KTM RC8 topic deel 4

Nope, rechtop:

20181018_182311.jpg
 
Hallo, iemand bekend met deze lekkage? Het lijkt haastalsof het uit het luchtfilterbox komt. Kan de oorzaak te veel olie in het blok zijn dat er ergens uitgegooid wordt?
Peilstokje was namelijk volledig in de olie. Helaas beetje slecht te zien op de foto, maar dit gedeeltje is vettig, terwijl de rest droog is.
IMG_20181020_155319.jpg


IMG_20181020_155325.jpg
IMG_20181020_155238.jpg
 
Ik weet dat vanaf een bepaald jaar de airbox gemodificeerd is ivm olielekkage. Hoe en wat precies, weet ik dan weer niet. Sorry :+
 
Hallo, iemand bekend met deze lekkage? Het lijkt haastalsof het uit het luchtfilterbox komt. Kan de oorzaak te veel olie in het blok zijn dat er ergens uitgegooid wordt?
Peilstokje was namelijk volledig in de olie. Helaas beetje slecht te zien op de foto, maar dit gedeeltje is vettig, terwijl de rest droog is.
Bekijk bijlage 1335074

Bekijk bijlage 1335072Bekijk bijlage 1335073

Ja, ik ben bekend met deze lekkage. Alle niet 'R' RC8-en van 2008 tot modeljaar 2010 hebben de 1e generatie airbox. Ik heb mijn vorige 2008 RC8 in 2013 omgebouwd naar de 'R' airbox. Betreft alleen het bovendeksel van een 60 Euro ex wat pas gemaakt moet worden. Het grote voordeel hiervan is dat de reflux van de carterontluchting direct boven de trechters van de vlinderkleppen van de throttle bodies wordt gebracht en daarmee kan deze reflux niet meer via de zijkant van de airbox lekken wat op de foto hierboven te zien is. Ik heb destijds contact met de importeur gehad en deze had tevens het advies vanuit de fabriek gekregen om het olieniveau in het drysump carter niet boven mid te laten komen bij de 1e generatie RC8. Bij een olieniveau tegen max aan heeft de motor veel meer last van reflux via de carteronluchting. Bij mij heeft deze modificatie dit probleem destijds opgelost. Het KTM onderdeelnummer wat je moet hebben voor deze airbox modificatie is: 69006002244. Succes ermee!
 
Ja, ik ben bekend met deze lekkage. Alle niet 'R' RC8-en van 2008 tot modeljaar 2010 hebben de 1e generatie airbox. Ik heb mijn vorige 2008 RC8 in 2013 omgebouwd naar de 'R' airbox. Betreft alleen het bovendeksel van een 60 Euro ex wat pas gemaakt moet worden. Het grote voordeel hiervan is dat de reflux van de carterontluchting direct boven de trechters van de vlinderkleppen van de throttle bodies wordt gebracht en daarmee kan deze reflux niet meer via de zijkant van de airbox lekken wat op de foto hierboven te zien is. Ik heb destijds contact met de importeur gehad en deze had tevens het advies vanuit de fabriek gekregen om het olieniveau in het drysump carter niet boven mid te laten komen bij de 1e generatie RC8. Bij een olieniveau tegen max aan heeft de motor veel meer last van reflux via de carteronluchting. Bij mij heeft deze modificatie dit probleem destijds opgelost. Het KTM onderdeelnummer wat je moet hebben voor deze airbox modificatie is: 69006002244. Succes ermee!


Bedankt voor je reactie :} . Dit is inderdaad precies wat er aan de hand was. Ik had er al wat olie afgedaan (precies in het midden nu) en buiten en binnenzijde van de airbox weer drooggemaakt. Dit lijkt al te helpen, maar voor die 60 tientjes ga ik de modificatie nu alsnog doen :t
 
Iemand een idee wat het kan zijn dat bij een koude moter de koppeling onwijs snel grijpt? Dit resulteerd vaak in het niet normaal weg kunnen rijden. Eenmaal 2km gereden is er niets meer aan de hand..
 
Vorige week mijn BMW K1200S ingeruild voor, jawel, een KTM RC8 uit 2008.
Voor nu erg tevreden met deze ruil, van een 4 naar een 2 cilinder en wat gewicht minder, heerlijk. Voor 2019 hoop ik een aantal, niet al te grote, modificaties door te voeren:

1. Evotech tail tidy incl. Kellermann knipperlichten
2. Nieuwe bekleding buddyseat
3. Nieuwe (zwarte) koppelings- en remhendel
4. Een ECU tune? Wie weet ...

BF24E1A5-8567-4C4B-895C-735E717109CF.jpeg
 
Iemand een idee wat het kan zijn dat bij een koude moter de koppeling onwijs snel grijpt? Dit resulteerd vaak in het niet normaal weg kunnen rijden. Eenmaal 2km gereden is er niets meer aan de hand..
Ik onderhou meerdere RC8-en, heb eens een koppeling vervangen waarbij na de wissel soortgelijke problemen ontstonden. De problemen zaten hem in de koppelingspakket dike tezamen met de gebruikte olie, die bij koud net de dik was (denk ik).

KTM geeft op wat de minimale en maximale koppelingspakket dikte mag zijn. Nominaal 48.8mm met als ondergrens 48mm en maximaal 49mm. Vooral met montage van een slipper clutch steekt dit heel nauw. Mijn eigen RC8R met frisse koppeling heeft ongeveer 48.6mm en de 2008 RC8 waar ik een nieuwe koppelingset in heb gezet, zat iets over de 49mm aan (hoe dikker het pakket, des te eerder hij aangrijpt en des te kleiner de vrije slag). Uiteindelijk heb ik niks aan de koppeling zelf gedaan. Je kunt nl wat kloten met de dikte van de stalen platen om de juiste pakket dikte te krijgen, de Suzuki Hayabusa GSX-R 1300 heeft exact gelijke koppeling als de RC8 met verschillende plaatdikes die je uit kunt wisselen. Heb later, toen de koppeling wat ingelopen was bij de RC8, de olie gewisseld naar Motorex 10W60, dit gaf een aanmerkelijk verschil. Dit zijn zaken wat je eventueel kunt checken... Succes ermee!
 
Weer even geleden dat ik nog eens actief ben hier. Forum ineens in een nieuw jasje, ook even anders.
Mijn RC8 staat ondertussen te koop, ik rij er nog met regelmaat mee, km stand is 60000, maar kan nog verder oplopen.
Tegenwoordig staat het beestje in een verwarmde garage, dat zal deugd doen na 10j buiten slapen onder een afdakje

hier is de advertentie, verkoop de RC8 voor 4500€ maar de onderdelen die ik nog er nog extra voor heb komen op +4000€
niet goedkoop, maar tracht die parts maar apart te vinden ondertussen, ze worden zeldzaam ;-)

Vortex155 Ktm RC8
 
Mensen! Is het zelf te doen om de kleppen te controleren en evt te stellen zonder appart gereedschap nodig te hebben? Plus wat houdt de rest van de eerste grote beurt in?:-)
 
Even een paar fototjes van de rc8:-)
 

Bijlagen

  • PSX_20181204_154108.jpg
    PSX_20181204_154108.jpg
    972,9 KB · Weergaven: 30
  • PSX_20181204_184029.jpg
    PSX_20181204_184029.jpg
    819,8 KB · Weergaven: 31
  • PSX_20181204_154736.jpg
    PSX_20181204_154736.jpg
    403,3 KB · Weergaven: 27
Beste RC8 rijders,

Al enige tijd snuffel ik rond op dit forum/topic, om meer info te verkrijgen over mijn motor.

Ik ben Nico Flikweert (31jr) en woonachtig in het Zeeuwse Heinkenszand.

Sinds 2014 mijn motorrijbewijs. Destijds een aantal jaren gereden op een BMW R1200rt van 2007.

Na een aantal jaren zonder motor, afgelopen jaar (2018) na de zomer een mooie (althans vind ik persoonlijk) KTM RC8 R van 2011 gekocht. Een fantastische machine maar zeker ook even wennen. Ik heb nog niet heel veel km's gereden (ben een plezier/ mooi weer rijder) maar hoop vanaf het voorjaar lekker wat km's te gaan maken.

Nu dus alle tijd om de RC8 R eens goed te bekijken, schoon te maken en onderhoud uit te voeren waar nodig. Mochten er tips zijn, altijd welkom!

Met vriendelijke groeten Nico Flikweert


Hier een paar foto's hoe die er nu bij staat:
20181212_154250.jpg
20181212_154230.jpg
 
Heren! Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen qua luchtfilterhuis mod op een 08? Ik las ergens iets over verhelpen van het olie probleem in het luchtfilter huis.
 
Hi there,

Vraagje: hebben jullie misschien een link naar een (YouTube)-filmpje waarin op een duidelijke manier wordt uitgelegd hoe de kleppen van de RC8 moeten worden gecontroleerd en eventueel afgesteld? Heb heb al een keer of 6-7 gedaan op andere motoren, dus op zich heb ik geen 2 linkerhanden, maar wil me graag even in'lezen' voordat ik zelf aan de slag ga.

Of kent er iemand een goede zaak in Noord-Holland waar men met enigszins vaste prijzen werkt? Heb liever geen verrassingen aan de kassa :)
 
Hi there,

Vraagje: hebben jullie misschien een link naar een (YouTube)-filmpje waarin op een duidelijke manier wordt uitgelegd hoe de kleppen van de RC8 moeten worden gecontroleerd en eventueel afgesteld?

Even zoeken op: ktm lc8 valve adjustment

Een LC8 is een LC8 voor het grootste deel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan