KTM LC8, de motor voor echte mannen, deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Jaap, bij mijn 950 adv staat het niveau tussen min en midden.
Bijvullen tot midden of meer had bij mij tot gevolg dat het niveau steeds tot onder midden zakte na enige honderden kilometers.
Nu al langere tijd hetzelfde niveau.
Wellicht werkt het bij een 990 hetzelfde.
 
als ik mijn koelwater tussen min-max afvul dan wordt dit er gewoon langzaam uitgedumpt.
en dan blijft de level net rond het minimum hangen. (een motor dealer in Italie zei zelfs tegen mij dat afvullen tussen min-max geen nut heeft)
Dus ik vul niks meer af ik kijk alleen of het level constant blijft dan vind ik het prima
 
Mn koelwater staat nu nog boven het midden zeg maar.
Neem aan dat ie nog gaat zakken.
En dan gaat dat water weer mn blok in of waar blijft dat dan?
Zal zondag nog is een ronde van zn 200km gaan rijden en nog is kijken wat ie doet.
Vind het maar een gek iets, bij een "normale" motor zakt dat toch niet?
 
Mn koelwater staat nu nog boven het midden zeg maar.
Neem aan dat ie nog gaat zakken.
En dan gaat dat water weer mn blok in of waar blijft dat dan?
Zal zondag nog is een ronde van zn 200km gaan rijden en nog is kijken wat ie doet.
Vind het maar een gek iets, bij een "normale" motor zakt dat toch niet?

Was het bij bepaalde modellen niet zo dat als er een bepaald seal stuk ging dat ie het koelwater in het blok dumpte waar het niet thuishoort?
 
Was het bij bepaalde modellen niet zo dat als er een bepaald seal stuk ging dat ie het koelwater in het blok dumpte waar het niet thuishoort?
:Y :Y :Y

Maar dan loopt de temperatuur ook op van je blok, want als er te weinig KVS is, loopt het systeem niet meer rond natuurlijk.
 
Goedemiddag iedereen :) even een vraagje want wil mn ktm 950 sm een grote beurt geven. Staat atm 17k km op.

ik kwam zelf al met dit lijstje:

Olie + filter
Luchtfilter (schoonspoelen volgens mij?)
Bougies
kleppen checken en eventueel stellen
remolie vervangen
benzinefilter vervangen
Remblokken voor en achter (zijn bijna op)

Nu las ik her en der over de aandachtspuntjes bij een ktm zoals de waterpomp en benzinefilter of zoiets? Wellicht kunnen jullie mij hier een update over geven :)

Van de gaat de fiets mee naar noord spanje en heb ik geen zin in panne :')
 
Laatst bewerkt:
Ne is er best veel aan mn 990 adv gedaan om de problemen met mn koelwater en warm lopen op te lossen.
Is een andere waterpomp opgegaan alle slangen en nog wat vervangen.
Heb er nu 400km met gereden en is mn koelwater toch weer gezakt.
Nu snap ik dat er nog wat lucht in kan hebben gezeten.
Maar als ie blijft zakken lijkt mij dat niet normaal.

Je olie ziet er nog wel normaal uit? Vraag me even niet wat precies maar volgens mij is er iets wat kan lekker waardoor het in je olie terecht komt, en zo dus je blok om zeep helpt.
 
Goedemiddag iedereen :) even een vraagje want wil mn ktm 950 sm een grote beurt geven. Staat atm 17k km op.

ik kwam zelf al met dit lijstje:

Olie + filter
Luchtfilter (schoonspoelen volgens mij?)
Bougies
kleppen checken en eventueel stellen
remolie vervangen
benzinefilter vervangen
Remblokken voor en achter (zijn bijna op)

Nu las ik her en der over de aandachtspuntjes bij een ktm zoals de waterpomp en benzinefilter of zoiets? Wellicht kunnen jullie mij hier een update over geven :)

Van de gaat de fiets mee naar noord spanje en heb ik geen zin in panne :')

Waterpomp as + seal vervangen (gemodificeerde versie) en Dr. Bean benzinepomp modificatie uitvoeren zijn slim om te doen. 17kkm is niet veel, maar bij m'n 950 Adv zat er bij ~23kkm al een lichte groef in de waterpomp as en de contactpunten van de benzinepomp waren al erg ver heen (waarschijnlijk slecht exemplaar).

Ik heb toen ook de benzineleidingen vervangen. Op de plek waren de klemmen zaten zag ik wat droogtescheurtjes. Kost ook geen drol, de originele klemmetjes zijn het duurst ;)

Waterpomp:
http://www.ktm950.info/how/Orange Garage/Cooling System/waterpump/Rebuild/ktm_water_pump.html

Benzinepomp:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3072
 
Je olie ziet er nog wel normaal uit? Vraag me even niet wat precies maar volgens mij is er iets wat kan lekker waardoor het in je olie terecht komt, en zo dus je blok om zeep helpt.

Nu wel. Zit weer andere olie in en filter.
Mn waterpomp was kapot en dat geweldig ding lekt dan alles mn blok in.
Heb mn water nu op het minimum gezet en mischien schild het.
 
Je olie ziet er nog wel normaal uit? Vraag me even niet wat precies maar volgens mij is er iets wat kan lekker waardoor het in je olie terecht komt, en zo dus je blok om zeep helpt.
De seal van de waterpomp kan lekken en dan lekt het koelwater in je blok (dus bij de olie). Gewoon minder slim ontwerp van de Oostenrijkers, dat koelwater had in de buitenlucht moeten lekken net zoals bij vrijwel alle watergekoelde blokken op aarde.
Anyway.. dat koelwater in de olie zorgt ervoor dat het papieren oliefilter opzwelt en geen voldoende olie meer doorlaat. Het oliedruklampje op het dashboard gaat branden, maar als je dan vrolijk doorjakkert krijgt je wel blokschade.
 
En de tank is nu ook lek geweest. Dankzij een maat gefikst. jaja, die KTM bouw kwaliteit. ;(

Jemig jij hebt wel een maandagochtend exemplaar hè?!
Even afkloppen, maar ik heb buiten het reguliere onderhoud nog niks geks meegemaakt.
Owja, wel: verroeste spaken laten vervangen door rvs en een versleten balhoofdlager bij 42k.
 
Hoi,

kan iemand mij vertellen welk type voorspatbord dit is? ik dacht eerst de smc (R) maar dat is het dus niet. is horizontaler.

b99181.jpg


alvast bedankt

Bart
 
Waterpomp as + seal vervangen (gemodificeerde versie) en Dr. Bean benzinepomp modificatie uitvoeren zijn slim om te doen. 17kkm is niet veel, maar bij m'n 950 Adv zat er bij ~23kkm al een lichte groef in de waterpomp as en de contactpunten van de benzinepomp waren al erg ver heen (waarschijnlijk slecht exemplaar).

Ik heb toen ook de benzineleidingen vervangen. Op de plek waren de klemmen zaten zag ik wat droogtescheurtjes. Kost ook geen drol, de originele klemmetjes zijn het duurst ;)

Waterpomp:
http://www.ktm950.info/how/Orange Garage/Cooling System/waterpump/Rebuild/ktm_water_pump.html

Benzinepomp:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3072

Kijk dat is handige info :) Waar kopen jullie die onderdelen? Is er een KTM parts site waar je zo goed als alles kunt krijgen? Ik zal voor de standaard onderdelen al bij mlmparts te zoeken.
 
kheb de 100.000km gevierd in Roemenië...motorfiets-hemel.
(SMT ombouw naar SM/SMR)

13308377_10154240250362863_2774251858255481714_o.jpg


na 103.500km de stand van zaken:
- benzinepomp kapot op 95.000
- clutch slave kapot op 103.000 (oberon zit er nu op)
- startmotor kapot op 75.000 ofzo
- remschijven compleet op op 103.000
- batterij vervangen uit voorzorg op 90.000 ofzo

verder doodgewoon onderhoud, veel banden, kettingen, filters, etc...gaat nog steeds keihard, ben nog steeeds dolblij met deze ketel. :)
 
Hoi,

kan iemand mij vertellen welk type voorspatbord dit is? ik dacht eerst de smc (R) maar dat is het dus niet. is horizontaler.

[afbeelding]

alvast bedankt

Bart

Doet me denken aan een 450 sm spatbord. Helemaal zeker weten doe ik het niet. google maar eens op 450 sm front fender
 
kheb de 100.000km gevierd in Roemenië...motorfiets-hemel.
(SMT ombouw naar SM/SMR)

[afbeelding]

na 103.500km de stand van zaken:
- benzinepomp kapot op 95.000
- clutch slave kapot op 103.000 (oberon zit er nu op)
- startmotor kapot op 75.000 ofzo
- remschijven compleet op op 103.000
- batterij vervangen uit voorzorg op 90.000 ofzo

verder doodgewoon onderhoud, veel banden, kettingen, filters, etc...gaat nog steeds keihard, ben nog steeeds dolblij met deze ketel. :)

Zekers veel banden :Y
Ik zit pas op 35k km maar ben bijna toe aan mijn 6e achterband. Langer als 6k km houden ze het niet uit die sport toer banden.

Ketting set houd het bij mij 30k km vol
Voortand wiel 15k km en dan een nieuwe steken

Tot nu toe mijn problemen.
- lichte koelvloeistof lekkage bij aanschaf ( op gelost door dealer)
- bij 7k km pech onder weg door kapotte zij standaard sensor
-achterwiel lagers vervangen bij 30k km ivm met vaste punten in lagers.

Voor de rest op tijd onderhoud :)
 
ohja, vergeten melden, zijstandaard ook al eens verloren (losse bouten) :)
en uitlaat grafiet ringen en balhoofdlagers zie ik als gewoon onderhoud :D

ik haal 10k uit een pilot road 4, en 20k uit een kettingset...ik rijd wel door regen en wind, en ik ben lui. De motor is laatst gewassen in 2013 denk ik :D

ik reed samen met mijn schoonroer op een gsxr1000 K6, en mijn verbruik was wel dik 25% hoger...nu kevxtx map nr. 9 aan het proberen...voelt voorlopig goed aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan