KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ik ben hier nu vanavond mee bezig geweest, maar de TPS van Aliexpress lijkt het niet echt te doen. Als ik m af stel op 0.60V en een paar keer gas geef, is deze opeens 0.40V.... Misschien toch maar de OEM van KTM kopen dan maar. Jij had hier geen last van?
Voordat je de sensor op 0.6 volt afstelt moet je met tune ecu de optie adjust trottle cable selecteren. Dan zal de stationair motor naar helemaal dichtstand van de gaskleppen gaan. Dan pas afstellen op 0.6 Volt. 0.6 volt is dus volledige dichtstand van de kleppen!
 
Hallo mensen,

Ik heb een probleem.
Het stationair toerental van mijn 990 Adventure '06 is niet stabiel.
Vandaag was het toerental 1000 rpm. (te laag)
Paar maand geleden was het 3000 rpm. (veels te hoog)
Het is een sporadisch probleem want soms is het ook goed.

Ik verdenk de stappenmotor( het motortje die het berekende stationair toerental uitvoerd), zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?
TPS is 0,6v/0,65v.
 
Hallo mensen,

Ik heb een probleem.
Het stationair toerental van mijn 990 Adventure '06 is niet stabiel.
Vandaag was het toerental 1000 rpm. (te laag)
Paar maand geleden was het 3000 rpm. (veels te hoog)
Het is een sporadisch probleem want soms is het ook goed.

Ik verdenk de stappenmotor( het motortje die het berekende stationair toerental uitvoerd), zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?
TPS is 0,6v/0,65v.
Heb je de kabel / apparatuur om de motor uit te lezen? Wellicht zit daar een foutcode in die je op het juiste spoor kan brengen.
 
Hallo mensen,

Ik heb een probleem.
Het stationair toerental van mijn 990 Adventure '06 is niet stabiel.
Vandaag was het toerental 1000 rpm. (te laag)
Paar maand geleden was het 3000 rpm. (veels te hoog)
Het is een sporadisch probleem want soms is het ook goed.

Ik verdenk de stappenmotor( het motortje die het berekende stationair toerental uitvoerd), zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?
TPS is 0,6v/0,65v.
Heb je de TPS gemeten bij warme en stationair lopende motor? En zit er nog genoeg speling op de gaskabels? Even je stuur heen en weer bewegen en kijken of de TPS spanning niet omhoog/omlaag schiet

Die stappenmotors gaan wel eens kapot, maar niet echt vaak. Kijk anders eens of het injectiehuis nog goed vastzit, soms zit hij niet meer goed op het spruitstuk geklemd, waardoor hij valse lucht aanzuigt.

En je zou nog even kunnen checken of de beide injectiehuizen synchroon staan met een vacuüm meter. Dit wil ook een heleboel schelen.

Wat ook nog kan is dat de benzinefilters vies zijn, waardoor hij een lagere brandstofdruk heeft, dan loopt hij stationair ook niet netjes. Bij mij was de benzinepomp halfdood waardoor ik ook een soort gelijk probleem had.

Je kan de stappenmotor doormeten, maar als hij wel half werkt kloppen de waardes vaak wel.
idle.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: zen
Heb je de TPS gemeten bij warme en stationair lopende motor? En zit er nog genoeg speling op de gaskabels? Even je stuur heen en weer bewegen en kijken of de TPS spanning niet omhoog/omlaag schiet

Die stappenmotors gaan wel eens kapot, maar niet echt vaak. Kijk anders eens of het injectiehuis nog goed vastzit, soms zit hij niet meer goed op het spruitstuk geklemd, waardoor hij valse lucht aanzuigt.

En je zou nog even kunnen checken of de beide injectiehuizen synchroon staan met een vacuüm meter. Dit wil ook een heleboel schelen.

Wat ook nog kan is dat de benzinefilters vies zijn, waardoor hij een lagere brandstofdruk heeft, dan loopt hij stationair ook niet netjes. Bij mij was de benzinepomp halfdood waardoor ik ook een soort gelijk probleem had.

Je kan de stappenmotor doormeten, maar als hij wel half werkt kloppen de waardes vaak wel.
Bekijk bijlage 1716935

Hallo,
Benzinepomp+filter heb ik 3000km/ 6 maand geleden vervangen want de pomp was vastgelopen door ouderdom.
Ik heb de TPS gemeten met Tune ecu bij stilstaande koude motor.
Als de stappenmotor niet goed werkt dan zou die ook een foutcode moeten geven inderdaad maar dat doet ie niet, dus ga ik eerst vanuit dat die nog goed is.
Ik denk toch dat het een probleem met de afstelling is, of valse lucht inderdaad.
Van plan ben ik om met de multimeter de TPS voltage te meten want ik heb gelezen dat Tuneecu niet betrouwbaar is.
De multimeter testprobes heb ik besteld en die komt woensdag binnen.. Dan kan kan het meten en eventueel afstellen beginnen...
Er zit ongeveer 3mm speling op mijn gaskabels, als ik het stuur van links naar rechts beweeg gebeurd er niets met het toerental.

Ik hou jullie wel op de hoogte
 
Hallo,
Benzinepomp+filter heb ik 3000km/ 6 maand geleden vervangen want de pomp was vastgelopen door ouderdom.
Ik heb de TPS gemeten met Tune ecu bij stilstaande koude motor.
Als de stappenmotor niet goed werkt dan zou die ook een foutcode moeten geven inderdaad maar dat doet ie niet, dus ga ik eerst vanuit dat die nog goed is.
Ik denk toch dat het een probleem met de afstelling is, of valse lucht inderdaad.
Van plan ben ik om met de multimeter de TPS voltage te meten want ik heb gelezen dat Tuneecu niet betrouwbaar is.
De multimeter testprobes heb ik besteld en die komt woensdag binnen.. Dan kan kan het meten en eventueel afstellen beginnen...
Er zit ongeveer 3mm speling op mijn gaskabels, als ik het stuur van links naar rechts beweeg gebeurd er niets met het toerental.

Ik hou jullie wel op de hoogte
Tps sensoren zijn toch meest verdacht.

Ik had hetzelfde. Sluit tune ecu nog maar eens aan en draai heel langzaam de gashandel van dicht naar open.
De mijne deed soms van 0 procent naar 1 2,3,4,5,6,58,8,9,10,67,11,12,13,14,79,15 enz.
Heel af en toe versprong de waarde onlogisch.
Dit veroorzaakt het vreemde toerental omdat de ecu dan kortstondig te veel gaat inspuiten.
Ik heb beide tps sensoren vervangen en de juiste manier afgesteld.
Probleem over en loopt heel mooi nu.
 
Gentlemen, even een vraagje voor de 950 / 990 Adventure rijders zonder ABS: hoe loopt de remleiding achter van remklauw naar rempomp ?
Ik ben bezig met een modificatie van mijn motor (990 Adv. uit 2010) waarbij ik de achterrem van de ABS loskoppel.
Ik heb hiervoor een op maat gemaakte HEL remleiding laten leveren maar die remleiding lijkt me veel te lang.
Dus ik vraag me af of ik niet iets over het hoofd zie, zoals bijv. een extra bocht van de remleiding ofzo ?
Ik heb op het Internet gezocht maar kon niet echt goede plaatjes vinden.
De handboeken geven ook geen duidelijkheid.

Als iemand hier wat licht op zou kunnen schijnen, het liefst met een paar goede foto's, zou ik daar heel erg mee geholpen zijn !
 
Top, thanks !
De leiding die ik heb gekregen is hart-op-hart van de ogen 57 cm lang, dat is de spec die HEL heeft voor deze motor.
Volgens mij is dat te lang.
Maar hij loopt dus wel met een 'extra' bochtje.

Ben benieuwd naar anderen.

En als jij of iemand anders de lengte wat meer precies zou kunnen meten zou dat helemaal geweldig zijn !
 
Ik zou er heel erg mee geholpen zou zijn als iemand met enige nauwkeurigheid de lengte van de remleiding zou kunnen meten (hart-op-hart van de ogen) en wellicht ook een goede foto kan maken en plaatsen van hoe de remleiding loopt bij de rempomp (de bocht die de leiding daar maakt).
 
Ondertussen heeft iemand buiten het forum om wat foto's gestuurd en de lengte opgemeten (57 cm) dus ik heb alle info die ik nodig heb.
 
Hallo,

Ik heb de TPS gemeten met Tuneecu en een multimeter en dat komt goed met elkaar overeen.
Mijn TPS stond op 0,58v toen ik op adjust throttle cable klikte.
Ik heb de TPS met koude motor naar 0,60v gezet.
Toen ik hem liet draaien ging de TPS naar 0,69v. Dit is normaal?
De motor liep naar mijn weten nog steeds met een te laag stationair toerental. (iets van 1280rpm gemiddeld)
De injectiehuizen zitten goed op z'n plek. Ik kan morgen eventueel nog wel checken op valse lucht.
De stappenmotor heb ik doorgemeten en zit rond de 8 ohm, dat is goed volgens het werkplaatshandboek.
De 15min idle heb ik niet gedaan trouwens.

Ik zit me af te vragen hoe de stappenmotor zijn positie bepaald? Krijgt de stappenmotor een stuursignaal van de ECU?
Welke factoren hebben invloed op dit signaal ? De stand van de TPS en de ecu mapping?
 
Hallo,

Ik ben in de markt om mijn Street Triple R uit 2013 binnenkort te verkopen en ben me nu aan het oriënteren op een vervanger. De nummer 1 op mijn lijst is nu een SMR 990. Alleen kan ik nergens vinden of deze motor überhaupt ABS heeft en vanaf welk bouwjaar. Weet hier iemand het antwoord daarop. Daarnaast staat Super Duke 990 ook in het lijstje en vroeg me af of iemand hier op beiden heeft gereden en kan toelichten wat de plus en minpunten tussen beiden zijn.

Daarnaast valt de Duke 790 ook binnen het budget. Het is wel heel verlijdelijk om voor het zelfde geld zo'n nieuwe motor te kopen met al die technische snufjes. Iemand die ook een 990 heeft ook op die proefgereden toevallig?

Alvast bedankt :)
 
Vanaf 2012 is de smr met abs, maar zonder lichte velgen en brembo monoblocs. Slechte deal dus, laat die abs maar hangen.

Duke is ietsje sneller, iets minder wendbaar en heeft een andere zithouding, moet je ding zijn.

790 is niet voor niets vervangen door 890, volgens mijn zeer korte ervaring en sommigen op dit forum dus tekort aan vermogen. Veel lichter, wendbaarder, maar ook 'minder motor'.

Zoals altijd, gewoon zelf proefrijden, dan weet je wat past bij jou
 
Ik heb zelf ervaring met de Superduke 990 (nog in bezit) en een SMR (week gehuurd). Ik vind de motoren erg vergelijkbaar. De SMR staat hoger op z’n poten en is makkelijker met (veel) bagage en / of bijrijder. Rij je vaak alleen en niet te ver, zou ik voor de Superduke gaan.
 
Hallo,

Ik ben in de markt om mijn Street Triple R uit 2013 binnenkort te verkopen en ben me nu aan het oriënteren op een vervanger. De nummer 1 op mijn lijst is nu een SMR 990. Alleen kan ik nergens vinden of deze motor überhaupt ABS heeft en vanaf welk bouwjaar. Weet hier iemand het antwoord daarop. Daarnaast staat Super Duke 990 ook in het lijstje en vroeg me af of iemand hier op beiden heeft gereden en kan toelichten wat de plus en minpunten tussen beiden zijn.

Daarnaast valt de Duke 790 ook binnen het budget. Het is wel heel verlijdelijk om voor het zelfde geld zo'n nieuwe motor te kopen met al die technische snufjes. Iemand die ook een 990 heeft ook op die proefgereden toevallig?

Alvast bedankt :)
Financieel denk ik dat een SMR 990 een betere investering is. Die worden niet meer gemaakt en zijn waarde vast. Een 790 zal aardig in waarde dalen (aangezien er nu een 890 model is) Heb geen ervaring met de 790 dus qua rijden kan ik je niet adviseren.
 
Ik heb zelf ervaring met de Superduke 990 (nog in bezit) en een SMR (week gehuurd). Ik vind de motoren erg vergelijkbaar. De SMR staat hoger op z’n poten en is makkelijker met (veel) bagage en / of bijrijder. Rij je vaak alleen en niet te ver, zou ik voor de Superduke gaan.
Een SMT is makkelijker met twee en bagage. SMR wil je niet met een duo rijden is mijn mijn ervaring (dat zal voor een Superduke niet anders zijn)
 
Een SMT is makkelijker met twee en bagage. SMR wil je niet met een duo rijden is mijn mijn ervaring (dat zal voor een Superduke niet anders zijn)
SMT is ook niet leuk met twee. Kan wel, maar als je hem rijdt zoals het hoort dan is alleen toch echt beter.
Wil je duo neem dan een echte tourmachine, geen supermoto met bagage potentieel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvd
Een SMT is makkelijker met twee en bagage. SMR wil je niet met een duo rijden is mijn mijn ervaring (dat zal voor een Superduke niet anders zijn)
Je hebt gelijk, ik vergis me, het was een SMT.

Superduke 990 met z’n tweeën is idd niet echt een succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan