KTM SMT 890

Eerste YT testje


Hoop geleuter, bij ongeveer 15' versie met laag spatbord (en Remus demper)
 
De voorste zijkappen hadden ook gewoon wit met een beetje zwart gemoeten ipv helemaal zwart, dan valt het witte voorspatbord ook minder op. Het optionele vlakke zadel is ook mooier, maar voor 17k wil ik echt Brembo's hebben ipv china spul met een ktm logo.
 
Wat ik altijd wel apart vind is dat KTM zo duur is in Nederland, ik zie wel eens vergelijkings tests en dan zijn ze altijd aan het zeuren dat Ducati te duur is terwijl er hier weinig verschil is
In Oostenrijk met vergelijkbare prijzen als hier is hij blijkbaar 1500€ goedkoper
 
De voorste zijkappen hadden ook gewoon wit met een beetje zwart gemoeten ipv helemaal zwart, dan valt het witte voorspatbord ook minder op. Het optionele vlakke zadel is ook mooier, maar voor 17k wil ik echt Brembo's hebben ipv china spul met een ktm logo.
J. Juan is Spaans? en eigendom van Brembo

Zaten (en zitten) ook op de gewone Dukes. Heb een 790 gehad met die dingen en vond ze zeker niet slecht.
 
Much better.

1682755858922.png
 
Na 2jr een 790 Adventure S en daarna 2jr een 890 Adventure is nu de SMT op komst.
Leverdatum 12 mei en met hemelvaart 4 dagen naar de Vogezen, om in te rijden...
Ben benieuwd
Ah wat gaaf! Gelijk de knoop doorgehakt dus zonder de motor in het echt te zien, of heb je die kans al gehad? Zal ongetwijfeld goed rijden, ik vind de 890 Duke van mijn vrouw ook heerlijk rijden.
 
In de configurator kun je de prijs nog wel aardig opkrikken trouwens. Tech pack en koffers, extra lampen, hvv, en je zit zo boven de 20k.
 
Ja heb gelijk de knoop doorgehakt.
Er zijn er 2 in aantocht in Cuyck en 1 was dinsdag al verkocht na de introductie
Volgende levering juni
Mijn BMW S1000XR in het verleden ook blind gekocht, had alleen op een S proefgereden

Toch maar iets meer universele banden gekozen, heb graag grip op een natte weg
Op aanraden Dunlop Mutant, had ik nog nooit van gehoord
Tech pack hoort er ook bij vind ik en het rack voor de bagage ziet er heel anders uit en ook maar besteld
Lage spatbord heb ik nog niet ontdekt bij de parts
Nadat ik de motor heb opgehaald is er niet erg veel tijd voor Navi, bagage etc. er op te bouwen
 
Na 2jr een 790 Adventure S en daarna 2jr een 890 Adventure is nu de SMT op komst.
Leverdatum 12 mei en met hemelvaart 4 dagen naar de Vogezen, om in te rijden...
Ben benieuwd
Gefeliciteerd, veel plezier :t
Ik wacht nog tot volgend jaar, dit jaar nog maar eens met de ouwe SMT op pad en wat oud ijzer uit de garage verwijderen.
 
Zo, ben blij met dat filmpje.
In de configurator staan de handles en de plaat voor bagage niet.
Ze zitten er dus wel op.
Een USB aansluiting zie ik niet meer, dat zou een minpuntje zijn
"De mijne" is momenteel onderweg uit Oostenrijk.
Levering 12 mei zal wellicht lukken.
Wordt ook 25mm verlaagd.
Heb een hele rits reviews gezien, ze schrijven duidelijk van mekaar over.
Minpunt zou het forse aangrijpen van de voorrem zijn.
Dat gaan we meemaken.
Heb nog een Brembo RC17 radiale pomp liggen, als dat al zou helpen.
Mijn Ex S1000XR en HP2 Sport waren ook niet minnetjes op de voorrem.
Tech Pack er op, middenbok, TPMS, handvatverwarming en kettingsmering (omzetten).
GPS steun aanpassen, is heel anders dan de 790/890, is iets voor de 3D printer

Lees net in een MCN review dat er USB en een 12V socket zou zijn?
In de "inner fairings"
12V zou ook mooi zijn, hoeft niet direct de koplamp uit elkaar om navi aan te sluiten
 
Laatst bewerkt:
Er werden er een paar geleverd in Cuijk vanochtend. Leuke dingen hoor, jammer dat ze nog niet compleet opgebouwd waren.

Volgens mij is er nog 1 beschikbaar.
 

Bijlagen

  • PXL_20230509_100828447.jpg
    PXL_20230509_100828447.jpg
    467,5 KB · Weergaven: 76
  • Leuk
Waarderingen: wj63
Er werden er een paar geleverd in Cuijk vanochtend. Leuke dingen hoor, jammer dat ze nog niet compleet opgebouwd waren.

Volgens mij is er nog 1 beschikbaar.
Als het goed is, zijn ze alle 2 verkocht.
Op de 24e, direct na de release hebben ze er gelijk 1 verkocht en de ander een paar dagen later aan mij.
Dus 1 van die 2 zal er vrijdag voor mij klaar staan.
Volgende week de Vogezen in.
Volgens de huidige weersvoorspelling heel nat.
Op advies van JTX Dunlop Mutants er op kan ik ze gelijk proberen of ze wel zo goed in het nat zijn:?
De 1000 beurt zullen er wel 2000 worden
 
Er werden er 4 afgeleverd waarvan 1 demo en 2 die reeds verkocht waren.

Heel veel plezier vrijdag en in de Vogezen!
 
Eerste indrukken van mijn SMT
Verlaging lukte zo gauw niet, achterdemper blijkt nieuw type
Dan maar weer de vorkpoten 20mm doorsteken
Tot mijn verbazing kom ik nu toch redelijk goed aan de grond.
Het zadel heeft blijkbaar een heel gunstige smalle vorm vooraan.
Heb pas 11/2 u gereden, maar het zadel bevalt mij bijzonder goed, niet te zacht niet te hard.
Dacht eventjes het lage ruitje van de 890 er op te zetten, niet dus de 2023 types hebben een geheel andere ruit
De opmerkingen over de voorvork kloppen helemaal, beetje doorremmen betekent diep duiken en rem loslaten is terugveren als een springkussen
Zouden ze het extra hebben gedaan?
Nu merk je hoeveel beter het wordt met wat clickjes bijstellen
Het felle aangrijpen van de voorrem hebben de journalisten van mekaar afgekeken
Iemand met zeer grove motoriek heeft dit als eerste geschreven en de rest kijkt af:)
Prima te doseren dus en dat met beginnende reumatiek handjes
Nu kan ik niet beoordelen hoe hij standaard rijdt, vanwege de doorgestoken poten
Stuurt bijzonder licht tegen het nerveuze aan
Na 2000km Vogezen heb ik een beter oordeel, mogelijk de poten terug en alsnog verlagen, even afwachten.
Eerst maar eens wennen.
Eerste indruk, hier ga ik nog blijer van worden dan van de 890 Adventure
 
Demoritje geboekt, eens kijken hoe de 890SMT zich verhoud tot de oude 990SMT en 890DukeR.
 
Nadat ik mijn 890 Adventurw R kocht heb ik overwogen om er een setje 17 inch voor te laten spaken, KTM dacht kennelijk ook zoiets...lijkt me geweldige motor, hoog spatbord staat 'm daarbij wat mij betreft het beste!
 
Het is eerder bijzonder dat KTM er 10 jaar over gedaan heeft om een opvolger te maken voor de originele SMT:P

Toen ik in 2008 met m'n 950AdventureS een vakantie reis maakte in Frankrijk, dacht ik ook, zo'n soort fiets maar dan met 17" wielen da's mijn ideale reismotor (rij toch bijna nooit onverhard in EU). Na de vakantie een proefrit gemaakt op een Triumph Tiger 1050 en dat was helemaal niks, paar weken later introduceerde KTM de 990SMT op een of andere beurs.*O* Eerst de 2009 SMT gehad, die in 2012 ingeruild voor een nieuwe. Die heb ik nog, maar kan geen kwaad om de 890SMT er naast te gaan zetten.
 
Ik heb wel wat gereden op een 950 sm, maar ik denk dat een 890 sm me veel beter zou bevallen voor wat betreft motorblok en zitpositie
 
Terug
Bovenaan Onderaan