KTM of bmw

Bdhartog

Rookie
12 jul 2022
4
3
Ik wil binnenkort met mijn vriendin (achterop) een trip maken richting Zwitserland, Italië en Kroatië.. hiervoor wil ik een nieuwe motor aanschaffen. Dit word of een Bmw gs 1200 adventure 2006-2010 of KTM 1190 adventure 2014.

Wat zou hierin de beste keuze zijn?
 
Als je gevoelig bent voor de mening van je vriendin: KTM. Want stoere motor, straalt af op jou.Als je jezelf n plezier wil doen, je jong wil voelen en n kick krijgen van t rijden, uitgedaagd worden: KTM. Allerlei andere, meer verstandige en beredeneerde keuzes: BMW. Laat graag weten wat t geworden is!
 
Hoewel dit op het eerste gezicht twee vergelijkbare motoren zijn, hebben beide fietsen een heel eigen karakter. Daarom zou ik je aanraden om echt even te gaan proefrijden met beide! Waarschijnlijk heb je dan ook direct je antwoord. Neem ook vooral je vriendin mee achterop bij de proefrit!

Aandachtspunt bij de BMW is dat je (mits budget het toelaat) een betere keus maakt met het DOHC blok van 2010-2013. Dit is de laatste versie van dat type GS. De meeste kinderziektes zijn eruit en het DOHC blok is pittiger. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de gewijzigde vorm van de klepseksels.
 
Hoewel dit op het eerste gezicht twee vergelijkbare motoren zijn, hebben beide fietsen een heel eigen karakter. Daarom zou ik je aanraden om echt even te gaan proefrijden met beide! Waarschijnlijk heb je dan ook direct je antwoord. Neem ook vooral je vriendin mee achterop bij de proefrit!

Aandachtspunt bij de BMW is dat je (mits budget het toelaat) een betere keus maakt met het DOHC blok van 2010-2013. Dit is de laatste versie van dat type GS. De meeste kinderziektes zijn eruit en het DOHC blok is pittiger. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de gewijzigde vorm van de klepseksels.
Inderdaad proefrijden, dus zelf ervaren 👍
 
Nieuwe motor, en vooral binnenkort, mmmmm, levertijden, hoe is dat tegenwoordig ook alweer??

(Ben jaloers op aankoop Nieuwe motor hoor).
Hij heeft het over oudere bouwjaren. Ik zal binnenkort ook eens om de tafel moeten met een dealer... Wil mezelf ook wat nieuws gunnen, maar wel lager qua verbruik en wat minder vermogen, want dat gebruik ik toch niet.
 
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!! Indd een goed idee om het allebei even te gaan proefrijden. Motor is natuurlijk niet voor 1 trip, er zullen er velen volgen!
Ging er ook een beetje om dat je natuurlijk een paar uur op de motor moet zitten. Het moet dus niet alleen voor mij comfortabel zijn!
Goeie tip om samen de proefrit ook te maken 🤙🏽
 
Ik weet even niet uit mijn hoofd over welke bedragen het gaat, maar voor dergelijke motoren is het nog best aanzienlijk. Dan is het enerzijds helemaal prima om daar eerst onderzoek naar te doen voordat je 't uitgeeft, maar laat je het ook echt afhangen van een paar naamloze reacties op een forum? Da's gewoon dapper.
 
  • Haha
Waarderingen: dgr
Ga eerst maar eens proefrijden.
Want het zijn totaal verschillende motoren.
De BMW zal waarschijnlijk soepeler zijn.
De KTM is meer een rouwdouwer.
En heeft aanzienlijk meer vermogen dan de BMW.
De zithoogte en zithouding zijn verschillend.
Heb je korte pootjes, dan is de KTM waarschijnlijk te hoog.
 
Ik vond het ruitje van de KTM 1190 R ruk, maar dat is persoonlijk. Tevens wordt de motor erg warm. Het blok daarentegen is fantastisch.
De GS vind ik een wat saaiere bleke motor.
 
@ behartog,
Heb je ervaring met dit soort afstanden rijden?
Als je geen ervaring hebt, dan heb je wel een uitdaging met een " nieuwe" motor en passagier dit soort afstanden rijden.
Het kan een fantastische trip worden.
Maar ook afzien als je lijf begint te protesteren na 1000 km.
 
Als je gevoelig bent voor de mening van je vriendin: KTM. Want stoere motor, straalt af op jou.
Echt? Ik heb al vier jaar drie BMW motoren.
Een exclusieve HP2 Sport, A2 G310GS en een S1000RR.
Ze is mee geweest naar circuitdagen..
Maar wanneer en met welke motor ik rij.. geen idee. :P

PSX_20220802_221433.jpg

Pas eentje te koop gezet. :')
Als je jezelf n plezier wil doen, je jong wil voelen en n kick krijgen van t rijden, uitgedaagd worden: KTM. Allerlei andere, meer verstandige en beredeneerde keuzes: BMW. Laat graag weten wat t geworden is!
Dit zou wel kunnen. ;)
 
  • Haha
Waarderingen: dgr
Ik weet even niet uit mijn hoofd over welke bedragen het gaat, maar voor dergelijke motoren is het nog best aanzienlijk. Dan is het enerzijds helemaal prima om daar eerst onderzoek naar te doen voordat je 't uitgeeft, maar laat je het ook echt afhangen van een paar naamloze reacties op een forum? Da's gewoon dapper

We gaan het zien, altijd fijn om toch wat info te winnen van andere motor rijders.. uiteindelijk gaan we het na de testen toch helemaal zelf beslissen! Spannend is het wel 😅
 
Ik wil binnenkort met mijn vriendin (achterop) een trip maken richting Zwitserland, Italië en Kroatië.. hiervoor wil ik een nieuwe motor aanschaffen. Dit word of een Bmw gs 1200 adventure 2006-2010 of KTM 1190 adventure 2014.

Wat zou hierin de beste keuze zijn?
Een proefrit om een eigen mening te vormen ..... of huren
 
Ik wil binnenkort met mijn vriendin (achterop) een trip maken richting Zwitserland, Italië en Kroatië.. hiervoor wil ik een nieuwe motor aanschaffen. Dit word of een Bmw gs 1200 adventure 2006-2010 of KTM 1190 adventure 2014.

Wat zou hierin de beste keuze zijn?
Proefrijden toch….

Voor de rest vind ik ze te groot….en teveel cilinderinhoud. Kleiner is fijner…… :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan