KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Een tip voor degenen die ABS willen verwijderen (werkt iniedergeval op de 990 Adv en wellicht ook op meerdere modellen): Een gebruiker op ADVRider maakt modules die je kunt inpluggen zodat je alle ABS prut van de motor kunt verwijderen zonder dat je problemen krijgt met waarschuwinglampjes en niet werkende snelheidsmeters. Kost wel zo’n €190 en moet uit de VS komen dus zal nog wel wat aan verzenden en belasting bij komen, maar toch mooi gemaakt.

 
Of je doet wat ik heb gedaan: je koopt bij HEL voor een paar tientjes een op maat gemaakte remleiding voor de achterrem voor een R versie en die leg je rechtstreeks van de rempomp naar je achterremklauw. Vervolgens neem je twee M10x1.25 dopjes en daarmee dop je de aansluitingen van de achterrem op de ABS pomp af.
Je ABS computer ziet geen verschil maar je hebt nu nog steeds een goed werkende ABS op je voorwiel en 100% zelf de controle over je achterwiel.
Ik rijd hier zo al een paar maanden mee rond en het werkt perfect. (Ja ik heb de ABS werking voor en na de ingreep uitvoerig getest). En ook geen foutmeldingen want de computer ziet geen verschil. Ik vond dit voor mijn gebruik de beste oplossing.
 
2 dagen terug eens met de vering aan de slag gegaan. Ding bleek op grotendeels op ‘race’ te staan. Uiteindelijk ervoor gekozen de ‘X-Bikes setup’ te proberen waar ik veel goeds over las en de voorvork 8mm door de kroonstukken omlaag gezet. Sommige die gooien ‘m zelfs 15mm omlaag, maar wilde eerst dit eens proberen. Man, wat een verschil. Stuurt oa scherper en blijft veel beter op z’n plek
Ga ik toch ook s proberen. Al lang van plan maar nooit de moeite genomen. Ga je nog andere 'doorsteken' dan 8mm proberen?
 
Of je doet wat ik heb gedaan: je koopt bij HEL voor een paar tientjes een op maat gemaakte remleiding voor de achterrem voor een R versie en die leg je rechtstreeks van de rempomp naar je achterremklauw. Vervolgens neem je twee M10x1.25 dopjes en daarmee dop je de aansluitingen van de achterrem op de ABS pomp af.
Je ABS computer ziet geen verschil maar je hebt nu nog steeds een goed werkende ABS op je voorwiel en 100% zelf de controle over je achterwiel.
Ik rijd hier zo al een paar maanden mee rond en het werkt perfect. (Ja ik heb de ABS werking voor en na de ingreep uitvoerig getest). En ook geen foutmeldingen want de computer ziet geen verschil. Ik vond dit voor mijn gebruik de beste oplossing.

Dat verbaast mij dan weer.
Ik rijd zelf niet met een KTM 990 ADV maar had daar paar jaar geleden een zelfde hersenscheet over.
Toen ik dat voorlegde aan iemand die er nogal wat van kent zei die (over een KTM 990 ADV):

Indien de sensor (die aangesloten moet blijven om geen foutmeldingen te geven bij normaal rijden) detecteert dat het wiel geblokkeerd blijft terwijl de ABS module in werking gaat, dan gaat die volledig in foutmodus en schakelt hij het volledige abs-systeem uit.
 
Nou, dat gebeurt dus niet.
Zoals gezegd ik rijd er nu al een paar maanden zo mee rond en het werkt perfect.
En ik heb het echt allemaal uitgetest:
- met flink slippend achterwiel wegrijden,
- achterwiel volledig blokkeren en laten slippen,
- zo hard remmen dat ABS ingrijpt,
Alles gaat goed.
Geen enkele foutmelding.
ABS op voorwiel werkt 100%.
Achterwiel is (uiteraard) volledig onder controle van de achterrem zonder bemoeienis van ABS.
Precies goed dus.
Mijn KTM is modeljaar 2010.
 
Zojuist is de accu spontaan kapot gegaan van mijn 950. Vorige eigenaar heeft een (merk: VMF) accu erin gedaan in januari. Blijkt dus dat de accu het maar een half jaar heeft volgehouden...
Sinds ik hem (1 maand) heb altijd aan de druppellader gehangen.
Heb nu zoals ik altijd doe een Yuasa besteld. Is er geen betere?
De Yuasa blijft het ook maar 2 jaar volhouden. (bij mijn 990 2x Yuasa vervangen in 3 jaar tijd)
 
Misschien niet altijd aan de druppellader hangen? Hang hem zelf er alleen aan als die lang stil staat en ook maar een dag of twee.

En je kunt natuurlijk altijd pech hebben, Yuasa is normaal prima (wel opladen voor gebruik). In de CB heb ik nu 2 jaar een Motobatt, doe ik helemaal niet aan de lader.
 
Gebruik ook al een jaar of 10 Motobatt in verschillende motoren, Jaar of 6-7 gaan ze bij mij wel mee als je ze in de winter een paar keer prikkelt met de druppellader. Als hij echt accu's vreet moet je misschien je spanningsregelaar een keer nameten.
 
Heb pas een nieuwe Motobatt besteld voor m'n SMT, de huidige zit er nu 8 jaar in. De originele Yuasa hield het 2 jaar vol. Ook in mijn DR650 zit al jaren een Motobatt. Hang in de winter de motoren 1x per week aan de druppellader. Maar ook als je de druppellader constant eraan hangt zou dat niet na een half jaar je accu moeten verzieken, dan was het een slechte accu of zoals Woutert aangeeft is je spanningsregelaar wellicht de boosdoener.
 
Danku voor de reacties, ik ga proberen de yuasa accu terug te sturen en een Motobatt proberen. 😁😁
Ter ondersteunende info:
Dat gaat helpen. Heb ik ook gedaan.
Mijn 2013 SMT had in twee jaar tijd 3 accu's gesloopt, 2 Yasa's en een JMT lithium accu.
Altijd netjes aan de druppellader gehad.
Toen kocht ik de Motobatt. Daarna nul problemen gedurende de volgende 5 jaren dat ik de SMT had.
GR. Roel.
 
Motobatt is ook een AGM accu, die moeten sowieso al een wat hogere laadspanning hebben. Gelaccu's kunnen daar juist niet tegen en normale MF accu's ook net iets minder. Lithium ligt waarschijnlijk aan de BMS of die het kan hebben/handelen.

Dus als de KTM's enthausiaste spanningsregelaars hebben is een AGM de veiligste keuze :)
 
Vraagje voor de experts hier, wat is een origineel wielsetje van een 990 Adventure ongeveer waard?
 
Ik heb een paar jaar geleden €450 betaald voor een set, zonder schijven en de voor velg heeft een kleine buts. Merk ik niks van met rijden trouwens.
 
Ik heb een paar jaar geleden €450 betaald voor een set, zonder schijven en de voor velg heeft een kleine buts. Merk ik niks van met rijden trouwens.
Oké, heb de nieuwe naven al klaarstaan voor een ander wielsetje, dus de originele wielen mogen misschien een keer verkocht worden als ik daar nog een leuke prijs voor kan krijgen.
 
Weet iemand de lengte van de achterremleiding van een 950/990 Adventure zonder ABS. Ik moet het nu toch los hebben en ontluchten, liever gelijk de ABS er tussen uit.
 
Ik heb dat gedaan, ik heb die gegevens ergens.
Nog makkelijker is overigens om via Nr1motor gewoon een HEL leiding voor een ouder model S te bestellen, is allemaal hetzelfde.
Dan krijg je 'm perfect op maat thuis voor een paar tientjes.
Overigens wees je ervan bewust dat de remleiding met een extra boogje in het horizontale vlak loopt vlakbij de rempomp.
Ik dacht dat de geleverde remleiding dus te lang was maar dit was niet zo.
Vergelijking met twee originele S-en leerde dat de remleiding zo hoort te lopen en dus niet te lang is.

Ik gooi straks de pc nog wel even aan om eea. voor je op te zoeken.
Zoals ik eerder postte kan ik de ingreep van harte aanbevelen.
Verder heb je dus ook twee 'doppen' nodig om de aansluitingen op de ABS module af te dichten.
 
Ik heb dat gedaan, ik heb die gegevens ergens.
Nog makkelijker is overigens om via Nr1motor gewoon een HEL leiding voor een ouder model S te bestellen, is allemaal hetzelfde.
Dan krijg je 'm perfect op maat thuis voor een paar tientjes.
Overigens wees je ervan bewust dat de remleiding met een extra boogje in het horizontale vlak loopt vlakbij de rempomp.
Ik dacht dat de geleverde remleiding dus te lang was maar dit was niet zo.
Vergelijking met twee originele S-en leerde dat de remleiding zo hoort te lopen en dus niet te lang is.

Ik gooi straks de pc nog wel even aan om eea. voor je op te zoeken.
Zoals ik eerder postte kan ik de ingreep van harte aanbevelen.
Verder heb je dus ook twee 'doppen' nodig om de aansluitingen op de ABS module af te dichten.
Als je de gegevens nog hebt, heel graag :t

Alvast bedankt!
 
OK hier gaan we: 57 cm.

Maar wat ik dus gedaan heb: bij Nr1motor voor € 38,95 een HEL leiding voor een KTM 950 Adventure 2000 - 2003 besteld.Hel Remleiding of Koppelingsleiding

HEL remleiding bij Nr1motor.jpg


Bijgevoegd twee plaatjes van het Internet die laten zien hoe de remleiding hoort te lopen want als je bovenstaande remleiding binnenkrijgt denk je dat 'ie te lang is:

950 Adventure S.jpg
HTB1QOzdSjTpK1RjSZKPq6y3UpXan.jpg


Verder heb je nog twee M10x1 doppen nodig - ik geloof dat ik in een eerdere post M10x1.25 schreef maar je moet dus fijnere draad hebben.
Ik had die doppen ooit eens op Aliexpress besteld:

Doppen.jpg

Hiermee kun je wel vooruit denk ik, succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Even wat anders: heeft er iemand nog een oude, eventueel beschadigde, ruit voor de 990 Adv liggen die voor een zacht prijsje weg mag ?

Ik heb net 8 dagen gereden en heb, zoals iedereen, last van turbulentie.
Uit ervaring met andere motoren en lezen over deze KTM verwacht ik dat inkorten van de ruit en er eventueel nog een spoilertje op zetten de grootste kans op succes geeft.

Maar ik wil liever niet de zaag in mijn huidige ruit zetten dus als iemand iets heeft hoor ik het graag ...
 
OK hier gaan we: 57 cm.

Maar wat ik dus gedaan heb: bij Nr1motor voor € 38,95 een HEL leiding voor een KTM 950 Adventure 2000 - 2003 besteld.Hel Remleiding of Koppelingsleiding

Bekijk bijlage 1763447

Bijgevoegd twee plaatjes van het Internet die laten zien hoe de remleiding hoort te lopen want als je bovenstaande remleiding binnenkrijgt denk je dat 'ie te lang is:

Bekijk bijlage 1763448Bekijk bijlage 1763449

Verder heb je nog twee M10x1 doppen nodig - ik geloof dat ik in een eerdere post M10x1.25 schreef maar je moet dus fijnere draad hebben.
Ik had die doppen ooit eens op Aliexpress besteld:

Bekijk bijlage 1763451
Hiermee kun je wel vooruit denk ik, succes !
Thanks!
Echter moet je nu alle maten invoeren ipv kant en klaar op NR1 motor...
 
Nee dan heb je de verkeerde ingang.
Je kan 'm echt ook op motortype invullen, heb ik vanochtend nog gedaan toen ik het screenshot maakte.
Het kost wellicht even wat 'rommelen' op de site van Nr1motor maar als je begint te zoeken op 'HEL remleiding' krijg je een paar links naar producten.
Ik meen dat de eerste wijst naar 'op maat' (die moet je dus niet hebben) maar de tweede link gaf mij de optie om op motortype een leiding te kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan