KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Mijn 2017 model komt in februari / maart te koop.
Ik heb de motor gekocht van de dealer begin 2018 met 500 km op de teller. Ondertussen staan er 55 000 op, ik verwacht niet dat dat nog veel oploopt.
Sinds maart is de motor sporadisch gebruikt (corona).
Zoals hier allicht geweten heeft de motor zo'n jaar (12K km) geleden een schuiver gemaakt. Hierna zijn rechter- en top koffer, tankkappen, versnellingspook, stuur, windscherm en nog wat kleine delen vervangen.
Dit was mijn professioneel vervoer, dus altijd dealer onderhouden, volledige onderhoudshistorie krijg je digitaal bij.
60K km onderhoud is net uitgevoerd, banden zijn 2000 km oud, kettingset en remblokken nieuw.
Garantie is geldig tot juli 2021 en daarna nog 1 jaar verlengbaar.
Alle updates zijn uitgevoerd, blok is ingereden, en het geheel is altijd betrouwbaar geweest en rijdt gewoon goed.
Motor komt met achterwielbok, handkappen en 3 koffers.
Standaard gebruiksschade komt met de km's en het gebruik, her en der kleine krassen.
Ik dacht aan een €9000, is dat realistisch?

img_20200315_113654-jpg.1474084

img_20200315_113639-jpg.1474085

img_20200315_113617-jpg.1474086
Lijkt mij een prachtige prijs om te krijgen. Met die kilometers zou ik eerder 8K verwachten.

Die van mij is gelijkaardig uitgerust en van hetzelfde jaar, met 24.000km nu. Ik zou 12K vragen en tevreden zijn met 11K.
 
Die super adventure T staat daar al aan die prijs sinds ik mn gt nieuw kocht.

8K is voor mij absoluut ook aanvaardbaar, dat is wat ik bij aankoop gebudgetteerd had. Er werd me echter aangegeven dat 9 een ok prijs was.

Dank voor de referentie, het was moeilijk schatten, dit is de eerste okkasie met hogere kms die ik te koop zie.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Net de klepspelingen gecheckt; alles netjes binnen tolerantie dus dat scheelt nokkenassen lossen. Zag ook dat allebei de vorkpoten olie lekken. Hoe kan dat opeens? Staat al een paar weken stil. Heeft de lagere temperatuur er soms mee te maken? In de loop van de winter poten eruit en keerringen wisselen dus. Maar goed, weinig werk aan de kleppen.
 
Kom je er goed bij ? Of moeten er extra dingen los, radiator, exctr ......

poten had ik vorig jaar ook in een x net of die dingen krimpen in de winter Gelijk maar de skf groene erin gezet en 5 w motul
 
Kom je er goed bij ? Of moeten er extra dingen los, radiator, exctr ......

poten had ik vorig jaar ook in een x net of die dingen krimpen in de winter Gelijk maar de skf groene erin gezet en 5 w motul
Koude zorgt voor krimp en meer stugheid, dus zal daar vast mee te maken hebben :Y

Misschien ff een truitje breien voor je vorkpoten :P
 
Net de klepspelingen gecheckt; alles netjes binnen tolerantie dus dat scheelt nokkenassen lossen. Zag ook dat allebei de vorkpoten olie lekken. Hoe kan dat opeens? Staat al een paar weken stil. Heeft de lagere temperatuur er soms mee te maken? In de loop van de winter poten eruit en keerringen wisselen dus. Maar goed, weinig werk aan de kleppen.
M.b.t. de vorkkeerringen, kan het niet zijn dat er vuiligheid in is gekomen? Daar willen ze namelijk ook weleens van gaan lekken. Even schoonmaken is dan voldoende, zie filmpje: klik

Mijn SDGT heeft flink wat vorst meegemaakt namelijk, en rijdt nog steeds met de niet-lekkende eerste keerringen.
 
M.b.t. de vorkkeerringen, kan het niet zijn dat er vuiligheid in is gekomen? Daar willen ze namelijk ook weleens van gaan lekken. Even schoonmaken is dan voldoende, zie filmpje: klik

Mijn SDGT heeft flink wat vorst meegemaakt namelijk, en rijdt nog steeds met de niet-lekkende eerste keerringen.
Bedankt Duc, mooi dat jij hier nog geen van last hebt gehad en hopelijk blijft dat zo. Ik heb vorig jaar ook lekkage gehad aan 1 poot, dat bleek makkelijk te verhelpen door even onder de seal schoon te maken met een stukje 35 mm filmnegatief dat ik nog had liggen. Ik zou dat nog eens kunnen proberen. In de offroad scene wordt vaak gebruik gemaakt van zo'n seal Doctor of vergelijkbaar tooltje. Het gekke is dat nu allebei de poten tegelijk lekken.
Eigenlijk was mijn idee om het nu goed aan te pakken met andere seals, aangezien de standaard seals blijkbaar nogal vaak lekkage vertonen. Ik begreep dat het zg. low-friction seals zijn, die wellicht gevoeliger zijn voor lekkage. Misschien dat 'gewone' seals dan langer mee gaan.
Het is best vervelend als je dit onderweg opeens krijgt, vooral als je op vakantie bent zoals al meerdere mensen ook hier hebben gehad. Maar de tip van even schoonmaken onder de seal is een hele goede omdat de kans vrij groot is dat het daarmee in ieder geval voor een tijdje is verholpen.
 
Kom je er goed bij ? Of moeten er extra dingen los, radiator, exctr ......

poten had ik vorig jaar ook in een x net of die dingen krimpen in de winter Gelijk maar de skf groene erin gezet en 5 w motul

Die groene seals heb ik ook op het oog. Probleemloos tot nu toe voor jou?
De hoeveelheid werk om de nokkenassen bloot te leggen viel mij mee. De radiator heb ik los gemaakt van zijn ophanging (slechts 4 schroeven) zodat hij een stukje naar voren geduwd kan worden, wat je lekker de ruimte geeft. De slangen hoeven niet los, dus de vloeistof kan er gewoon in blijven.
 
Bij mij was een circlip binnenpoot helemal verrot dus idd het nodige vuil erin , heb de nieuwe keering lekker nog ingesausd met siliconen vit , nog steeds heel 👌
 

Bijlagen

  • 88D87EF4-AE01-42D7-AA16-D74C266ADAF1.jpeg
    88D87EF4-AE01-42D7-AA16-D74C266ADAF1.jpeg
    180,7 KB · Weergaven: 16
  • 0E8F0BB6-3BEE-45D2-936C-8F48F558387D.jpeg
    0E8F0BB6-3BEE-45D2-936C-8F48F558387D.jpeg
    199,7 KB · Weergaven: 13
Dongles binnen gekregen vanuit Engeland.
Even bekijken hoe ik dat ga fixen straks.
Wel veel info van model voor 2019 om dat te monteren. Enige verschil is denk geen contactslot bij bovenkant tank.
 
Ook ben ik bezig met motorverzekering 2021.
Aangezien ik geen motorverzekeringsjaren heb en geen autoverzekering jaren hebt opgebouwd wordt dat waarschijnlijk de hoofdprijs betalen.
Wel heb ik heel lang al mijn rijbewijs dus miss kan een verzekeraar daar iets mee.

Als iemand advies heeft of een goed adres voor All risk dan is dat uiteraard welkom.
 
Ook ben ik bezig met motorverzekering 2021.
Aangezien ik geen motorverzekeringsjaren heb en geen autoverzekering jaren hebt opgebouwd wordt dat waarschijnlijk de hoofdprijs betalen.
Wel heb ik heel lang al mijn rijbewijs dus miss kan een verzekeraar daar iets mee.

Als iemand advies heeft of een goed adres voor All risk dan is dat uiteraard welkom.
Wat je toch wel vaak voor elkaar kunt krijgen bij verzekeraars, is dat je dus geen schadevrije jaren in je dossier krijgt, maar toch zo'n 70% korting.
 
Dongles binnen gekregen vanuit Engeland.
Even bekijken hoe ik dat ga fixen straks.
Wel veel info van model voor 2019 om dat te monteren. Enige verschil is denk geen contactslot bij bovenkant tank.
Ik moet ze ook nog installeren. Heb je een linkje naar een handleiding of een video? :)
 
Ook ben ik bezig met motorverzekering 2021.
Aangezien ik geen motorverzekeringsjaren heb en geen autoverzekering jaren hebt opgebouwd wordt dat waarschijnlijk de hoofdprijs betalen.
Wel heb ik heel lang al mijn rijbewijs dus miss kan een verzekeraar daar iets mee.

Als iemand advies heeft of een goed adres voor All risk dan is dat uiteraard welkom.
Dongles alvast besteld in Engeland.

1290 GT model 2020 met zijkoffers en verwarmde zadel is besteld en levering pas 2021.
Extra korting gekregen op de huidige actie van 21.000 euro zonder inruil.
 
Ook ben ik bezig met motorverzekering 2021.
Aangezien ik geen motorverzekeringsjaren heb en geen autoverzekering jaren hebt opgebouwd wordt dat waarschijnlijk de hoofdprijs betalen.
Wel heb ik heel lang al mijn rijbewijs dus miss kan een verzekeraar daar iets mee.

Als iemand advies heeft of een goed adres voor All risk dan is dat uiteraard welkom.
Ik heb van de zomer een 2019 model gekocht en ben ook flink aan het zoeken geweest voor een verzekering.
Ik zat bij Unive, maar via de dealer kwam ik bij Combimotors.nl uit.
Via de vergelijker heb ik nu een verzekering bij Quakel en betaal all-risk 48 euro per maand met een winterstop en zonder rechtsbijstand en opzittenden.
Dit scheelde iets van 30 tot 100 euro per maand met andere verzekeringen in mijn geval.
Heb wel wat schadevrije jaren.
Belangrijk is of je een alarm gebruikt of niet en de manier van vastzetten. Binnen een straal 1000m van mijn woning moet hij in de nacht verankerd zijn met minimaal ART4. buiten deze straal is een los ART4 slot voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Voor het monteren van de dongles, tank optillen en je kan er bij. Je hoeft niet alles los te halen! 1 zit voor aan onder de tank, en de ander kan je gewoon vanaf de zijkant bij zonder de tank te liften.
 
Ik heb van de zomer een 2019 model gekocht en ben ook flink aan het zoeken geweest voor een verzekering.
Ik zat bij Unive, maar via de dealer kwam ik bij Combimotors.nl uit.
Via de vergelijker heb ik nu een verzekering bij Quakel en betaal all-risk 48 euro per maand met een winterstop en zonder rechtsbijstand en opzittenden.
Dit scheelde iets van 30 tot 100 euro per maand met andere verzekeringen in mijn geval.
Heb wel wat schadevrije jaren.
Belangrijk is of je een alarm gebruikt of niet en de manier van vastzetten. Binnen een straal 1000m van mijn woning moet hij in de nacht verankerd zijn met minimaal ART4. buiten deze straal is een los ART4 slot voldoende.
Mijne is sinds de zomer verzekerd bij Unigarant via Pricewise. Betaal €535 per jaar all-risk incl opzittenden, excl rechtsbijstand.
Heb wel een alarm maar hoeft niet voor deze verzekering. Hoef ook geen anker te gebruiken, maar heb er wel altijd art4 slot op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan