KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

ik rij nu ook met 21" op de adventure. Ik ben zelf de rem, niet de motor, geen probleem!
 
Wilt zeker goed sturen, vering goed afstellen en die KTM 990 kan véél...
Vraagt wel gewenning, dat sowieso.

Als ik overstap van KTM 990 ADV naar R1200GS of naar CB1000R dan is het altijd eventjes opnieuw "kalibreren".

Maar natuurlijk wat de 990 ADV kan, zal dan waarschijnlijk weer makkelijker gaan met de KTM 990 SM/T
 
@Koeno, wat is je grootste verschil in gewenning van de 990 ADV naar de R1200GS? Ik rij momenteel een 2010 GSA, maar zit te kijken naar een 990 ADV.
 
Motoren zijn wel aan de prijs, zelfs met hoge KM standen. Aan de andere kant zegt dat iets over de betrouwbaarheid. Wat natuurlijk valt of staat met onderhoud. De ADV modellen na de 990 vind ik niet meer zo mooi. En een ADV vind ik toch wel de mooiste. Staan een paar mooie te koop op moment
 
@Koeno, wat is je grootste verschil in gewenning van de 990 ADV naar de R1200GS? Ik rij momenteel een 2010 GSA, maar zit te kijken naar een 990 ADV.
De KTM voelt veel vinniger aan. Qua zitpositie minder ruim.
De GSa heeft een breder stuur, en comfortabelere zitpositie.

De KTM nodigt meer uit voor een 'actievere' rijstijl.

Ik rijd er zelf nog maar 400 a 500km mee tov 40.000km op de GSa.
Offroad vind ik momenteel het motorkarakter van de GSa nog gemakkelijker, KTM vraagt toch voor een subtielere gashand.

'k Heb ze momenteel naast elkaar gekocht om echt voor mijzelf te vergelijken.
En de momenteel gaat de voorkeur toch uit naar de KTM.

Nadelen:
- Meer tanken
- Minder zuinig
- Misschien wel gevaarlijker voor het rijbewijs

Voordelen:
- Grotere funfactor
- Betere vering
- Speelser
- Meer plezier
- Minder gewicht
- Meer fun
- Meer speelplezier

;-)
 
Eén van mijn twee beste vrienden en rijmaten heeft een 1200GSA.
Ik rijd daar ook wel eens op en we rijden (dus) heel vaak samen op wat wij noemen 'de grote motoren' (in tegenstelling tot de Transalps die we ieder ook hebben).

Ik onderschrijf de bevindingen van @Koeno volledig.
 
Tijdens mijn vakantie in het zwarte woud werd definitief duidelijk dat mijn SMT even wat teveel olie verbruikt (1 liter per 1500km). Wordt zeer waarschijnlijk een blok revisie dus.

Daarnaast werd het tijd voor de grote beurt, een nieuw bandje achter en een revisie van de rempomp achter.

Kortom: veel geld.

De vraag die dan automatisch komt: is hij dat nog waard is of dat ik hem inruil voor iets anders?

Flink over zitten bomen, proefrit op een 1190 adv. gemaakt, heel veel Googlen en op occasion sites gekeken en vanavond de knoop doorgehakt: de SMT is gewoon mijn ideale fiets en de investering waard!

Dus binnenkort heb ik een SMT die weer jaren meekan. Ik kijk er naar uit 🥳
 
Tijdens mijn vakantie in het zwarte woud werd definitief duidelijk dat mijn SMT even wat teveel olie verbruikt (1 liter per 1500km). Wordt zeer waarschijnlijk een blok revisie dus.

Daarnaast werd het tijd voor de grote beurt, een nieuw bandje achter en een revisie van de rempomp achter.

Kortom: veel geld.

De vraag die dan automatisch komt: is hij dat nog waard is of dat ik hem inruil voor iets anders?

Flink over zitten bomen, proefrit op een 1190 adv. gemaakt, heel veel Googlen en op occasion sites gekeken en vanavond de knoop doorgehakt: de SMT is gewoon mijn ideale fiets en de investering waard!

Dus binnenkort heb ik een SMT die weer jaren meekan. Ik kijk er naar uit 🥳
Tof bericht dit🤩
 
Tijdens mijn vakantie in het zwarte woud werd definitief duidelijk dat mijn SMT even wat teveel olie verbruikt (1 liter per 1500km). Wordt zeer waarschijnlijk een blok revisie dus.

Daarnaast werd het tijd voor de grote beurt, een nieuw bandje achter en een revisie van de rempomp achter.

Kortom: veel geld.

De vraag die dan automatisch komt: is hij dat nog waard is of dat ik hem inruil voor iets anders?

Flink over zitten bomen, proefrit op een 1190 adv. gemaakt, heel veel Googlen en op occasion sites gekeken en vanavond de knoop doorgehakt: de SMT is gewoon mijn ideale fiets en de investering waard!

Dus binnenkort heb ik een SMT die weer jaren meekan. Ik kijk er naar uit 🥳
:t
Kun je niet beter op zoek naar een 2e hands blok ipv revisie..?
 
Maar bij een 2dehands blok weet je niet wat de mankementen zijn.
Voor hetzelfde geld is dat blok er dan slechter aan toe, of zit het ook dicht op revisie.

Bij revisie van eigen blok weet je tenmisnte wat je in handen hebt
 
Maar bij een 2dehands blok weet je niet wat de mankementen zijn.
Voor hetzelfde geld is dat blok er dan slechter aan toe, of zit het ook dicht op revisie.

Bij revisie van eigen blok weet je tenmisnte wat je in handen hebt
Klopt, blok loopt verder als een zonnetje. En met revisie wordt alles wat niet goed is vervangen, dus daarna is het geheel weer als nieuw!
 
45k en dus veel te vroeg om door te laten doen, maar blijkbaar verpruts door de vorige eigenaar.
Heeft m.i. meer te maken met instabiele productkwaliteit dan rijstijl. Mijn vorige SMR gebruikte veel olie, mijn huidige geen en ik rijd toch echt niet anders...
 
Mijn oude 950sm had ook zo'n olie verbruik en dat was toch vervelend tijdens de tripjes. Deze had iets meer dan 35k gelopen.
 
45k en dus veel te vroeg om door te laten doen, maar blijkbaar verpruts door de vorige eigenaar.
Die van mij heeft 72k en verbruikt praktisch geen olie. Hij lekt nu alleen wat, wat lijkt bij de vbak sensor weg te komen.

Ga hem overigens wel verkopen, wil volgend jaar een Ténéré 700 kopen
 
45k en dus veel te vroeg om door te laten doen, maar blijkbaar verpruts door de vorige eigenaar.
Is een laatste poging met goede motor olie of rare forte flush oplossingen nog mogelijk?
Ik heb al een aantal motoren kunnen redden met simpelweg goede olie en goed onderhoud. Alles ff los, carterontluchting controleren/schoonmaken/vervangen en opeens loopt het weer zoals het hoort, in sommige gevallen zelfs van “olie tanken en benzine bijvullen” naar nauwelijks olie verbruik.

Niet geschoten is altijd mis.
 
Correct. Als de carterventilatie verstopt zit dan ga je olie verbruiken. Een simpele compressie test zou ook geen kwaad kunnen om even te kijken wat de status is.

Bij versleten zuigerveren drukt hij ook weer olie naar buiten bij de carterventilatie. Dus als die vol ligt weet je ook waar je moet zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Is een laatste poging met goede motor olie of rare forte flush oplossingen nog mogelijk?
Ik heb al een aantal motoren kunnen redden met simpelweg goede olie en goed onderhoud. Alles ff los, carterontluchting controleren/schoonmaken/vervangen en opeens loopt het weer zoals het hoort, in sommige gevallen zelfs van “olie tanken en benzine bijvullen” naar nauwelijks olie verbruik.

Niet geschoten is altijd mis.
Zou kunnen, ze gaan blok open maken en dan kijken wat er aan de hand is.
 
@Koeno, wat is je grootste verschil in gewenning van de 990 ADV naar de R1200GS? Ik rij momenteel een 2010 GSA, maar zit te kijken naar een 990 ADV.
De 990 ADV is voor mensen die graag met een enduro langere ritten maken, met bagage, over onverharde wegen, met 120 km/h, zijwaarts...

Heb je een gematigde rijstijl en hou je van lekker touren is het niet de motor die je zoekt.
 
Carterontluchting - vanwege drukopbouw die dan zorgt voor meer olie langs de cilinders ? Interessant ...
Mogelijk is de kering van de balans as kaput en dan perst die olie via de carterontluchting eruit
1661096523509.jpeg

Kijk maar eens op ktm950.info of advrider.com

Ik heb de mijne ook al eens vervangen. Erg simpel klusje en kost maar een paar euro :t

 
Laatst bewerkt:
Is een laatste poging met goede motor olie of rare forte flush oplossingen nog mogelijk?
Ik heb al een aantal motoren kunnen redden met simpelweg goede olie en goed onderhoud. Alles ff los, carterontluchting controleren/schoonmaken/vervangen en opeens loopt het weer zoals het hoort, in sommige gevallen zelfs van “olie tanken en benzine bijvullen” naar nauwelijks olie verbruik.

Niet geschoten is altijd mis.
Interessant idd.
Wat is dan "alles" in "alles ff los".?
 
Terug
Bovenaan Onderaan