Ik heb ook nog een 2010 model 990 gehad en die was gewoon lekker soepel te rijden (zover dat kan met een 2 cilinder).



Je eerste injectie motor, dan is het sowieso even wennen ;). Maar iniedergeval is het dus wel wat beter te krijgen. En zo erg stoorde het me nu ook weer niet, je leert er ook gewoon mee om gaan. Al was het soms met wat offroad werk wel irritant, omdat je het vooral in lage toeren/snelheden merkt waardoor ik ook veel met de koppeling moest spelen (en dat dan staand icm met niet heel veel offroad ervaring op een te zware motor was dat best een uitdaging ;) ).

Overigens zit er op ADVRider een knakker die zelf mappen maakt die ook specifiek bedoeld zijn om dit probleem op te lossen (Zuber). Heb het toen ook geprobeerd, maar ik vond het toen niet echt prettig. Het gasverloop werd er een beetje “sloom” van, beetje lastig uit te leggen maar ik meen me te herinneren dat dat het was. Maar misschien helpt het bij jouw wel.

Ik stoor me er nog niet aan, ik leer er wel mee rijden.
 
Vandaag eerste goeie rit gemaakt na kleppen te hebben gesteld. Bij testritje zondagavond een paar keer goed opengejankt en merkte niets geks, maar nu stottert ‘ie bij volgas. Ook iets meer poppen bij gas los. Bij stationair loopt ‘ie eigenlijk goed, maar af en toe kleine hikjes alsof ‘ie kon afslaan. Laag en mid merk ik niets vreemds – geen dipjes, gasrespons OK.

Bougies nog niet bekeken, maar de kleppen stonden alle 8 uit spec/te strak. Nu kan ‘ie wat vrijer ademen en loopt ‘ie wat armer op de hoofdsproeier, was mijn idee. Is dat een logische denkwijze?

Setup: Akra’s met dB killers, Muller Motorsport open luchtfilter en carbs zoals onderstaand ( na ‘>’ is wat ik voor stellen van kleppen al had aangepast ivm open filter):
CF646F19-0EEE-4DED-B1F2-50B11ADCE6DA.png

Heb nog sproeiers liggen tussen 170 en 182.

Ik wil binnenkort wel banken, maar ga dus volgend weekend al naar Luxemburg.
 
Elk blok is anders, helemaal met open filters. Je zit dus al aardig in de buurt, maar je zult hem toch echt op de bank moeten zetten om het zeker te weten. 170 en 175 is niet idioot groot voor open filters, hier ook wat 'meningen' en 180/185 jets https://www.ktmforum.co.uk/threads/950-jetting.1366965/

Hikje stationair kun je er wellicht met je pilot screws uit krijgen, die zijn ook best gevoelig. Maar belangrijker, heb je de carbs wel gesynchroniseerd na het kleppen stellen?
 
Nieuwe pomp en filters besteld, kon het niet laten om het oranje beest vast uit elkaar te halen vandaag. 🍊

Wat een bende, filters zijn echt aan het oplossen lijkt wel.

Hopelijk is dit de oorzaak van het probleem
Nieuwe pomp en filters geïnstalleerd, meteen beurtje gedaan en nieuwe bandjes (shinko E705).
Helemaal klaar voor het seizoen
en ze loopt weer als een beest.
8-)
 
Gisterenavond carbs gesynced, maar deze stonden al vrijwel goed. Na eea gelezen te hebben ook de sproeiers naar 178-182 gezet en de luchtschroeven van 2.5 naar 2.25 open. Dat laatste was gewoon een test. Vervolgens een testritje gedaan.

Flinke diepe/ronde ploffen op overrun, erger dan hiervoor. Stotteren/inhouden bij volgas deed ‘ie ook nog steeds, maar wel iets minder snel.

Vanavond de luchtschroeven naar 2.75 slagen uit gezet en hij leek eerder te gaan sputteren. De knallen uit de uitlaat zijn ook echt te asociaal om normaal mee rond te rijden.

Heb vanmiddag al een afspraak gemaakt bij MVS, maar kan de 31e pas terecht en zag er naar uit de KTM volgend weekend mee te nemen naar Luxemburg. Hij kon over de telefoon niets zeggen wat ik kon proberen, wat ik ergens wel snap. Enige dat hij zei was “probeer nog grotere sproeiers”. Ik lees alleen nooit dat men groter dan 182/185 uitkomt en eigenlijk komt men vrijwel altijd uit op alles standaard, behalve hoofdsproeiers en vlotterhoogte (nu 3mm, liggend gemeten).

Ik wil iig de TPS nog eens checken. Wat zou jullie stappenplan zijn?

Huidige settings:
6FBC8BFF-2459-4D0E-8A01-703374F41283.png
 
Ontsteking ok? Luchtfilter ok? Brandstoffilter ok? Brandstoftoevoer goed? Kanalen carbs vrij? Alle aansluitingen luchtdicht? Zit SAS er nog in?
 
Ik loop vanavond het hele systeem nog een keer na en zal de carburateurs schoonmaken. Hij heeft een maand of 3 stilgestaan met 98 in het systeem, maar wellicht iets verstopt geraakt. Zou alleen verwachten dat de nieuwe hoofdsproeiers dit dan al zouden oplossen, want het gebeurd juist bij overgaan daarnaar.

- SAS is eerder al verwijderd.
- Carbs zitten sowieso goed in de spruitstukken, verder niet aan de carbs gezeten.
- Facet pomp, juiste filter en nieuwe leidingen geplaatst bij ombouw naar 990 tank. Geen knikken oid. Pomp is wel wat hoger gemonteerd, thv ECU, maar binnen de specs die in de manual genoemd worden.
- Alle covers zijn er afgeweest ivm poedercoaten, maar de ontsteking had ik spanningsvrij opgehangen in de tussentijd. Ik verwacht ook niet dat het daar zit, want bij 'roll-on' wil 'ie wel wat verder in de toeren.
 
Ik snap de gedachte, en dat zou ook best kunnen, maar ik heb nooit ergens gelezen dat iemand problemen had met een Facet pomp in die zin. De flow rate zou juist vrijwel identiek moeten zijn aan de orginele pomp.

Ondertussen 1 post tegengekomen van iemand die echt identieke problemen had en hij had een mini lek in een vacuüm slang. Zo dus alle slangen en de afdekplaatjes van de SAS nakijken, want de poedercoater had er een zooitje van gemaakt en ik heb de pasvlakken kaal moeten schuren. Geen idee of het daarin kan zit, maar niet geschoten..

Dank iig voor het meedenken, allen!
 
Alles nagelopen en niets opmerkelijks kunnen vinden, behalve dat 1 coil misschien niet helemaal goed zat. Achterste bougie was wel erg wit, dus luchtschroeven weer naar 2.25 gezet en voor de zekerheid de naalden naar 2.5 door de ringen onder en boven om te wisselen.

Geen gestotter meer nu bij volgas hoger in de toeren. Top! Misschien wat rijk in het middengebied, maar prima.

Uitlaten knetteren nog wel stevig..
 
Weet er iemand of er een mooi alternatief is voor de kentekenplaathouder, achterlicht/knipperlichten voor m’n 990 Adventure? Vind het allemaal vrij lomp ogen, kan vast wat subtieler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan