KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Dat deel ik zeker met je (mijn eigen onkunde). Maar door die onkunde is het nu frustratie geworden en heb ik ook de behoefte niet meer om dat ding te gebruiken ;-)
Ze moeten dat ding gewoon gebruiksvriendelijker maken,zodat het voor iedereen logisch is
 
Besloten half juli een paar dagen in Zuid-Frankrijk de Route Napoleon en La Route Des Grandes Alpes te gaan rijden. Daar zitten een aantal passen in van 2000-2500m. Hoeveel merk ik daarvan mbt de carburateurs en is dat iets om me op voor te bereiden?

Screenshot 2022-05-28 at 14.58.07.jpg
 
Mijn oude DR350 reed probleemloos tot die hoogte dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
 
Vroegah, zeg maar ruim dertig jaar geleden, ging ik elke zomer een paar weken de Alpen in met een 'ouwe bak' (nu gewilde klassiekers, ik had ze nooit moeten verkopen :) ). Die motoren hadden weinig vermogen in vergelijking met nu en uiteraard carburateurs. En contactpuntjes ook trouwens.

Dat ging altijd prima.
2000 - 2500 meter is 'niets' in dat opzicht.
 
Met de Fazer 600 had ik trouwens wel dat die verzoop als je ineens vol gas ging (ipv vloeiend). Maar daarvan had ik eigenlijk ook het luchtfilter voor de vakantie moeten vervangen. Verder nog nooit echt iets gemerkt van hoogtes behalve ietsjes minder powah.

Moet ook nog even kijken waar ik de KTM heen stuur in Juli, sowieso de alpen. Frankrijk heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
 
Dat toont hoeveel pk ik verlies. Het ging mij meer om de afstelling van de carburateurs. Ik had al wel een tabel gevonden hoe je qua main sproeiers met hoogte om moet gaan, maar ammehoela, ik ga geen sproeiers staan vervangen.
Zal hooguit wat rijk lopen, veilige kant dus.
Dat besefte ik me vanmiddag op de motor ook. Mooi, dan ga ik me er niet druk om maken en scheelt weer €100 aan FlexJets. :)
 
Ben vroeguh ook over die passen in Zuid Frankrijk geweest, paar van rond de 2700m (Iseran/Bonnette), met een DR650 en later met een 950Adventure. 2500m hoogte merk je niet/nauwelijks, ook zelf niet trouwens, ga maar een stukkie lopen op die hoogte.

Touratech heeft volgens mij ook nog zo'n alu plaatje voor de 950/990 Adventure.
 
Vanochtend gebankt bij MVS. Gekke ding stond al nagenoeg perfect.. Na 2 runs zei hij al: "Niets meer aan doen. Misschien nog de naalden terug van 2.5 naar 2"

Dipje in AFR had, als ik me goed herinner, te maken met missen van grafiet pakking in de uitlaat. Ik kwam daar gisteren per toeval achter, maar niet op tijd om er nog 1 te regelen. Oorzaak van knallen op overrun daarmee in principe ook gevonden. Piekje erna door naalden op 2.5. Zo dus even een pakking bestellen en dan naalden weer naar 2 zetten.

107pk – Akra met db-killers, geen kat, Muller Motorsport filter
Voor: Hoofd 178 / naald 2.5 (wordt 2) / float 3mm (op z'n kop gemeten) / rest standaard
Achter: Hoofd 182 / naald 2.5 (wordt 2) / float 3mm (op z'n kop gemeten) / rest standaard

KTM 950 LC8 - 31:5:22 - Akrapovic - db killer - Muller Motorsport open filter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanavond de 990 smt ingeruild op een 1190 adventure. Ik blijf wel mee lezen;).
 

Bijlagen

  • 20220602_214906.jpg
    20220602_214906.jpg
    306,1 KB · Weergaven: 42
  • 20220602_154042.jpg
    20220602_154042.jpg
    291,4 KB · Weergaven: 41
Gefeleciteerd. Ben wel benieuwd waarom je hebt ingeruild en uiteraard hoe het bevalt de komende maanden.
Dank, heb de smt 6 jaar gehad met veel plezier.
Echter wordt ik te oud voor zo'n karakter fiets...
Ik ben eigenlijk te lang voor de smt en krijg daar bij lange ritten last van. Verder was ik hem nog niet zat. Sterker denk 1 van de mooiste smt 's die er straks te koop is.
 
Ik ga met een dubbel gevoel afscheid nemen van de 950SM:')

Voor de geïnteresseerden:
 
Laatst vroeg iemand nog hoe een 950 het in de bergen deed oid? Deze foto van mijn 950 is genomen op een plek die langs de route uit dat screenshotje oid dat erbij stond genomen. Dit is een stukkie voor Nice. Tijdenlang niemandsland en dan ineens een bordje 'Nice'.

Mijn ervaringen zijn: (maar die van mij was bankafgesteld, had alleen open dempers) Hij gaat bovenop de Stelvio of Timmelsjoch oid wat lager stationair lopen, dit is met starten altijd even kloten. En je mist wat vermogen, maar voor de rest, perfecto.

*EDIT* Zie nu dat die route screenshot hierboven staat. Hoever mijn geheugen soms nog werkt was dit sowieso tussen Grenoble en Nice in uiteraard, en ergens bij die 55 in de buurt van dat plaatje denk ik.

KTM.jpg
 
Dank, heb de smt 6 jaar gehad met veel plezier.
Echter wordt ik te oud voor zo'n karakter fiets...
Ik ben eigenlijk te lang voor de smt en krijg daar bij lange ritten last van. Verder was ik hem nog niet zat. Sterker denk 1 van de mooiste smt 's die er straks te koop is.
O jee, wanneer is dat :?:+

Omdat ik weer plannen heb om Europa te gaan reizen ben ik ook aan het kijken naar een leuke motor. Die zou dan in de plaats komen van de SMT. Heb gereden op een Husky Norden901 en een Honda AT1100 )met DCT). Husky vond ik heel leuk, de Honda beetje meh, waarbij de knoppenwinkel op die Honda niet bepaald het meest gebruikersvriendelijk is. Natuurlijk zijn de motoren in die nieuwe fietsen beter/makkelijker, maar kwa rijwielgedeelte vind ik de SMT nog steeds veel beter. Dus binnenkort de SMT maar weer eens een onderhoudsbeurt laten geven.

Veel plezier met de 1190, hele goede fiets, ga je zeker plezier van hebben en dan kun je nu naar dat ouwe lullen LC8 topic;)
 
Laatst bewerkt:
O jee, wanneer is dat :?:+

Omdat ik weer plannen heb om Europa te gaan reizen ben ik ook aan het kijken naar een leuke motor. Die zou dan in de plaats komen van de SMT. Heb gereden op een Husky Norden901 en een Honda AT1100 )met DCT). Husky vond ik heel leuk, de Honda beetje meh, waarbij de knoppenwinkel op die Honda niet bepaald het meest gebruikersvriendelijk is. Natuurlijk zijn de motoren in die nieuwe fietsen beter/makkelijker, maar kwa rijwielgedeelte vind ik de SMT nog steeds veel beter. Dus binnenkort de SMT maar weer eens een onderhoudsbeurt laten geven.

Veel plezier met de 1190, hele goede fiets, ga je zeker plezier van hebben en dan kun je nu naar dat ouwe lullen LC8 topic;)
Geen 890 adventure?
 
O jee, wanneer is dat :?:+

Omdat ik weer plannen heb om Europa te gaan reizen ben ik ook aan het kijken naar een leuke motor. Die zou dan in de plaats komen van de SMT. Heb gereden op een Husky Norden901 en een Honda AT1100 )met DCT). Husky vond ik heel leuk, de Honda beetje meh, waarbij de knoppenwinkel op die Honda niet bepaald het meest gebruikersvriendelijk is. Natuurlijk zijn de motoren in die nieuwe fietsen beter/makkelijker, maar kwa rijwielgedeelte vind ik de SMT nog steeds veel beter. Dus binnenkort de SMT maar weer eens een onderhoudsbeurt laten geven.

Veel plezier met de 1190, hele goede fiets, ga je zeker plezier van hebben en dan kun je nu naar dat ouwe lullen LC8 topic;)
Ben inmiddels 50...
Van XR600 supermoto naar, CR500 supermoto, XR650, KTM950sm, KTM690smc, KTM 990smt naar 1190 adv.
Idd op naar het oude lullen segment. Met 150pk, dat dan weer wel :)
 
Laatst bewerkt:
O jee, wanneer is dat :?:+

Omdat ik weer plannen heb om Europa te gaan reizen ben ik ook aan het kijken naar een leuke motor. Die zou dan in de plaats komen van de SMT. Heb gereden op een Husky Norden901 en een Honda AT1100 )met DCT). Husky vond ik heel leuk, de Honda beetje meh, waarbij de knoppenwinkel op die Honda niet bepaald het meest gebruikersvriendelijk is. Natuurlijk zijn de motoren in die nieuwe fietsen beter/makkelijker, maar kwa rijwielgedeelte vind ik de SMT nog steeds veel beter. Dus binnenkort de SMT maar weer eens een onderhoudsbeurt laten geven.

Veel plezier met de 1190, hele goede fiets, ga je zeker plezier van hebben en dan kun je nu naar dat ouwe lullen LC8 topic;)
Laatst een weekend op de Norden gestuurd, maar vond ‘m een beetje saai. Als je echt gaat touren is ‘ie prima, maar voor ‘alledaags’ gebruik zou ik wel een stuk beleving missen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan