KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Heeeeeel voorzichtig met een tangetje linksom losdraaien. Maar die kun je heel makkelijk door meten toch, is gewoon een verbreekcontact (of andersom) volgens mij.
 
Grappig als ik zoek op 2007 990 Adventure Orange ABS staat hij er niet bij, maar hij is los, zat dus schroefdraad op het laatste stukje.
Het is een MAAK contact. Echter deed hij dat bij mij niet meer. Heb ik even getest door de stekker kort te sluiten. Dan wilde hij wel starten in de versnelling.
Heb de stekker van de oude kabel afgeknipt, doorverbonden en weer gestoken. Eens kijken wat het doet.

Zodra ik de nieuwe garagedeur er volledig in heb maar eens een testritje maken, de motor staat nu opgesloten in de schuur ;(
 
In een zoveelste poging mijn vage storing van het hoog in de toeren lopen stationair in de versnelling op te lossen ben ik bij de koppelingschakelaar uit gekomen. Deze doet het bij mij niet en hoewel het in den beginne stug lijkt dat het daar aan ligt wil ik alles uitsluiten.

Nu wil ik echter de schakelaar van het stuur af halen, maar hij lijkt wel niet demontabel te zijn, kan iemand dat bevestigen? Als hij wel kan, hoe dan?
Ik heb dit afgelopen september ook gehad op vakantie in Italië.
Tijdens het dalen liep ie ineens 3500rpm stationiar.
Na het contact aan en uit liep ie weer normaal.
Echter na 5 minuten gebeurde het weer.
aangezien ik op vakantie was kon ik niet veel.
Echter na wat Google werk vond ik de 15 minuten reset procedure.
Ik dacht er het mijne van maar niet geschoten is altijd mis.
De volgende ochtend de 15 minuten reset uitgevoerd..
deze gaat als volgd,
Steenkoude motor liefst rechtop starten zonder gasgeven. Daarna 15 minuten stationair laten lopen en nergens aankomen.
Na15 minuten binnen 1 minuut contact uitzetten.
Daarna is de procedure klaar.

In de 15 minuten leert de computer e.e.a. opnieuw in.
Bij mij was het probleem over en heb er geen last meer van gehad. Ook liep hij daarna mooier en ook nog zuiniger.
Op sommers in Duitsland staat dit ook beschreven.
Ik zou het zeker proberen.
 
Die 15 minuten reset heb ik al een keer of 15 gedaan, puur om te kijken of het werkt, na een aanpassing etc etc.

Ik heb het inderdaad ook dat hij af en toe wel goed is na contact aan en uit, soms ook niet.

Ik heb hier ook nog een complete throttle body liggen. Als dit het niet oplost deze maar eens over zetten.
 
Die is zelfs vervangen en staat goed. Al maakt dat stationair niet zoveel uit. Naar gelang de gasstand en toerental kijkt hij daar pas naar. Stationair en laag in de toeren kijkt hij naar de MAP sensoren.
 
Die is zelfs vervangen en staat goed. Al maakt dat stationair niet zoveel uit. Naar gelang de gasstand en toerental kijkt hij daar pas naar. Stationair en laag in de toeren kijkt hij naar de MAP sensoren.
Schijnt dat de stationair stappen motor ook vaak stuk gaan.
Toen ik bij Ruud Frederiks was vertelde hij dat je deze zelfs kan vervangen voor een handafstelschroef van een 950.
Wellicht het proberen waard.
 
Heb die toen wel eens gesmeerd, de motor was toen niet leverbaar via KTM, alleen als complete body.
Het kan m echter bijna niet zijn. Als ik de stationair uit zet valt hij in de vrij gewoon uit bij geen gas. In de versnelling klimt hij dan ik de toeren.

Maar heb nu een complete throttle body, denk dat ik die maar eens over zet.
 
Geen vacuum lek ergens? Maar als je toch een complete TB hebt liggen is dat wel ‘t makkelijkste. Geen klachten als je ‘m uitleest met TuneECU?
 
Geen storingen via Tune-Ecu.
Ik had toen een vacuüm lek op 1 van de MAP sensor slangetjes. Die zijn beide vervangen, is ook eigenlijk het enige aan vacuüm delen wat dr op zit. Hele inlaat traject rondgespoten met Quick-start, gaf geen reactie.
De MAP sensoren geven ook waardes die keurig bij elkaar in de buurt liggen.

Het eigenaardige blijft gewoon dat er een verschil zit tussen neutraal en in de versnelling...
 
Heb die toen wel eens gesmeerd, de motor was toen niet leverbaar via KTM, alleen als complete body.
Het kan m echter bijna niet zijn. Als ik de stationair uit zet valt hij in de vrij gewoon uit bij geen gas. In de versnelling klimt hij dan ik de toeren.

Maar heb nu een complete throttle body, denk dat ik die maar eens over zet.
Het lijkt mij wel aannemelijk dat de stappenmotor het is. Het probleem doet zich af en toe voor. Dus als hij af en toe in de toeren blijft hangen kan hij best af en toe weigeren. De test met tune ecu zegt dan niet zo heel veel.
Als je een complete body hebt zou ik toch het motortje eens overzetten. Dan weet je ook wat echt de oorzaak is.
 
Het lijkt mij wel aannemelijk dat de stappenmotor het is. Het probleem doet zich af en toe voor. Dus als hij af en toe in de toeren blijft hangen kan hij best af en toe weigeren. De test met tune ecu zegt dan niet zo heel veel.
Als je een complete body hebt zou ik toch het motortje eens overzetten. Dan weet je ook wat echt de oorzaak is.
Maar waarom dan niet op het moment dat ik hem in de vrij zet. Dan is het elke keer goed. Zodra ik hem dan in de versnelling zet is het er direct weer.
 
Maar waarom dan niet op het moment dat ik hem in de vrij zet. Dan is het elke keer goed. Zodra ik hem dan in de versnelling zet is het er direct weer.
Das wel vreemd idd. Nou weet de ecu wel dat ie in zijn vrij staat.
Dan wordt het toch stuk voor stuk de onderdelen van de inlaat wisselen ben ik bang. Ik zou zelf met stappenmotor beginnen.
Anders Ruud Frederiks eens bellen. Die weet heel veel van deze types en is zeer behulpzaam.
 
Heeft iemand misschien nog een originele map voor de 990 Adventure 2007? Ik lijk die van mij kwijt te zijn. Ik ben er al mee aan het hobby'en geweest op zoek naar het probleem, maar ben het origineel kwijt ben ik bang.
 
Ik heb denk ik nog wel de originele van mijn ‘06 Adv, neem aan dat dat dezelfde is. Ik zal even zoeken, kom er morgen op terug.
 
Sorry Erwin helemaal vergeten te kijken.... Ik kon de originele map niet vinden, maar zo te zien heeft Klaas al wat gevonden hierboven.
 
Het is een beetje een longshot, maar ik ben op zoek naar originele 492mm veerpoot piston rods (ik weet de NL benaming niet) van een 950/990 adv (wellicht ook op meerdere modellen).

Heeft iemand die misschien nog liggen van een eerdere ombouw naar 265mm vering?

6D7D36A1-ED72-48D2-9793-C802853A4886.jpeg
AB951D57-CB58-465F-A85C-B292FE93A18A.jpeg
 
Ik wil een SAS delete doen. De SAS valve heb ik gevonden maar ben ik nou gek of zit er gewoon geen cannister (valve) op de 2012 990 SMT?

DradCns.jpg
 
Ik geloof dat eu modellen geen canister hebben en dat dit alleen bij Amerikaanse modellen aanwezig is.
 
Ik geloof dat eu modellen geen canister hebben en dat dit alleen bij Amerikaanse modellen aanwezig is.
Bij mijn weten is dit correct.

Nog een stukje appartigheid:
Mijn koppelingsschakelaar was defect EN ik had een raar hoog stationair probleem.
Nu heb ik de koppelingsschakelaar er af gehaald en doorverbonden en nu lijkt mijn stationair probleem weg. Vat iemand deze?
 
Bij mijn weten is dit correct.

Nog een stukje appartigheid:
Mijn koppelingsschakelaar was defect EN ik had een raar hoog stationair probleem.
Nu heb ik de koppelingsschakelaar er af gehaald en doorverbonden en nu lijkt mijn stationair probleem weg. Vat iemand deze?
Ik ben vooral benieuwd of het probleem terug komt als je hem niet meer door verbindt ;)
Maar wellicht wil hij de motor als deze in de versnelling staat niet op een laag toerental laten draaien om schokken e.d. op de aandrijflijn te verminderen?
 
Maar wellicht wil hij de motor als deze in de versnelling staat niet op een laag toerental laten draaien om schokken e.d. op de aandrijflijn te verminderen?
Heb ik ook aan gedacht.
Maar als hij stationair zo hoog liep ging hij ook in de versnelling aan de haal. Dan liep hij in de 1 stationair nog steeds op de 3K toeren en bedenk maar hoe hard je dan aan kwam stuiteren als je de koppeling of de rem niet in kneep 😅

Ik ga het stekkertje idd nog een keer verwijderen, maar dat geeft nog niet de situatie als voorheen. Ik heb de doorverboden stekker van de originele kabel afgeknipt. Ik vermoed dat er iets van kortsluiting in de schakelaar/richting stuur heeft gezeten waardoor er vreemde spanningen waren. Maar waarom de mapping daarvan aan de haal zou gaan...
 
Of het is een soort 'limp mode' waardoor je langs gaat bij de dealer en zij snappen dan vrij snel wat er aan de hand is?
Los daarvan, waarvoor heb je de schakelaar nodig, behalve starten in de versnelling (wat natuurlijk een goede reden is om de schakelaar te plaatsen)

Dat het niet reproduceerbaar is, dat blijft wel eigenaardig, of de 'limp mode' gaat pas in werking als de ecu lange tijd geen activiteit van de switch ziet ofzo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan