DucBMW
MF veteraan
Dit herken ik volstrekt niet: als ik bij mijn SDGT (2017) het remhendel (minder dan) een centimeter in knijp dan staat het ding al op z'n neus. En die fiets is helemaal standaard. Idem voor het 2016-exemplaar dat eraan voorafging, zij het dat ik daar het remhendel zo'n beetje van het stuur afkneep, omdat er een boutje van de klem brak tijdens een noodstop (demonstratie). Dan zit zo'n beetje de hele rempomp tegen je stuur aan, maar dat is niet erg bevorderlijk voor de remvertraging.Ik weet niet precies wat voor rempomp van Brembo ze gemonteerd hebben, maar het verschil met die op de Panigale 1299S van m'n maat is dag en nacht. Op die Duc trek je met één vinger het ding een centimeter in en je stopt al. Op de KTM kun je de hendel als je je best doet tot aan de gashendel trekken.
Ik had die LCA blokjes van Brembo gemonteerd, maar ik vind dat geen grote verbetering.
Dat gezegd hebbende, ik heb nu 8 exemplaren SDGT gereden - 2016 en 2017 in bezit (gehad), de rest waren leen- of demofietsen - en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de "afwerking" tussen exemplaren onderling erg kan verschillen m.b.t. werking vering/demping, remmerij en quickshifter. Het enige dat consequent is, is de wijze waarop het MTC zich manifesteert (ongeveer zoals NapO beschrijft). Meestal heb ik vroeg of laat wel in de gaten wat een motor qua input vraagt, maar de SDGT trakteert me soms op momenten dat ik er werkelijk geen touw aan vast kan knopen. Nu hoef ik niet zo nodig wheelies te maken, want ik vind dat volstrekt niet functioneel, en ik rij dus (althans, dat probeer ik) naar het karakter van de SDGT en heb er zodoende wss wat minder last van. Maar het gevolg is dat b.v. een K1600GT (toerhok van om en nabij 350 kg) in de praktijk een snellere motor is als er sportief gestuurd-en-geremd-en-geaccelereerd moet worden, en eigenlijk is dat wel een beetje raar, vind ik dan
@NapO m.b.t. de achterrem: herkenbaar, en ik heb het rempedaaltje gewoon een paar tandjes hoger gezet. De lange slag en matige werking blijft, maar er is iig iets beter gebruik van te maken. Heb je dat al geprobeerd? Overigens vind ik een remschijf zo dicht naast een tandwiel, met een ketting erom, die regelmatig gesmeerd moet worden en daarna smeermiddel in de rondte slingert sowieso een bedenkelijke constructie... maar dat is wss een onbelangrijk detail
Laatst bewerkt: