KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Te veel trillingen van een twin (had na 5 dagen rijden een redelijk dood gevoel in mijn duim).
Te veel schakelen in verhouding tot een triumph. Mijn oud motor was mee op vakantie dus heb nog een aantal keer kunnen wisselen. Toen merkte ik dat het triumph blok soepeler loopt. Dus vanaf 60 km tot 240 in z'n 5de.

Het concept "ready to race" klopt te goed voor de KTM :Y :Y :+ Heb veel supermoto circuit gereden en daar is deze zeker goed voor. Aangezien ik daar juist mee gestopt ben zoek ik toch meer een woon-werk-vakantie motor. Had verwacht gezien dit blok ook in een SMT zit dat hij wat meer geschikt zou zijn. Qua uiterlijk zeker, circuitgebruik ook, qua langere afstanden helaas niet. Vandaar de keuze voor een triple te gaan.... })


Herkenbaar, maar er schijnt met fine tuning een hoop te winnen te zijn.
De mijne gaat over 2 weken naar Ruud Frederiks. Dacht eerst zelf wat te proberen, maar na veel goede verhalen toch maar afspraak gemaakt. Zal het daarna laten weten hoe het verschil is.

Kijk wel eens naar wat anders, maar vond niks leuk. Smt rijd en zit me verder fantastisch. Ben heel benieuwd naar het resultaat.
 
_O-
In ieder geval een beter verhaal dan:
'Ik verkoop m'n Vtwin want hij trilt als een Vtwin' ;)

Heb eerder een twin gereden (africa twin 750 blok in een honda hawk). Blok was flink aangepast maar liep als een honda :Y Had daar geen last van een dood gevoel in mijn duim na 500 km rijden.
Ik wil natuurlijk een motor waar ik normaal afstanden op kan rijden. Zeker als ik daar genoeg geld voor uitgeef. Als afstellen bij Ruud een verschil maakt is dat misschien nog een optie.
 
Heb eerder een twin gereden (africa twin 750 blok in een honda hawk). Blok was flink aangepast maar liep als een honda :Y Had daar geen last van een dood gevoel in mijn duim na 500 km rijden.
Ik wil natuurlijk een motor waar ik normaal afstanden op kan rijden. Zeker als ik daar genoeg geld voor uitgeef. Als afstellen bij Ruud een verschil maakt is dat misschien nog een optie.

Mijn 990SMT is volledig standaard, op een setje Wings dempers na en ik heb geen last van dode vingers door trillingen. Er zijn natuurlijk meer dingen die dode vingers tijdens het rijden kunnen veroorzaken.
Nogmaals de 1050TigerSport is de betere toerfiets als dat je wens is.
 
Heb eerder een twin gereden (africa twin 750 blok in een honda hawk). Blok was flink aangepast maar liep als een honda :Y Had daar geen last van een dood gevoel in mijn duim na 500 km rijden.
Ik wil natuurlijk een motor waar ik normaal afstanden op kan rijden. Zeker als ik daar genoeg geld voor uitgeef. Als afstellen bij Ruud een verschil maakt is dat misschien nog een optie.
Heb je weleens stuurgewichten geprobeerd?
Mijn oude speed triple was niet fijn te rijden zónder.
Bij mijn KTM heb ik geen last van dode vingers, behalve bij één set handschoenen. Daar kan het dus ook aan liggen. Of aan je zithouding waarbij je precies op een verkeerde plaats steunt.

Een Tiger Sport is een alternatief maar het gat tussen een SMR en een Tiger is wel erg groot.
Misschien is er van de triumph wat te maken door een afslankkuur, een rit naar de tuner en een set nieuwe veren en dempers, maar daar wordt ie wel duur van.

Heb je weleen een goed getunede SM-T geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Stuurgewichten zou zeker nog een optie zijn!
Rij nu met handkappen dus de gewichten zijn er af. Goede tip, die ga ik nog proberen.
Maar een afstel beurt bij Ruud is ook nog nodig. Wat kost dat eigenlijk? iemand een idee?
En is dat in een halve dag te regelen? Het is toch ff 230 km rijden o.i.d. dus zou fijn zijn als je kan wachten :-)
 
Stuurgewichten zou zeker nog een optie zijn!
Rij nu met handkappen dus de gewichten zijn er af. Goede tip, die ga ik nog proberen.
Maar een afstel beurt bij Ruud is ook nog nodig. Wat kost dat eigenlijk? iemand een idee?
En is dat in een halve dag te regelen? Het is toch ff 230 km rijden o.i.d. dus zou fijn zijn als je kan wachten :-)

Geen idee waar je het over hebt, heb zelf in juni nog 3100km gedaan in 10 dagen met de SMR. Oké, er zijn vast betere toermotoren maar ik heb nergens last van gehad...geen centje pijn...
 
Stuurgewichten zou zeker nog een optie zijn!
Rij nu met handkappen dus de gewichten zijn er af. Goede tip, die ga ik nog proberen.
Maar een afstel beurt bij Ruud is ook nog nodig. Wat kost dat eigenlijk? iemand een idee?
En is dat in een halve dag te regelen? Het is toch ff 230 km rijden o.i.d. dus zou fijn zijn als je kan wachten :-)

Wat ik al zei, ik heb een afspraak over 2 weken. Ik kan er op wachten. Zal het resultaat hier delen. Heeft de jouwe op tijd zijn beurten gehad? Met het reinigen van de gasklephuizen en opnieuw synchroon stellen ging de mijne al een stuk vooruit.

Stuurgewichten beb ik liggen van een 950smr mocht je interesse hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Hmm mijn 950 (adventure, maar dat boeit niet lijkt me) trilt natuurlijk wel, maar geenzins zo dat ik last van m'n handen krijg. Ik krijg wel last van m'n reet, maar dat is meer het zadel :+

Vermoed eigenlijk eerder dat er wat handschoenen bij een bepaalde houding klemmen, dan dat het door de trillingen zou komen. Met stuurgewichten wordt het wel iets minder, maar je stuur is al van aluminium en dat trilt sowieso veel minder. Tenzij je hem verwisseld hebt voor een stalen versie natuurlijk :P
 
Stuurgewichten zou zeker nog een optie zijn!
Rij nu met handkappen dus de gewichten zijn er af. Goede tip, die ga ik nog proberen.
Maar een afstel beurt bij Ruud is ook nog nodig. Wat kost dat eigenlijk? iemand een idee?
En is dat in een halve dag te regelen? Het is toch ff 230 km rijden o.i.d. dus zou fijn zijn als je kan wachten :-)

Als je een afspraak maakt in Goes, kun je er op wachten. Kost je een uurtje of 2.
Kosten zijn al genoemd hier en die krijg je ook via mail van Ruud's vrouw.
 
Wat ik al zei, ik heb een afspraak over 2 weken. Ik kan er op wachten. Zal het resultaat hier delen. Heeft de jouwe op tijd zijn beurten gehad? Met het reinigen van de gasklephuizen en opnieuw synchroon stellen ging de mijne al een stuk vooruit.

Stuurgewichten beb ik liggen van een 950smr mocht je interesse hebben :)

Graag, ik ben ook erg benieuwd!
Heb er net nieuwe uitlaatjes op en wat fine tuning helpt misschien om maximaal resultaat te halen.

Wat rekent hij voor het aftsellen (er staat hier dat de kosten al in het topic staan, maar ik kan het zo snel niet vinden)...?
 
Ik heb de mijne laten afstellen bij mvs, motor liep rommelig bij half gas.
De akra map was geladen, dit is een aangepaste map geworden.
Motor liep al niet slecht maar nu nog een stuk beter, half gas rijden nu ook probleemloos.
Misschien minder interessant maar toch leuk, ging van 120 naar 133 pk.
Ik was 360 euro kwijt.
 
Heb zojuist mijn KTM ingeruild op een tiger sport uit 2015. Kreeg net geld er voor terug (had hem ook daar 6 mnd geleden gekocht). Dus keuze was snel gemaakt.

Na het aftellen liep mijn ktm wel beter maar niet wat ik er van gehoopt had. Om hem weer af te laten stellen en daar de kosten voor te maken... Door dat geld (en een beetje extra) bij te leggen kon ik over naar de Tiger.

De triumph is wel "slomer" qua gasreactie maar is toch meer wat ik zoek. Vooral het smeuige koppel maakt dat ik veel soepeler kan rijden. Als de geldboom weer is aangegroeid wil ik een 990 smr voor het circuit!

Heb nog een KTM racing jas in de aanbieding. 4 mnd oud (weinig gebruikt).
maat 52 (ben zelf 1.85 normaal postuur). 75,- vaste prijs. pb bij interesse

PS de akrapovic dempers zijn mee ingeruild/ zitten op de KTM.
 
Los van de standaard dingetjes (slave cilinder, hier en daar een nokkenaskettingspannertje en een oliedrukveertje) eigenlijk niet. Erg betrouwbare apparaten, zowel de 950 als 990. Enige verschil technisch is een beetje grotere boring en injectie, en zeker de vroege injectie was niet beter dan de carburateurs. Uiteindelijk kun je er met injectie wel net iets meer uit persen, als je dat nodig vindt.

Zijn er eigenlijk mogelijkheden om die kwaaltjes te voorkomen? Misschien zijn ze te controleren of wellicht zelfs preventief te vervangen?
 
Zijn er eigenlijk mogelijkheden om die kwaaltjes te voorkomen? Misschien zijn ze te controleren of wellicht zelfs preventief te vervangen?

Vwb die slave cylinder in ieder geval wel, heb ik zelf ook gedaan. Na 10.000 km preventief vervangen door een oberon. Nu met 60.000 km nog geen enkel probleem gehad. De rest wordt lastig omdat het maar heel incidenteel gebeurt en dan nog zijn er enkel oem onderdelen, die dus eventueel eenzelfde euvel zouden kunnen vertonen. Maar het klinkt allemaal dramatischer dan het is want eigenlijk is het lc8 blok gewoon goed...
 
Dikke onzin om dat preventief te doen, soort broodje aap verhaal dat die dingen er om de haverklap mee uitscheiden MAAR, ze zijn wel kwetsbaar.

De mijne bij 90.000km vervangen voor Oberon omdat ie daadwerkelijk lek was. Over de waterpomp kun je hetzelfde zeggen, gewoon fixen als ie misgaat :)
 
Vandaag de motor weer eens goed uitgelaten in de Eifel en Ardennen. 580km er op zitten voorbandje versleten en ik doe weer een duit in het zakje van de tiger spotten :+
full
 
Ik ben ook aan het zoeken naar een adresje om de motor af te stellen, kent iemand Jeroen van der Meer in Uithoorn ook toevallig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan