KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Lees nogal eens over de Motorex olie die standaard wordt geadviseerd voor KTM motoren. Wordt dit bij de dealer ook standaard gebruikt tijdens een beurt?
Of is ieder andere racing 4 lube 10W50 ook gewoon oké.
Ja, Motorex is de standaard olie bij KTM. De lijn tussen KTM (Ostenrijk) en Motorex (Zwitserland) is heel kort.
Of elke dealer dit er naderhand ook weer in gooit weet ik niet.
 
Als het over de motor gaat, en je door de winter rijdt ( < 10 °C ) zou ik je aanraden de KTM voorschriften voor Scandinavië te volgen.
Onder andere ik (en nog enkele doorrijdende klanten van mijn dealer) heb startproblemen gehad bij koud weer met motul 'benelux spec' olie, die opgelost zijn met de 'Scandinavië' 5W40 (denk ik) motorex. (klinkt onwaarschijnlijk, maar het is gewoon zo).
Bij de 990 hielp dit ook, trouwens, als ik het www mag geloven.
5Wxx is bij een koude motor vloeibaarder dan 10Wxx, dus dat klinkt idd als een goede oplossing :)

Hier in Nederland vriest het vrijwel niet meer en als het vriest rijd ik niet :P
 
Ktm schrijft motorex voor omdat ze ervoor betaald krijgen zo simpel is het.
Is het goede olie? Vast wel anders zouden ze het niet zomaar voorschrijven.
Is het de beste olie? Ik denk dat er betere oliën zijn.
 
Ktm schrijft motorex voor omdat ze ervoor betaald krijgen zo simpel is het.
Is het goede olie? Vast wel anders zouden ze het niet zomaar voorschrijven.
Is het de beste olie? Ik denk dat er betere oliën zijn.
Niemand zegt dat het het beste is ,maar waarom zou je de voorgeschreven olie er niet in doen als deze gewoon goed is.
Als de olie slecht was, zou het een ander verhaal zijn
 
5Wxx is bij een koude motor vloeibaarder dan 10Wxx, dus dat klinkt idd als een goede oplossing :)

Hier in Nederland vriest het vrijwel niet meer en als het vriest rijd ik niet :P
Hoi hoi.

Het hoeft niet te vriezen, <10° is genoeg om het verschil te merken.
Uiteraard is dat vloeibaarder, maar dat het het verschil maakt tussen net niet of net wel starten vind ik sterk.
 
Hoi hoi.

Het hoeft niet te vriezen, <10° is genoeg om het verschil te merken.
Uiteraard is dat vloeibaarder, maar dat het het verschil maakt tussen net niet of net wel starten vind ik sterk.
Ik weet het ook niet, maar het zal vast met het verschil in viscositeit te maken hebben. Minder stroperig bij lage temperaturen. Iets anders kan het eigenlijk niet zijn.
 
Klopt. Extra druk op de oliepomp, extra wrijving in de oliefilm,... Geen idee hoe de power van een startmotor zo nauw kan steken.
 
Onder andere ik (en nog enkele doorrijdende klanten van mijn dealer) heb startproblemen gehad bij koud weer met motul 'benelux spec' olie, die opgelost zijn met de 'Scandinavië' 5W40 (denk ik) motorex. (klinkt onwaarschijnlijk, maar het is gewoon zo).
Kan ik bevestigen! Letterlijk 10 minuten geleden in de praktijk ondervonden. Motor gisteren opgeladen in Spanje bij 25+ graden. Terug gereden naar Nederland, vannacht temperaturen van 3 graden gezien op de boordcomputer van de auto.
Vanmiddag wil ik de motor afladen, startmotor ging 1 keer rond en toen uit. Had er de kracht niet voor. Normaal staat hij altijd in mijn verwarmde garage maar heeft nu dus een nachtje in de kou doorgebracht.

Je kan t ook wel goed voelen, probeer je motor eens te duwen zonder hem te starten, koude motor in de 1 met koppeling ingetrokken, en warme motor in de 1 met koppeling ingetrokken. Dat verschil is de dikte van de olie, en geloof me dat is een groot verschil
 
Bij oos in Twente
 

Bijlagen

  • AC76B761-D95B-45A0-B84B-21ACE5ACF151.jpeg
    AC76B761-D95B-45A0-B84B-21ACE5ACF151.jpeg
    37,3 KB · Weergaven: 24
  • EFA596CD-5057-4555-94F8-57E127FDD5D2.jpeg
    EFA596CD-5057-4555-94F8-57E127FDD5D2.jpeg
    319,3 KB · Weergaven: 23
Goede avond,

Ik overweeg om over te stappen naar KTM Superduke GT, maar twijfel of deze wel samen met de motor van mijn vrouw in onze schuur past.
Is er hier iemand die voor mij de totale lengte van de motor wilt opmeten (echt van voor tot achter, niet de wielbasis) en het breedste punt van de motor (stuur)?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Maurice
 
Laatst bewerkt:
Goede avond,

Ik overweeg om over te stappen naar KTM Superduke GT, maar twijfel of deze wel samen met de motor van mijn vrouw in onze schuur past.
Is er hier iemand die voor mij de totale lengte van de motor wilt opmeten (echt van voor tot achter, niet de wielbasis) en het breedste punt van de motor (stuur)?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Maurice
Lengte 215 cm, breedte (stuur/spiegels) 88 cm. Lengte wordt natuurlijk iets korter als je het stuur indraait. Maar dan wordt het geheel ook breder, mede door de hellingshoek (zij standaard), waarbij het afhangt van de motor van je vrouw hoeveel ruimte die dingen samen innemen).
 
Lengte 215 cm, breedte (stuur/spiegels) 88 cm. Lengte wordt natuurlijk iets korter als je het stuur indraait. Maar dan wordt het geheel ook breder, mede door de hellingshoek (zij standaard), waarbij het afhangt van de motor van je vrouw hoeveel ruimte die dingen samen innemen).
Dankjewel voor je snelle reactie. Ik ga het morgenochtend gelijk opmeten en passen...
Mijn vrouw rijdt overigens een Aprilia Shiver 900
 
Het is een vrij jonge motor, en alleen de eerste serie (zeg maar eerste helft 2016) kende een boel ongebruikelijke problemen, die onder garantie overigens wel voortvarend werden opgepakt. E.e.a. leidde ook tot aanpassingen aan b.v. cartridges (vering) m.I.v. 2017.

Let op de actuele staat van onderhoud - daar zit je eerste “verdienste” - het onderhoudsverleden, of-ie alle updates heeft gehad, eventuele sporen van opgelapte schade, en natuurlijk moeten alle elektronische gadgets die erop zitten goed werken. Er worden er vrij veel geïmporteerd en voor weinig geld aangeboden, en daar kunnen natuurlijk goedkoop opgelapte schadefietsen tussen zitten. Oriënteer je daarom even op de kleurenschema’s per modeljaar, als een potentiële kandidaat-motor daarvan afwijkt, dan kan dat wijzen op een schadeverleden.
 
Het is een vrij jonge motor, en alleen de eerste serie (zeg maar eerste helft 2016) kende een boel ongebruikelijke problemen, die onder garantie overigens wel voortvarend werden opgepakt. E.e.a. leidde ook tot aanpassingen aan b.v. cartridges (vering) m.I.v. 2017.

Let op de actuele staat van onderhoud - daar zit je eerste “verdienste” - het onderhoudsverleden, of-ie alle updates heeft gehad, eventuele sporen van opgelapte schade, en natuurlijk moeten alle elektronische gadgets die erop zitten goed werken. Er worden er vrij veel geïmporteerd en voor weinig geld aangeboden, en daar kunnen natuurlijk goedkoop opgelapte schadefietsen tussen zitten. Oriënteer je daarom even op de kleurenschema’s per modeljaar, als een potentiële kandidaat-motor daarvan afwijkt, dan kan dat wijzen op een schadeverleden.

Dankjewel voor je reactie. Ik ben in onderhandeling over een KTM uit bouwjaar 2017 en deze is pas in 2018 op kenteken gezet en op de weg gekomen. De dealer zegt dat al het onderhoud uit het systeem van KTM te halen is, dus daar zal ik nog eens naar vragen.
Zal ook informeren naar de updates inderdaad.
Hij heeft nog net geen 15.000km gelopen, dus dan mag de dealer die beurt wel uitvoeren lijkt me.
Bedankt zo ver.
 
Dankjewel voor je reactie. Ik ben in onderhandeling over een KTM uit bouwjaar 2017 en deze is pas in 2018 op kenteken gezet en op de weg gekomen. De dealer zegt dat al het onderhoud uit het systeem van KTM te halen is, dus daar zal ik nog eens naar vragen.
Zal ook informeren naar de updates inderdaad.
Hij heeft nog net geen 15.000km gelopen, dus dan mag de dealer die beurt wel uitvoeren lijkt me.
Bedankt zo ver.
Ik keeg er afgelopen september ook geen 'papieren boekwerk' meer bij. Mij is ook verteld dat het onderhoud digitaal aan de motor wordt gekoppeld via KTM systeem. Ik moet ook nog nakijken hoe het zit. Succes met de onderhandeling! 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan