KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende:

Mijn KTM 990 Adventure uit 2007 loopt beroerd onderin en gebruikt ca 1 op 11.
Symptomen:
- Hij stottert en reageert heel schokkerig onderin. (Net als de 2 takt brommertjes die verkeerd afgesteld stonden).
- Starten gaat moeizaam en loopt op het begin slecht stationair.
- Er heeft heel kort (1500km ofzo) een Akra Map in gezeten, maar nu origineel met alleen de secundaire klep uit.
- Verder volledig originele setup. ca 81000 km.

Hierdoor dacht ik aan te rijk. Dus met veel pijn en moeite de bougie's er uit (wat een klote plek die voorste en wat moet je een dunne dop maken). Blijkt nou. De achterste bougie keurig koffiebruin en de voorste ietswat wittig. Te arm dus.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Vraag zal vast vaker gesteld zijn, maar waar bestellen jullie je KTM onderdelen.
Ben bezig met m'n onderhoud, maar kan nergens dat brandstof filter vinden dat in de tank zit. Mijne is te erg vervuild om weer te gebruiken. Dit zie ik zelf als mogelijke oorzaak van m'n probleem ook.
 
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende:

Mijn KTM 990 Adventure uit 2007 loopt beroerd onderin en gebruikt ca 1 op 11.
Symptomen:
- Hij stottert en reageert heel schokkerig onderin. (Net als de 2 takt brommertjes die verkeerd afgesteld stonden).
- Starten gaat moeizaam en loopt op het begin slecht stationair.
- Er heeft heel kort (1500km ofzo) een Akra Map in gezeten, maar nu origineel met alleen de secundaire klep uit.
- Verder volledig originele setup. ca 81000 km.

Hierdoor dacht ik aan te rijk. Dus met veel pijn en moeite de bougie's er uit (wat een klote plek die voorste en wat moet je een dunne dop maken). Blijkt nou. De achterste bougie keurig koffiebruin en de voorste ietswat wittig. Te arm dus.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Vraag zal vast vaker gesteld zijn, maar waar bestellen jullie je KTM onderdelen.
Ben bezig met m'n onderhoud, maar kan nergens dat brandstof filter vinden dat in de tank zit. Mijne is te erg vervuild om weer te gebruiken. Dit zie ik zelf als mogelijke oorzaak van m'n probleem ook.

Als je tijd hebt om er even op te wachten kan je hier je brandstoffilters bestellen:
Fuel filters for KTM 990 injection
€27 incl verzenden, maar komt wel uit Griekenland dus kan even duren.
Origineel van Ktm kost een filtersetje: €69,67.
Als je geen tijd hebt om te wachten kan je het bij je dichtstbijzijnde dealer bestellen, partnr voor de filterset is: 61007090100

Als je liever online bestelt kan je bij ktm-versand terecht. Hebben vrijwel alles op voorraad, leveren snel, en zijn qua prijs hetzelfde als je dealer ws.
Een andere optie is: motopabst
Voor partnummers van onderdelen kan de website van Jim aim handig zijn.
 
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende:

Mijn KTM 990 Adventure uit 2007 loopt beroerd onderin en gebruikt ca 1 op 11.
Symptomen:
- Hij stottert en reageert heel schokkerig onderin. (Net als de 2 takt brommertjes die verkeerd afgesteld stonden).
- Starten gaat moeizaam en loopt op het begin slecht stationair.
- Er heeft heel kort (1500km ofzo) een Akra Map in gezeten, maar nu origineel met alleen de secundaire klep uit.
- Verder volledig originele setup. ca 81000 km.

Hierdoor dacht ik aan te rijk. Dus met veel pijn en moeite de bougie's er uit (wat een klote plek die voorste en wat moet je een dunne dop maken). Blijkt nou. De achterste bougie keurig koffiebruin en de voorste ietswat wittig. Te arm dus.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Vraag zal vast vaker gesteld zijn, maar waar bestellen jullie je KTM onderdelen.
Ben bezig met m'n onderhoud, maar kan nergens dat brandstof filter vinden dat in de tank zit. Mijne is te erg vervuild om weer te gebruiken. Dit zie ik zelf als mogelijke oorzaak van m'n probleem ook.
Klinkt als valse lucht. Komt er meer lucht in dan hij gemeten heeft dus te arm mengsel, daardoor koud ook compleet ruk lopen. Alle rubbers al gecheckt? Getest met remreiniger?
 
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende:

Mijn KTM 990 Adventure uit 2007 loopt beroerd onderin en gebruikt ca 1 op 11.
Symptomen:
- Hij stottert en reageert heel schokkerig onderin. (Net als de 2 takt brommertjes die verkeerd afgesteld stonden).
- Starten gaat moeizaam en loopt op het begin slecht stationair.
- Er heeft heel kort (1500km ofzo) een Akra Map in gezeten, maar nu origineel met alleen de secundaire klep uit.
- Verder volledig originele setup. ca 81000 km.

Hierdoor dacht ik aan te rijk. Dus met veel pijn en moeite de bougie's er uit (wat een klote plek die voorste en wat moet je een dunne dop maken). Blijkt nou. De achterste bougie keurig koffiebruin en de voorste ietswat wittig. Te arm dus.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Vraag zal vast vaker gesteld zijn, maar waar bestellen jullie je KTM onderdelen.
Ben bezig met m'n onderhoud, maar kan nergens dat brandstof filter vinden dat in de tank zit. Mijne is te erg vervuild om weer te gebruiken. Dit zie ik zelf als mogelijke oorzaak van m'n probleem ook.
Heb je geen lekkage langs je kleppen, en hoe is de speling?
Slecht verbruik, slecht starten, sputteren bij lage toeren, en hij is al lekker ingereden doet mij vermoeden dat het ook in die hoek kan zitten, dus ik zou dat ook zeker eens controleren! (compressie en klepspeling dus :))
 
Ten eerste iedereen bedankt voor het meedenken. Ik verdenk momenteel mijn voorste injector (versmeerd van binnen). Nu heb ik de injectoren er uit en zou ze graag willen reinigen. Echter kan dat wel met deze injectoren, en zo ja, hoe?
 
Ten eerste iedereen bedankt voor het meedenken. Ik verdenk momenteel mijn voorste injector (versmeerd van binnen). Nu heb ik de injectoren er uit en zou ze graag willen reinigen. Echter kan dat wel met deze injectoren, en zo ja, hoe?
Dat kan zeker, heb de mijne een paar jaar terug op deze manier gedaan:
En dat staat komende winter weer op de planning
Ik heb in plaats van een losse stekker, twee stukjes draad met een amp krimpconnector erop gebruikt. Icm een (ik denk 12V, maar kan ook 5V zijn) voeding van een radio.
Dit was mijn setup:
IMG_20160220_145001_zpsjja2e7j1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een mooi bijdehand trucje, is er iemand die kan bevestigen of ze 12V zijn?
Ik heb hier nl nog wel een 12V accu staan, maar wil de injectoren niet overbelasten natuurlijk (stel dat het 5V is).
 
Heb het even gecheckt, die voeding die ik gebruik is 5V, maar 12 volt zou ook geen probleem moeten zijn. En ik durf wel te zeggen dat in ieder huishouden in Nederland wel zo'n voeding te vinden is:
AC_DC_Adapter_Europe_South_Africa_2_pin.jpg

1 draadje in dat stekkertje, en met de andere de buitenkant aanraken. Werkt prima :t
Als je het niet aan durft kan je altijd nog een 9V batterij gebruiken. Dat werkt ook:
 
Ten eerste iedereen bedankt voor het meedenken. Ik verdenk momenteel mijn voorste injector (versmeerd van binnen). Nu heb ik de injectoren er uit en zou ze graag willen reinigen. Echter kan dat wel met deze injectoren, en zo ja, hoe?


Kan ze bij de betere motorzaak ook Ultrasoon laten reinigen. Kost niet de hele wereld als je ze zelf aanlevert helemaal niet. Dan zijn ze echt weer als nieuw.
 
Dat kan zeker, heb de mijne een paar jaar terug op deze manier gedaan:
En dat staat komende winter weer op de planning
Ik heb in plaats van een losse stekker, twee stukjes draad met een amp krimpconnector erop gebruikt. Icm een (ik denk 12V, maar kan ook 5V zijn) voeding van een radio.
Dit was mijn setup:
Bekijk bijlage 1335754

De injectoren dus op deze manier gespoeld met carburateur cleaner, brandstof filter in de tank doorgespoeld (is erg vies, wordt vervangen is onderweg uit Griekenland). Ook gelijk nieuwe bougie's. Alles weer gemonteerd, mocht niet baten.
Hij ploft uit de uitlaat. En met gas dicht en de koppeling in tijdens het rijden loopt hij 2 a 3K toeren, hoe warmer hij wordt hoe minder last daar van. Uiteindelijk gewoon ca 1500 rpm.
 
De injectoren dus op deze manier gespoeld met carburateur cleaner, brandstof filter in de tank doorgespoeld (is erg vies, wordt vervangen is onderweg uit Griekenland). Ook gelijk nieuwe bougie's. Alles weer gemonteerd, mocht niet baten.
Hij ploft uit de uitlaat. En met gas dicht en de koppeling in tijdens het rijden loopt hij 2 a 3K toeren, hoe warmer hij wordt hoe minder last daar van. Uiteindelijk gewoon ca 1500 rpm.
Unruled zei het ook al, klinkt toch als valse lucht. --> Rubbers, slangetjes en aansluitingen controleren + remreiniger/deo test.
 
De injectoren dus op deze manier gespoeld met carburateur cleaner, brandstof filter in de tank doorgespoeld (is erg vies, wordt vervangen is onderweg uit Griekenland). Ook gelijk nieuwe bougie's. Alles weer gemonteerd, mocht niet baten.
Hij ploft uit de uitlaat. En met gas dicht en de koppeling in tijdens het rijden loopt hij 2 a 3K toeren, hoe warmer hij wordt hoe minder last daar van. Uiteindelijk gewoon ca 1500 rpm.
Had je uit beide injectoren dezelfde mooie nevel? Hoe is het met de klepspelling, wanneer voor het laatst gasklephuizen gesynchroniseerd en gereinigd? Kunnen alle boosdoeners zijn.
 
Ik heb de motor nu een goede 3K km. Er is veel onderhoud historie maar niet alles.

- De aansluitrubbers zagen er op het eerste gezicht goed uit, meer rubbers zitten er niet aan toch? Deo test zal ik binnenkort eens doen (als ik het brandstof filter binnen heb moet er toch weer het een en ander los).
- Klepspeling weet ik niet, zo ver ben ik nog niet gegaan met sleutelen. Eigenlijk had ik gehoopt die uit te stellen tot het te koud wordt om te rijden.
- Gasklephuizen heb ik er zelf uit gehad voor de injectoren, waren keurig schoon. Het laatst gesynchroniseerd gok ik dat het al wel even geleden is.
- De beide injectoren gaven dezelfde nevel.
- Is de TPS sensor ook zelf te testen? De lokale motorzaak wil liever niet aan een KTM beginnen en de dichtstbijzijnde KTM dealer is wel een eindje weg. Ik heb hem er wel af gehad, maar het viel me gelijk op dat er een soort stelsleuf is waar je m vast bout.
 
Als ie warm is start ie soms doodleuk een half uur of langer niet

staat jou motor dan in neutraal of in de versnelling tijdens het starten?. want een defecte zijstandaard schakelaar kan zo iets veroorzaken. (mijne sloeg direct af als ik hem in de versnelling wou zetten zodra die opgewarmd was en wou dus ook niet starten in de versnelling). Defecte schakelaar bij de koppeling handel kan ook een mogelijke oorzaak zijn.
 
staat jou motor dan in neutraal of in de versnelling tijdens het starten?. want een defecte zijstandaard schakelaar kan zo iets veroorzaken. (mijne sloeg direct af als ik hem in de versnelling wou zetten zodra die opgewarmd was en wou dus ook niet starten in de versnelling). Defecte schakelaar bij de koppeling handel kan ook een mogelijke oorzaak zijn.
Neutraal
 
Goedemorgen, ik lees her en der over de SAS verwijderen en vroeg me af waar dat precies goed voor is en of dat zelf beetje te doen is?
 
Goedemorgen, ik lees her en der over de SAS verwijderen en vroeg me af waar dat precies goed voor is en of dat zelf beetje te doen is?

Ik ga m binnenkort ook doen denk ik. Alleen schrijf ik m zelf weg met tune ecu en maak ik zelf even blindplaatjes. Dus hoeft t niks te kosten behalve wat tijd en een beetje aluminium.
 
Iemand interesse in hoog Givi ruitje voor een 990SMT?
Ik heb 'm dit seizoen gebruikt, ik vind het een mooi ruitje maar het KTM OEM raam past mij beter...
 
Terug
Bovenaan Onderaan