KTM motorblok check

Max-i-mus

Rookie
10 jul 2012
2
0
Hallo allemaal,

Sinds maart 2011 ben ik in het bezit van een KTM duke 640.
Na eerst wat (groot) onderhoud gepleegd te hebben, kon mijn 25-kw periode beginnen.
Nu, 1 en een kwart jaar later heb ik een vrij groot probleem met mijn motorblok.
De compressie is te laag door waarschijnlijk een kapotte zuigerveer.
Door eerdere kleinigheden met het blok, heb ik besloten te kijken voor een (gebruikt) motorblok.
Nu heb ik de volgende advertentie gevonden op het internet: http://link.marktplaats.nl/561247421

Echter heb ik totaal geen ervaring met de aanschaf van een motorblok.
Wat zijn belangrijke punten waarop gelet moet worden en daarnaast waarschijnlijk nog het belangrijkste, waar kan gecontroleerd worden of het een gestolen/goed motorblok betreft.

Heeft voor de rest iemand goede/slechte ervaringen met de adverteerder?

Groet, Max
 
Hee,

wil je niet teleurstellen maar ik zie geen groot probleem, je zuiger is gewoon versleten.

wat normaal is bij een 1 cilinder, als je dat andere blok koopt die zal tussen de 10 en 15 000 ook een nieuw zuigertje moeten.

dus kopje eraf, cilinder eraf en kijken wat de schade is, spulletjes bestellen en rijden met een fris blok :)

(en ja sommige rijden er meer mee, maar ook zijn er die minder reden, bij crossers gaat het om rij uren denk aan bijv, 40 uur. , bij minder hoge toeren blokjes zoals de jouwe kun je wel in kilometers praten alleen 15 000 is al heel netjes hoor.)

dus geen schrik


mijn idee is dus, koop je een ander blok krijg je weer al die ( kleinigheden)
haal je de jouwe open, kun je je big end controleren, klepjes kijken of ze lek zijn, zo ja inslijpen en een nieuw zuigertje plaatsen.
 
Hallo allemaal,

Sinds maart 2011 ben ik in het bezit van een KTM duke 640.
Na eerst wat (groot) onderhoud gepleegd te hebben, kon mijn 25-kw periode beginnen.
Nu, 1 en een kwart jaar later heb ik een vrij groot probleem met mijn motorblok.
De compressie is te laag door waarschijnlijk een kapotte zuigerveer.
Door eerdere kleinigheden met het blok, heb ik besloten te kijken voor een (gebruikt) motorblok.
Nu heb ik de volgende advertentie gevonden op het internet: http://link.marktplaats.nl/561247421

Echter heb ik totaal geen ervaring met de aanschaf van een motorblok.
Wat zijn belangrijke punten waarop gelet moet worden en daarnaast waarschijnlijk nog het belangrijkste, waar kan gecontroleerd worden of het een gestolen/goed motorblok betreft.

Heeft voor de rest iemand goede/slechte ervaringen met de adverteerder?

Groet, Max
Ik heb wel eens iemand horen zeggen: Altijd repareren... Nou heeft die man een motorzaak, maar hij heeft wel een punt. Je eigen ellende ken je, die van een ander niet..
 
Precies, straks koop je een blok van een ander en heb je 2 versleten blokken. Als je je eigen blok 1x goed repareert of laat repareren kan je weer voorlopig vooruit.
 
Hee,

wil je niet teleurstellen maar ik zie geen groot probleem, je zuiger is gewoon versleten.

wat normaal is bij een 1 cilinder, als je dat andere blok koopt die zal tussen de 10 en 15 000 ook een nieuw zuigertje moeten.

dus kopje eraf, cilinder eraf en kijken wat de schade is, spulletjes bestellen en rijden met een fris blok :)

(en ja sommige rijden er meer mee, maar ook zijn er die minder reden, bij crossers gaat het om rij uren denk aan bijv, 40 uur. , bij minder hoge toeren blokjes zoals de jouwe kun je wel in kilometers praten alleen 15 000 is al heel netjes hoor.)

dus geen schrik


mijn idee is dus, koop je een ander blok krijg je weer al die ( kleinigheden)
haal je de jouwe open, kun je je big end controleren, klepjes kijken of ze lek zijn, zo ja inslijpen en een nieuw zuigertje plaatsen.
+1. repareren lijkt me de beste optie. Je weet wat je hebt niet wat je krijgt..
 
Ik weet niet waar de wijsheid vandaan komt dat bij een 1 cilider de zuiger na 10 to 15000 km versleten is, maar ik heb zat 1 cilinders in onderhoud met meer dan 50000 km die nog steeds probleemloos rondrijden.

Bij 2 takten wil de zuiger wel vlug slijten door de spoelopeningen in de cilinderwand, maar bij een 4 takt zoals de Duke 640 moet een zuiger bij normaal straatgebruik wel een behoorlijke tijd meegaan.

Ik zou eerst eens het een en ander demonteren om de exacte oorzaak van het compressie verlies op te sporen.
 
ik weet ook niet waar die wijsheid vandaan komt, en of het wijs is

maar loop is een rondje op de cross baan die rijden allemaal max 30 uur met hun zuiger, viertakten, hoogtoerig..

daarom zeg ik laagtoerig zoals de lc4 slijten minder hard, en als je hem na 15 000 loshaalt en hem opmeet is hij versleten, ik geloof best dat hij nog start maar dat is een ander verhaal.

en rustig straat rijden word bijna niet gedaan met een supermotard want zon ding moet vlamme :D


maar heb zelf een lc4 gehad, vandaar een kleine wijsheid.

en idd. daarom zij ik er al bij er zijn erbij die meer rijden.

Toch zou ik is willen vragen of je een keer een 1 cilinder met 50 k op de teller wil los halen en de zuiger opmeten en de cilinder.

Verder gaf ik dit advies±

mijn idee is dus, koop je een ander blok krijg je weer al die ( kleinigheden)
haal je de jouwe open, kun je je big end controleren, klepjes kijken of ze lek zijn, zo ja inslijpen en een nieuw zuigertje plaatsen
 
Ik denk dat ViVaNt, echt wel een punt heeft hoor. Mijn yamaha wr 450 moet een zuigercontrole hebben na 1500 km, heb ik dus net 2 weken geleden gedaan.
Hemd was weinig tot niets versleten, maar de piston-pen had aardig wat slijtage. Ik doe dit dus om de 30 uur, ok moet ik wel zeggen dat ik t meest op de kartbaan te vinden ben, maar rij er ook mee op de straat als supermotard. En dan slijt alles lang zo hard niet.
Nu draait zn 450 aardig wat meer toeren dan zn 640, maar ook die is uiteindelijk, met de competitie in het achterhoofd ontworpen.
Dus 15000 km vindt ik ook al aardig wat voor sportieve 1 cilinder.
 
Heb net mn LC4 blok open geschroefd, zelf dik 20.000km gereden en daarvoor schat ik ook 20.000km, geen olie verbruik dus zuiger en veren goed [ 2001 blok] maar krukasaslager ging kapot [ chunk chunk chunk] dat na veel offroad vol gas en enduro kruip\sluip rijden.

Met een werkplaatshandboek redelijk makkelijk uit te bouwen en uit elkaar te halen [ heb het hele blok open, bij jou alleen er uit en cilinder er af]

Durf je dat niet aan motor of blok naar Snelmotoren Zeist brengen voor goed en eerlijk advies en werk ;)
 
BMW F650 met meer als 100.000 km op de teller, diverse van onderhanden gehad....... Nog nooit een zuiger hoeven vervangen.

Yamaha's XT600/660, ook diverse van onderhanden gehad met meer dan 50.000 kilometer. 1 x eenzuiger moeten vervangen.

Honda Dominator met 100.000 op de klok aarbij de zuiger ook net onder de slijtage grens zat.....

Dus misschen dat het een KTM verschijnsel is, maar niet iedere 1 cilinder vreet zuigers.

In het geval van competitiemotoren (cross/enduro/supermoto) kan ik me voorstellen dat het veel vaker moet gebeuren. Maar aan die motoren worden dan ook hele andere eisen gesteld qua prestaties en betrouwbaarheid.
 
Laatst bewerkt:
Een KTM heeft meestal een zwaarder leven en een lichter en krachtiger blok dan de boven genoemde motoren.

Vooral als er in t zand mee gereden word kan je er rustig van uit gaan dat de slijtage een stukje hoger is ;)
 
ja lekker een zuiger die 1/3 van die dikte die met 10.000toeren volgas rondgaat waarbij alles zo licht mogelijk moet zijn vergelijken met een blok wat mischien 7,500 toeren draait
15k is eerder uitzondering bij een straat moto dan regel.
heb het idee dat mensen vaak niet eens warmrijden als ze nog geen 10k met een zuiger bij een straat mono halen.
 
ik heb 58000 op een 1 cilinder van rotax gereden, met injectie enzo, nooit zuigers moeten vervangen hoor.

had wel een hele reeks andere problemen, maar die lagen aan de slechte bmw betrouwbaarheid, het motorblok is het enige wat altijd bleef bollen zonder problemen.

spijtig dat je zo snel zoveel pech hebt, succes met de oplossingen!
 
ja lekker een zuiger die 1/3 van die dikte die met 10.000toeren volgas rondgaat waarbij alles zo licht mogelijk moet zijn vergelijken met een blok wat mischien 7,500 toeren draait
15k is eerder uitzondering bij een straat moto dan regel.
heb het idee dat mensen vaak niet eens warmrijden als ze nog geen 10k met een zuiger bij een straat mono halen.


een 640 gaat met 8.5k de begrenzer in :9

oh en nog een thread met kilometerstanden met een lc4 en het bijbehorende onderhoud:

lc4 odometer. who has the most miles?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan