KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ik heb er Top Speed 4T 15W50 in gedaan... dat leek mij toch de juiste. Of had er 10w50 in gemoeten? De full synt?

Zal ook maar eens zn oberon kopen. Hopelijk is me bak niet kapot lijkt me ook erg stug na 32k....

Update... zojuist koppeling slave eraf gehaald kwam aardig wat water/olie achtig spul uit. Verder zie ik er niets bijzonders aan. Wel is de olie goed zwart in het potje.
Beter meteen oberon erop?

Eerst maar eens nieuwe olie erin. Hoort Magura Blood minerale olie in.
Gewoon ieder jaar vervangen dan gaat het lang goed. Word redelijk warm en veroudert snel.
 
10w50 volsyntheet raad iedereen aan. Motorex is flink aan de prijs, ik ben voor Motul 7100 gegaan maar moet er nog in. Ik wacht nog op wat spullen voor ik kan rijden :/

Ja na veel lezen had ik dat ook beter kunnen doen... maar goed had goedhart geïnformeerd en die rade deze juist aan. Zijn iig allebij w50 daar ging het met name om meen ik.
 
Ik gebruik ook Motul 10W50, schakelen e.d. gaat iniedergeval hartstikke smooth.

Wat betreft de koppeling, ik heb er altijd ATF in. Ik heb alleen wel een Oberon en ik meen mij iets te herinneren dat de OEM hulpkoppelingscilinder niet tegen andere oliën zoals ATF kan. Voorvork olie zou ook nog kunnen.
 
Update... zojuist koppeling slave eraf gehaald kwam aardig wat water/olie achtig spul uit. Verder zie ik er niets bijzonders aan. Wel is de olie goed zwart in het potje.
Beter meteen oberon erop?

Dikke kans dat de koppelingscilinder lek is, dat is een kwaaltje bij die dingen. Je kunt ‘m fixen door er een nieuwe o-ring in te zetten, maar kans is dat je hetzelfde probleem zo weer krijgt. Beste oplossing is dus een goeie aftermarket, zoals een oberon, te monteren. Heb je een foto van de binnenkant van die koppelingscilinder?
 
De 950 is op andere bandjes na weer klaar, rijd als de brandweer!

Van:

0961E327-D02A-4038-BD48-6DE9C3FBF665.jpeg

51389A93-55EB-4895-A956-2174C3E14500.jpeg


Naar:

55AB00BF-89B0-4525-8795-894985AC93DC.jpeg
 
Ik gebruik ook Motul 10W50, schakelen e.d. gaat iniedergeval hartstikke smooth.

Wat betreft de koppeling, ik heb er altijd ATF in. Ik heb alleen wel een Oberon en ik meen mij iets te herinneren dat de OEM hulpkoppelingscilinder niet tegen andere oliën zoals ATF kan. Voorvork olie zou ook nog kunnen.

Koppeling moet minerale olie in, ik gebruikte altijd lhm+ kost €8 voor een liter oid ipv de €15 voor 150ml oid die magura blood kost.
Dat apparaat heeft echt niet door welk merk je gebruikt. Zolang het maar minerale olie is.
 
Koppeling moet minerale olie in, ik gebruikte altijd lhm+ kost €8 voor een liter oid ipv de €15 voor 150ml oid die magura blood kost.
Dat apparaat heeft echt niet door welk merk je gebruikt. Zolang het maar minerale olie is.

Die heb ik gelijk opgeschreven, dat scheelt wel een pak geld!
 
Die heb ik gelijk opgeschreven, dat scheelt wel een pak geld!
Wat een getob, 1 x keer per 2 jaar 15 euro voor origineel olie. Met 1 flesje kan je 2x verversen.

Waarom bezuinigen op onderhoud als je een topfiets rijd. Bespaart je op een beurt nog geen 30 euro...
 
Wat een getob, 1 x keer per 2 jaar 15 euro voor origineel olie. Met 1 flesje kan je 2x verversen.

Waarom bezuinigen op onderhoud als je een topfiets rijd. Bespaart je op een beurt nog geen 30 euro...
Het is meer dat het onzin is zoveel te betalen, de LHM+ olie die genoemd wordt is ook perfect. Natuurlijk heb je altijd een groep mensen die vinden dat alleen het échte merk goed genoeg is. Dan moet je gewoon 12,5x zoveel betalen voor je olie, even goede vrienden :)
 
Het is meer dat het onzin is zoveel te betalen, de LHM+ olie die genoemd wordt is ook perfect. Natuurlijk heb je altijd een groep mensen die vinden dat alleen het échte merk goed genoeg is. Dan moet je gewoon 12,5x zoveel betalen voor je olie, even goede vrienden :)
Dat vooral idd.
En lhm+ kan je bij iedere automaterialenzaak krijgen.
Mijn 990 verbruikte met goedkope Castrol ook minder olie dan met de voorgeschreven motorex. En die motorex schrijven ze ook alleen maar voor omdat ze een contract hebben met motorex.
Magura is de leverancier van de koppelingen, en die hebben eigen olie. Wij van wc eend, adviseren wc eend.
Is niks geks aan, maar betekent niet dat er geen alternatieven zijn.

Denk niet dat er veel motoren rondrijden in Nederland waarbij elke vloeistof en elk vet precies de voorgeschreven variant is.
 
Wat een getob, 1 x keer per 2 jaar 15 euro voor origineel olie. Met 1 flesje kan je 2x verversen.

Waarom bezuinigen op onderhoud als je een topfiets rijd. Bespaart je op een beurt nog geen 30 euro...

Getob? Is de één makkelijker te krijgen dan de andere? NIet alles moet duur zijn, hobbies kosten al geld zat en jij kunt niet in mijn portemonnee kijken :W

Edit: komt er beetje hard over, zo bedoel ik het niet :) Hoe goed deze topfiets ook mag zijn, die van mij heeft 185.000 km achter zijn kiezen en zal niet zo kieskeurig zijn met de koppelingsvloeistof :Y
 
Laatst bewerkt:
Getob? Is de één makkelijker te krijgen dan de andere? NIet alles moet duur zijn, hobbies kosten al geld zat en jij kunt niet in mijn portemonnee kijken :W

Edit: komt er beetje hard over, zo bedoel ik het niet :) Hoe goed deze topfiets ook mag zijn, die van mij heeft 185.000 km achter zijn kiezen en zal niet zo kieskeurig zijn met de koppelingsvloeistof :Y

Wist al van te voren welke reacties dit zou opleveren...

Iedereen mag erin gooien wat hij wil.
Alleen zie je daarna toch vaak dat het mis gaat.

Sleutel zelf al heel lang aan alles waar een motor in zit. Soms kan je best een ander merk gebruiken, maar ga er maar van uit dat de fabrikant er ook over na gedacht heeft. Als het alternatief dezelfde specificaties heeft gaat het wel goed. Maar er zijn ook al genoeg 950's kapot gelopen omdat iemand er een 10W40 olie in had gegooid die zo lekker goedkoop was.
 
Wist al van te voren welke reacties dit zou opleveren...

Iedereen mag erin gooien wat hij wil.
Alleen zie je daarna toch vaak dat het mis gaat.

Sleutel zelf al heel lang aan alles waar een motor in zit. Soms kan je best een ander merk gebruiken, maar ga er maar van uit dat de fabrikant er ook over na gedacht heeft. Als het alternatief dezelfde specificaties heeft gaat het wel goed. Maar er zijn ook al genoeg 950's kapot gelopen omdat iemand er een 10W40 olie in had gegooid die zo lekker goedkoop was.

Ja maar dan heb je het over olie met andere specs dan voorgeschreven, dat is niet heel slim natuurlijk.

De reden dat de koppelingscilinder vaak sneuvelt is vooral het ontwerp van magura, niet de olie iig. Snap niet dat ze daar nog niks aan doen. Bij de 9xx ktm een bekend zwak punt, bij de 690 ktm een zwak punt. En bij de husky 701 een bekend zwak punt. Als Oberon en rekluse het wel gewoon fatsoenlijk kunnen fabriceren, waarom magura niet?
 
Wist al van te voren welke reacties dit zou opleveren...

Iedereen mag erin gooien wat hij wil.
Alleen zie je daarna toch vaak dat het mis gaat.

Sleutel zelf al heel lang aan alles waar een motor in zit. Soms kan je best een ander merk gebruiken, maar ga er maar van uit dat de fabrikant er ook over na gedacht heeft. Als het alternatief dezelfde specificaties heeft gaat het wel goed. Maar er zijn ook al genoeg 950's kapot gelopen omdat iemand er een 10W40 olie in had gegooid die zo lekker goedkoop was.
Niemand hier zegt dat je sla-olie in je koppelingssysteem moet gooien ;) Wat volgens mij bij het koppelingssysteem vaak mis gaat (als het dus niet gewoon een gefaalde slave is), is dat men er normale remvloeistof in gebruikt heeft - zoals je bij de meeste andere motoren doet. Goede soort olie = goede soort olie, en dan zou ik niet weten waarom ik zoveel meer moet betalen voor iets wat dan gemaakt wordt door de producent van dat stuk stront dat standaard je koppeling bedient.

Ook in het blok, overigens, Motorex gebruik ik niet. Wel Motul 7100, goedkoper is het nou ook weer niet.
 
Wist al van te voren welke reacties dit zou opleveren...

Iedereen mag erin gooien wat hij wil.
Alleen zie je daarna toch vaak dat het mis gaat.

Sleutel zelf al heel lang aan alles waar een motor in zit. Soms kan je best een ander merk gebruiken, maar ga er maar van uit dat de fabrikant er ook over na gedacht heeft. Als het alternatief dezelfde specificaties heeft gaat het wel goed. Maar er zijn ook al genoeg 950's kapot gelopen omdat iemand er een 10W40 olie in had gegooid die zo lekker goedkoop was.
Dat het vaak mis gaat en dat er geen 10W40 in mag lijkt me meer jouw mening dan dat het iets met feiten te maken heeft.

Daarnaast schrijft KTM zelfs 5W40 voor bij koud weer, dat is nog dunner O-).

1589438319401.png

En tuurlijk moet je een beetje nadenken bij alternatieven, dat snapt iedereen. Maar om nou alle marketing campagnes te financieren van de verschillende merken is ook niet altijd nodig ;)
 
Dat het vaak mis gaat en dat er geen 10W40 in mag lijkt me meer jouw mening dan dat het iets met feiten te maken heeft.

Daarnaast schrijft KTM zelfs 5W40 voor bij koud weer, dat is nog dunner O-).

Bekijk bijlage 1500037

En tuurlijk moet je een beetje nadenken bij alternatieven, dat snapt iedereen. Maar om nou alle marketing campagnes te financieren van de verschillende merken is ook niet altijd nodig ;)

Ga maar eens met merken dealers praten.
Mijn mening heeft er niets mee te maken.

Wat ik al zei als het olie is met de juiste specs is het geen probleem. Maar er is ook nog zoiets als minerale 10W40 of half synthesyntheet. Gooi dat er maar eens in een dan hoor ik je weer.

Ik laat deze discussie verder maar aan de experts...
 
Terug
Bovenaan Onderaan