Ktm sm 950

Camelus

Rookie
29 apr 2022
5
6
Hallo,

Ik rij inmiddels ruim een jaar op een ktm sm 950. Voorheen voornamelijk op racers gereden maar werd de houding zat.
De sm bevalt mij prima, vang wel aardig wat wind maar ik ga er nog een windschermpje op monteren. Nu zit ik met het volgende... ik heb vaak last van het wiebelen van het voorwiel, met name op hogere snelheden.
Komt dit wellicht door het spatbord die wind pakt? Klinkt dit bekend onder de sm rijders?
 
KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit misschien hier ook even vragen :)

Het natuurlijk niet voor niets dat straatmotoren en allroads etc. een laag spatbord hebben, maar lijkt me wel dat KTM de motor heeft ontworpen om ook op hoge snelheid stabiel te zijn. Geometrie is niet aangepast? Of misschien te makkelijk sturende bandjes.
 
KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit misschien hier ook even vragen :)

Het natuurlijk niet voor niets dat straatmotoren en allroads etc. een laag spatbord hebben, maar lijkt me wel dat KTM de motor heeft ontworpen om ook op hoge snelheid stabiel te zijn. Geometrie is niet aangepast? Of misschien te makkelijk sturende bandjes.

Ah bedankt voor de tip, ga ik zeker doen.
Ik denk niet dat er iets is aangepast en hij staat op goede banden, maar dat kan ik niet volledig uitsluiten. Indien dit niet bekend is onder de sm rijders dan zou dat idd een mogelijkheid kunnen zijn.
 
KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit misschien hier ook even vragen :)

Het natuurlijk niet voor niets dat straatmotoren en allroads etc. een laag spatbord hebben, maar lijkt me wel dat KTM de motor heeft ontworpen om ook op hoge snelheid stabiel te zijn. Geometrie is niet aangepast? Of misschien te makkelijk sturende bandjes.
Mwa KTM motoren staan er wel bekend om dat ze op hogere snelheden zwevend ervaren
 
Mwa KTM motoren staan er wel bekend om dat ze op hogere snelheden zwevend ervaren
Vond mijn SMT prima stabiel, ook met bagage achterop. Ook een Fazer 600 gehad die zoekerig werd bij 160 met Roadattack 3 banden, op Bridgestone banden was die een stuk stabieler.

Sommige banden zijn gewoon niet helemaal een match met bepaalde motorfietsen, of voorkeuren.

Je kan kijken of je vering correct staat voor jou, überhaupt vering onderhoud.
Soms wilt het door kroonplaten steken wel een beetje helpen
Hoe dan? Met het verkleinen van de naloop word een motor over het algemeen minder stabiel.

Vering controleren is wel altijd aanbevolen, alles eerst weer even op de standaard instelling zetten en vanuit daar naar voorkeur aanpassen
 
Vond mijn SMT prima stabiel, ook met bagage achterop. Ook een Fazer 600 gehad die zoekerig werd bij 160 met Roadattack 3 banden, op Bridgestone banden was die een stuk stabieler.

Sommige banden zijn gewoon niet helemaal een match met bepaalde motorfietsen, of voorkeuren.


Hoe dan? Met het verkleinen van de naloop word een motor over het algemeen minder stabiel.

Vering controleren is wel altijd aanbevolen, alles eerst weer even op de standaard instelling zetten en vanuit daar naar voorkeur aanpassen
Meer druk op het voorwiel, heeft voor mijn 1190 toen geholpen, ook voor mijn 701
 
Meer druk op het voorwiel, heeft voor mijn 1190 toen geholpen, ook voor mijn 701
Het helpt met sturen, en onder acceleratie blijft het voorwiel beter aan de grond. Om het wiebelen op hoge snelheid tegen te gaan wil je juist een lange naloop hebben. Gewicht speelt hierin zowat geen rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan