KTM RFS 4 takt topic

:] Heren goede dag ,
Ik zit met het volgende dilemma :
Liet me motor ongeveer 5 min stationair draaien in de schuur en ineens komt er koelvloeistof uit de dop van me radiateur , wat zou dit kunnen betekenen? Is me radiateur dop kapot of zou er iets anders kunnen zijn ?
Nu las ik op internet dat je beter denicol sub zero koelvloeistof kan gebruiken , heeft iemand hier ervaring mee ??
Mvg Sjoerd
 
Was de KVS ook kokend heet op dat moment? Kan bijna niet na 5 minuten stationair draaien maar toch.

Als je dop goed is, en de motor raakt aan de kook, gaat bij een bepaalde druk de overdruk klep in dop open, en komt er stoom uit.

Als je motor niet kokend heet was, kan het zijn dat je dop kapot is, maar is ook mogelijk dat je koppaking lek is, en de motor daardoor druk opbouwt in het koelsysteem..
 
Was de KVS ook kokend heet op dat moment? Kan bijna niet na 5 minuten stationair draaien maar toch.

Als je dop goed is, en de motor raakt aan de kook, gaat bij een bepaalde druk de overdruk klep in dop open, en komt er stoom uit.

Als je motor niet kokend heet was, kan het zijn dat je dop kapot is, maar is ook mogelijk dat je koppaking lek is, en de motor daardoor druk opbouwt in het koelsysteem..


Hoe kan ik eventueel zien dat de koppakking lek is??

Gr Sjoerd
 
Zijn die litihium accu's ook sterker .?
Dat gaat sowieso dan ook een lithium worden.
dat filmpje is wel goed trouwens veel goede info ;) en dat verlies van stil staan is dus vele malen beter voor lithium als lood accu

Had ooit een 525 met loodaccu, steeds problemen met de accu, ook met nieuwe accu's. Toen vervangen door een Li, daarna nooit meer gezeur gehad. Nu ook in mijn 350, zoals gezegd, blijft maar gaan.
 
De motor was kokend heet en er kwam inderdaad stoom uit 😁

Dan is het normaal. Wel raar dat hij zo snel aan de kook is. Haal je waterpomp eens los, en kijk of die wel goed werkt.

Je koppakking kun je testen door bijv een compressie test te doen, of de cilinder onder druk te zetten met de kleppen dicht. Begint het in je radiateur te bubbelen, weet je zeker dat hij lek is.
Maar volgens mij komt dit zeer zelden voor bij een RFS4 blok..
 
Als het probleem van de 1 op de andere rit is, dan:
- Dop kapot, simpel te vervangen met een ander model voor testen (min 1.8bar)
- Pomp kapot/niet goed werkend -> Controle
- Cilkop lek -> dop er af, starten en kijken als je gas geeft of er veel schuim/luctbellen zich vormen. Er kan druk in je koelsysteem staan en zo ook onnodig kvs er uitdrukken.
Dit heb je dan ook onder rijden. Als je rijd en koeling is goed, dan is er in iig geen lekkage bij de cil kop.
- Themostaat kapot -> checken in heet water.
 
Laatst bewerkt:
Nou moet ik wel zeggen dat die van ons ook erg snel kookt als je stilstaand staat te gassen.
Die 5 min kunnen nog wel eens kloppen.
 
Goede middag
Wil nog even terug komen op het probleem wat ik van de week had ,
Heb gereden vandaag en er was niks aan de hand , denk toch dat me motor vrij warm is geworden van het stationair lopen.
Ieders geval Bedankt voor jullie input

Gr sjoerd
 
Dit topic maar ff uit het stof halen. :)

KTM exc 400 bj 2000: Frame gecoat, en een 2007 450 exc blok er in gehangen. Kan ik ondertussen mooi het 400 blokje reviseren. En misschien ook 450 van maken, dmv een 520/450 krukas. *D

2jahqq8.jpg


2ps4qo2.jpg


:+ :+
 
Dit topic maar ff uit het stof halen. :)

KTM exc 400 bj 2000: Frame gecoat, en een 2007 450 exc blok er in gehangen. Kan ik ondertussen mooi het 400 blokje reviseren. En misschien ook 450 van maken, dmv een 520/450 krukas. *D

[afbeelding]

[afbeelding]

:+ :+

:W *D

Mooi project zeg! :}

ik heb de mijne zondag iig vol stof gereden.... Das hier niet zo duidelijk te zien aan zee maar mijn oogleden gaan nog piepend omhoog en laag :X Ja ik heb een goede bril op...

11072042_10206532941067922_4048089041656879662_n.jpg
 
Dit topic maar ff uit het stof halen. :)

KTM exc 400 bj 2000: Frame gecoat, en een 2007 450 exc blok er in gehangen. Kan ik ondertussen mooi het 400 blokje reviseren. En misschien ook 450 van maken, dmv een 520/450 krukas. *D

[afbeelding]

[afbeelding]

:+ :+
je bent lekker aan het knutselen :Y .

Als je nog een krukas(en balansas) van 520 zoekt dan kan je mij een pm doen, cilinder en kop heb ik niet meer.
 
:W *D

Mooi project zeg! :}

ik heb de mijne zondag iig vol stof gereden.... Das hier niet zo duidelijk te zien aan zee maar mijn oogleden gaan nog piepend omhoog en laag :X Ja ik heb een goede bril op...

[afbeelding]

:+ Ja jij hebt het slecht hoor......... B|
Zon, zee en zand. :] Ik heb naast de Supermotard wielen ook nog steeds de enduro wielen, maar ik woon niet in zn prachtige omgeving als jij. Jij hebt "last" van stof, maar ik zit als ik offroad ga altijd onder de dikke natte blubber, ok heeft ook zn charme. Maar waar jij woont denk ik toch stiekum ook wel eens over hoor. ;)

@koenwitjens, Yep knutselen en prutsen is zeker net zo leuk als rijden. Bedankt voor het aanbod, maar krukas heb ik al liggen. Of je ook een andere balansas nodig hebt heb ik nog niet eens aangedacht........... moet ik nog eens op mn gemak uitzoeken. :Y
 
:+ Ja jij hebt het slecht hoor......... B|
Zon, zee en zand. :] Ik heb naast de Supermotard wielen ook nog steeds de enduro wielen, maar ik woon niet in zn prachtige omgeving als jij. Jij hebt "last" van stof, maar ik zit als ik offroad ga altijd onder de dikke natte blubber, ok heeft ook zn charme. Maar waar jij woont denk ik toch stiekum ook wel eens over hoor. ;)

Als het eens serieus geregend heeft organiseren we een mudpornride. We zoeken het dan op. Hoe gek kun je zijn.... Maar idd na een dag stof happen is de bike schoon in 10 minuten. Das wel een voordeel. Maar de mogelijkheden hier zijn snel uitgeput. Gelukkig zijn de uitdagingen groot genoeg. Lekkebanden door stekels van struiken/bomen of scherpe stenen. Kromme velgen door stenen. Niet goed om op te vallen, ook uitkijken met kaktussen en ander serieus prik gedoe langs de weg, daar blijf je ook lelijk inhangen O-)


Heb inmiddels een maatje (5x enduro champ) van Ecuador waar ik dan ga rijden als het echt moet gaan gebeuren. Das gaaf. Maar duur, vliegen, motorhuren. Verder weer voordelig 3-400km per dag heel stevig enduro rijden voor ongeveer 10 $usd aan benzine. Hotelletjes voor het zelfde geld.

Ecuador in de wolken +/- 4000 m hoog, bijna over de berg...



Zo daar graag met mijn exc rond rossen! Maar das niet mogelijk |( Bovendien kan ik niet zonder de exc, tis mijn backup bike als mijn Speed triple ziek wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan