KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Na een weekendje Sauerland is het weer tijd voor nieuwe banden (S22 worden het). Ik denk eraan om de wielen zelf los te halen, ik ben geen monteur maar ben wel redelijk handig. Ik heb ook wat duidelijke uitlegvideos op Youtube gezien.

Om het achterwiel los te krijgen heb ik nog wel het juiste gereedschap nodig. Hiervoor wil ik onderstaande bestellen, kan iemand bevestigen dat dit inderdaad is wat nodig is? Verder zijn tips welkom :)

Wielmoer: 1290 Super Duke
Momentsleutel: 1/2" Professionele Momentsleutel 60 - 330 Nm. van HBM of Datona.

Dank!
Zijn de s22 momenteel wel leverbaar in 200 breed? En hoelang gaat die bij jullie mee? Ik heb de originele achterband (s22) in nog geen 2500km glad 😰
 
Zijn de s22 momenteel wel leverbaar in 200 breed? En hoelang gaat die bij jullie mee? Ik heb de originele achterband (s22) in nog geen 2500km glad 😰
Vorige week vrijdag er een achterband op laten zetten, niet op voorraad bij de leverancier maar de dealer had er nog 1 voor mij in eigen voorraad.
 
Zijn de s22 momenteel wel leverbaar in 200 breed? En hoelang gaat die bij jullie mee? Ik heb de originele achterband (s22) in nog geen 2500km glad 😰

Af fabriek banden presteren in de meeste gevallen slechter qua kilometers (Fortnine heeft hier een filmpje over dacht ik) dan wanneer je 1 los koopt. Vaak zit er minder profiel op of is het rubber nog zachter, met een Z750R die ik nieuw had gekocht was de standaard dunlop band binnen 4000km op, de dunlop die erna op kwam (zelfde type) haalde de 9000km. Ik heb zelf een S22 op internet gekocht in 200 breed en door een KTM dealer laten monteren, koste 40,-.
 
Af fabriek banden presteren in de meeste gevallen slechter qua kilometers (Fortnine heeft hier een filmpje over dacht ik) dan wanneer je 1 los koopt. Vaak zit er minder profiel op of is het rubber nog zachter, met een Z750R die ik nieuw had gekocht was de standaard dunlop band binnen 4000km op, de dunlop die erna op kwam (zelfde type) haalde de 9000km. Ik heb zelf een S22 op internet gekocht in 200 breed en door een KTM dealer laten monteren, koste 40,-.
Man man man........ wat een onzin
 
Had ook een momentsleutel van hbm, zeker niet de goedkoopste, na 6 keur begaf her ratelgedeelte het….. ik terug ( ben daar echt kind aan huis) ja net buiten de garantie ( max 6x gebruikt) jammer joh geen garantie….

Mijn advies koop gelijk een kwaliteit momentsleutel en geen HBM

Ik heb nu zelf een Wera, stuk duurder maar wel kwaliteit
Klopt wel , maar je krijgt wat je uitgeeft .
heb zelluf al een kop van hazet stuk gekregen alles , kan altijd wel eens stuk .
 
Had ook een momentsleutel van hbm, zeker niet de goedkoopste, na 6 keur begaf her ratelgedeelte het….. ik terug ( ben daar echt kind aan huis) ja net buiten de garantie ( max 6x gebruikt) jammer joh geen garantie….

Mijn advies koop gelijk een kwaliteit momentsleutel en geen HBM

Ik heb nu zelf een Wera, stuk duurder maar wel kwaliteit
Heb eentje van 5 tot 25 van hbm gehad. Vertrouwde hem niet helemaal. Heb daarna een prox aangeschaft. Die van HBM trok constant 3-4 nm te veel. Dat is net genoeg om draad uit aluminium te trekken8)7
 
Heb eentje van 5 tot 25 van hbm gehad. Vertrouwde hem niet helemaal. Heb daarna een prox aangeschaft. Die van HBM trok constant 3-4 nm te veel. Dat is net genoeg om draad uit aluminium te trekken8)7
Maar de momentsleutel kan je toch zelf kalibreren?

(Kofferweegschaal op afstand <X> en dan zorgen dat de kg's op de weegschaal overeen komen met het moment. Indien het niet klopt de stelschroef verstellen totdat het wel klopt)
 
Maar de momentsleutel kan je toch zelf kalibreren?

(Kofferweegschaal op afstand <X> en dan zorgen dat de kg's op de weegschaal overeen komen met het moment. Indien het niet klopt de stelschroef verstellen totdat het wel klopt)
Je mag ervan uitgaan dat een aankoop goed is en dat je niet zelf hoeft te klooien.
Hbm is geen top kwaliteit
 
Je mag ervan uitgaan dat een aankoop goed is en dat je niet zelf hoeft te klooien.
Hbm is geen top kwaliteit
Eens. Maar je betaald dan ook geen top prijs.
Dus men kan kiezen:
Goedkoop en zelf goed nadenken (mogelijk kalibreren), of
Iets minder goedkoop en erop vertrouwen dat de sleutel goed gekalibreerd is.
 
Een momentsleutel moet je ook niet gebruiken om iets los te draaien.
En om je achterwiel moer vast te zetten, zal zo'n HBM sleutel, echt wel goed genoeg zijn.
Ik heb er zelf ook 1 gekocht, maar nog niet gebruikt (volgens mij tot 330 nm)
Voor al het andere werk heb ik wel een hele nette moment sleutel (gedore)
Maar een gedore die sterk genoeg is om je achterwiel moer op moment te zetten is gewoon niet te betalen (door mij)
 
Een momentsleutel moet je ook niet gebruiken om iets los te draaien.
En om je achterwiel moer vast te zetten, zal zo'n HBM sleutel, echt wel goed genoeg zijn.
Ik heb er zelf ook 1 gekocht, maar nog niet gebruikt (volgens mij tot 330 nm)
Voor al het andere werk heb ik wel een hele nette moment sleutel (gedore)
Maar een gedore die sterk genoeg is om je achterwiel moer op moment te zetten is gewoon niet te betalen (door mij)
Waarom niet om los te draaien..... er zit toch een " omstel " knop op ?
Raaktie daardoor beschadigd ?
 
Een sleutel van AOK 60 tot 330 nm die 120
Euro koste is toch niet heel goedkoop, en ja ik weet echt wel hoe ik gereedschap moet gebruiken en dat hij enkel voor vastzetten gebruikt wordt. Als hij dan op 250 nm na 6 keer het ratelgedeelte kapot gaat is er echt iets mis met de kwaliteit. ( worden nu toevallig allemaal in de uitverkoop gegooid met een lekkere korting…….) zegt wel weer genoeg.

Maar het ergste vind ik, ik heb daar zeker ondertussen voor 15000 + gekocht dat er voor garantie / coulance niet eens een andere sleutel gegeven wordt…. Nee helaas net buiten de garantie 🤨 daar zakt mijn broek echt vanaf.
 
Een sleutel van AOK 60 tot 330 nm die 120
Euro koste is toch niet heel goedkoop, en ja ik weet echt wel hoe ik gereedschap moet gebruiken en dat hij enkel voor vastzetten gebruikt wordt. Als hij dan op 250 nm na 6 keer het ratelgedeelte kapot gaat is er echt iets mis met de kwaliteit. ( worden nu toevallig allemaal in de uitverkoop gegooid met een lekkere korting…….) zegt wel weer genoeg.

Maar het ergste vind ik, ik heb daar zeker ondertussen voor 15000 + gekocht dat er voor garantie / coulance niet eens een andere sleutel gegeven wordt…. Nee helaas net buiten de garantie 🤨 daar zakt mijn broek echt vanaf.
Of gewoon een F***ck bedrijf.
 
Heb het hier msschien gemist

gaan er nog dukers hier naar de superduke meet bij Goedhart morgen?
1686291726009.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan