KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ik heb de motor nu een goede 3K km. Er is veel onderhoud historie maar niet alles.

- De aansluitrubbers zagen er op het eerste gezicht goed uit, meer rubbers zitten er niet aan toch? Deo test zal ik binnenkort eens doen (als ik het brandstof filter binnen heb moet er toch weer het een en ander los).
- Klepspeling weet ik niet, zo ver ben ik nog niet gegaan met sleutelen. Eigenlijk had ik gehoopt die uit te stellen tot het te koud wordt om te rijden.
- Gasklephuizen heb ik er zelf uit gehad voor de injectoren, waren keurig schoon. Het laatst gesynchroniseerd gok ik dat het al wel even geleden is.
- De beide injectoren gaven dezelfde nevel.
- Is de TPS sensor ook zelf te testen? De lokale motorzaak wil liever niet aan een KTM beginnen en de dichtstbijzijnde KTM dealer is wel een eindje weg. Ik heb hem er wel af gehad, maar het viel me gelijk op dat er een soort stelsleuf is waar je m vast bout.

Vervolg op het slecht lopen verhaal, gasklephuizen er af gehad, injectoren gereinigd en gecontroleerd. Mocht niet baten, lijkt zelfs iets slechter te zijn gaan lopen en haalt stationair ook wat. Koud soms wel tussen de 2 en 3 k toeren!
- Inmiddels ook de grote grijze connector los gehad en flink contact spray tussen gespoten, nachtje laten staan, mocht niet baten.
 
Vervolg op het slecht lopen verhaal, gasklephuizen er af gehad, injectoren gereinigd en gecontroleerd. Mocht niet baten, lijkt zelfs iets slechter te zijn gaan lopen en haalt stationair ook wat. Koud soms wel tussen de 2 en 3 k toeren!
- Inmiddels ook de grote grijze connector los gehad en flink contact spray tussen gespoten, nachtje laten staan, mocht niet baten.
Heb je ondertussen al gecheckt of hij valse lucht pakt? En wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld?

Maar wat zou t verschil moeten zijn dan?

Met standaard uitlaat heeft het weinig zin om de sas te verwijderen, het is zelfs schadelijk voor de katalysator.
Met aftermarket dempers zonder kat, geeft het een stuk minder klappen bij gas dicht. Waardoor je demperwol langer mee gaat. En het scheelt een paar slangen die in de weg zitten bij onderhoud.
 
Maar wat zou t verschil moeten zijn dan?
Er wordt via die klep en slangen een beetje schone lucht het uitlaatsysteem ingezogen. Dit om onverbrande brandstof voor de katalysator nog te kunnen ontbranden. Heb je de katalysatoren niet meer dan is het systeem overbodig. In technisch opzicht is er geen voor of nadeel om het SAS te demonteren of te laten zitten...
 
Met standaard uitlaat heeft het weinig zin om de sas te verwijderen, het is zelfs schadelijk voor de katalysator.
Met aftermarket dempers zonder kat, geeft het een stuk minder klappen bij gas dicht. Waardoor je demperwol langer mee gaat. En het scheelt een paar slangen die in de weg zitten bij onderhoud.
De mijne gaat 50.000km rond met open Leo's en Akra-mapping en klapt echt zelden bij gas dicht. Alleen bij heel hard doorpoken en plotseling gas dicht op hoge toeren. Dit lijkt dus wel per motor te verschillen...

Open uitlaten en standaard mapping knalt de motor altijd, maar dan ook altijd bij gas dicht.
 
De mijne gaat 50.000km rond met open Leo's en Akra-mapping en klapt echt zelden bij gas dicht. Alleen bij heel hard doorpoken en plotseling gas dicht op hoge toeren. Dit lijkt dus wel per motor te verschillen...

Open uitlaten en standaard mapping knalt de motor altijd, maar dan ook altijd bij gas dicht.
Bij de akra map staat de sas uitgevinkt, dus heb je ook geen geklapper.
 
Wat ik gedaan heb op het gebied van valse lucht checken is de aansluit rubbers van de throttle body's gecontroleerd op scheuren etc, maar deze zijn nog netjes (lijkt me daarom ook onzin om de bende daar te vervuilen met remreiniger oid). Verder zit er niet heel veel aan wat valse lucht kan geven dacht ik.
Kleppen geen idee eigenlijk, kan ik zo niet terug vinden. Ik wil ze deze winter sowieso gaan controleren/stellen.

De SAS voert extra lucht toe in de uitlaat, hiermee wordt aan een euro norm voldaan. Voegt verder weinig toe en deze staat inderdaad standaard uit bij de Akra map.
Dat geklapper is onverbrande uitlaat gassen die reageren met zuurstof in de uitlaat (al dan niet aangevoerd door de SAS) dit kan heel schadelijk zijn voor demperwol en katalysator. Wel als gevolg dat de uitlaatgassen helemaal aan het eind minder onverbrande gassen en CO bevatten dus je hebt een ''schonere'' motor.

Ander klein bijkomend voordeel is natuurlijk dat het SAS systeem je later bij het sleutelen niet meer in de weg zit en je motor een ruime kg is afgevallen.
 
Als je kataysators hebt moet je niet aan het SAS systeem komen, als je een andere uitlaat hebt wil je het juist weg hebben omdat afstellen anders lastiger wordt ('valse' lucht in de uitlaat). Staat tevens netter, spaart een halve kilo en scheelt weer iets wat kapot kan en bij beurten in de weg zit.

Super simpel te doen ook, dus waarom niet.
 
Wat ik gedaan heb op het gebied van valse lucht checken is de aansluit rubbers van de throttle body's gecontroleerd op scheuren etc, maar deze zijn nog netjes (lijkt me daarom ook onzin om de bende daar te vervuilen met remreiniger oid). Verder zit er niet heel veel aan wat valse lucht kan geven dacht ik.
Alles tussen de injectoren of carbs en de verbrandingskamer, dus niet heel veel nee. Valse lucht op het zicht controleren werkt niet echt, en remmen reiniger geeft geen vette bende. Al is het maar om uit te sluiten zou ik het toch even proberen.

Als je injectors goed zijn en het geen valse lucht is raken je opties een beetje op. Dan worden de kleppen wel interessant om te bekijken al zou ik dat geen logisch iets vinden. Was het plotseling begonnen of erin geslopen?

Suf trouwens dat je garage niet aan KTMs wil beginnen... De hoeveelheid manuren die je daarvoor kunt rekenen moeten toch interessant zijn _O-
 
Als je kataysators hebt moet je niet aan het SAS systeem komen, als je een andere uitlaat hebt wil je het juist weg hebben omdat afstellen anders lastiger wordt ('valse' lucht in de uitlaat). Staat tevens netter, spaart een halve kilo en scheelt weer iets wat kapot kan en bij beurten in de weg zit.

Super simpel te doen ook, dus waarom niet.

Wat nog simpeler is: Een soort van plug (bijvoorbeeld knikker of beter iets van plastic) in de hoofdslang van de SAS stoppen zodat daarmee de luchttoevoer wordt geblokkeerd. Werkt prima.
Van het weekend gedaan bij m'n 990 ADV, daar zitten nu Leo Vince's onder, lekker hoor :)

Als er toch nog eens een lek in het systeem komt dan haal ik alles er wel af.
 
Nou ja, het gewoon verwijderen is niet extreem veel moeilijker en je bent van de rommel af. Beetje onzin om het systeem te saboteren mijns inziens :)
 
Als je t alleen uit wilt hebben gewoon met tune ECU uitzetten.

Mijn motor lijkt weer in het gareel te zijn *O* TPS sensor opnieuw afgesteld en de 15 minuten reset gegeven.
 
Ik heb hem via Tune ECU uitgelezen inderdaad. Ik heb hem wel handmatig moeten verdraaien uiterraard. Op internet kwam ik tegen dat mensen hem met koude uit staande motor tussen de 0,5 en 0,6 zetten. Dat heb ik dus gedaan en nu start en loopt hij mooi. Bij volgas komt hij op 3,80.
Bokt nog een heel klein beetje, maar denk dat dat gewoon bij de motor hoort.
 
Nou ja, het gewoon verwijderen is niet extreem veel moeilijker en je bent van de rommel af. Beetje onzin om het systeem te saboteren mijns inziens :)

Mijn smt met Leo vince dempers knalde ook.
Ook nadat ik hem laatst heb laten afstellen.
Wat mij toen al opviel is dat de slang op de luchtfilterkast toen werd dichtgeknepen om hem af te stellen. Op de rollenbank knalde hij toen ook niet.
Daarna is de slang weer geopend en knalde hij dus weer.

Vanmiddag heb ik de slang dicht gemaakt met een busje van kunststof en de luchtfilterbak aansluiting afgedopt.
Knallen is volledig weg nu.
Werkt perfect en kost niks.

Misschien een keer een setje plaatjes en weerstandje kopen maar eigenlijk niet echt nodig. Zijn er ook oranje anodiseerde plaatjes?
 
Ik krijg binnenkort (over 1,5 week) een paar van die Oranje plaatjes met een soort koelribbetjes binnen. Weerstandje is niet nodig als je m in TuneECU uit schrijft.
 
Ik krijg binnenkort (over 1,5 week) een paar van die Oranje plaatjes met een soort koelribbetjes binnen. Weerstandje is niet nodig als je m in TuneECU uit schrijft.
Heb wel tune ecu, maar geen kabel... Ben ook niet ervaren met tune ecu en bang om de nieuwe mapping om zeep te helpen. Hij loopt zo mooi nu. Dat heeft Ruud echt top gedaan.
 
Heb wel tune ecu, maar geen kabel... Ben ook niet ervaren met tune ecu en bang om de nieuwe mapping om zeep te helpen. Hij loopt zo mooi nu. Dat heeft Ruud echt top gedaan.
Ruud heeft bij mij specifiek het knallen eruit gehaald. Zonder de slang in te knijpen...
 
Heb wel tune ecu, maar geen kabel... Ben ook niet ervaren met tune ecu en bang om de nieuwe mapping om zeep te helpen. Hij loopt zo mooi nu. Dat heeft Ruud echt top gedaan.

Ik ben ook verre van echt ervaren, complete map aanpassen zal ik dus ook niet snel doen.
Echter is de SAI/SAS gewoon een knopje wat je uit kunt vinken, meer niet. Rechter muisknop, disable en klaar. Loopt hij daarna niet mooi zet je m gewoon weer aan toch...
 
Nu de fiets weer mooi loopt heb ik het in de vingers gekregen om er meer mee te gaan sleutelen 8)7

In de ervaring die ik opgedaan heb in mijn Alphine/Trekking vakanties weet ik dat kg's heel zwaar kunnen wegen en dan vooral de laatste paar. Dus daarom ook in het motorrijden maar eens aandacht aan schenken.
Voor en achter even op een weegschaal gezet: afgetankt, zonder koffers: 123 kg voor 121 kg achter wat een dikke 244 kg maakt!

Eigenlijk vind ik dit gewoon veel te veel, zeker gezien ik nog wat wil gaan reizen en je hem dan al snel vol hangt met koffers en een jerrycan. De Adventure zal dus op dieet moeten en wat gaan afvallen. Een mooi streefgewicht leek me 220 kg afgetakt zodat ik met 3 volle koffers en een jerrycan onder de 250 kg blijf.
Ik heb al een aantal ideeën, maar hoop op nog wat inzichten vanaf jullie kant die ik over het hoofd gezien heb!

- 2 dempers vervangen voor een 2 in 1 systeem. Volgens vage berichten (iedereen heeft het over gewicht besparing, maar nergens staat hoeveel) is dat al de eerste ca 10 kg.
- Lithium ion accu zou naar zeggen een kg of 3 schelen.
- SAS systeem verwijderen zou ca 1,1 kg schelen (volgens Rottweiler tuning).
- Ik wil het H&B setje met rekken verkopen en overstappen op GIVI, die koffers zijn gewoon lichter, het frame daarvoor ook zeker (sterk genoeg heb ik met mijn F650 gemerkt). Wat dat zonder koffers zou schelen weet ik niet, ik weet echter wel dat er tussen de koffers flink verschil zit. Morgen eens wegen.
- De voorgaande eigenaren hebben er ontzettend zware breedstralers op gezet. On-road nog weinig aan gehad, kan me echter wel voorstellen dat het off-road zo rond de schemering aardig scheelt. Dit moet echter lichter kunnen natuurlijk (hier komen we in grammen jagers terrein).

Verder hoop ik eigenlijk van een stukje kennis/creativiteit van jullie gebruik te kunnen maken!
 
Als je veel daadwerkelijk allroad gaat reizen betaalt elke kilo die je spaart zich terug, maar moet je met veel meer dingen rekening houden. De 950/990 Adventure heeft wat zwakke punten die je reis in één keer kunnen beëindigen, er kan ook niets gebeuren natuurlijk. Als je zoveel moeite in gewichtsbesparing wil stoppen moet je zorgen dat de kans ook zo klein mogelijk is dat je echt in de problemen komt.


  • Beginnend met de uitlaat, de standaard versie is alleen goed als kontverwarming (dat doen ze wel goed, maar het kan niet uit) en eigenlijk moet iedereen die hoe dan ook verwisselen, maar zeker als je gaat allroaden. Het systeem is zwaar, belemmert doorstroming en de buizen zijn fragiel. Geeft niet als je alleen op de weg rijdt met mooi weer, maar onder grote temperatuurschommelingen (denk: door plassen banjeren) houden de buizen het niet, blijkbaar. Mijn achterste buis is letterlijk doormidden gebroken, en ik ben met een teringherrie 200km naar huis gereden. Half doof toch maar een compleet systeem besteld, want originele buizen zijn reteduur en wil niet nog een keer hetzelfde probleem. Het gewichtsverschil is enorm merkbaar, de uitlaten zitten hoog en als je de motor oppakt vanuit een val maakt dat zeker uit. Ik heb de GPR 2-1, die is geïnspireerd op de rallyversie van de motor. Staat vet, veel lichter en het gewicht zit ook iets lager. Daarnaast een superdegelijk systeem. De buizen zitten heel anders, en dat is voor onderhoud af en toe wat onhandig, maar het is slip-on en op zich zo ge(de)monteerd. Twee killers, één voor en één na de demper, en het uitlaatgeluid varieert van beschaafd tot BRUUT met een tussenstap. Bruut met hoofdletters omdat het dan echt niet geinig meer is, vind ik. Maar zeker met beiden killers erin helemaal prima. GPR
  • De standaard carterplaat is RUK. Gietaluminium is bros, het ding is heel smal en maar 2 mm dik. Een beetje boomstam breekt deze zo en je bent dan niet de eerste op die manier een gat in z'n carter slaat. Je moet wel alvast rekening houden met je uitlaat als je een andere kiest. Omdat de bochten van de GPR anders lopen passen de meeste aftermarket bashplates bij mij niet. Degene die ik heb is 5mm gewalst alu van Adventurespec. Waar de uitlaat gewicht bespaart voegt deze iets toe natuurlijk, maar het zit laag en de gemoedsrust dat je overal overheen kan denderen of op kan landen is ook wat waard.
  • Op het onderwerp van gebroken carters, dat laatste kan ook als die boomstam een beetje ongelukkig op je standaard landt (of eigenlijk andersom), want deze zit direct aan je blok geschroefd en steekt uit dus kan prima ergens achter blijven hangen. Knap lullig als je standaard afbreekt, want je complete carter moet dan vervangen worden en dan valt niet mee langs de kant van de weg. Wie heeft dat zo ontworpen vraag je je dan af? Dat vraagt iedereen zich af. CJ levert een beugel om de standaard te verplaatsen, als je vervolgens alle hardware van je blok afschroeft is het zwakke punt verholpen. Je moet dan in principe wel de sidestand-switch doorlussen, maar je kunt hem ook verplaatsen als je dat per se wil. Je wil ook gelijk een sidestand-bigfoot hebben zodat je ook in mul zand of blubber kan parkeren. CJ
  • De brandstofpomp is onbetrouwbaar, maar of er een éénduidige oplossing is wordt betwijfeld. Heb zelf een solid state pomp van Facet en die lijkt niet kapot te willen in ieder geval.
  • Het voorspatbord is discutabel. Het komt voor dat een steen tussen het spatbord en de band komt en hem kapot slaat, waarna de brug-remleiding door je voorwiel gegrepen wordt en je dus vrolijk op je bek gaat. Irritanter is dat je remmen vervolgens kapot kunnen zijn. Althans irritanter, dat hangt een beetje van de snelheid van de situatie af. Beste oplossing is een high fender, maar dat geeft minder bescherming tegen opspattend water.
  • SAS systeem sowieso verwijderen. Alles wat onnodig is en in de weg kán zitten, moet er af. Met twee blinderingsplaatjes en wat rubber dopjes voor de airbox/inlaten ben je er. Waarom mensen het ding uitschrijven en vervolgens niet even verwijderen gaat aan mij echt voorbij, het is niet veel werk.
  • Li-Ion accu kún je doen, maar zou ik nalaten. De LC8 heeft al geen zware accu (of dat handig is kun je over discussieren), je bespaart daar ammenooitniet 3 kilo mee. Maar, Li-Ion is wel gevoeliger voor storingen. Als jij voor je reis een betrekkelijk nieuwe (normale) accu hebt kun je er veilig vanuit gaan dat die geen gezeik gaat geven. Als de regelunit van de Li-Ion moeilijk gaat doen kan ie in de prullenbak, en dat gebeurt helaas niet heel zelden. Op straatmotoren. Laat staan op allroads onder rare omstandigheden. Ik ga daar niet aan :)
  • De bagagerekken kun je mee spelen, het mag buigen zo lang het maar niet breekt. Als je enigszins serieus gaat offroaden zou ik echter nooit voor koffers gaan, maar voor tassen. Iets minder handig, een stuk betrouwbaarder. Koffers breken, tassen bewegen gewoon mee. Koffers zijn dan niet meer waterdicht, of willen niet meer goed sluiten. Boeit tassen niets. Tassen zijn ook gewoon waterdicht, lichter en werken offroad domweg beter. Iets minder fancy qua uiterlijk, maar wel weer goedkoper. Dit soort tas
  • Afhankelijk van waar je precies heen wilt is extra verlichting wel degelijk handig, de standaard koplamp is niet fantastisch. Ik zou sowieso xenon inbouwen als je dat nog niet hebt, en LED breedstralers erbij zetten (en schakelen op grootlicht). Als een dag niet loopt zoals je wilt en je midden in de nacht op een berg in Rusland nog naar je hotel moet baggeren ben je er blij mee. Don't ask me how I know. Hoeven niet heel zwaar te zijn, zeker LED niet. Monteren op valbeugels. Niet iedereen rijdt graag met valbeugels, maar als je echt op reis gaat ben je soort van gestoord als je ze er niet op zet. Ja de tanks kunnen wel wat hebben, maar als ze dat niet meer kunnen (vooral links) ben je de lul.

Ik heb ook nog een extra tank onder m'n zadel, dus totaal 32 liter mee als het moet. Dat is alleen relevant als je echt de jungle in gaat... bij wijze van spreken.
 
Ruud heeft bij mij specifiek het knallen eruit gehaald. Zonder de slang in te knijpen...

Bij mij werd als eerste de slang dicht geknepen met een griptang. Achteraf ook wel logisch anders heb je een vertekend beeld met de uitlaatgas tester lijkt me. Maakt ook niet zo veel uit, hij loopt echt super nu. Alleen in de bergen bij het dalen was het knallen af en toe wel echt hard. Is ook wel op te vangen met iets minder gas dicht, maar met de SAS afgesloten is het nu echt weg.
 
Bij mij werd als eerste de slang dicht geknepen met een griptang. Achteraf ook wel logisch anders heb je een vertekend beeld met de uitlaatgas tester lijkt me. .

bij mijn vorige motor een suz SV beweerde ene meneer Hoegee wat anders na het afstellen van de ECU met een Yosh box _O-
Motor hield bij bepaalde toerentallen/gasklep standen even kort in.
Naderhand een PC3 geplaatst en bleek op sommige punten dus veels te rijk te staan :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan