KTM RC8 topic deel 4

Beetje stille willies hier :z

Mooie motor was dat, jammer dat ik de mijne net niet had toen je de nodige onderdelen ging verkopen.
Al weet ik bij god niet meer wat ik nodig gehad zou hebben haha,

Ik ga zaterdag eens langs bij Ultimoto....
Eens kijken of er nog wat verbeterd kan worden in de ECU met de nodige vinkjes hier en daar.
 
Was net aan't rommelen in garage & heb de originele doos vd RC8R street Throttle nog vast gehad. Alle RC8's komen standaard met Speedgas. Valt eigenlijk niet mee te leven in combinatie met Commute ride outs & rotondes nemen zonder risico op highsiders omwille van gebrek aan TC. Je pols is de Traction controle & in combinatie met Speedgas zorgt dat zeker in de regen wel eens voor een vuile onderbroek. Al dat gedoe met tandwielen, heel wat gearing settings getest de afgelopen jaren, tis altijd wel iets

De street Throttle voor RC8R zit in KTM shop.
 
boys, wie weet waar ik streetthrottle (de progressive street throttle cam) voordelig kan bestellen. Ik zag in het forum (2017) dat hij al en keer voorbij is gekomen.
Geloof dat er 2 types waren , goedkope uitvoering en een dure exemplaar . Wat zijn jullie ervaringen en welke jullie voorkeur. ?
Mijn KTM moet namelijk een 30.000km beurt en wil toch eens proberen kleiner tandwiel voor in combinatie met deze streetthrottle of er veel verschil is.

Graag jullie ervaringen en of een streetthrottle de moeite waard is

Laat maar horen
Hier in bijlage de KTM bestelnummer: gewoon doen man
 

Bijlagen

  • IMG_20210510_230948_1.jpg
    IMG_20210510_230948_1.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 10
Goedemiddag!
Ik ben Reier en nieuw hier.
Ik heb al een aantal weken natte dromen van mezelf op een RC8 of RC8R en heb wat hulp nodig 8-)
Ik heb sinds 2 jaar een R1200S en ben daar zeer tevreden over maar ik vind de RC8 zooo mooooii.... (en meer vermogen is altijd leuk).
Vooral de oranje zonder al te veel poespas van stickers oid vind ik prachtig.

Ik heb onlangs een proefritje gemaakt op een RC8 van 2008 (een witte uit Italië, staat bij Stella in Apeldoorn) en ook op een van 2012 (met Red Bull stickers van Arie Molenaar) om eens te ervaren hoe dat rijdt. Die van 2008 was niet best, precies zoals her en der te lezen is, erg bokkig, vervelende gas-reactie en erg lastig te schakelen.
Die van 2012 was wel iets beter maar nog steeds vind ik vooral de aan/uit reactie bij lastwissels ronduit vervelend (en lijkt me ook link als het een beetje glad is?)

Ik heb ook al een paar uur op dit forum doorgebracht en e.e.a. gelezen over andere gashendel om die lastwisselreacties te verbeteren. Ook lees ik van alles over diverse fabrieksmatige modificaties en andere mappings.
Waar kan je zien of wie kan me vertellen of een bepaalde motor de nodige modificaties gehad heeft en wie kan er iets vertellen over kosten die verbonden zijn aan het wijzigen van mappings? Er staat nl. nog een goeie optie op marktplaats. Maar die heeft een volledige Akra en maakt zo'n lawaai dat ik daar niet mee kan thuiskomen, dat zou dus terug gezet moeten worden naar origineel, maar wat kost dat? En zijn er mensen die eventueel belang hebben bij zo'n herriepijp?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb mijn RC8 al van 2010. Was een overjaarse 2008. Deze moto heeft zowat alle updates gehad welke van KTM mogelijk waren.
Die motor heeft mij in't begin behoorlijk wat slaap gekost. Maar sinds een complete remap & met regelmaat aan TuneEcu hangen om de autotune functie vd ECU te resetten, 1 vd sweetest moto's om te berijden. Lineair Curve & al van 2000rpm zeer krachtig met een sterk middengebied. Heb in tegenstelling tot de AKRA2031 map wat ingeleverd in hoge toeren. De 2031map loopt nog vrolijk door tot 11500rpm, maar is behoorlijk zwak in't middengebied. Heb deze map eigenlijk steeds maar enkel op Francorchamps gebruikt toen ik nog circuit reed & uitlaat geluid een iets minder probleem was. Mijn aangepaste 2001 Roadmap staat nu zowat permanent geladen.
Je hebt TuneEcu nodig, maar probleem is wel dat de recente versies geen ondersteuning meer mogen geven op vraag van KTM.
 
Goedenavond heren,

Ik wil mij graag even voorstellen.
Sinds kort ben ik namelijk ook de trotse bezitter van een RC8R 2009!
Geweldige motor.
Was er vroeger al helemaal verliefd op maar toen reikten de financien helaas niet ver genoeg...
Vorige motor was een 4 cilinder tot ik een keer op een Ducati mocht rijden.
Hierna is het 2 cilinder virus overgeslagen en kreeg ik de mogelijkheid om een RC8R aan te schaffen.
Zeker geen spijt van want ik stap nog elke keer met een grote glimlach van de motor.

Tot zover mijn verhaal en ik ga dit forum zeker volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens nog een dubbele Akrapovic uitlaatset voor de RC8 liggen die voor een laag prijsje weg mag.
Dit is het enige uitlaatsysteem van Akrapovic voor de RC8 met een e-keur (dus geschikt voor de openbare weg en zelfs sommige circuits!)
Als iemand interesse heeft dan hoor ik dit graag.
Advertentie staat ook op marktplaats.
 

Bijlagen

  • Akra7.jpg
    Akra7.jpg
    307,5 KB · Weergaven: 40
Ik heb trouwens nog een dubbele Akrapovic uitlaatset voor de RC8 liggen die voor een laag prijsje weg mag.
Dit is het enige uitlaatsysteem van Akrapovic voor de RC8 met een e-keur (dus geschikt voor de openbare weg en zelfs sommige circuits!)
Als iemand interesse heeft dan hoor ik dit graag.
Advertentie staat ook op marktplaats.
heb je de link?
 
Ik vermoed een verkeerde link. ik heb al gezocht op mp maar vind het niet.

Die link is van je inlogprofiel..
 
Ik heb trouwens nog een dubbele Akrapovic uitlaatset voor de RC8 liggen die voor een laag prijsje weg mag.
Dit is het enige uitlaatsysteem van Akrapovic voor de RC8 met een e-keur (dus geschikt voor de openbare weg en zelfs sommige circuits!)
Als iemand interesse heeft dan hoor ik dit graag.
Advertentie staat ook op marktplaats.
Heb jij toevallig de RC8R van motorzaak De Valkenier gekocht?
 
Aloha, ik ben binnen 2 weken ook van de partij hier (tenzij de koop niet doorgaat) weliswaar een verbouwde versie (zonder Kuip) maar wel een pracht fiets. Een rc8 met 17.000 km op de klok.
Moet er bijna voor naar Zwitserland maar heb het ervoor over. De duc 1199 street fighter gaat in de verkoop. (Zocht dit type al zo lang en had de hoop al opgegeven en opeens stond ze online😍😍).
Zodra ze binnen is, drop ik uiteraard wat foto’s…de puristen hier zullen het haten maar goed, het is een leuk alternatief. Doorsparen voor een setje kineo wielen eronder en het wordt een plaatje!
 
21D519D3-28FF-4413-A9F6-54D5CEB98D45.png
Neem aan dat dit de standaard wielen zijn…iemand een idee wat deze ongeveer nog opleveren? (Kineo’s zijn peperduur dus elke euro die ik hiermee verdien maakt het minder erg😊).
 
Dit zijn idd de standaard gegoten wielen, die waren eerder wel goed te verkopen, vaak omdat de circuit racers graag een setje op voorraad willen hebben met full wets er omheen voor de rondjes in de regen of iets in die trend...
 
Kan iemand me vertellen of een rc8 snel rc8r waardig gemaakt kan worden? Andere cdi en uitlaat?
Of komt er meer bij kijken?

Er zitten meer verschillen in, zoals bijvoorbeeld een twinspark. Verder is het blok zelf ook anders met 1190cc ipv 1145 en flink wat andere aanpassingen. Van een RC8 kan je geen RC8R maken zonder het blok te vervangen.

Verder is de RC8 met een goede mapping opzich prima. Ik heb mijn RC8 direct een custommap laten geven voor iedere cilinder los en met nog wat andere aanpassingen in de software en het verwijderen van de lamba's maakt het een compleet andere motor. Geen surging effect meer, flink meer vermogen en veel minder snel bokken. Nu met 150pk op het achterwiel en 125nM waarbij de motor veel beter rijd dan er voor. Een RC8 staat standaard nogal arm wat je flink gaat merken, pas je dit aan met een goede map dan ben je al een heel eind om het een fijne motor te maken. Voor mij heeft een R na alles wat aan mijn motor is gedaan geen echte meerwaarde meer. Een custommap is bij een RC8 een musthave en je krijgt er direct een compleet andere motor voor terug.
 
Er zitten meer verschillen in, zoals bijvoorbeeld een twinspark. Verder is het blok zelf ook anders met 1190cc ipv 1145 en flink wat andere aanpassingen. Van een RC8 kan je geen RC8R maken zonder het blok te vervangen.

Verder is de RC8 met een goede mapping opzich prima. Ik heb mijn RC8 direct een custommap laten geven voor iedere cilinder los en met nog wat andere aanpassingen in de software en het verwijderen van de lamba's maakt het een compleet andere motor. Geen surging effect meer, flink meer vermogen en veel minder snel bokken. Nu met 150pk op het achterwiel en 125nM waarbij de motor veel beter rijd dan er voor. Een RC8 staat standaard nogal arm wat je flink gaat merken, pas je dit aan met een goede map dan ben je al een heel eind om het een fijne motor te maken. Voor mij heeft een R na alles wat aan mijn motor is gedaan geen echte meerwaarde meer. Een custommap is bij een RC8 een musthave en je krijgt er direct een compleet andere motor voor terug.
Thnx, ik ga volgende week een andere uitlaat eronder schroeven (moet ik nog ophalen in UK) dan naar een ktm guru en de boel optimaal laten afstellen. Andere koplamp erop, carbon en tank in de blanke lak en dan is ie good to go voor volgend jaar🙏
 
Goedemiddag

Ook maar weer eens wat posten.

Na mijn tripje naar Ultimoto begin dit jaar heb ik mijn motor 1,5 week geleden maar eens bij Ruud Freriks op de dyno bank gehad.
Uiteindelijke resultaat is 172 pk en 144Nm. Wellicht is die dyno bank wat enthousiast maar ik ben er wel tevreden mee.
Ik had eerst het idee om een ECU flash te doen maar dat zou betekenen dat ik ook mijn QS zou kwijtraken en daar had ik geen zin in dus maar besloten om de PC te laten zitten en hier maar de mapping op elke cilinder te laten finetunen.

Eerder in april was trouwens al gebleken dat de autotune die erop zit helemaal geen ene reet doet. Er komt totaal geen signaal binnen qua lambda waardes. Hij heeft toen de functie ook maar gewoon uitgezet en nu hebben we er ook niks mee gedaan.
Het kan uiteraard een bekabelingsprobleem zijn vanaf of naar de lambda sensoren maar dat heb ik tot nu toe nog niet verder laten onderzoeken. Ik vond het wel best zo eerlijk gezegd.

Hij reed daarna trouwens veel prettiger qua gas aanname na het uploaden van de akra map. Nu is dat na de dyno bank sessie nog verder verbeterd. Veel soepeler geworden....

Voor de rest komen er nog wat uiterlijke aanpassingen / updates aan voor volgend jaar.
Beetje de gebruikelijke dingen zoals nieuwe hendels, kuipruitje, wielen laten spuiten, nieuwe banden etc
Maar daar heb ik nog tot volgend jaar de tijd voor dus allemaal rustig aan.
 

Bijlagen

  • 20211003_135627.jpg
    20211003_135627.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan