KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Dat is behoorlijk overdreven. Er is toch niks kapot? Het wiel past niet, meer niet. Kan gebeuren... Heb jij nooit een foutje gemaakt in je sleutelcarriere?

Niet van dit soort. En dan kom je er zelf achter dat je je vergist.
Als je bij een motor dit soort fouten maakt kan je het beter aan een prof uitbesteden.
Of je laat je helpen door iemand met ervaring en leert dan hoe gediciplineerd te werken.
 
Och ik heb zo vaak dingen uit elkaar getrokken waarbij ik later dacht....oh shit misschien had ik af en toe een fotootje moeten maken van het demonteren. Gelukkig hebben we nu Youtube waarbij zo'n beetje alles te vinden is en anders heb je altijd nog m-f:+
 
Hallo,

Ktm 990 adventure 2006.
Mn hoofd koppelingscilinder, dus die aan de hendel zit begint te lekken.
Dit wil ik repareren, het blijkt dat de kopp. cilinder is uitgesleten. Een reparatiekitje met wat rubbertjes gaat nu niet helpen..
Dus weet iemand een bedrijf die koppelingscilinders reviseert? Dus opboren en een roestvrijstalen buisje erin persen ofzo.

Een nieuwe kost gauw 300,- dus vandaar eerst ff hier vragen.
Een radiale kopp. cilinder gaat niet passen want er zitten handguards op mn motor..

Ik hoor het graag.

Gr,
 
Een vraag

Ik heb vandaag de motor weer eens lekker uitgelaten alleen had ik volgende rare probleem.
Na ruim 200km te hebben gereden viel me motor spontaan stil? Ik probeerde te starten maar lukte niet. De start motor draaide goed rond maar hij wou gewoon weg niet starten (geen sputteren of iets anders) net als of hij geen brandstof of ontsteking kreeg. Na een tijdje rond de motor diverse dingen nagekeken te hebben ( had brandstof en had geen vacuüm getrokken tank) Probeerde ik nogmaals te starten en hij sloeg direct zonder problemen aan? Dus maar weer verder gereden ( zonder een klap verkeerd) en naar een kleine 10km, getankt(15.3 liter). Toen richting huis gereden en naar een 16km weer hetzelfde? Motor sloeg af en wou niet starten. Na een 5-10 minuten sloeg de motor weer aan?

En de rest van de terug reis na huis ~65km weer geen klap verkeerd gegeven?

De motor heeft 45k km gelopen en ik heb nog nooit de brandstof filters vervangen.

Alleen ik kan de symptomen niet thuis brengen voor een vervuild filter. En dat een onderdeel te heet zou worden lijkt me ook sterk want ik kon het laatste stuk zonder problemen naar huis rijden en de koelfan was de hele dag nog niet aangeslagen.

Iemand een idee?
 
Hallo,

Ktm 990 adventure 2006.
Mn hoofd koppelingscilinder, dus die aan de hendel zit begint te lekken.
Dit wil ik repareren, het blijkt dat de kopp. cilinder is uitgesleten. Een reparatiekitje met wat rubbertjes gaat nu niet helpen..
Dus weet iemand een bedrijf die koppelingscilinders reviseert? Dus opboren en een roestvrijstalen buisje erin persen ofzo.

Een nieuwe kost gauw 300,- dus vandaar eerst ff hier vragen.
Een radiale kopp. cilinder gaat niet passen want er zitten handguards op mn motor..

Ik hoor het graag.

Gr,

Eerst reparatiekitje proberen. Ik heb er in 100000km 2 gebruikt.
 
Een vraag

Ik heb vandaag de motor weer eens lekker uitgelaten alleen had ik volgende rare probleem.
Na ruim 200km te hebben gereden viel me motor spontaan stil? Ik probeerde te starten maar lukte niet. De start motor draaide goed rond maar hij wou gewoon weg niet starten (geen sputteren of iets anders) net als of hij geen brandstof of ontsteking kreeg. Na een tijdje rond de motor diverse dingen nagekeken te hebben ( had brandstof en had geen vacuüm getrokken tank) Probeerde ik nogmaals te starten en hij sloeg direct zonder problemen aan? Dus maar weer verder gereden ( zonder een klap verkeerd) en naar een kleine 10km, getankt(15.3 liter). Toen richting huis gereden en naar een 16km weer hetzelfde? Motor sloeg af en wou niet starten. Na een 5-10 minuten sloeg de motor weer aan?

En de rest van de terug reis na huis ~65km weer geen klap verkeerd gegeven?

De motor heeft 45k km gelopen en ik heb nog nooit de brandstof filters vervangen.

Alleen ik kan de symptomen niet thuis brengen voor een vervuild filter. En dat een onderdeel te heet zou worden lijkt me ook sterk want ik kon het laatste stuk zonder problemen naar huis rijden en de koelfan was de hele dag nog niet aangeslagen.

Iemand een idee?

Mogelijk de zij-standaard schakelaar die de geest begint te geven? Schijnt wel eens voor te komen, heb er standaard een bij me onder het zadel.
 
Een vraag

Ik heb vandaag de motor weer eens lekker uitgelaten alleen had ik volgende rare probleem.
Na ruim 200km te hebben gereden viel me motor spontaan stil? Ik probeerde te starten maar lukte niet. De start motor draaide goed rond maar hij wou gewoon weg niet starten (geen sputteren of iets anders) net als of hij geen brandstof of ontsteking kreeg. Na een tijdje rond de motor diverse dingen nagekeken te hebben ( had brandstof en had geen vacuüm getrokken tank) Probeerde ik nogmaals te starten en hij sloeg direct zonder problemen aan? Dus maar weer verder gereden ( zonder een klap verkeerd) en naar een kleine 10km, getankt(15.3 liter). Toen richting huis gereden en naar een 16km weer hetzelfde? Motor sloeg af en wou niet starten. Na een 5-10 minuten sloeg de motor weer aan?

En de rest van de terug reis na huis ~65km weer geen klap verkeerd gegeven?

De motor heeft 45k km gelopen en ik heb nog nooit de brandstof filters vervangen.

Alleen ik kan de symptomen niet thuis brengen voor een vervuild filter. En dat een onderdeel te heet zou worden lijkt me ook sterk want ik kon het laatste stuk zonder problemen naar huis rijden en de koelfan was de hele dag nog niet aangeslagen.

Iemand een idee?

Heb bij Gefr via advrider een brandstof filter kit besteld. Voor €27 kan ik die wel preventief vervangen.
 
Ik heb momenteel een KTM 950 op het oog uit 2003 (grijs) met 88k op de teller.
Iemand goede tips waar ik vooral op moet letten bij bezichtiging van deze motor?

Dank!
 
Ik heb momenteel een KTM 950 op het oog uit 2003 (grijs) met 88k op de teller.
Iemand goede tips waar ik vooral op moet letten bij bezichtiging van deze motor?

Dank!
2003 was het eerste jaar voor de 950Adv. 950's van die jaargang hebben heel wat updates gehad, allemaal onder garantie etc. Daar dus naar vragen en als de eigenaar die info niet heeft effe met het VIN naar een KTM dealer en vragen of ze dat willen checken.
Verder de standaard 950/990 dingetjes, koppelingscilinder op blok en waterpomp seal zijn de meest voorkomende storingen.
 
Een vraag

Ik heb vandaag de motor weer eens lekker uitgelaten alleen had ik volgende rare probleem.
Na ruim 200km te hebben gereden viel me motor spontaan stil? Ik probeerde te starten maar lukte niet. De start motor draaide goed rond maar hij wou gewoon weg niet starten (geen sputteren of iets anders) net als of hij geen brandstof of ontsteking kreeg. Na een tijdje rond de motor diverse dingen nagekeken te hebben ( had brandstof en had geen vacuüm getrokken tank) Probeerde ik nogmaals te starten en hij sloeg direct zonder problemen aan? Dus maar weer verder gereden ( zonder een klap verkeerd) en naar een kleine 10km, getankt(15.3 liter). Toen richting huis gereden en naar een 16km weer hetzelfde? Motor sloeg af en wou niet starten. Na een 5-10 minuten sloeg de motor weer aan?

En de rest van de terug reis na huis ~65km weer geen klap verkeerd gegeven?

De motor heeft 45k km gelopen en ik heb nog nooit de brandstof filters vervangen.

Alleen ik kan de symptomen niet thuis brengen voor een vervuild filter. En dat een onderdeel te heet zou worden lijkt me ook sterk want ik kon het laatste stuk zonder problemen naar huis rijden en de koelfan was de hele dag nog niet aangeslagen.

Iemand een idee?

Kapotte brandstofpomp...?
Howel ik zou verwachten dat 'ie het doet of niet...
 
Heb vandaag de schijven gecontroleerd met de micrometer.
Heb filmpjes bijgevoegd
Zoals jullie zien is de afwijking max 0,013 mm. Dus scheef zijn de schijven iig niet.
Hebben meteen eens goed gewrikt aan het wiel, daar zat ook geen beweging in.
Dus ik ga vrijdag eerst maar de remvloeistof vervangen. En als dat niet helpt de blokken.
 
Een vraag

Ik heb vandaag de motor weer eens lekker uitgelaten alleen had ik volgende rare probleem.
Na ruim 200km te hebben gereden viel me motor spontaan stil? Ik probeerde te starten maar lukte niet. De start motor draaide goed rond maar hij wou gewoon weg niet starten (geen sputteren of iets anders) net als of hij geen brandstof of ontsteking kreeg. Na een tijdje rond de motor diverse dingen nagekeken te hebben ( had brandstof en had geen vacuüm getrokken tank) Probeerde ik nogmaals te starten en hij sloeg direct zonder problemen aan? Dus maar weer verder gereden ( zonder een klap verkeerd) en naar een kleine 10km, getankt(15.3 liter). Toen richting huis gereden en naar een 16km weer hetzelfde? Motor sloeg af en wou niet starten. Na een 5-10 minuten sloeg de motor weer aan?

En de rest van de terug reis na huis ~65km weer geen klap verkeerd gegeven?

De motor heeft 45k km gelopen en ik heb nog nooit de brandstof filters vervangen.

Alleen ik kan de symptomen niet thuis brengen voor een vervuild filter. En dat een onderdeel te heet zou worden lijkt me ook sterk want ik kon het laatste stuk zonder problemen naar huis rijden en de koelfan was de hele dag nog niet aangeslagen.

Iemand een idee?

Ik denk ook de brandstofpomp. Koolstofborsteltjes in de pomp zijn dan misschien bijna op. Doen het soms wel soms niet.
 
Heb vandaag de schijven gecontroleerd met de micrometer.
Heb filmpjes bijgevoegd
Zoals jullie zien is de afwijking max 0,013 mm. Dus scheef zijn de schijven iig niet.
Hebben meteen eens goed gewrikt aan het wiel, daar zat ook geen beweging in.
Dus ik ga vrijdag eerst maar de remvloeistof vervangen. En als dat niet helpt de blokken.

Nou maak eerst eens die schijven schoon alvorens je aan de blokken begint...
 
Al dan niet krom zijn.
Dikte had ik laatst al eens gecontroleerd maar die was goed.
Jij bedoelt of er dunnere stukken inzitten of dat de schijf te dun is?

Ik betwijfel of je zo al dan de rechtheid van je schijven kunt meten maar goed. Dikte hoef je niet aan te twijfelen bij straatgebruik, ik pak voor een bocht altijd ff kort en heftig de voorrem erbij, na de motorrem te hebben gehanteerd. Geloof me, je hebt residu op de schijven, heb dat wel eens gehad na een aantal heftige afdalingen in de alpen. Schijven daarna gereinigd en het gevoel dat je beschrijft is weg...
 
Vriend van me bood me zijn KTM 990 2008 aan met 160.000km op de teller en ik had graag wat advies mbt de werkelijke waarde van deze brommert en of het uberhaupt wel een goed idee is zo'n goed gebruikte KTM op de kop te tikken..
Specs:
- 160k km op de teller
- Enkel voor reisjes en werk/woonverkeer gebruikt, heeft geen off-road gezien.
- Netjes dealer onderhouden, tot op heden geen noemswaardig olieverbruik.
- Verse banden, ketting en tandwielen. Vloeistoffen recentelijk vervangen.
- 3-delige kofferset.
- Akrapovic dempers
- valbeugels.
- ABS
- Geen gebreken!


Vraagprijs 5250,-... Is dit reeel? Die 160.000km maken we toch een beetje aan het zweten...

Wat zouden jullie doen?
 
Ik zou iets bij leggen en er 1 kopen met veel minder kilometers :)
Als je er zelf nog kilometers op gaat zetten kom je onder de streep duur uit, je raakt hem moeilijk kwijt of gaat vermoedelijk groot onderhoud tegenkomen.
 
Ik zou ook even doorsparen. Elke motor heeft kans op problemen, maar is kwestie van kansberekening. Dan zit je ook nog met restwaarde, die krijg je niet zomaar verkocht als je wat anders wilt.
 
Ik zie dat ik een typfout heb gemaakt, de vraagprijs is 4250,- ipv 5250,-... Zou dat nog een verschil maken? Zelf neig ik ook naar ''ff doorsparen'' maar aan de andere kant had ik ook zoiets van; voor 4000,- euro wil ik wellicht wel een gokje wagen..

Daarnaast ben ik wel bang indd dat ik hem zelf vervolgens nog maar moeilijk verkocht krijg..
 
Terug
Bovenaan Onderaan