KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Toevallig vandaan aan het proberen, ben er wel achter dat je de tassen niet te vol moet stoppen anders krijg je de koffer niet dicht.
En ik een rol van 35 liter gaat twee keer meer dan in één harde 35liter koffer :?
Ik heb de tassen goed vol gepakt en toen in dr koffer gedaan! Ging prima👍
 
Vandaag weer 200 km verder... Vanochtend Bij contact aan suspension in 't rood op 't display. Actieve vering werkt (al) niet meer.

Gaat lekker 😂

Gewoon 200km met die melding gereden, vering deed 't prima... 560 km verder en nu al electronisch geneuzel... 😄 Iemand een idee?
 
Vandaag kort stukje gereden.
dBkiller is er iig niet uitgetrilt, die zit nog steeds muurvast.
Brembo LA blokjes, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enorm verschil merk.
Wel heb ik even damping in Street en Sport vergeleken en ook nog met Street + ABS in Supermoto.
Ik snap nu precies wat jullie bedoelen met het remmen. Tussen Street en Sport merk ik geen verschil, maar wel een enorm verschil met Supermoto stand, dan remt ie idd pas echt hard door! :Y
Als je niet van plan bent om Supermoto stand te gebruiken, dan maken de remblokjes eigenlijk geen merkbaar verschil.
 
Vandaag weer 200 km verder... Vanochtend Bij contact aan suspension in 't rood op 't display. Actieve vering werkt (al) niet meer.

Gaat lekker 😂

Gewoon 200km met die melding gereden, vering deed 't prima... 560 km verder en nu al electronisch geneuzel... 😄 Iemand een idee?

Neem de stekkertjes even los en klik ze weer vast, komt vaker voor dat er voor 1 niet goed vast zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Vandaag kort stukje gereden.
dBkiller is er iig niet uitgetrilt, die zit nog steeds muurvast.
Brembo LA blokjes, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enorm verschil merk.
Wel heb ik even damping in Street en Sport vergeleken en ook nog met Street + ABS in Supermoto.
Ik snap nu precies wat jullie bedoelen met het remmen. Tussen Street en Sport merk ik geen verschil, maar wel een enorm verschil met Supermoto stand, dan remt ie idd pas echt hard door! :Y
Als je niet van plan bent om Supermoto stand te gebruiken, dan maken de remblokjes eigenlijk geen merkbaar verschil.

Ik heb de rode Brembo SA en die maken wel degelijk verschil, zeker met aangrijpen (de witte LA daar heb ik geen ervaring mee)

In Supermoto heb je geen bochten ABS meer, wel iets om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet van plan bent om Supermoto stand te gebruiken, dan maken de remblokjes eigenlijk geen merkbaar verschil.

Dat klopt gewoon niet.

Voor jou persoonlijk maakt het wellicht geen verschil. Net zoals je geen last ervaart van TC.

Dat kan prima, maar het maakt wel degelijk een (enorm groot) verschil.
 
Vandaag weer 200 km verder... Vanochtend Bij contact aan suspension in 't rood op 't display. Actieve vering werkt (al) niet meer.

Gaat lekker 😂

Gewoon 200km met die melding gereden, vering deed 't prima... 560 km verder en nu al electronisch geneuzel... 😄 Iemand een idee?
Tja, het is een zegen, al die electronica ... persoonlijk vind ik het jammer dat KTM niet gewoon een basis-SDGT levert, met normale vering/demping die je zelf afstelt, maar soit. We kregen het "gratis" erbij, gegeven paard enzo, dus nu niet zeuren :+

Als je verder niets deed behalve het contact aanzetten (dus niet starten), dan verdenk ik een los stekkertje. Zie post van @Road_Runner. Al moet ik bekennen van alles te hebben meegemaakt met de 2016 en 2017 SDGT's, maar nog geen losse stekkertjes van de semi-actieve demping. Je kunt het in elk geval even controleren. Is de foutmelding opgeslagen in het menu? (kun je nakijken, zie handleiding). Als nee, rijden met die hap. Als ja, of als de melding permanent aanwezig is: naar de dealer.

Voor de volledigheid, er zijn - in mijn ervaring althans - nog twee mogelijke oorzaken van foutmeldingen, dan weet je die vast: gare accu (ik ben met het 3e exemplaar bezig i.c.m. de huidige motor van 2017) en een te haastig vertrek.

Accu: heb je de accuspanning en spanningsval gemeten, en is dat allemaal in orde? In mijn ervaring worden KTM's met nogal gare accu's uitgeleverd, en als de accuspanning aan de lage kant is kan-ie gekke foutmeldingen gaan geven.
Haastig vertrek: de semi-actieve demping heeft (imho) bizar veel tijd nodig om zichzelf te calibereren: dat doet-ie elke keer nadat je start, of als je de veervoorspanning aanpast. In beide situaties doe je er goed aan de motor - onbelast - even met rust te laten, omdat-ie soms (afhankelijk van de mate waarin de vering/demping in de eerste meters wordt aangesproken) van slag kan raken als je te vroeg gaat rijden, aldus de dealer... Dit probleem lost zich overigens vanzelf op, al kan het soms even duren voordat de foutmelding verdwijnt.
 
Dat klopt gewoon niet.

Voor jou persoonlijk maakt het wellicht geen verschil. Net zoals je geen last ervaart van TC.

Dat kan prima, maar het maakt wel degelijk een (enorm groot) verschil.
Sorry, maar het verschil op mijn motor vond ik wel merkbaar, maar niet zo groot dat ik nu iedereen ga adviseren om direct andere blokjes te bestellen als de oude nog niet versleten zijn.
Mijn verwachtingen waren hoger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de rode Brembo SA en die maken wel degelijk verschil, zeker met aangrijpen (de witte LA daar heb ik geen ervaring mee)
De SA en LA zijn volgens Brembo gelijk qua remkracht.
In Supermoto heb je geen bochten ABS meer, wel iets om rekening mee te houden.
Dank voor de tip, dat wist ik niet. Ik dacht dat Supermoto alleen de ABS op het achterwiel uitschakelde, niet op het voorwiel? :?

Overigens had ik vandaag wel weer zo'n leuk TC momentje.... Voorwiel in de lucht, voorwiel gaat met gas vol open langzaam omlaag... totdat ie even de grond aantikt en hop, daar ga je weer :')
 
Brembo LA :)

Bestellen via www.carpimoto.it , goedkoper vind je ze nergens.
90F37438-BE4C-49DE-86BC-436D7B923ACD.jpeg

Heb deze vandaag ook gemonteerd. En gelijk een nieuw setje sloffen..
6C20AB03-347F-44C1-831C-9DF43C253795.jpeg
CD15FCC8-6850-48BC-9D3D-70DC76950B81.jpeg
 
Voor 2019 kan je ook kiezen voor een software uitbreiding ' track pack'

Naar het schijnt kan je de tractiecontrole dan in 9 standen zelf kiezen, en is ze niet meer hard gekoppeld aan een motormapping (en dat zijn er sowieso maar 3 in plaats van 9)

Iemand al voor gekozen en die ook wat plaatjes van de instellingen kan posten?

Volgens de site van KTM niet compatbile met model 2017 :(

Vandaag trouwens de software update laten plaatsen door de dealer. Enkel nog maar lokaal wat gereden voor een praktisch ritje, maar de vering lijkt meer ' in control' te zijn in Street. Anti-dive is er wel uit, maar dat wist ik al. Hoefde voor mij niet perse. De motor zelf is veel ronder, 50 in 4e zonder enige vorm van protest. Indrukwekkend verschil!
Tractiecontrole nog niet voldoende kunnen testen, dat komt volgende week wel bij de 4daagse EIfel/Moezelrit.
 
Model 2019 (21699 euro) of model 2018 (16990 euro) met veel korting kopen.

Ik overweeg een nieuwe 1290 GT met 0 km aan te schaffen.
Wat is slim. Nu een afgeprijsde model kopen en over 2 jaar inruilen voor model 2019 of nu een 2019 model kopen.

Heeft het model 2019 veel meer waarde t.o.v. ouder model.

En wat is handig om meteen extra aan te kopen of te veranderen.

Ben benieuwd naar jullie advies.
 
Model 2019 (21699 euro) of model 2018 (16990 euro) met veel korting kopen.

Ik overweeg een nieuwe 1290 GT met 0 km aan te schaffen.
Wat is slim. Nu een afgeprijsde model kopen en over 2 jaar inruilen voor model 2019 of nu een 2019 model kopen.

Heeft het model 2019 veel meer waarde t.o.v. ouder model.

En wat is handig om meteen extra aan te kopen of te veranderen.

Ben benieuwd naar jullie advies.
Voor €4.700 verschil zou ik een zwarte 2018 kopen :Y
Want:
Ik vind het oude model mooier dan de nieuwe.
Quickshifter down is mij geen €4.700 waard. Verder technisch weinig verschil.
Afschrijving over een paar jaar op een 2018 zal vele malen lager zijn met zulke prijsverschillen.
 
Model 2019 (21699 euro) of model 2018 (16990 euro) [...]Ben benieuwd naar jullie advies.
Ik denk dat dat heel persoonlijk is, ga beide maar eens bekijken en bepaal wat je het meest aanstaat. Persoonlijk vind ik het oude model mooier, en het nieuwe model allesbehalve, dus als ik die keuze nu zou moeten maken dan zou ik alleen al om die reden geen moment twijfelen. Jouw vragen:

Heeft het model 2019 veel meer waarde t.o.v. ouder model?
Vind ik niet, de technische verschillen zijn niet heel erg groot. Er werden wat verbeteren gedaan, vooral v.w.b. uiterlijk en ergonomie, maar het is nou niet zo dat een 2018-model uit het steenkolentijdperk stamt. Beide zijn standaard uitgerust met spullen die je bij merken als BMW en Ducati er tegen bijbetaling extra moet bestellen, en beide hebben het 1290 LC8-blok, wat voor mij de voornaamste reden was om het ding te kopen.

En wat is handig om meteen extra aan te kopen of te veranderen.?
Hangt er erg van af wat je ermee van plan bent. Ik ben erg blij met wat destijds Touring Pack heette (zijkoffers, verwarmde ergo-zadels, navi-steuntje) en het bagagerekje. Enige uiterlijke opsmuk die ik erbij kocht was het getinte ruitje. Maar goed, dat is een motor die vooral als werkpaard wordt ingezet, snel moet zijn, maar verder vooral praktisch. Als je dat leuk vind dan kun je een klein vermogen uitgeven aan uitlaten, uiterlijke veranderingen en technische aanpassingen, waarvan sommige nuttig kunnen zijn, en de meeste volstrekt zinloos. Mocht je toch besluiten langer dan 2 jaar ermee blijven rijden: koop de verlengde garantie erbij (dat kan op ieder moment voor het aflopen van de 2 jaar fabrieksgarantie), geldt voor beide opties.

Ben benieuwd naar jullie advies.
Volgens mij is dat dus erg persoonlijk:
  1. Hoe erg hecht jij eraan om met het nieuwste modelletje of het nieuwste kleurtje rond te rijden? Als je het nieuwste van het nieuwste wilt, koop de 2019, geen twijfel, want dan is die 2018 sowieso een oud hok :+
  2. Als je centen belangrijk vind, koop de 2018, want die 17k€ is wel erg aantrekkelijk voor een fiets die praktisch hetzelfde doet als die bijna 5k€ duurdere 2019.
  3. Als KTM in dit tempo doorgaat met het "vernieuwen" van hun modellen, dan weet je nu vast wat je gaat afschrijven, maar v.w.b. advies kun je dit in het voordeel van beide opties uitleggen.
 
Wellicht handig om een proefrit te maken. Paar verschillen welke mij aanspreken (maar geen 5K waard zouden zijn)

- Andere internals in het blok, zou veel sneller in toeren klimmen (yes!)
- KTM smartphone ondersteuning (scrollen door muzieklijst, nummers selecteren, etc.)
- Optioneel trackpack! (Veel meer selectiemogelijkheden in tractiecontrole en dergelijke)
- Led koplamp
- QS up/down
- Keyless (superfijn!)
 
Laatst bewerkt:
Tja, het is een zegen, al die electronica ... persoonlijk vind ik het jammer dat KTM niet gewoon een basis-SDGT levert, met normale vering/demping die je zelf afstelt, maar soit. We kregen het "gratis" erbij, gegeven paard enzo, dus nu niet zeuren :+

Als je verder niets deed behalve het contact aanzetten (dus niet starten), dan verdenk ik een los stekkertje. Zie post van @Road_Runner. Al moet ik bekennen van alles te hebben meegemaakt met de 2016 en 2017 SDGT's, maar nog geen losse stekkertjes van de semi-actieve demping. Je kunt het in elk geval even controleren. Is de foutmelding opgeslagen in het menu? (kun je nakijken, zie handleiding). Als nee, rijden met die hap. Als ja, of als de melding permanent aanwezig is: naar de dealer.

Voor de volledigheid, er zijn - in mijn ervaring althans - nog twee mogelijke oorzaken van foutmeldingen, dan weet je die vast: gare accu (ik ben met het 3e exemplaar bezig i.c.m. de huidige motor van 2017) en een te haastig vertrek.

Accu: heb je de accuspanning en spanningsval gemeten, en is dat allemaal in orde? In mijn ervaring worden KTM's met nogal gare accu's uitgeleverd, en als de accuspanning aan de lage kant is kan-ie gekke foutmeldingen gaan geven.
Haastig vertrek: de semi-actieve demping heeft (imho) bizar veel tijd nodig om zichzelf te calibereren: dat doet-ie elke keer nadat je start, of als je de veervoorspanning aanpast. In beide situaties doe je er goed aan de motor - onbelast - even met rust te laten, omdat-ie soms (afhankelijk van de mate waarin de vering/demping in de eerste meters wordt aangesproken) van slag kan raken als je te vroeg gaat rijden, aldus de dealer... Dit probleem lost zich overigens vanzelf op, al kan het soms even duren voordat de foutmelding verdwijnt.
Motor is nieuw uit krat, dus accu lijkt me sterk... Maar ik rij vanmiddag ff naar de dealer. Melding blijft.

Ik ga ook 't track pack bestellen, want mtc constant uitzetten vind ie niet leuk, wat wel goed werkt is supermoto abs aan zetten en dat onthoudt ie op de 2019 model.

Trackpack zitten een aantal opties in die ik heel fijn vind, gascontrole zelf instellen, traction control in 9 standen traploos instelbaar en anti wheelie aanzetten. Dan kan je altijd mtc gewoon aanlaten staan...

Dat bochten abs is leuk maar daar geloof ik niet. Een straatband kan ongeveer 1.2 G remvertraging hebben, (dat is zoveel dat je achterband al loskomt van 't asfalt.).
Abs systemen laten Max ongeveer 1g toe. (ik weet dit omdat ik met de s1000rr racer) met telemetry Reed). Slicks haalde we vertragingen van 1,7 a 1,8G daarvoor moesten we de abs in de ecu aanpassen.

Bij ktm is dit niet anders. Terug komend op bochten abs, als je voorband. Normaal warm is kan je onder een Hoek van 45 graden (en das best plat) nog 60% van je maximale remvertraging pakken 0,6g. En ook dat is veel meer dan je denkt, zolang je het maar opbouwt (dat leer je bij de race school Europe (vroeger race academy). #trailbraking dus bochten abs is een prachtige gimmick, maar als je te hard aan je hendel trekt onder een te grote hoek ga je je gewoon op je b.. 😄
 
Wellicht handig om een proefrit te maken. Paar verschillen welke mij aanspreken (maar geen 5K waard zouden zijn)

- Andere internals in het blok, zou veel sneller in toeren klimmen (yes!)
- KTM smartphone ondersteuning (scrollen door muzieklijst, nummers selecteren, etc.)
- Optioneel trackpack! (Veel meer selectiemogelijkheden in tractiecontrole en dergelijke)
- Led koplamp
- QS up/down
- Keyless (superfijn!)
En geïntegreerde navigatie hé, je hoeft gee. TomTom te kopen. Ktm Navi app kopen voor 9 eur, route er inzetten en via Bluetooth stuurt ie je pijlnavi op je dashboard van je ktm. Scheelt weer 500 eu.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
En geïntegreerde navigatie hé, je hoeft gee. TomTom te kopen. Ktm Navi app kopen voor 9 eur, route er inzetten en via Bluetooth stuurt ie je pijlnavi op je dashboard van je ktm. Scheelt weer 500 eu.
Pijlnavi, welkom terug in 1998 :')

Nog even over die bochten ABS, die is vooral wel levensreddend (op de openbare weg) bij schrikmomenten. 9 vd 10 rijders knijpen te hard ineens in de voorrem bij een schrikmoment. Dus goed dat het erop zit :Y
 
Afgelopen 4 dagen rond Luxemburg geboenderd, heerlijk. Bochten ABS durf ik nog niet echt op te vertrouwen. Hard remmen onder hellingshoek.. je moet het maar durven.
Verder nog een stuk gewisseld met een BMW 1000R. Wat opviel is dat de bak veel soepeler schakelt dan die van de GT. De QS is ook een heel stuk verfijnder. Misschien omdat het een 4-lijn is.
 
Trouwens stond destijds al in de Motoplus dat de remweg een stuk korter zou kunnen zijn als het ABS niet zo snel ingrijpt. Vergeleken met andere motoren is dat voor verbetering vatbaar. Ik voel het ABS af en toe ingrijpen, wat trouwens wel heel vloeiend gaat en zonder geratel. Maar voor mijn gevoel was het ingrijpen vaak niet nodig maar werd de remweg wel onnodig lang. Vooral leuk als je hard op een T-splitsing af knettert. Alleen als de grip van het asfalt extreem goed is, blijft een ABS ingreep achterwege en vertraagt hij ook echt goed.
 
Heeft iemand alleen het zadel vervangen voor een pp zadel en de buddy origineel gelaten?
Ik weet namelijk niet of dat een beetje oogt
Maar ik vind het ook zonde om 170,- uit te geven aan iets wat ik niet gebruik
 
Zo, motor staat bij de dealer voor nieuw setje Angel GT1, veringupdate en poging tot dBkiller verwijderen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan