KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ja en wat lichter. En flikker ook een cilinder eruit!
Ik heb ook wat gefotoshopt, zouden ze baantje voor me hebben in Austria?
247505-690-smc-r-90de-le-my2019-1.png

Niks meer aan doen!
 
Als je toch graag een open airbox wil kan je Ipv een rottweiler ook voor een baseplate uit Griekenland en een los itg filter gaan.
Dan ben je voor +-€150 klaar
Base plate for KTM 990 ITG foam air filter.
Zou zonde zijn als je de boel nu af laat stellen, om dan later alsnog voor een open airbox te gaan en weer te moeten laten afstellen.
Je kunt ook nog een foam inleg filter van MWR nemen, heb hem er ook in zitten en heel tevreden mee, filtert beter dan een K&N gaasje en je krijgt meer lucht dan met je standaard papier filter. Eventueel gelijk de snorkel en zijkappen verwijderen. Wel af laten stellen natuurlijk.
 
Wie heeft er ervaring met een andere koplamp op de motor?
Onderstaande is dit een koplamp van een ander model of is dit after market?

Wat zijn de mogelijkheden mbt xenon/led? Of is hier weinig ervaring mee?

1542094087972.png
 
Bedankt voor de opties vwb Sas/ luchtfilter . Tzt zal ik hier wat posten als het zover is .

Ga voor de Mivv storm set
 
Heren een vraagje.
Ik ben voor een USD conversie op zoek naar een voorspatbord van een 950 of 990 adventure.
Zo een laag rally spatbord standaard op deze motoren.
Heeft iemand er toevallig nog één liggen?
Of weet iemand waar ze betaalbaar te verkrijgen zijn?
 
Vraagje mbt het afstellen. Mijn KTM 990 Adventure loopt niet helemaal lekker. Ik had de TPS afgesteld, vacuüm naar het beste van mijn kunnen synchroon gesteld etc. Maar bleef een klein stottertje houden. Ondertussen een open uitlaat (wel met E-keur en DB killer erbij) en nu loopt hij vaak stationair te hoog in de toeren, zeg 2,5 a 3K.

- Inmiddels de klepspeling van de achterste cilinder bekeken en deze lag exact op spec, gezien de voorste cilinder heel veel werk was heb ik dit laten zitten.
- SAS is inmiddels verwijderd, weggeschreven en vervangen voor blindplaatjes.

Iemand van jullie goede/slechte ervaringen met een bedrijf die dit afstellen doet in de regio Zwolle/Almelo? En wat kost zo'n grapje ongeveer.
 
Nou voordat je hem laat afstellen moet hij zich stationair gewoon goed gedragen hoor ;)


Even een domme vraag, kabels zijn goed gesteld? Het zullen de kleppen niet zijn, maar ik vind het wel bijzonder dat je die cilinder maar laat zitten omdat het zoveel werk is, vooral omdat het wel meevalt ;)
 
Nouja het was het idee niet om bij die kleppen te gaan kijken, maar gezien de luchtfilterbox er even af moest om de SAS/SAI te verwijderen gelijk even de kleppen van de achterste cilinder bekeken, gezien die kleppendeksel dan keurig vrij is.
Dit was voordat ik de uitlaatdempers (nu 2 naar 1) verving en daarmee ook voordat hij stationair te hoog ging lopen. Zie dat het lijkt alsof ik dat later pas gedaan heb.
Omdat dit naar voren is gekomen nadat hij dus een grotere doorlaat (55mm uitlaatdemper, de std pijpen zijn 45mm en de dempers nog dunner) verwachte ik een map/afstelling probleem.

Verder heb ik nog steeds een minimaal stukje dode ruimte op het gas (dat kleine stukje vrij van een paar graden gas verdraaiing) dus een kabel die te strak staat lijkt me vreemd.
 
Wie heeft er ervaring met een andere koplamp op de motor?
Onderstaande is dit een koplamp van een ander model of is dit after market?

Wat zijn de mogelijkheden mbt xenon/led? Of is hier weinig ervaring mee?

Bekijk bijlage 1338516
Ik heb wel ervaring met het plaatsen van een xenon projector in m'n 950sm, maar daar moest ik behoorlijk wat van de reflector wegslijpen om het passend te krijgen.

Voordeel was wel dat je bij een 950sm de koplamp zelf in hoogte verstelt en de reflector dus op zijn plek blijft zitten, volgens mij kantelt bij een 990 de reflector in de koplamp wat het al lastiger maakt. Denk dat ze op die foto de hele reflector verwijderd hebben en een frame hebben geplaatst waar de projector in hangt.

Voor de rest is de lichtopbrengst echt geweldig 's avonds, alleen komt de voorkant van de motor best ver omhoog als je wat gas geeft. Dat zorgt er wel voor dat je een seinende tegenligger hebt zo nu en dan.

2017-06-18 22.00.14.jpg

2017-06-19 00.16.33.jpg

2017-06-19 00.15.19.jpg
 
Goeie lijn! Wat voor projector heb je gebruikt?

Dat mensen bij gas geven een beetje gaan seinen is tegenwoordig helaas standaard, bij m'n gewone xenon ook al.
 
ik heb zelf een LED lamp erin van Cyclops, al een paar jaar
Geen last van seinende mensen :)
full

img_0634__600_x_448__162.jpg


zicht van voren 5 meter afstand, is in het echt niet zo verblindend als op de foto (beetje crapy foto gemaakt met iPhone 4)
img_0638__448_x_600__938.jpg
 
Goeie lijn! Wat voor projector heb je gebruikt?

Dat mensen bij gas geven een beetje gaan seinen is tegenwoordig helaas standaard, bij m'n gewone xenon ook al.
Mini H1, via retrofitlab. Had in mijn vorige motor (fireblade) ook al een setje geplaatst, werkt perfect. :)

Zie dat zelfs ook al een plug&play setje beschikbaar hebben voor de 990sm, misschien is dat wel dezelfde als op de eerdere foto.
KTM 990 SMR - (US version) MH1
 
Ik heb pas een h4 led er in gezet, ook mooie witte lichtopbrengst. Zal eerdaags ff foto maken.
 
Ik heb wel ervaring met het plaatsen van een xenon projector in m'n 950sm, maar daar moest ik behoorlijk wat van de reflector wegslijpen om het passend te krijgen.

Voordeel was wel dat je bij een 950sm de koplamp zelf in hoogte verstelt en de reflector dus op zijn plek blijft zitten, volgens mij kantelt bij een 990 de reflector in de koplamp wat het al lastiger maakt. Denk dat ze op die foto de hele reflector verwijderd hebben en een frame hebben geplaatst waar de projector in hangt.

Voor de rest is de lichtopbrengst echt geweldig 's avonds, alleen komt de voorkant van de motor best ver omhoog als je wat gas geeft. Dat zorgt er wel voor dat je een seinende tegenligger hebt zo nu en dan.

Bekijk bijlage 1338830
Bekijk bijlage 1338827
Bekijk bijlage 1338832
Mooie upgrade vind ik dat! Daar heb ik ook altijd al interesse in gehad, alleen het openmaken van de koplampunit houdt mij een beetje tegen.
Ik had toen het idee om een tweedehands unit er bij te kopen maar die komen altijd te koop voor €150+ terwijl een nieuwe 112 eruro kost :') .

Misschien moet ik er gewoon aan gaan beginnen, maar van de andere kant; de to-do-list voor deze winter is al zo lang :P
 
Mooie upgrade vind ik dat! Daar heb ik ook altijd al interesse in gehad, alleen het openmaken van de koplampunit houdt mij een beetje tegen.
Ik had toen het idee om een tweedehands unit er bij te kopen maar die komen altijd te koop voor €150+ terwijl een nieuwe 112 eruro kost :') .

Misschien moet ik er gewoon aan gaan beginnen, maar van de andere kant; de to-do-list voor deze winter is al zo lang :P
De koplamp openen valt nog wel mee, de eerste keer de dremel in je reflector zetten wetende dat je niet meer terug kan was de grootste drempel. :+

Projector zit nu in de reflector gelijmd, had een frame gemaakt waar ik de koplamp op kon schroeven en die recht gezet t.o.v. de muur waar ik een horizontale lijn op had getekend. Toen moest ik hem ineens horizontaal en meteen gecentreerd erin lijmen, want bij een motor kan je alleen de hoogte verstellen. Leuk klusje terwijl de projector heet wordt van de brandende xenonlamp :9
 
De koplamp openen valt nog wel mee, de eerste keer de dremel in je reflector zetten wetende dat je niet meer terug kan was de grootste drempel. :+

Projector zit nu in de reflector gelijmd, had een frame gemaakt waar ik de koplamp op kon schroeven en die recht gezet t.o.v. de muur waar ik een horizontale lijn op had getekend. Toen moest ik hem ineens horizontaal en meteen gecentreerd erin lijmen, want bij een motor kan je alleen de hoogte verstellen. Leuk klusje terwijl de projector heet wordt van de brandende xenonlamp :9
Koplamp openen heb ik al eens poging voor gewaagd. Was me toen niet gelukt. Misschien nog maar een keer proberen...
 
Koplamp openen heb ik al eens poging voor gewaagd. Was me toen niet gelukt. Misschien nog maar een keer proberen...
Heb alleen een verfbrander gebruikt voor het verwarmen en kreeg hem daarna best goed geopend, maar hij zit idd wel vast met die permaseal troep. Ook even uitkijken met uit elkaar trekken dat de kit niet op de reflector komt.

Geloof wel dat ik voor het dichtmaken een stuk van de rol butyl sealant heb gebruikt, maakt een volgende keer openen wat makkelijker.
 
Heb alleen een verfbrander gebruikt voor het verwarmen en kreeg hem daarna best goed geopend, maar hij zit idd wel vast met die permaseal troep. Ook even uitkijken met uit elkaar trekken dat de kit niet op de reflector komt.

Geloof wel dat ik voor het dichtmaken een stuk van de rol butyl sealant heb gebruikt, maakt een volgende keer openen wat makkelijker.
Ik heb toch weer een poging gewaagd. Krijg er echt geen beweging in. De zwarte behuizing wordt zacht, maar het transparante deel zit muurvast. Kutding :P
 
Misschien leuk voor de leden hier. Ik heb bij Superpole een demper (CE-keur + DB killer) en 2 naar 1 deel pas laten maken. Een hexagonaal pas krijgen achter een kap, met niet originele kofferrek is meer werk dan je denkt, maar met hoe Superpole het nu op maar gemaakt heeft past het mooi.

In combinatie met de overstap van H&B zijkofferrek naar Givi (1,5kg), verwijderen SAS (0,5kg) en deze demper (8kg) zitten we op 10 kg afgeslankt.
Topkoffer incl rekje staat te koop, waar ik dan zelf een aluminium Givi rekje voor wil maken wat me ca 1 kg moet gaan opleveren.

Daarnaast is de fiets weer 1,6 kg aangekomen door een opslag koker (6,4L) op de plaats van de oude demper. Dit is even een prototype, maar er komt een lichtere van aluminium die ook vloeistof en brandstof dicht moet worden.

Na de gemaakte aanpassingen zitten we afgetankt op 235 kg.

33a1bce8-7e74-4dd9-8ceb-77255e85ecae.jpg

8ddf9f60-3632-40cf-8706-d8f35bbf3cc4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil ik er nog 10 kg af, maar mijn inspiratie voor grote gewichtsbesparingingen is op.

Wat dingetjes die ik in gedachte heb:

- Kofferbeugel H&B vervangen voor een zelfbouw Aluminium Givi plaat. Ca 1 kg winst.

- Onderrekje voor topkofferplaat vervangen door 6 alu busjes, weet alleen niet of dat de gewenste sterkte oplevert. Ca 0,5 kg winst verwacht ik daar te halen.

- Natuurlijk de opslag koker van aluminium maken. Dit zal snel 0,75kg schelen. Mocht iemand hier goed aluminium kunnen bewerken en lassen die dat zou kunnen doen tegen vergoeding hoor ik het graag (ontwerp is vrijwel af).

- De verstraler met stalen beugel achter m'n kuipruit (niet heel handig, reflecteert ook) en de 2 lompe breedstralers die heel stoer staan, maar een niet meer dan redelijke lichtopbrengst hebben verwijderen en vervangen voor 2 modernere lichtere spotjes. Verwacht dat het me 0,5 kg oplevert. Mocht iemand wat hebben liggen tegen redelijke prijs of tips hebben voor betaalbaar nieuw dan hoor ik het graag.

- Misschien toch experimenteren met een lithium accu. Volgens de specs van de ori accu en de lithium accu zit er bij dezelfde capaciteit en vergelijkbare afmetingen ca 3 kg tussen. Nu is dat erg laag geplaatst gewicht en zal dus niet heel veel doen. Er zijn wel wat horror verhalen bekend, maar weinig concreets en vaak uit de tijd dat de boordomputer nog uitgevonden moest worden. Gezien de hele elektrische auto wereld/mobieltjes/laptops etc die dag in dag uit ontladen en opladen er mee bezig zijn en toch aardig betrouwbaar worden durf ik de gok wel aan.

- Mogelijk wil ik de kettingset komend voorjaar vervangen en zit dan te denken aan aluminium (natuurlijk de fancy veel te dure variant van volgens de verkopers ruimtevaart ofzo). Weet niet wat dat exact moet opleveren, maar zeker roterende massa is moeilijk te remmen dus wie weet wat het doet.
Verder wil ik me ook even verdiepen in de treksterktes etc van de kettingen. Vanuit mijn baan in de industrie weet ik dat er in de afgelopen jaren aardig vooruitgang is geweest. Misschien dat een moderne 520 ketting al meer trekkracht aankan dan de 525 ketting waar de KTM mee geleverd is in 2007, in dat geval zit daar ook nog een flinke slok op een borrel.
 
Laatst bewerkt:
Aluminium ketting? Jij liever dan ik.

Op een zeker moment wil het gewoon niet lichter, soms moet je dat ook maar accepteren... je kunt er natuurlijk dingen afhakken. Een halve kilo hier en daar heeft zin als het op tientallen plaatsen kan, maar als je twee van die plekken hebt kun je het net zo goed laten zitten.
 
Ketting blijft een staallegering, tandwielen heb ik het dan over. Die zijn al ruim ingeburgerd hoor, er zijn zat aluminium legeringen die harder en daarmee minder slijtagegevoelig zijn dan staal.

Ik ben gewoon op zoek naar wat er binnen het redelijke haalbaar is. Techniek en zeker de materiaal ontwikkeling staan niet stil dus wie weet wat er na 11 jaar kan.

Ik doe veel aan outdoor/trekking, dus zie gewoon heel veel materiaal lichter worden terwijl het bestendiger is dan hun voorganger.
 
Ah, ja tandwielen is een (deels) ander verhaal. Hoeveel harder aluminium echt kan zijn ten opzichte van staal heb ik m'n twijfels bij, maar het is natuurlijk wel onafgeveerd gewicht. Het is een poging waard, maar ik zou het letterlijk geen cent extra waard vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan