KTM SMT '09 - ABS lampje brandt opeens?

TacSemma

MF'er
5 mei 2011
95
5
Zaandam
Goedenavond MF'ers:)

Ik merkte laatst tijdens een ritje dat mijn ABS lampje aan het branden was. (Dat deed die hiervoor niet, zeker niet tijdens het rijden).
Bij thuiskomst heb ik in de parkeergarage even goed op de achterrem getrapt en dat liet een mooie egale slip achter, ABS werkt zeker niet meer.

Voor ik hem wegbreng wil ik even kijken of ik het niet zelf kan oplossen. Heeft er iemand hier ervaring mee? Mogelijk kritiek/advies op onderstaande punten:

1) Inspect afstand (1-2mm sensor - wiel)
2) Maak alles schoon (sensor eraf schroeven, lijkt 1 boutje te zijn)
3) Controleer zekering (lijkt er maar 1 te zijn)
4) ...?

Hoor het graag, thanks alvast! :}
 
Sensoren even goed bekijken of er een barstje in zit, dan kan er vocht in komen (en heb je waarschijnlijk een nieuwe sensor).

Sommige kun je ook een simpele weerstandsmeting op doen, te verwachten waarde zou je dan wellicht in een werkplaatshandboek terug kunnen vinden.
 
Iets waar je minder snel aan denkt; laadspanning controleren. Had ook eens een ABS-lampje, CB1000R weliswaar, bleek de regelaar aan gort en 18v+ te pompen.

Jim
 
Iets waar je minder snel aan denkt; laadspanning controleren. Had ook eens een ABS-lampje, CB1000R weliswaar, bleek de regelaar aan gort en 18v+ te pompen.

Jim

Gisteren kreeg ik m'n motor nog net aan gestart. Koud weer probleempje dacht ik. Vanochtend heb ik geprobeerd tot m'n batterij geen puf meer had. :(

Waardes (van gisteren) na een ritje van ~20 minuten (voltmetertje van niks overigens):
- Ignition on ~13,5V
- Tijdens start drop naar ~10,5V
- Running revving @ 3-5k ~14,5
 
Gisteren kreeg ik m'n motor nog net aan gestart. Koud weer probleempje dacht ik. Vanochtend heb ik geprobeerd tot m'n batterij geen puf meer had. :(

Waardes (van gisteren) na een ritje van ~20 minuten (voltmetertje van niks overigens):
- Ignition on ~13,5V
- Tijdens start drop naar ~10,5V
- Running revving @ 3-5k ~14,5
Weet je gelijk waarom het abs lampje ging branden,accu moet absoluut goed zijn wil het lampje uit blijven.
 
Voltmetertje van een stuk stront gebruikt. Heb vandaag met een goede voltmeter even de waarden opgehaald, het ziet ernaar uit dat m'n accu het begeven heeft. Ik doe morgenochtend nog even een meting om er zeker van te zijn (als ik hem kan starten tenminste).

Ik hoop dat dat het is, zou mooi zijn als ik met een nieuwe accu m'n ABS probleem kan oplossen, zit er niet op te wachten om die unit te vervangen. :)

Thanks voor het meedenken in ieder geval, zal morgen even een update posten :t
 
ABS en CDI hebben beide een minimale spanning nodig om te kunnen werken. Bij de ene motor zal de spanning lager zijn voor de ABS unit dan bij de andere. Daarbij heb je beste kans dat je bij een motor met een slechte accu die je nog wel gestart krijgt door starthulp of aan aanduwen de dynamo de boord spanning ondanks de slechte accu hoog genoeg krijgt voor de ABS unit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan