KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

75 in zijn 6? Dat kan niet goed zijn voor je motor. Rij je dan met 2k rpm?
Gewoon niet te veel gas geven.. Ik doe het ook niet, maar de motor kan het, zonder debiel bokken. 90 in 6e doe ik echter gewoon regelmatig.
Hoeveel km hebben jullie? Het is hier meermaals gezegd, motor is pas echt soepel na 15 000 km.
 
Gewoon niet te veel gas geven.. Ik doe het ook niet, maar de motor kan het, zonder debiel bokken. 90 in 6e doe ik echter gewoon regelmatig.
Hoeveel km hebben jullie? Het is hier meermaals gezegd, motor is pas echt soepel na 15 000 km.
Er zit hier 20k kms op de teller. Ik heb het voor de grap vanochtend even geprobeerd en 75km/u doet hij 2,5k rpm maar echt comfortabel rijdt het niet.
 
Met het 2019 model rijd ik regelmatig in zijn 6 op 80 km wegen (snelheid op de teller tussen de 80 en 86) op de cruise control, dat gaat prima. Bij 85 zit je dan zo'n beetje op 3k rpm. Maar gas bijgeven moet je dan inderdaad met beleid doen, anders gaat hij tegen sputteren. Als ik tussen ander verkeer zit rijd ik dan ook liever in zijn 5.
 
Ik rij regelmatig in de spits en dan moet ik vaak accelereren of inhalen en telkens 2 versnellingen naar beneden schakelen is ook niet handig dan. ZIt vaak ook 100 in zijn 5 hierdoor omdat mijn snelheid op de snelweg varieert tussen 75km/u en 110.
 
Met het 2019 model rijd ik regelmatig in zijn 6 op 80 km wegen (snelheid op de teller tussen de 80 en 86) op de cruise control, dat gaat prima. Bij 85 zit je dan zo'n beetje op 3k rpm. Maar gas bijgeven moet je dan inderdaad met beleid doen, anders gaat hij tegen sputteren. Als ik tussen ander verkeer zit rijd ik dan ook liever in zijn 5.
Ik rij regelmatig in de spits en dan moet ik vaak accelereren of inhalen en telkens 2 versnellingen naar beneden schakelen is ook niet handig dan. ZIt vaak ook 100 in zijn 5 hierdoor omdat mijn snelheid op de snelweg varieert tussen 75km/u en 110.

Beiden klopt he.

Constante snelheid en op lichtjes verhogen van snelheid: 6e perfect toepasbaar vanaf 80/90km/h
In wisselend verkeer, rond of onder de 100km/h: voorkeur voor 5e

In 'bochtenland' kom ik sowieso nooit hoger dan 4e, verbindingsstukken tussen bochten eventueel 5e.
 
Zal wel aan mij liggen, maar ik rijd dus nooit 80 in z'n 5 of 6. Mannen het is geen auto ;)
 
Er zit hier 20k kms op de teller. Ik heb het voor de grap vanochtend even geprobeerd en 75km/u doet hij 2,5k rpm maar echt comfortabel rijdt het niet.
Nee, het is dan wat crossmotor stamperig, maar ik ben dat gewend.

Ik doe dat dus heel erg bijna nooit he, maar het kan.

Waar ik 90 mag blijf ik in 4e. Waar ik 120 mag schakel ik vanaf 105 naar 5e. 6e leg ik in als ik verwacht over langere afstand 120 te kunnen rijden.

Buiten als ik vooraan stond bij de lichten, dan leg ik 5e in aan 185... :+
 
Nee, het is dan wat crossmotor stamperig, maar ik ben dat gewend.

Ik doe dat dus heel erg bijna nooit he, maar het kan.

Waar ik 90 mag blijf ik in 4e. Waar ik 120 mag schakel ik vanaf 105 naar 5e. 6e leg ik in als ik verwacht over langere afstand 120 te kunnen rijden.

Buiten als ik vooraan stond bij de lichten, dan leg ik 5e in aan 185... :+
Zo doe ik het ook ongeveer. Het is geen Harley. Klein beetje op toeren houden vindt de motor fijn. Bovendien hoef je dan minder te schakelen.
 
Hah! Mijn workaround voor mijn uitlaatklep werkt. Bij iedere start buig ik even de onderste kabel waardoor hij strakker staat en de klep reageert. Hierdoor kan ik zonder storing rijden :P

Dit weekend maar even de kabel stellen :+
 
Nou de servoklep is afgesteld. Foutmelding eindelijk weg. Was wel vervelend om het juiste punt te kunnen vinden.

Volgende probleem: De TPMS. Geeft volgens mij een te hoge waarde aan. Ik trap 2.5 bar in de voorband en 2.9 achter. Volgens mijn mini Dunlop digitale metertje zou dit moeten kloppen. De TPMS zegt 2.7 voor en 3.1 achter.

De laatste keer na het vervangen van de banden die gepompt was door de bandenboer kreeg ik ook warnings dat de spanning hoog was.

Valt de TPMS te resetten of te instellen?
 
Geen idee. Mijn tpms lijkt perfect gekalibreerd. In die mate zelfs dat ik mijn andere pompen erop kan ijken.
Vraag je dat niet beter gewoon aan de dealer?
 
De voorspelling was dat het lekker weer zou zijn vandaag, en ik had een afspraak ergens in het centrum. Dus denk, dan maar het eerste ritje voor 2020 maken. Gisteren motor achter alvast klaar gezet... is het 2 graden, mistig en straten super nat.
Eigenwijs als ik ben, toch maar op de motor gestapt. Voor het eerst met het Ergo zadel, en wat word dat ding warm zeg. Heb het absoluut niet koud gehad haha, en op de warmste stand kun je na verloop van tijd niet meer zitten.

Wat me wel opviel, dat hij wat meer lijkt te ploffen uit de uitlaat in de rain mode...
 
Nou de servoklep is afgesteld. Foutmelding eindelijk weg. Was wel vervelend om het juiste punt te kunnen vinden.

Volgende probleem: De TPMS. Geeft volgens mij een te hoge waarde aan. Ik trap 2.5 bar in de voorband en 2.9 achter. Volgens mijn mini Dunlop digitale metertje zou dit moeten kloppen. De TPMS zegt 2.7 voor en 3.1 achter.

De laatste keer na het vervangen van de banden die gepompt was door de bandenboer kreeg ik ook warnings dat de spanning hoog was.

Valt de TPMS te resetten of te instellen?

Bij mij is de reading ook niet hetzelfde als op mijn digitale Dunlop metertje. Ik zal het ook eens met een andere meter proberen.
 
Nou de servoklep is afgesteld. Foutmelding eindelijk weg. Was wel vervelend om het juiste punt te kunnen vinden.

Volgende probleem: De TPMS. Geeft volgens mij een te hoge waarde aan. Ik trap 2.5 bar in de voorband en 2.9 achter. Volgens mijn mini Dunlop digitale metertje zou dit moeten kloppen. De TPMS zegt 2.7 voor en 3.1 achter.

De laatste keer na het vervangen van de banden die gepompt was door de bandenboer kreeg ik ook warnings dat de spanning hoog was.

Valt de TPMS te resetten of te instellen?
Ik zou eens laten meten bij de bandenboer.
(Maar gaat der verschil van 0,2 hét verschil maken?)
 
En hoe weet je welke meter juist is?
Ik kijk naar die voor de bandenspanning op de tankstations, die zijn professionele kwaliteit en worden periodiek gekalibreerd.
 
En hoe weet je welke meter juist is?
Ik kijk naar die voor de bandenspanning op de tankstations, die zijn professionele kwaliteit en worden periodiek gekalibreerd.
Vergeet dat maar.
De ANWB heeft een aantal jaar geleden 100 bandenspanningsmeters van pompstations langs de snelweg getest.
Bijna 80% had een onacceptabele grote afwijking, waarbij een enkele keer meer dan 1 Bar verschil was gemeten.
 
1 bar??

Hier (BE) heb ik een 4-tal tankstations waar ik regelmatig ga, allemaal op een tiende bar gelijk met de KTM..

edit: Even opgezocht: bij controle in 2015 werd volgens consumentenorganisatie testaankoop bij 7% van de Belgische tankstations een niet-toelaatbare afwijking vastgesteld (>0,1 bar bij een druk van 2,5 bar). De gemiddelde afwijking op de meters van Dats24 (waar ik bandenspanning meet) was 0,03 bar.

Is dat in NL dan zo veel erger dan hier?


Trouwens, je blaast ze toch koud op he?
 
Laatst bewerkt:
Het was zoveel erger ja, dat klopt.
Maar ik heb geen tests van de laatste jaren kunnen vinden.

Banden mag je best warm oppompen, dat is geen probleem.
Alleen de meting zou je met koude banden moeten doen, of als het alleen bij warme banden kan een compensatie toepassen.
 
Vandaag ook even de pony van stal gehaald.
Wat was het een heerlijke dag. Bandjes even gecheckt maar was niet echt nodig.. Pak voor 2.4 en achter 2.7 koude toestand. Motor hangt altijd aan de druppellader en dus was het ook gelijk starten lopen. Blijft een geweldige machine.
 

Bijlagen

  • 46D4EB4A-D9A9-41B6-BF6C-A6F01FD45D60.jpeg
    46D4EB4A-D9A9-41B6-BF6C-A6F01FD45D60.jpeg
    211,4 KB · Weergaven: 19
  • 7154D52A-D94E-4585-82BC-17128E2A67B4.jpeg
    7154D52A-D94E-4585-82BC-17128E2A67B4.jpeg
    263,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat eigenlijk met de cataloguswaarde van de RDW en de bpm.

Als ik mijn motor kenteken intikt krijg ik een lagere waarde t.o.v. van andere nieuwe motoren uit Nederland.

Ik heb de mijne gekocht in medio 2019 nieuw gekocht voor 16.500 euro, model 2018 zwarte uitvoering.
Op factuur van dealer staat een BPM 2095 en een hogere prijs dan die 16500.

Ik krijg bij rdw een bpm te zien van 2095 en een cataloguswaarde van 16471.

De verzekering geeft wel 20750 aan als waarde.
 
Hoe zit dat eigenlijk met de cataloguswaarde van de RDW en de bpm.

Als ik mijn motor kenteken intikt krijg ik een lagere waarde t.o.v. van andere nieuwe motoren uit Nederland.

Ik heb de mijne gekocht in medio 2019 nieuw gekocht voor 16.500 euro, model 2018 zwarte uitvoering.
Op factuur van dealer staat een BPM 2095 en een hogere prijs dan die 16500.

Ik krijg bij rdw een bpm te zien van 2095 en een cataloguswaarde van 16471.

De verzekering geeft wel 20750 aan als waarde.
Ik dacht dat bij de RDW de normale cataloguswaarde opgeslagen wordt, blijkbaar verlagen ze die dan voor een overjarig model? Of kijk jij naar de prijs ex BTW?
 
Laatst bewerkt:
Op de site van OVI rdw kentekencheck geeft het na intikken: catalogusprijs is inclusief btw en bpm een waarde van 16471.
De bpm bedrag is hetzelfde als op de originele dealerfactuur namelijk 2095.

Ik snap het niet, wellicht een foutje van registratie.
 
Bpm wordt volgens mij gerekend naar normale aanschaf prijs excl kortingen.
dit deel krijgt onze overheid nml na het op kenteken te zetten. Dus reken sommetje;
Aanschaf 16.500 -/- 2.095 is 14.405 incl btw (11.904,96 excl btw)

volgens mij wordt het op deze manier gerekend. Als het anders is verneem ik deze info ook graag. Altijd handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan