KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ik zou bijna zeggen een restje benzine, maar wel een gekke plek. Ik zou het lekker schoonmaken en kijken of het weer komt.
 
Ik ga het voor een volgende rit even wegvegen met wattenstaafje en kijken of het terug komt.
Kan best zijn dat het niks is, maar hete hele blok is nog spik en span geen spikkeltje ergens te vinden dus dan steekt dit wel een beetje af.
 
Vorige rit opeens een autopilot functie (motor gaf gas zonder dat m’n rechterhand bewoog) op mijn 990 SMT. Das best bijzonder voor een KTM en zeker vervelend. Even stoppen, opnieuw starten en daarna ging het aardig.

Vandaag zelfde euvel en maar eens de 15-minuten reset geprobeerd. Daarna half uur gereden en lijkt opgelost.

Iemand vergelijkbare ervaringen?
 
Vorige rit opeens een autopilot functie (motor gaf gas zonder dat m’n rechterhand bewoog) op mijn 990 SMT. Das best bijzonder voor een KTM en zeker vervelend. Even stoppen, opnieuw starten en daarna ging het aardig.

Vandaag zelfde euvel en maar eens de 15-minuten reset geprobeerd. Daarna half uur gereden en lijkt opgelost.

Iemand vergelijkbare ervaringen?

Ik heb een KTM 990 SMT uit 2010 en heb dit ook af en toe.
Probleem vind sporadisch plaats, maar niet heel vaak.

Lijkt net alsof het gas blijft hangen. Soms geef ik dan gas bij en gaat het weg, heb een keer de motor uit moeten zetten en daarna werkte het weer.
 
Vorige rit opeens een autopilot functie (motor gaf gas zonder dat m’n rechterhand bewoog) op mijn 990 SMT. Das best bijzonder voor een KTM en zeker vervelend. Even stoppen, opnieuw starten en daarna ging het aardig.

Vandaag zelfde euvel en maar eens de 15-minuten reset geprobeerd. Daarna half uur gereden en lijkt opgelost.

Iemand vergelijkbare ervaringen?
Da's toevallig.
Ik had het bij mijn 2012 990smt laatste rit ook. Motor remde niet echt af bij gas los. Toen ik bij het eerste beste stoplicht stil ging staan, liep ie 3000rpm stationair. Na keer aan en uit zetten was het over.
Heb begrepen dat er een stationair motortje op zit die wel eens stuk gaan. Ga dat eens proberen uit te zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TPOD
Volgens mij worden de gaskleppen bediend door een stappenmotor.
De stappenmotor wordt voorzien van spanning door de accu/dynamo en aangestuurd door de bedieningssoftware.
Zoek het probleem in een van de twee en ga niet verder zoeken.
 
Da's toevallig.
Ik had het bij mijn 2012 990smt laatste rit ook. Motor remde niet echt af bij gas los. Toen ik bij het eerste beste stoplicht stil ging staan, liep ie 3000rpm stationair. Na keer aan en uit zetten was het over.
Heb begrepen dat er een stationair motortje op zit die wel eens stuk gaan. Ga dat eens proberen uit te zoeken.

Dit heb ik ook. Hoe kouder het is hoe meer hij dit heeft. Apart detail is dat hij het alleen in de versnellingen heeft en dat hij in de vrij keurig terug loopt. Zodra ik hem in een versnelling zet loopt hij weer op.,

Stationair stappenmotortje had er niks mee te maken. Die heb ik nl in Tune-Ecu uitgeschakeld gehad en bleef hij gewoon zo hoog lopen.
Ik heb het idee dat het in de TPS zit. Die geeft in de kou wat hoge waarden (hoger dan toen ik hem ingesteld had bij 20 a 25 graden). Verklaart mij echter niet dat hij zo hoog blijft lopen.

Wat ik er verder aan gedaan heb.
- Beide inlaatrubbers vervangen.
- Beide slangetjes naar de MAP sensoren vervangen (de map sensoren wil ik sws nog vervangen). Hier leek het probleem destijds te zitten en het is ook lang weg geweest. Tot de kou weer.
- TPS had ik daarvoor al vervangen om slecht lopen onderin (wegvallen etc bij bepaalde gasstanden). Dat heeft het een lange tijd (retourtje Marokko) goed gedaan.
- De map tijdelijk aangepast gehad zodat hij altijd naar de gasstand kijkt ipv de MAP sensoren (je kunt het overname moment tussen de maps instellen). Toen was het ook volledig weg.
- 02 sensoren uitgeschakeld gehad, bracht geen verandering (iets andere loop, maar probleem bleef gelijk).
- SAS heb ik lange tijd uit.
- Is ook pas een tijd gekomen nadat ik het onderlangse GPR uitlaat systeem had gemonteerd. Niet het gevoel dat het daarmee te maken had.
 
Vandeweek nog even een stukje TET gepakt met de 990 en ligt nu deels uit elkaar voor een grote beurt en wat aanpassingen :Y

Onder andere nIeuwe banden, nieuwe vloeistoffen, aanpassing van de uitlaat van 2 naar 1 en zit eraan te denken om de ABS pomp eruit te halen en maar een enkele schijf voor.

Heeft iemand ervaring met de ABS pomp verwijderen? Ergens moet je elektronica laten zitten omdat de ABS sensor op het voorwiel de snelheid meet. Is het een kwestie van die aangekoppeld laten?

Blijft leuk speelgoed, om mee te rijden maar ook om aan te klussen *O*

Tet.jpg
TET1.jpg
IMG_20200501_190044.jpg
 
Je moet het elektronische deel onder je zadel aangekoppeld laten. Het hydraulische deel kan dr dan zo af.

Dat heb ik al wel geprobeerd, slangen etc dr nog niet af gehad.
 
Dit heb ik ook. Hoe kouder het is hoe meer hij dit heeft. Apart detail is dat hij het alleen in de versnellingen heeft en dat hij in de vrij keurig terug loopt. Zodra ik hem in een versnelling zet loopt hij weer op.,

Stationair stappenmotortje had er niks mee te maken. Die heb ik nl in Tune-Ecu uitgeschakeld gehad en bleef hij gewoon zo hoog lopen.
Ik heb het idee dat het in de TPS zit. Die geeft in de kou wat hoge waarden (hoger dan toen ik hem ingesteld had bij 20 a 25 graden). Verklaart mij echter niet dat hij zo hoog blijft lopen.

Wat ik er verder aan gedaan heb.
- Beide inlaatrubbers vervangen.
- Beide slangetjes naar de MAP sensoren vervangen (de map sensoren wil ik sws nog vervangen). Hier leek het probleem destijds te zitten en het is ook lang weg geweest. Tot de kou weer.
- TPS had ik daarvoor al vervangen om slecht lopen onderin (wegvallen etc bij bepaalde gasstanden). Dat heeft het een lange tijd (retourtje Marokko) goed gedaan.
- De map tijdelijk aangepast gehad zodat hij altijd naar de gasstand kijkt ipv de MAP sensoren (je kunt het overname moment tussen de maps instellen). Toen was het ook volledig weg.
- 02 sensoren uitgeschakeld gehad, bracht geen verandering (iets andere loop, maar probleem bleef gelijk).
- SAS heb ik lange tijd uit.
- Is ook pas een tijd gekomen nadat ik het onderlangse GPR uitlaat systeem had gemonteerd. Niet het gevoel dat het daarmee te maken had.

De beredenering dat de stappenmotor er niets mee te maken heeft klinkt niet logisch. Als deze stuk is en niet goed functioneert zal het ook niks uitmaken als je deze uitschakelt.
Van Ruud Frederiks begreep ik dat ze vaker stuk gaan en dat ze zelfs te verwijderen zijn een er een handmatige stelschroef op kan.
 
Als je deze uitschakelt zal deze op een vast punt blijven staan.
Dan is het niet logisch dat hij in de vrij weg zakt (tot uitvallen aan toe) en in de versnelling oploopt naar 3K.

Tenzij hij los zit natuurlijk. Nog steeds een raar fenomeen dat hij er alleen in de versnelling last van heeft.

Ik zoek het zelf in de TPS, zodra ik weer een gaatje heb in m'n 1001 projecten zet ik die eens wat lager (staat nu ietswat hoog).
 
Laatst bewerkt:
Vd week nieuwe remblokken voor geplaatst van Brembo aan de voorkant van de 950 adv. Remt weer als een malle zeg wat een verschil 😲.

4x van 50 naar 0 , 80 naar 50 en 100 naar 50 km / p u .
Dat inremmen is toch wel klaar nu... 🙄
 
Als mijn SMT een paar dagen stil staat heb ik nagenoeg geen druk op mijn koppeling, paar keer knijpen en alles weer oké.
Onder het rijden merk ik eigenlijk niets.
Iemand suggesties?
 
Als mijn SMT een paar dagen stil staat heb ik nagenoeg geen druk op mijn koppeling, paar keer knijpen en alles weer oké.
Onder het rijden merk ik eigenlijk niets.
Iemand suggesties?

Je hydraulische systeem is niet dicht, er zit lucht in.
Waarschijnlijk is je slave cilinder niet meer goed. (is die nog origineel of heb je al een oberon?)
Daarnaast kan het ook je hoofdcilinder zijn (bij de handel) het loopvlak van de cilinder waar de zuiger op en neer gaat wil wel eens uitlubberen.
Heb ik ook gehad, bij die situatie heb je geen constante hendeldruk, ook als je een paar keer pompt.

Maar het kan ook iets heel simpels zijn zoals oude olie die er al jaren inzit, daar zou ik als eerste mee beginnen.
Het is een kweste van afpellen dan kom je erachter waar je probleem zit.
 
Zie: KTM 950/990 Adv UNDERSEAT TANK

Je kan ook de huidige remleidingen gebruiken, je moet ze alleen netjes omleiden. Heb ‘t ook gedaan en werkt prima. Kan je ook eventueel makkelijk de boel weer terugbouwen.

Las het gisteravond maar vind die oplossing niet heel mooi (hergebruik remleidingen). Ik kan voor een lage prijs aan stalen remleidingen komen, er komen mooie nieuwe op.

De oude bewaar ik wel voor het eventueel terugbouwen :Y Dat kan altijd van pas komen bij een eventuele verkoop.
 
Andere leidingen is wel mooier inderdaad. Waar haal je die leidingen vandaan? Ik ben misschien nog op zoek naar een andere remleiding set-up voor mijn 950Adv.
 
Via een bevriende motorbouwer :Y Ik doe wat voor hem en hij doet wat voor mij . Onder andere een Y-stuk maken van mijn H-stuk van de uitlaat. Geen idee welk merk leidingen hij kan bestellen. Het liefst losse onderdelen zodat ik hem zelf kan maken, van Goodridge. Heb ik op mijn voorgaande motoren ook gehad en zijn erg fijn.
 
Uhm.... Een underseat tank van Rade voor een SE. Ja die heb ik idd liggen, nieuw in folie. Had een SE maar had hier een zijtank op gemaakt.
de SE nooooit moeten verkopen, maar ja dat gaat soms zo...
Stuur maar een berichtje als je hem over wil nemen.
 
Ging laatst over verbruik?
Vandaag kleine 300km gemaakt en na wat rekenwerk kom ik op 1/14 uit. 990SM
Moet wel bij vermelden dat dit is met deecat,Akra en lambda’s en tweede gasklep eraf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan