KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Nog even een kleine aanvulling over het aan/uit idee van de vroegere 990's;

Een andere mapping scheelt ook een boel, zelf heb ik ook een 990 uit 2006 en naast het verwijderen van de SAS en katalysators heb ik een andere map erin (Zuber3). Hierdoor rijdt hij ook al wel soepel en is het aan/uit gevoel weg. Daarnaast is het verbruik ook minder geworden.

Zelf heb ik nooit op een 950 of andere 990 gereden, dus kan niet oordelen of het in de buurt komt, maar het scheelt in elk geval wel.


@RooieKater Let ook even goed op of het blok bij de zijstandaard nog heel is, die zit aan het carter gemonteerd en bij het raken van een steen o.i.d wil het carter nog wel eens scheurtjes vertonen.

fmfpunk_950_crack.jpg


Ik acht de kans klein, volgens mij is de motor niet (intensief) offroad gebruikt, maar toch handig om te weten. Er zijn kant en klare plaatjes om de zijstandaard aan het frame te monteren.

Over scheurtjes gesproken, de blokjes die om de achteras zitten, waarmee je de ketting spant, willen ook nog wel eens doormidden scheuren.
950-rear-spindle-jpg.29311
+1 voor de mapping van Zuber, heb zelf Zuber1 erin zitten dacht ik, maar helpt zeker. Daarvoor nog de akra mapping gehad maar dan liep hij toch wel enorm rijk, stinken naar benzine als je hem parkeerde en hoog verbruik.
 
Slave cylinder, ook nog maar twee keer vervangen, door OEM- onderdeel. Geen behoefte aan Oberon-vervangding.
Zelf vind ik in de Pyreneeën rijden zonder koppeling of om t jaar een nieuwe koppeling cilinder plaatsen best vervelend, doe mij maar een Oberon-vervangding...
Waarom zou je OEM onderdelen pakken waarvan bekend is dat ze stuk gaan? Dat doen ze altijd in de meest ongunstige situaties...
 
  • Wow
Waarderingen: Muug
Oh ja, is dat nog steeds zo, ook bij deze latere modellen ?
Dan zal ik er dan ook maar preventief zo'n Oberon opzetten als die er inderdaad niet opzit.
Als de koop doorgaat.
En als ik dan weer wat geld heb bijgespaard 8-)
 
Maar neen. "elk jaar vervangen"... komaan zeg. Reken even met me mee: ik heb mijn 950 in 2008 gekocht met 12000km op de teller. Nu heeft ie 118000km op de teller. Is nu aan de 2de slave, en dat enkel omdat de eerste rats versleten was. De coating binnenin was weggesleten. Dus hoeveel zijn dat er per jaar? De allerallereerste OEM's hadden issues ja, maar tegen dat de 990 uit was, waren die opgelost. Ik heb hier een Oberon liggen, van een maat van me. Geen idee waarom ik die zou moeten monteren. ;-)
 
Nee maat, dat is kansberekening.
Net als die ene opa van 90 die elke dag rookt als een ketter.

Eindeloos veel 990s hebben ook defecte slave gehad, waaronder beide van mij onder de 30K gelopen. Is ontwerpfout, ringetje/rubbertje te weinig ofzo, details weet ik niet meer precies.
 
Maar neen. "elk jaar vervangen"... komaan zeg. Reken even met me mee: ik heb mijn 950 in 2008 gekocht met 12000km op de teller. Nu heeft ie 118000km op de teller. Is nu aan de 2de slave, en dat enkel omdat de eerste rats versleten was. De coating binnenin was weggesleten. Dus hoeveel zijn dat er per jaar? De allerallereerste OEM's hadden issues ja, maar tegen dat de 990 uit was, waren die opgelost. Ik heb hier een Oberon liggen, van een maat van me. Geen idee waarom ik die zou moeten monteren. ;-)
Mijn 990 heeft er in de onderhoudshistorie al 2x een nieuwe in gehad voor 68K. De 3e nieuwe (Oberon) heb ik er in gedaan net over de 80K. Die doet het nu tot 114K al prima.

Zal ik het je sterker vertellen. Bij de nieuwste 701/690 is het zelfs een terugroepactie. Is gewoon tot op de dag van vandaag een prul ding die originele.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Beetje zoals de benzinepompen, die al dateren van in de originele Africa Twins! :+ Ja, misschien heb ik wel meer geluk gehad dan jullie. ;-)
 
Hier ook een Oberon, bij circa 40.000 km. Ook het binnenwerk van de master vervangen overigens.

Alleen nog de waterpomp te gaan. Is het noodzakelijk om deze preventief te vervangen? Motor heeft nu ongeveer 45.000 km gereden.
 
Hier ook een Oberon, bij circa 40.000 km. Ook het binnenwerk van de master vervangen overigens.

Alleen nog de waterpomp te gaan. Is het noodzakelijk om deze preventief te vervangen? Motor heeft nu ongeveer 45.000 km gereden.
Ik heb die van mij gedaan (990 van 2011), preventief bij 53k, maar er was eigenlijk zo goed als geen slijtage te zien:
https://www.motor-forum.nl/threads/gerommel-in-de-garage-van-ram.421195/page-13#post-30440583
Zuber, hierboven al eens gevallen, zegt hier daarover:
Do replace the water pump seal. Very cheap. Don't bother with the shaft and just pull off the seal from the outside. Polish the shaft with 400 grit sand paper. Install with a little moly-grease. Do this seal every 20k miles or every other valve check. Replace the radiator cap also, these wear.
 
Zelfs de nieuwe 1290’s hebben problemen met de slave, ook daar gaat men massaal aan de Oberon. Mijn 990 Superduke heeft er ook een na 50k km met de originele.
 
Kijk dat wist ik dan weer niet. Zal me eens inlezen, dan bestel ik er ook 2. Zo ruk als die er mee kapt
 
Update ....

2021-11-10 14.53.46 (Custom).jpg


2021-11-10 14.53.52 (Custom).jpg

2021-11-10 15.00.19 (Custom).jpg


2021-11-10 17.07.32 (Custom).jpg


Dus ... motor goed bekeken, proefrit gemaakt en de Pan ingeruild.
Ik vond de motor heerlijk rijden - belachelijk makkelijk.
Uiteraard compleet anders dan de Pan maar dat was ook de bedoeling.
Kon goed met het gas overweg, ook op lage snelheid.
Mijn oudste zoon die als duopassagier mee was vindt de KTM heel gaaf maar qua zitcomfort kan hij niet tippen aan de Pan.
Maar daar heb ik de KTM ook niet voor gekocht 8-)
 
Mijn vrouw vindt de 950 subliem zitten, oa omdat de handgrepen zo goed geplaatst zijn. En de opstap is erg laag. Plus het gelzadel is subliem. En die vering natuurlijk eh, die haar rug spaart.
Verder heb ik op reis ook altijd een radiatordop mee. Kost een habbekrats en is fragiel. Dus als je motor bij elke stop een groen plasje plast, vervang dan de dop.
 
Mijn vrouw vindt de 950 subliem zitten, oa omdat de handgrepen zo goed geplaatst zijn. En de opstap is erg laag. Plus het gelzadel is subliem. En die vering natuurlijk eh, die haar rug spaart.
Verder heb ik op reis ook altijd een radiatordop mee. Kost een habbekrats en is fragiel. Dus als je motor bij elke stop een groen plasje plast, vervang dan de dop.

Mooi man, veel plezier er mee! Hoe vond je de gasrepons? Iets gevoeld van het aan/uit effect of viel het je wel mee?

Nog wat tips voor betaalbare aftermarket goodies, check 21brothers en Adva-Weld (David Pfanty, zit alleen op Facebook meen ik). Heb bij beide wel eens wat besteld, leuk spul en niet te duur.
 
Update ....

Bekijk bijlage 1693844

Bekijk bijlage 1693845
Bekijk bijlage 1693846

Bekijk bijlage 1693847

Dus ... motor goed bekeken, proefrit gemaakt en de Pan ingeruild.
Ik vond de motor heerlijk rijden - belachelijk makkelijk.
Uiteraard compleet anders dan de Pan maar dat was ook de bedoeling.
Kon goed met het gas overweg, ook op lage snelheid.
Mijn oudste zoon die als duopassagier mee was vindt de KTM heel gaaf maar qua zitcomfort kan hij niet tippen aan de Pan.
Maar daar heb ik de KTM ook niet voor gekocht 8-)
Gefeliciteerd. Ziet er heel netjes uit. Veel plezier ermee!
 
Thanks !

Ja hij is eigenlijk te mooi voor mij ...

Ik vond de gasrespons prima.
Ja hij gaat vlot vooruit maar ik had geen enkel probleem om het te doseren.
Het eerste dat ik deed was op de parkeerplaats van de motorzaak achtjes draaien om wat gevoel te krijgen en dat ging meteen helemaal goed.
Daarna een flinke proefrit genaakt, gedeeltelijk in stroperig verkeer door een paar dorpjes heen, ook geen issue.

Vervolgens terug naar huis met duopassagier van 1.9m en 85 kg achterop, ook prima. Wegligging subliem, ook met duo.

Motor is wel flink luidruchtiger dan mijn fluisterstille Pan was maar volgens mij zijn het gewoon de originele uitlaten en is het geluid ook zeker niet asociaal. Alleen gewoon een stuk luider dan ik gewend ben.

Ik kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden !
 
Hele mooie machine! Stuk meer karakter kan ik me voorstellen dan een Pan (zelf geen ervaring mee) veel plezier er mee!!
 
Thanks !

Ja hij is eigenlijk te mooi voor mij ...

Ik vond de gasrespons prima.
Ja hij gaat vlot vooruit maar ik had geen enkel probleem om het te doseren.
Het eerste dat ik deed was op de parkeerplaats van de motorzaak achtjes draaien om wat gevoel te krijgen en dat ging meteen helemaal goed.
Daarna een flinke proefrit genaakt, gedeeltelijk in stroperig verkeer door een paar dorpjes heen, ook geen issue.

Vervolgens terug naar huis met duopassagier van 1.9m en 85 kg achterop, ook prima. Wegligging subliem, ook met duo.

Motor is wel flink luidruchtiger dan mijn fluisterstille Pan was maar volgens mij zijn het gewoon de originele uitlaten en is het geluid ook zeker niet asociaal. Alleen gewoon een stuk luider dan ik gewend ben.

Ik kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden !

Nog even de naam veranderen naar oranjekater!
 
Nog even terugkomend op de koppeling slave cilinder.
Mocht die je onderweg lek raken is het veelal dat de vloeistof weglekt en het niveau te laag wordt, niet zozeer dat er lucht in komt.

Mocht je nou op reis dat vermoeden krijgen, haal dat af en toe het kapje er af en houd het niveau in de gaten.
Indien het zakt achter een flesje koppeling olie aan, wat praktisch nergens te koop is. Wat scheelt, hij lust zo ongeveer alle oliën wel behalve remvloeistof. Zelfs de volsyntheet die in het blok zit heeft hij het die vakantie prima mee uitgehouden.
 
Nog even terugkomend op de koppeling slave cilinder.
Mocht die je onderweg lek raken is het veelal dat de vloeistof weglekt en het niveau te laag wordt, niet zozeer dat er lucht in komt.

Mocht je nou op reis dat vermoeden krijgen, haal dat af en toe het kapje er af en houd het niveau in de gaten.
Indien het zakt achter een flesje koppeling olie aan, wat praktisch nergens te koop is. Wat scheelt, hij lust zo ongeveer alle oliën wel behalve remvloeistof. Zelfs de volsyntheet die in het blok zit heeft hij het die vakantie prima mee uitgehouden.
Zelfs sla-olie mag erin. Zelf heb ik ooit één keer Magura Royal Blood gekocht, maar een liter-fles LHM vloeistof was even duur. Sindsdien heb ik onder mijn zadel altijd een met LHM gevuld Magura- flesje bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan