KTM RC8 topic deel 4

82td

KTM rc8 gewoon een prachtige old skool superbike. Beetje spelen met de koppeling als je op een rotonde af komt maar verder geen bijzonderheden. Persoonlijk vind ik het vrij gemakkelijk om op te rijden. Ik werd ook gewaarschuwd dat het zo'n beest was maar valt verschrikkelijk mee om mee te rijden. Zelf altijd Honda fireblade gehad.Voordeel je hebt altijd liefhebbers bij de pompstation die de enthousiastme met je willen delen :-)p.s ik heb het model 2009.
 
Het is geen beginnersfiets, dat is alles. Met genoeg ervaring is het ding prima te rijden.
 
:^ Nou is de mijne wel iets aangepast zodat hij wat gebruikersvriendelijker is, dat scheelt. Vond mijn superduke 990 R meer onrustig op het gas.
 
Heb de mijne laten mappen per cilinder. Dat maakt het een compleet andere motor. Veel minder snel bokken, geen surging effect meer en loopt veel beter. Kost wat, maar voor mij was het iedere euro meer dan waard.
 
Ik snap wel dat de Rc8 niet meer ‘voldoet’ aan de hedendaagse ‘eisen’ zoals tractioncontrol, ABS, etc etc Maar die heb ik nooit echt gemist op Mn Superduke.

Ik denk dat ik maar beter gewoon eens met eentje ga rijden. Heb er een op het oog uit 2008 (met akrak evo4)en eentje uit 2010 (met gpr uitlaat)
Vanaf 2011 had je de twin spark technologie wat blijkbaar veel scheelt op het on-off gedrag van de motor maar valt ook wel mee toch. Vond ik toch op Mn Superduke meevallen...

Let op: Het Evo4 uitlaatsysteem is ontwikkeld voor de R versie en niet voor de normale RC8 (2008-2020). Er is dus ook geen KTM software beschikbaar voor dit type, alleen voor de oude en nieuwe R versie, het is dus even de vraag of er maatwerk voor deze fiets is geschreven. De volgende vraag is of de huidige eigenaar van deze fiets dit weet, wat ook opvalt is dat ie er naar 2 week in z'n bezit weer vanaf moet. De alarmbellen voor een kat in de zak gaan hier wel af zeg maar. Kan meevallen, zou dit wel even uitzoeken...

Wat betreft de stuureigenschappen van de RC8 valt het allemaal wel mee. Het is gewoon een feit dat het een dikke twin is met dik vermogen zonder elektronische poespas. Als je het 'handle with care' principe toepast heb je een prima fiets. Qua model en kinderziektes is de R-versie na 2011 de beste koop, deze is al een stuk softer dan de oude versies. Zelf rij ik met een oude R uit 2009 met de clubracekit, bevalt altijd nog erg goed. Hiervoor met een 2008 RC8, ook een prima ding alleen was ik wel klaar met de valse neutralen, de bak schakelt gewoon een stuk minder dan de nieuwere types, tenminste dat is mijn ervaring..

Succes! :t
 
Ik zou opteren voor de 2010 versie, gezien ik daar zen jaar garantie op krijg. Maar eerst druk aan het verhuizen. Hopelijk wordt hij ondertussen niet verkocht, anders wordt alles weer uitgesteld..:
 
Qua model en kinderziektes is de R-versie na 2011 de beste koop, deze is al een stuk softer dan de oude versies. Zelf rij ik met een oude R uit 2009 met de clubracekit, bevalt altijd nog erg goed. Hiervoor met een 2008 RC8, ook een prima ding alleen was ik wel klaar met de valse neutralen, de bak schakelt gewoon een stuk minder dan de nieuwere types, tenminste dat is mijn ervaring..

Hier een 2010 RC8. Nooit echt problemen gehad met valse neutraals, niet met normaal schakelen, maar wel een beetje met de quickshifter. Denk dat het met de QS alleen meer komt door de KLS en afstellen. Heb het inmiddels zo ingestelt dat het goed gaat met 2 t/m 5. De 6 doe ik met koppeling want die wil nog wel eens lastig gaan. Denk wel dat het met een andere QS opgelost zou zijn. De KLS is gewoon niet ideaal met een standaard killtime voor iedere versnelling. Voordat de QS er op zat niet 1x een false neutraal gehad.

Vind trouwens dat mijn 2010 na het mappen echt geweldig rijd. Weet niet of een R model heel veel beter zou zijn. Mogelijk wel, maar met mappen is een 2010 meer dan prima te doen.

Qua vermogen scheelt het sowieso vrijwel niets na het mappen met mijn fiets een een R. Zonder mappen en met standaard uitlaat (mijn fiets heeft ook een standaard uitlaat) zit mijn motor op 150pk en 125Nm op het achterwiel. Een R heeft maar zo'n 2 tot 5pk meer. Zelfs een 2018 Super Duke R zit op 155pk met 125Nm. Dat is het zelfde koppel en maar 5pk meer terwijl het een 1145cc tegenover 1301cc is. Dan kan mijn fiets toch erg goed meekomen :)
 
Laatst bewerkt:
Hier een 2010 RC8. Nooit echt problemen gehad met valse neutraals, niet met normaal schakelen, maar wel een beetje met de quickshifter. Denk dat het met de QS alleen meer komt door de KLS en afstellen. Heb het inmiddels zo ingestelt dat het goed gaat met 2 t/m 5. De 6 doe ik met koppeling want die wil nog wel eens lastig gaan. Denk wel dat het met een andere QS opgelost zou zijn. De KLS is gewoon niet ideaal met een standaard killtime voor iedere versnelling. Voordat de QS er op zat niet 1x een false neutraal gehad.

Vind trouwens dat mijn 2010 na het mappen echt geweldig rijd. Weet niet of een R model heel veel beter zou zijn. Mogelijk wel, maar met mappen is een 2010 meer dan prima te doen.

Qua vermogen scheelt het sowieso vrijwel niets na het mappen met mijn fiets een een R. Zonder mappen en met standaard uitlaat (mijn fiets heeft ook een standaard uitlaat) zit mijn motor op 150pk en 125Nm op het achterwiel. Een R heeft maar zo'n 2 tot 5pk meer. Zelfs een 2018 Super Duke R zit op 155pk met 125Nm. Dat is het zelfde koppel en maar 5pk meer terwijl het een 1145cc tegenover 1301cc is. Dan kan mijn fiets toch erg goed meekomen :)

Regelmatig met een RC8R uit 2014 gereden. (op de teller) pas vanaf de 265 liep die op mij uit. De RC8 hou je het vermogen een stuk makkelijk aan de grond
 
Waar heb je dat mappen per cilinder laten uitvoeren en hoeveel was je eraan kwijt?

Laten doen bij Ritzen. Het mappen was iets van 500 tot 600 euro dacht ik. Een hoop geld natuurlijk, maar als ik kijk hoe groot het verschil is en hoeveel fijner de motor nu is vind ik het iedere euro waard.
 
82td

KTM rc8 gewoon een prachtige old skool superbike. Beetje spelen met de koppeling als je op een rotonde af komt maar verder geen bijzonderheden. Persoonlijk vind ik het vrij gemakkelijk om op te rijden. Ik werd ook gewaarschuwd dat het zo'n beest was maar valt verschrikkelijk mee om mee te rijden. Zelf altijd Honda fireblade gehad.Voordeel je hebt altijd liefhebbers bij de pompstation die de enthousiastme met je willen delen :-)p.s ik heb het model 2009.

Dat vergt id laatste jaren wel een inspanning, dat overal war je stopt iedereen eens komt kijken en een babbel begint |(
 
Ola luitjes,
Ik heb voorheen Ducati 1098 gereden en sinds deze nu een jaartje weg is wil ik toch wel weer een leuk fietsje hebben. Nu is mijn oog gevallen op een RC8. Deze had al langere tijd mijn interesse, maar nooit echt de stap genomen om is serieus rond te gaan kijken... TOT NU :)

Ik heb mijn oog laten vallen op een '08 fiets. Nu een aantal vraagjes,

- waar op letten bij aanschaf?
- iemand achterop mogelijk? Dit was bij de 1098 verbazing wekkend goed te doen.
- Qua Onderhoud?
- Mogelijk met lengte van 198cm?

Dussss... ben benieuwd:)

Tnnx alvast!

(en laat ik nou een hele mooie hebben zien staan in Amsterdam (zwart wit))
 
Laatst bewerkt:
Voor een 08 is het belangrijk dat een aantal mods gedaan zijn.

Iemand achterop is zeker mogelijk. Tijdje terug nog gedaan, het rijd niet geweldig, maar is te doen.

Qua onderhoud is het een prima fiets. Alleen de nokkenaskettingspanners zijn een belangrijk punt, maar dit is pas bij 20k of 30k iets om op te letten.

Ben zelf ook 1.98m en juist met die lengte is de RC8 ideaal. Er is geen enkele andere SS die zo ruim zit als de RC8 met het subframe omhoog en de rearsets laag. De motor heeft veel meer ruimte dan de 1098 en stuurt ook nog eens beter :)
 
Voor een 08 is het belangrijk dat een aantal mods gedaan zijn.

Iemand achterop is zeker mogelijk. Tijdje terug nog gedaan, het rijd niet geweldig, maar is te doen.

Qua onderhoud is het een prima fiets. Alleen de nokkenaskettingspanners zijn een belangrijk punt, maar dit is pas bij 20k of 30k iets om op te letten.

Ben zelf ook 1.98m en juist met die lengte is de RC8 ideaal. Er is geen enkele andere SS die zo ruim zit als de RC8 met het subframe omhoog en de rearsets laag. De motor heeft veel meer ruimte dan de 1098 en stuurt ook nog eens beter :)


Okee, klinkt goed!
Over welke mods heb je het dan?
 
volgens mij:

- de allereerste serie had problemen met big-end of zo iets? Is een recall voor geweest;
- draadboom in 2009 is vernieuwd, geen idee waarom en of er recalls voor zijn geweest;
- upgrade koppelingsplaten ->
- oberon koppelings pomp ->
- kleiner voortandwiel om soepeler op het gas te reageren ->
- andere mapping om soepeler op het gas te reageren ->
- street throttle om soepeler op het gas te reageren ->
- edit: koppelingshandel goed vast zetten. ben de mijne eens verloren onderweg :$

-> = niet door ktm maar zelf te verzorgen

De mijne is een '08 heeft alle bovenstaande upgrades :Y Rijdt echt wel soepel.`
 
Laatst bewerkt:
volgens mij:

- de allereerste serie had problemen met big-end of zo iets? Is een recall voor geweest;
- draadboom in 2009 is vernieuwd, geen idee waarom en of er recalls voor zijn geweest;
- upgrade koppelingsplaten ->
- oberon koppelings pomp ->
- kleiner voortandwiel om soepeler op het gas te reageren ->
- andere mapping om soepeler op het gas te reageren ->
- street throttle om soepeler op het gas te reageren ->
- edit: koppelingshandel goed vast zetten. ben de mijne eens verloren onderweg :$

-> = niet door ktm maar zelf te verzorgen

De mijne is een '08 heeft alle bovenstaande upgrades :Y Rijdt echt wel soepel.`

Nog een verschil de 08, deze heeft een olie-dipstick met banjo sluiting, de 09 met schroefdraad.
Heb ook een 08 maar is volledig geupgraded naar 09 spec, toen ik hem nieuw kocht in 2010

De false neutrals heb ik gefixt gekregen met sterkere koppelingsveren, steken overigens nu RC8R veren op, in combi met aramide koppelingsplaten. Heeft een periode heel erg geweest, die false neutrals, schrik jezelf echt serieus de pleuris mee, want gebeurd maar al te vaak bij stevig ritje aanvliegend op een bocht.
 
Nagenoeg geen last van false neutrals. Volgens mij zitten er bij mij schijven in van een Hayabusa of zo. rvf750 heeft dat gefixt. Is zijn oude fiets.
 
Gisteren ben ik in lelystad geweest voor een circuit training.
Lekker leerzaam dagje tot...
Ik bijna op het eind in een bocht weg gleed, helaas '(

Echter lijkt het mee te vallen, het was geen harde klap hij heeft vooral optische glij schade (alleen links).
Opzich niks ergs dus maar ik wil het wel weer helemaal perfect maken.
De vorige 2x heb ik de dure powerparts er af gehaald, dit x niet en nu ga ik onderuit. Zul je altijd zien natuurlijk |(

Over 2 weken ga ik naar de dolomieten dus ik heb snel wat onderdelen nodig, hopelijk heeft iemand hier nog wat liggen.

Wat zoek ik, alles voor de linker kant:
- Kuipdelen die onder het stuur zitten, de rest is oke.
- Valdoppen, ja ze hebben hun werk gedaan :)
- Shift rod
- Akrapovic powerparts voetsteun
- Spiegel
- Carbon tankslider
- Clip on, aftermarkt lijkt me ook wel wat (mits van net zo goede of betere kwaliteit). Deze lijken mij goedkoper te vervangen als ik of de volgende eigenaar nog eens zou vallen? Ik heb al gezocht naar een oranje clip on maar deze heb ik helaas nog niet gevonden.
 
Gisteren ben ik in lelystad geweest voor een circuit training.
Lekker leerzaam dagje tot...
Ik bijna op het eind in een bocht weg gleed, helaas '(

Echter lijkt het mee te vallen, het was geen harde klap hij heeft vooral optische glij schade (alleen links).
Opzich niks ergs dus maar ik wil het wel weer helemaal perfect maken.
De vorige 2x heb ik de dure powerparts er af gehaald, dit x niet en nu ga ik onderuit. Zul je altijd zien natuurlijk |(

Over 2 weken ga ik naar de dolomieten dus ik heb snel wat onderdelen nodig, hopelijk heeft iemand hier nog wat liggen.

Wat zoek ik, alles voor de linker kant:
- Kuipdelen die onder het stuur zitten, de rest is oke.
- Valdoppen, ja ze hebben hun werk gedaan :)
- Shift rod
- Akrapovic powerparts voetsteun
- Spiegel
- Carbon tankslider
- Clip on, aftermarkt lijkt me ook wel wat (mits van net zo goede of betere kwaliteit). Deze lijken mij goedkoper te vervangen als ik of de volgende eigenaar nog eens zou vallen? Ik heb al gezocht naar een oranje clip on maar deze heb ik helaas nog niet gevonden.

Ik heb een originele shiftrod nog liggen.
Kuipdelen onder t stuur... welke bedoel je precies?
 
Ik heb na een schuiver 2 jaar geleden een originele clipon links nieuw besteld. Duurder dan een set aftermarket clipons, die dan tweedelig zijn en daardoor veel goedkoper te repareren na een nieuwe schuiver. Als je vaker circuitdagen doet zou ik dat overwegen.

Kuiponderdelen heb ik via eBay opgescharreld bij verkopermdparts0. Die heeft meer RC8 spul.
 
Ik heb eventueel een contact in Duitsland voor je die alle RC8R onderdelen (nieuw) kon krijgen tegen zeer scherpen prijzen. Weet niet of die nog aan spullen kn komen maar het is het proberen waard.
 
Ik heb een originele shiftrod nog liggen.
Kuipdelen onder t stuur... welke bedoel je precies?

Top! Ik heb je een pb gestuurd.
Ik bedoel deze kappen, de bovenste heb ik waarschijnlijk al gevonden.
Zo te zien heb ik ook nog een nieuw stuur gewichtje nodig haha

t9ws9l.jpg
 
Ik heb na een schuiver 2 jaar geleden een originele clipon links nieuw besteld. Duurder dan een set aftermarket clipons, die dan tweedelig zijn en daardoor veel goedkoper te repareren na een nieuwe schuiver. Als je vaker circuitdagen doet zou ik dat overwegen.

Kuiponderdelen heb ik via eBay opgescharreld bij verkopermdparts0. Die heeft meer RC8 spul.

Thanks voor de link!
Ik heb online al een kapje gevonden dus dat gaat snel.
Hij heeft behoorlijk wat liggen zeg :o

Die orginele clip ons zijn natuurlijk weer enorm duur inderdaad, precies om die reden die jij noemt gaat mijn voorkeur uit naar een aftermarkt ipv origineel. Iemand die met fijne aftermarket clip ons rijdt?
Ik ga nog vaker naar het circuit namelijk, nouja vaker. 1x per jaar maar je weet maar nooit ook op straat kan het mis gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan