KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

E10 discussies ook goed? :+
Wie tankt het? En zijn er risico's met onze tanks of andere onderdelen?

Ik heb wel eens gehoord dat ze zwellen/groter worden in landen met hogere ethanol gehaltes. Ook schijnt de lak van de tank te kunnen bladderen als gevolg van dit. Feiten of fabels?
 
E10 discussies ook goed? :+
Wie tankt het? En zijn er risico's met onze tanks of andere onderdelen?

Ik heb wel eens gehoord dat ze zwellen/groter worden in landen met hogere ethanol gehaltes. Ook schijnt de lak van de tank te kunnen bladderen als gevolg van dit. Feiten of fabels?

Ik heb t al veel getankt in t buitenland. Geen problemen mee gehad.
 
Uhm... nou mijn tanks hebben geen standaard vorm meer in ieder geval _O- En de stickers bubbelen op, eens in de zoveel tijd. Mag ik weer ezeltje prik doen om ze plat te krijgen... maar of dat door E10 komt?
 
Die tanks zetten uit na een tijd.
Had ik met mijn superduke en nu weer met mn adventure.
Alle bevestigingspunten passen nog maar net door de uitzetting.
Kun je niets aan doen.

Die ethanol zou dat best nog wel wat kunnen verergeren.
 
Ben ook argwanend over E10. De laatste jaren zie je al dat carburateurs en injectoren sterk vervuilen met de huidige benzines. Zeker na een poosje stilstaan. Voor zowel de KTM als mijn auto (BMW 525i) uit 2001 ben ik er niet gelukkig mee.
20181212_163136.jpg
 
Dat komt door de kraakbenzines. Eerder kwam het gewoon uit de distilleerderijen. Sinds een aantsl wordt de ruwe stookolie nog weer extra "gekraakt" om zo meer duur product uit minder grondstof te halen.

Edit: Nu ik het me bedenk. Ik had wel toen ik terug kwam vanaf Marokko/Frankrijk/Spanje (veel E10 getankt) dat van de rechtertank het benzinekraantje ging lekken (het draaiknopje). Of dat met E10 of de 50 graden en een crash op die kant te maken heeft gehad... Ik denk de laatste 2.
 
Laatst bewerkt:
Oké dan. Ik ben bijna toe aan nieuwe banden.

Michelin Road 5 of Pirelli? :?
Ik rij heel het jaar door en moet dus ook grip hebben bij kou en regen :]
 
Uhm... nou mijn tanks hebben geen standaard vorm meer in ieder geval _O- En de stickers bubbelen op, eens in de zoveel tijd. Mag ik weer ezeltje prik doen om ze plat te krijgen... maar of dat door E10 komt?
Ik weet niet welk materiaal ze gebruikt hebben voor de tanks, maar Duc's hebben voor de monsters Polyamide (nylon) tanks en die willen nogal flink uitzetten door Ethanol, in sommige landen zijn er zelfs recals geweest waarbij ze de tank gewisseld hebben voor staal. Er zit een sierkappie overheen bij die dingen.

Dus acht de kans best reeel dat dit invloed kan hebben! En idd, bij een tijdje stilstaan is E10 niet het prettigste goedje in de 950's... Ik denk dat ik ook maar lekker E5 ga tanken voor de plezierritjes, soort van risico afkopen dan maar :p

Overigens mag mn auto uit 2006 ook geen E10 hebben omdat de Jappen perongeluk een verkeerde legering voor de injector-rails gebruikt hebben die gaat corroderen van binnen op die troep :X
 
Ik weet niet welk materiaal ze gebruikt hebben voor de tanks, maar Duc's hebben voor de monsters Polyamide (nylon) tanks en die willen nogal flink uitzetten door Ethanol, in sommige landen zijn er zelfs recals geweest waarbij ze de tank gewisseld hebben voor staal. Er zit een sierkappie overheen bij die dingen.

Dus acht de kans best reeel dat dit invloed kan hebben! En idd, bij een tijdje stilstaan is E10 niet het prettigste goedje in de 950's... Ik denk dat ik ook maar lekker E5 ga tanken voor de plezierritjes, soort van risico afkopen dan maar :p
Hmm naja misschien wordt het daar dan wel erger door inderdaad? Gelukkig heeft de Adventure dus ruimte voor het uitzetten van de tanks, is nodig ook. Past allemaal net.

Overigens mag mn auto uit 2006 ook geen E10 hebben omdat de Jappen perongeluk een verkeerde legering voor de injector-rails gebruikt hebben die gaat corroderen van binnen op die troep :X
De mijne loopt er denk ik ook compleet kut op, maar dat is dan ook een dieseltje :+

Wel slordig dat een auto uit 2006 (een jap nog wel... model?) er niet tegen kan... En vrij onpraktisch.
 
Hmm naja misschien wordt het daar dan wel erger door inderdaad? Gelukkig heeft de Adventure dus ruimte voor het uitzetten van de tanks, is nodig ook. Past allemaal net.


De mijne loopt er denk ik ook compleet kut op, maar dat is dan ook een dieseltje :+

Wel slordig dat een auto uit 2006 (een jap nog wel... model?) er niet tegen kan... En vrij onpraktisch.

Ik ben echt niet te spreken over die ethanol rommel, ik heb gelezen dat ethanol ook water aantrekt. Dus je hebt water in je benzine waardoor de boel ook nog kan gaan roesten.
Ook gelezen dat er minder energie in ethanol zit dan in benzine. Dat zou kunnen betekenen dat je motor meer verbruikt, dus meer milieuvervuilend, en dat willen ze juist terugdringen. :?
 
Hmm naja misschien wordt het daar dan wel erger door inderdaad? Gelukkig heeft de Adventure dus ruimte voor het uitzetten van de tanks, is nodig ook. Past allemaal net.


De mijne loopt er denk ik ook compleet kut op, maar dat is dan ook een dieseltje :+

Wel slordig dat een auto uit 2006 (een jap nog wel... model?) er niet tegen kan... En vrij onpraktisch.
Naja, dit is wel gewoon een bezine auto ;) Gaat om een Lexus IS250, in andere landen waar ze het al langer bio-mengen is het een recall geweest, maar in Nederland vinden ze het tot nog toe niet nodig. Valt me ook wel een beetje tegen inderdaad. Het is ten slotte gewoon een fout in de materiaalkeuze geweest, shit happens, maar hopelijk gaan ze het alsnog fixen in NL...
 
Ik ben echt niet te spreken over die ethanol rommel, ik heb gelezen dat ethanol ook water aantrekt. Dus je hebt water in je benzine waardoor de boel ook nog kan gaan roesten.
Ook gelezen dat er minder energie in ethanol zit dan in benzine. Dat zou kunnen betekenen dat je motor meer verbruikt, dus meer milieuvervuilend, en dat willen ze juist terugdringen. :?
Hij gaat op water lopen, als dat niet milieubewust is, wat wil je nog meer? ;)
 
Ik heb na Montage van mijn motohooligan airbox een BMC luchtfilter over voor de 990 sm/smr/smt adventure?

is zo goed als nieuw (ongeveer 4000km mee gereden). Is schoon en nog in de olie.

50€ incl verzenden. PM bij interesse.
 
Beste dames/heren, ik heb voor m'n 2008 990 SM het originele zadel besteld (ktm nr 626.07.040.000 made in Austria) omdat er een laag ktm ergo zadel (ktm nr 620.07.040.000 made in Spain) op zat bij aankoop en ik liever wat hoger zit ivm mn lengte. Echter kom ik erachter dat deze er niet op past. Het zadel kan net niet ver genoeg naar voren geschoven worden waardoor de pin niet in het gat valt, scheelt +-8-10mm. Het lijkt ook alsof de afstand tussen de pin en de twee grote steunen aan de voorkant korter is op het ergo zadel, dit meet ik nog op en volgt.
Al bij de KTM dealer in Amsterdam langsgeweest en door hun geprobeerd maar die snappen het ook niet🤣. Iemand hier ervaring mee of een verklaring?
 
Laatst bewerkt:
Beste dames/heren, ik heb voor m'n 2008 990 SM het originele zadel besteld (ktm nr 626.07.040.000 made in Austria) omdat er een laag ktm ergo zadel (ktm nr 620.07.040.000 made in Spain) op zat bij aankoop en ik liever wat hoger zit ivm mn lengte. Echter kom ik erachter dat deze er niet op past. Het zadel kan net niet ver genoeg naar voren geschoven worden waardoor de pin niet in het gat valt, scheelt +-8-10mm. Het lijkt ook alsof de afstand tussen de pin en de twee grote steunen aan de voorkant korter is op het ergo zadel, dit meet ik nog op en volgt.
Al bij de KTM dealer in Amsterdam langsgeweest en door hun geprobeerd maar die snappen het ook niet🤣. Iemand hier ervaring mee of een verklaring?
Zit je tank dan wel goed op z'n plek?
 
Mn koppeling van de 990 adventure is niet altijd even consequent.
Het koppelen gaat vaak goed, maar soms dan mis ik een deel van de koppelingsslag en dan wil die ook moeilijk schakelen.

Ik denk dat het een hydraulisch probleem is, en ik heb al het een en ander al vervangen.
Nieuwe master cylinder, oberon slave cylinder. (de ouden zweten olie)
Tig keer geprobeerd te ontluchten op de aanbevolen manier van de fabrikant (magura).

Ik heb ook meerdere dingen gecontroleerd, zoals de oliesproeier die zit niet verstopt.
De koppelingsplaten en stalen lamellen zijn allemaal vernieuwd.
Geen tandjes in de koppelingskorf.
De drukpen is ook gewoon goed gangbaar en niet versleten. Die contact maakt met de koppeling en de slave cylinder bedoel ik.

Hebben jullie daar ook wel eens last van?
Het lijkt wel dat het gewoon bij de motor hoort, het beestje is ook al 14 jaar oud en heeft 57000km gelopen.
 
Mn koppeling van de 990 adventure is niet altijd even consequent.
Het koppelen gaat vaak goed, maar soms dan mis ik een deel van de koppelingsslag en dan wil die ook moeilijk schakelen.

Ik denk dat het een hydraulisch probleem is, en ik heb al het een en ander al vervangen.
Nieuwe master cylinder, oberon slave cylinder. (de ouden zweten olie)
Tig keer geprobeerd te ontluchten op de aanbevolen manier van de fabrikant (magura).

Ik heb ook meerdere dingen gecontroleerd, zoals de oliesproeier die zit niet verstopt.
De koppelingsplaten en stalen lamellen zijn allemaal vernieuwd.
Geen tandjes in de koppelingskorf.
De drukpen is ook gewoon goed gangbaar en niet versleten. Die contact maakt met de koppeling en de slave cylinder bedoel ik.

Hebben jullie daar ook wel eens last van?
Het lijkt wel dat het gewoon bij de motor hoort, het beestje is ook al 14 jaar oud en heeft 57000km gelopen.
Behalve de slave ook de master cilinder ontlucht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan