KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik weet niet precies wat voor rempomp van Brembo ze gemonteerd hebben, maar het verschil met die op de Panigale 1299S van m'n maat is dag en nacht. Op die Duc trek je met één vinger het ding een centimeter in en je stopt al. Op de KTM kun je de hendel als je je best doet tot aan de gashendel trekken.
Ik had die LCA blokjes van Brembo gemonteerd, maar ik vind dat geen grote verbetering.
Dit herken ik volstrekt niet: als ik bij mijn SDGT (2017) het remhendel (minder dan) een centimeter in knijp dan staat het ding al op z'n neus. En die fiets is helemaal standaard. Idem voor het 2016-exemplaar dat eraan voorafging, zij het dat ik daar het remhendel zo'n beetje van het stuur afkneep, omdat er een boutje van de klem brak tijdens een noodstop (demonstratie). Dan zit zo'n beetje de hele rempomp tegen je stuur aan, maar dat is niet erg bevorderlijk voor de remvertraging.

Dat gezegd hebbende, ik heb nu 8 exemplaren SDGT gereden - 2016 en 2017 in bezit (gehad), de rest waren leen- of demofietsen - en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de "afwerking" tussen exemplaren onderling erg kan verschillen m.b.t. werking vering/demping, remmerij en quickshifter. Het enige dat consequent is, is de wijze waarop het MTC zich manifesteert (ongeveer zoals NapO beschrijft). Meestal heb ik vroeg of laat wel in de gaten wat een motor qua input vraagt, maar de SDGT trakteert me soms op momenten dat ik er werkelijk geen touw aan vast kan knopen. Nu hoef ik niet zo nodig wheelies te maken, want ik vind dat volstrekt niet functioneel, en ik rij dus (althans, dat probeer ik) naar het karakter van de SDGT en heb er zodoende wss wat minder last van. Maar het gevolg is dat b.v. een K1600GT (toerhok van om en nabij 350 kg) in de praktijk een snellere motor is als er sportief gestuurd-en-geremd-en-geaccelereerd moet worden, en eigenlijk is dat wel een beetje raar, vind ik dan ;)

@NapO m.b.t. de achterrem: herkenbaar, en ik heb het rempedaaltje gewoon een paar tandjes hoger gezet. De lange slag en matige werking blijft, maar er is iig iets beter gebruik van te maken. Heb je dat al geprobeerd? Overigens vind ik een remschijf zo dicht naast een tandwiel, met een ketting erom, die regelmatig gesmeerd moet worden en daarna smeermiddel in de rondte slingert sowieso een bedenkelijke constructie... maar dat is wss een onbelangrijk detail :+
 
Laatst bewerkt:
Dit herken ik volstrekt niet: als ik bij mijn SDGT (2017) het remhendel (minder dan) een centimeter in knijp dan staat het ding al op z'n neus. En die fiets is helemaal standaard. Idem voor het 2016-exemplaar dat eraan voorafging, zij het dat ik daar het remhendel zo'n beetje van het stuur afkneep, omdat er een boutje van de klem brak tijdens een noodstop (demonstratie). Dan zit zo'n beetje de hele rempomp tegen je stuur aan, maar dat is niet erg bevorderlijk voor de remvertraging.

Dat gezegd hebbende, ik heb nu 8 exemplaren SDGT gereden - 2016 en 2017 in bezit (gehad), de rest waren leen- of demofietsen - en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de "afwerking" tussen exemplaren onderling erg kan verschillen m.b.t. werking vering/demping, remmerij en quickshifter. Het enige dat consequent is, is de wijze waarop het MTC zich manifesteert (ongeveer zoals NapO beschrijft). Meestal heb ik vroeg of laat wel in de gaten wat een motor qua input vraagt, maar de SDGT trakteert me soms op momenten dat ik er werkelijk geen touw aan vast kan knopen. Nu hoef ik niet zo nodig wheelies te maken, want ik vind dat volstrekt niet functioneel, en ik rij dus (althans, dat probeer ik) naar het karakter van de SDGT en heb er zodoende wss wat minder last van. Maar het gevolg is dat b.v. een K1600GT (toerhok van om en nabij 350 kg) in de praktijk een snellere motor is als er sportief gestuurd-en-geremd-en-geaccelereerd moet worden, en eigenlijk is dat wel een beetje raar, vind ik dan ;)

@NapO m.b.t. de achterrem: herkenbaar, en ik heb het rempedaaltje gewoon een paar tandjes hoger gezet. De lange slag en matige werking blijft, maar er is iig iets beter gebruik van te maken. Heb je dat al geprobeerd? Overigens vind ik een remschijf zo dicht naast een tandwiel, met een ketting erom, die regelmatig gesmeerd moet worden en daarna smeermiddel in de rondte slingert sowieso een bedenkelijke constructie... maar dat is wss een onbelangrijk detail :+
Ik heb gisteren m'n motor naar de dealer gebracht voor het jaarlijkse beurtje en daar in wat remhendel geknepen van andere 1290's. Allemaal vind ik ze zompiger dan bij Ducati. Maar goed, de remolie wordt nu ook vervangen, misschien is het daarna beter. Vorig jaar deed m'n koppelingshendel het niet goed meer omdat het pompje valse lucht trok. Zou dat bij de rem ook kunnen zijn?

Was er trouwens niet een terugroepactie op de voorrem vorig jaar?
 
Ik heb een decat van arrow gemonteerd en die geeft in combinatie met de akrapovic met db killer erin voor mij het gewenst effect en geluid


Even een vraag;
Bij de decat, zit daar ook de klep nog bij of wordt er een dongle meegeleverd?
Verder moet de plof dan niet aan de computer voor andere mapping ivm decat?
 
Dat was toch in 2017? Die terugroep gold ook voor sommige Ducati's en Triumphs, i.v.m. dezelfde rempomp.
Klopt, en op mijn motor is die doorgevoerd voor aflevering.
Vanochtend doorgegeven aan de monteur, die gaat het onderzoeken.
 
Even een vraag;
Bij de decat, zit daar ook de klep nog bij of wordt er een dongle meegeleverd?
Verder moet de plof dan niet aan de computer voor andere mapping ivm decat?
Ik heb een DCAT van bodis gekocht, daar zit een mechanische ijzer ovaal rondje die je over de klepmotor heen moet plaatsen. de kabel en cat gaan helemaal weg.
ik was 250 piek kwijt en t werkt... (vandaag er op gezet) je krijgt er netjes een handleiding bij hoe je het moet doen,....super simpel. geluid is behoorlijk opgeknapt en vooral boven de 7000 loopt ie veel beter door naar de 10k toeren. ik heb nog niet uitvoerig getest maar hij brult behoorlijk beter....ik ga voorlopig geen vervangingsdemper kopen...ik rij wel met standaard.

Ik lijk wel wat tegendruk te missen maar daarvoor heb ik nog te kort gereden.

je hebt geen andere mapping nodig voor een decat. Als je de halve catalogus gaat bestellen van rottweiler dan zit daar een powercommander bij met de juiste mapping. dan heeft t wel zin. (ook die uitlaatretourgas meuk onder je zadel....SAS heet dat geloof ik, dat wordt t volgende wat er onder vandaan gaat).
 
Maar het gevolg is dat b.v. een K1600GT (toerhok van om en nabij 350 kg) in de praktijk een snellere motor is als er sportief gestuurd-en-geremd-en-geaccelereerd moet worden, en eigenlijk is dat wel een beetje raar, vind ik dan ;)

@NapO m.b.t. de achterrem: herkenbaar, en ik heb het rempedaaltje gewoon een paar tandjes hoger gezet. De lange slag en matige werking blijft, maar er is iig iets beter gebruik van te maken. Heb je dat al geprobeerd? Overigens vind ik een remschijf zo dicht naast een tandwiel, met een ketting erom, die regelmatig gesmeerd moet worden en daarna smeermiddel in de rondte slingert sowieso een bedenkelijke constructie... maar dat is wss een onbelangrijk detail :+
die MTC is kansloos,...trackpack loste bij mij op de 2019 wel een hoop op...tractioncontrol in stand 1 van de 9 (minste ondersteuning|) en wheeliecontrol die je op uit kan zetten, als ik een keer zin heb ga ik KTM mailen, want die MTC is niet ready to race,...die is ready to tour... wat een flappie oplossing zeg...
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Even een vraag;
Bij de decat, zit daar ook de klep nog bij of wordt er een dongle meegeleverd?
Verder moet de plof dan niet aan de computer voor andere mapping ivm decat?
Nee de klep is er niet meer. Daarom rijdt ik ook met de db-killer erin om wat tegendruk te hebben.
Je hebt van healtech een ese die flasht de computer. Je kunt fueldongles monteren om hem wat rijker te laten lopen. En je kan je ecu laten herschrijven. Dat laatste is natuurlijk het beste. Tevens is het goed om de sas en canister te verwijderen.. Op de plaats van de canister kun je nu mooi je schijfremslot kwijt.. 😉
 
Nee de klep is er niet meer. Daarom rijdt ik ook met de db-killer erin om wat tegendruk te hebben.
Je hebt van healtech een ese die flasht de computer. Je kunt fueldongles monteren om hem wat rijker te laten lopen. En je kan je ecu laten herschrijven. Dat laatste is natuurlijk het beste. Tevens is het goed om de sas en canister te verwijderen.. Op de plaats van de canister kun je nu mooi je schijfremslot kwijt.. 😉

De canister was op dag 1 al verdwenen. Er zit nu een Arrow demper op. Maar hoorde/las dat het midrange verbeterde dmv de decat.
De vlinderklep verdwijnt hierdoor en het motortje blijft aanwezig tenzij de dongle als ik het goed lees.

Decat van Arrow kost 299 euries. Zijn er betere opties?
 
Ik heb een DCAT van bodis gekocht, daar zit een mechanische ijzer ovaal rondje die je over de klepmotor heen moet plaatsen. de kabel en cat gaan helemaal weg.
ik was 250 piek kwijt en t werkt... (vandaag er op gezet) je krijgt er netjes een handleiding bij hoe je het moet doen,....super simpel. geluid is behoorlijk opgeknapt en vooral boven de 7000 loopt ie veel beter door naar de 10k toeren. ik heb nog niet uitvoerig getest maar hij brult behoorlijk beter....ik ga voorlopig geen vervangingsdemper kopen...ik rij wel met standaard.

Ik lijk wel wat tegendruk te missen maar daarvoor heb ik nog te kort gereden.

je hebt geen andere mapping nodig voor een decat. Als je de halve catalogus gaat bestellen van rottweiler dan zit daar een powercommander bij met de juiste mapping. dan heeft t wel zin. (ook die uitlaatretourgas meuk onder je zadel....SAS heet dat geloof ik, dat wordt t volgende wat er onder vandaan gaat).
Dat ding onder het zadel is alleen om de dampen voor ontluchting van de benzinetank op te vangen, daar gaat ie niet harder of zachter van.
SAS zit ergens anders, op mijn oude Speed Triple kon je die afdoppen, maar dat deed men voornamelijk om de klappen uit de (open) uitlaat te verminderen. Qua vermogen maakt het niet zo heel veel uit of SAS open of dicht is.

Oh en DCAT is de snelle diesel van Toyota :+
 
  • Haha
Waarderingen: NapO
Ik heb motorisch echt nog nooit een modificatie nodig gevonden.. ding gaat hard zat. Zelfde met mtc sinds de update. Gewoon soepel rijden en wat wennen, dan heb je er amper last van.
 
Ik heb motorisch echt nog nooit een modificatie nodig gevonden.. ding gaat hard zat. Zelfde met mtc sinds de update. Gewoon soepel rijden en wat wennen, dan heb je er amper last van.

Ik moet, nog steeds, in hogere toeren rijden wat van invloed is op brandstof verbruik (1:13).
BV bij 120 kan ik hem dan in 5 houden ipv 6.
Daardoor hoop ik met de decat het probleem op te lossen. Proberen kan geen kwaad.
Maar idd power genoeg en de echte rijder kan zich aanpassen aan de plof.
 
Ik heb motorisch echt nog nooit een modificatie nodig gevonden.. ding gaat hard zat. Zelfde met mtc sinds de update. Gewoon soepel rijden en wat wennen, dan heb je er amper last van.
Bergop in de bergen hield m'n maat op z'n Panigale 1299S mij niet eens bij onder bocht uit accelereren, dus idd, waar hebben we het over? 😂

Oh, en hij reed regelmatig op Zandvoort en Assen met dat ding, voordat mensen denken dat hij langzaam rijdt ;)
 
Bergop in de bergen hield m'n maat op z'n Panigale 1299S mij niet eens bij onder bocht uit accelereren, dus idd, waar hebben we het over? 😂

Oh, en hij reed regelmatig op Zandvoort en Assen met dat ding, voordat mensen denken dat hij langzaam rijdt ;)

Dat is een kwestie van gearing, en niet van de motor.

KTM is enorm kort gegeared. Behalve de 6e dan :D
 
Dat is een kwestie van gearing, en niet van de motor.

KTM is enorm kort gegeared. Behalve de 6e dan :D
Ongeacht de gearing, het punt is dat je als een raket van je plek komt en daar gaat het toch om? Liever hard optrekken dan 300+ rechtuit kunnen rijden.
 
Ongeacht de gearing, het punt is dat je als een raket van je plek komt en daar gaat het toch om? Liever hard optrekken dan 300+ rechtuit kunnen rijden.

Ik zeg ook nergens dat ik er wat op tegen heb :)

Maar een racer laat je altijd achter je vanuit een hairpin. Die zijn daar niet op gemaakt.
 
De canister was op dag 1 al verdwenen. Er zit nu een Arrow demper op. Maar hoorde/las dat het midrange verbeterde dmv de decat.
De vlinderklep verdwijnt hierdoor en het motortje blijft aanwezig tenzij de dongle als ik het goed lees.

Decat van Arrow kost 299 euries. Zijn er betere opties?
Ik weet niet waar je woont maar ik heb een door Pajic op maat gemaakte decat liggen die je zou kunnen proberen..
 

Bijlagen

  • 9F7E6822-33AD-430C-A823-292281A1D4A9.jpeg
    9F7E6822-33AD-430C-A823-292281A1D4A9.jpeg
    185,9 KB · Weergaven: 32
  • 7D1BBE1A-391F-4866-9013-F703743B5025.jpeg
    7D1BBE1A-391F-4866-9013-F703743B5025.jpeg
    269,9 KB · Weergaven: 33
  • 97D1AA18-B448-49BC-8300-B777F925098F.jpeg
    97D1AA18-B448-49BC-8300-B777F925098F.jpeg
    251,9 KB · Weergaven: 32
  • 7CF72CEA-95E8-4124-9DEF-9388222A2A05.jpeg
    7CF72CEA-95E8-4124-9DEF-9388222A2A05.jpeg
    266,4 KB · Weergaven: 30
Ik hou persoonlijk niet van die onderhoudsmeldingen op je display van model 2018.
Gevaren direhoek is irritant om te zien en voegt voor mij niks toe.

Ik heb gelezen en gezien op youtube dat het vrij eenvoudig is op te lossen.
Settings en dan boven en onder tegelijk indrukken. Kom je in het menu onderhoud
Vervolgens km en maanden wijzigen.

Iemand al gedaan en werkt het ook als dat tussendoor doet.
Gaat het gevaren driehoek ook weg met het instellen.
 
Denk om je
Ik hou persoonlijk niet van die onderhoudsmeldingen op je display van model 2018.
Gevaren direhoek is irritant om te zien en voegt voor mij niks toe.

Ik heb gelezen en gezien op youtube dat het vrij eenvoudig is op te lossen.
Settings en dan boven en onder tegelijk indrukken. Kom je in het menu onderhoud
Vervolgens km en maanden wijzigen.

Iemand al gedaan en werkt het ook als dat tussendoor doet.
Gaat het gevaren driehoek ook weg met het instellen.

Denk om het eventueel vervallen van de garantie wanneer je zelf dingen gaat resetten.
 
Idd, als je je beurten (jaarlijks of elke 15dkm) niet bij de KTM dealer laat doen, komen er geen afmeldingen in de centrale database van KTM en vervalt je fabrieksgarantie van 2 (of 4) jaar.
 
Wettelijk gezien heeft ktm geen poot om op te staan als ze eisen dat dat in het eigen netwerk gebeurt. In praktijk echter begin je er niets tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan