KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Net terug van drie dagen Hünsruck, en erg genoten van grote de klappen waarmee je met de SDGT al die leuke K- en L-weggetjes aan gruzelementen kunt rijden. Iets minder te spreken over de melding "General Failure" die al op de heenweg - ironisch genoeg t.h.v. Malden - op mijn dashboard verscheen. Even contact gehad met de dealer, samen besloten dat ik maar gewoon moest doorrijden, en van de week maar eens kijken wat er nu weer aan de hand is...
 
Mijn SDGT heeft nu iets meer dan vijfduizend kilometer op de teller en ik ben er nog steeds razend enthousiast over. Geen sores tot nu toe. De KTM is de brommer die ik veertig jaar geleden had willen hebben maar die toen, uiteraard, nog niet bestond. Het is voor mij het perfecte concept. Een comfortabele toerfiets maar toch sportief. Tuurlijk, KTM heeft ook nog enkele zuivere groottoeristen in het programma. Van die dingen met een hele etalage voor je neus. Zo’n ruit waarachter je een sigaret kan roken terwijl je met honderdvijftig rondpruttelt. Prettig, alleen…ik rook niet. Dus wat moet ik dan met die hele etalage? De Superduke-GT heeft, in tegenstelling tot mijn oude Triumph, alleen een bescheiden ruitje zodat ik er niet vanaf waai bij honderdzestig of hoger. Ruim voldoende. En alle overige elektrieke gadgets, zoals bijvoorbeeld cruise-control en handvat en zadelverwarming (jawel!) maken het leven aangenaam. Net als de honderdvijfenzeventig paarden die op afroep staan te stampen in de machinekamer. Het maakt dat je je de koning van de weg voelt.
 
Net terug van drie dagen Hünsruck, en erg genoten van grote de klappen waarmee je met de SDGT al die leuke K- en L-weggetjes aan gruzelementen kunt rijden. Iets minder te spreken over de melding "General Failure" die al op de heenweg - ironisch genoeg t.h.v. Malden - op mijn dashboard verscheen. Even contact gehad met de dealer, samen besloten dat ik maar gewoon moest doorrijden, en van de week maar eens kijken wat er nu weer aan de hand is...

Ben benieuwd. Houdt ons op de hoogte!

Aldus, oorzaak van de foutmelding is niet gevonden, maar mede i.v.m. de overige incidentele (...) ongemak die mij vorig jaar ten deel viel, heb ik zojuist de eerste 37 km afgelegd met een gloedjenieuw exemplaar. Oude ingeruild, na pakweg 17000 km, nieuwe ervoor terug, koffers e.d. gingen mee van de oude. Hoera, hoop ik.

Er vallen nu al een paar dingen op:
  • Iets donkerder omlijsting van de koplamp
  • Wijzigingen aan cardridges vorkpoten
  • Idem achtershock
  • Vlinderklep (uitlaat) vermeld voortaan "TESTED OK" en is voorzien van een metalen beschermkapje zijde achterwiel
  • Het lipje waaraan de servomotor voor de vlinderklep gemonteerd zit (en wat bij mijn vorige afbrak) ziet er nu netter afgewerkt uit dan bij het nieuwe frame dat ik destijds terugkreeg
  • Motor loopt nu al soepeler dan de vorige (april 2016) ooit heeft gedaan, en moet überhaupt nog ingereden worden
  • Demping voelt een stuk beter in balans (compressie/rebound, alsook voor/achter) dan bij de vorige, al kun je daar eigenlijk pas iets over zeggen na pakweg 5000 km
  • De bediening van de zadelverwarming voor de duo ontbreekt nog: die moet nog overgezet worden van de oude, vergeten waarschijnlijk

En oja, ook dit viel op:

full


-O- _O- :/ :') :?

Binnenkort maar weer eens terug...
 
heb ik zojuist de eerste 37 km afgelegd met een gloedjenieuw exemplaar. Oude ingeruild, na pakweg 17000 km, nieuwe ervoor terug.

Er rustte geen zegen op, op je eerste SDGT. Jammer. Was ook een van de eersten in de serie. Altijd een risicootje met een gloedjenieuw model. Hopelijk nu meer geluk. Die storingsmelding is dan weer jammer.

Mijn SDGT noteert nu 7200 km en heeft nog geen valse klap gegeven of andere sores. Hopelijk blijft dat zo. Over twee weken vertrek ik naar Santiago de Compostela in Spanje. De brommer heeft dan haast 5000 km in het vooruitzicht.

Wat mij nu opvalt: die achterband. Ja, er is naar schatting een millimeter of twee rubber vanaf. Maar dan is ie pas op de helft! Na 7200 km! En ik rijd echt niet zachtjes. Verbazingwekkend. Ik heb bij mijn vaste bandenboer alvast een nieuwe klaarliggen en ik overweeg die eronder te leggen voordat ik aan mijn Spaanse avontuur begin. Maar misschien is het nog niet eens nodig. Lastig.

Zie hier een blog van mijn laatste tripje een paar dagen geleden.

IMG_20170402_133050.jpg


En ik heb de standaardspiegels vervangen door twee bar-ends die ik vond op AliExpress voor weinig. Geschroefd op de originele trillingsdempers die ik heb laten afslijpen door een bevriende machinebankwerker. Ze lopen taps toe en dan kan er niks omheen. Dus moest er iets gefixt worden.
IMG_20170525_125239.jpg
 
Laatst bewerkt:
Fotootje van foutmelding betreft dus de tweede, van inmiddels 1 dag oud...

Pirelli's slijten niet hard, maar werken in een (relatief) hoog temperatuurdebiet. Daardoor doorstaan ze in vgl met andere sport-toer banden vrij grote temperatuurwisselingen, waardoor uitharden. Ik verving deze Pirelli's om die reden meestal tussen 8 en 10 duizend km. Voordat je naar Spanje gaat zou ik ze idd omruilen.
 
Wijze mannen.

Momenteel rij ik op een 1190 adv en deze zal aan het eind van dit jaar vervangen worden ivm de kilometerstand. In twee jaar 30.000+ km gereden.

Nu zit ik te twijfelen aan de 1290 adv of de sdgt.
Ik heb een R1 voor circuit gebruik en zit te denken aan een iets gelijkwaardige brommer.

Maar zit mij af te vragen als dit nou wel een rëeel vergelijk is. Want met een tank vol 360 km rijden is ook fijn. Maar de comfort wat hier al eerder werd vermeld is onzin. Geloof me. Achter de ruit van de adv is boven de 120 km ruck.

Graag lees ik jullie meningen over het rijgedrag van de sdgt.

Alvast bedankt. 👍
 
Het is mij niet duidelijk wat je nou precies wilt. Je hebt een R1 en die wil je houden voor circuit en je wilt een 1190 ADV kwijt voor een sportievere toerder? Zoiets? En je maakt je druk over de ruit boven de 120 km/u?

Tsja. De ruit van de SDGT is nog kleiner dan die van de ADV dus als je dat heel belangrijk vindt moet je de SDGT gewoon vergeten. Het ruitje haalt de druk van je borst. Meer niet. Wil je echt serieus uit de wind zitten dan moet je een Goldwing kopen. Of een hele grote koffer-BMW.

Ik vind de SDGT een fantastisch ding. De herrie op de snelweg los ik op met oorproppen. Kijk, de perfecte, ultieme motor waar je werkelijk alles mee kan...die bestaat niet. Het is altijd een compromis.

Wil je alles weten over rijden met een SDGT, hier mijn ervaringen tot nu toe:
https://www.ronputting.nl/category/motoren/ktm/
 
Laatst bewerkt:
Wijze mannen.

Momenteel rij ik op een 1190 adv en deze zal aan het eind van dit jaar vervangen worden ivm de kilometerstand. In twee jaar 30.000+ km gereden.

Nu zit ik te twijfelen aan de 1290 adv of de sdgt.
Ik heb een R1 voor circuit gebruik en zit te denken aan een iets gelijkwaardige brommer.

Maar zit mij af te vragen als dit nou wel een rëeel vergelijk is. Want met een tank vol 360 km rijden is ook fijn. Maar de comfort wat hier al eerder werd vermeld is onzin. Geloof me. Achter de ruit van de adv is boven de 120 km ruck.

Graag lees ik jullie meningen over het rijgedrag van de sdgt.

Alvast bedankt. 👍
1290 Adventure (T) is sowieso comfortabeler dan een 1050/1090/1190 Adventure: grotere ruit met groter stelbereik, en bredere tankpanelen. Qua rijcomfort - zitten en windbescherming - maakt zo'n ding in mijn ervaring gehakt van een FJR (mijn "dienstfiets").

Mijn ervaringen met het 2016 model SDGT (circa 18000 km in de 6 maanden dat ik er effectief gebruik van kon maken) vergeet ik even (ding zat vol kinderziektes), maar er kwam wel een nieuwe voor in de plaats en dat zegt iig genoeg over hoe gaaf ík het ding vind. Het huidige 2017 exemplaar voldoet volledig aan de verwachting - dat is bij mij voor het eerst, bij een motor - en is inmiddels zo'n 4000 km probleemloos onderweg.

SDGT is sportiever en spartaanser dan zo'n (Super) Adventure (of FJR), en een stuk compacter. KTM verkoopt het ding als sport-toerder, in werkelijkheid is het eerder een sportfiets met een paar praktische eigenschappen. Ik verwacht dat een SDGT niet erg veel onder hoeft te doen voor een R1 op het circuit. De laatste keer dat ik met de SDGT op het circuit reed merkte ik dat je er lijnen mee kunt rijden (en verleggen, en verleggen) die mijn "opponenten" (ZX-10, Fireblade, etc.) niet konden halen. Wat daarbij helpt is dat de elektronische assistentie zodanig geraffineerd werkt dat je gemakkelijk ongemerkt en super relaxed in het grensbereik van de banden in de rondte zit te poken.

Uiteindelijk ga je natuurlijk merken dat banden en vering niet voor circuitgebruik bedoelt waren, en de positie/breedte van het stuur maakt dat je een paar steunpunten mist die op het circuit wel prettig zijn: er zit dus wat meer beweging in de fiets dan bij een goed afgestelde circuitmotor, maar desalniettemin stuurt zo'n SDGT als een malle.

Remmen zijn de beste die ik ooit op een straatfiets meemaakte: krachtig en met veel gevoel. In standje "Sport" rem je met 1 vinger het achterwiel de lucht in (in andere standen onderdrukt het systeem dat) en zet je het ding op een postzegel stil. Combineer dat met 140+ Nm koppel en een relatief korte overbrenging - in 4 gaat het ding nog spontaan op het achterwiel als je even niet oplet - tja, bepaal zelf maar wat je ervan vind ;)

Quickshifter is wat lomp (traag) in de lage versnellingen - begrijpelijk bij een 1301 cc twin, het spul moet immers wel heel blijven - maar bij schakelen boven 5000 t/min onder vollast is er goed mee te leven. En omdat die SDGT dan hele serieuze stappen neemt is het nog een handig attribuut ook.

360 km op een tank doet de SDGT overigens gemakkelijk, 400+ lukt ook, en daar hoef je je niet eens heel erg voor in te houden. Gemiddeld rij ik 16-17 km/liter, bij een sportieve rijstijl. Alleen als je het blok echt gaat uitmelken - onnodig, want er is plenty trekkracht - dan kan het verbruik flinke hoogten aannemen, zoals vaker bij grote twins.

Wat qua comfort opvalt is de (met 1.86 meter) compacte zit (stuur zit dichtbij) en zodanig veel beenruimte dat ik stiekum de optionele rearset overweeg. De voetsteunen kunnen dan hoger geplaatst worden, op zich niet nodig v.w.b. grondspeling, maar ik vind een iets scherpere kniehoek prettiger ivm makkelijker bewegen in het zadel. Zitcomfort (met optioneel ergo-zadeltje) is goed, eigenlijk beter dan een FJR. Wel is het ruitje van de SDGT eigenlijk te smal, en dat geeft een raar effect: je helm zit in een redelijk schone (=stille) luchtstroom, terwijl je schouders altijd vol in de wind zitten. Vooral bij zware storm kan dat vermoeiend worden, maar je went eraan. Om die reden staat de ruit bij mij steevast in de laagste stand, omdat dan de druk op helm en schouders min of meer gelijk is. En ach, een sportieve rijder vind een beetje wind niet erg :+

Ergonomisch zijn er een paar kleine missertjes: knoppen voor cruise control zitten aan de verkeerde kant van het stuur, dashboard spiegelt soms teveel door zonlicht (had de Adventure ook), het "gummetje" waarmee je de richtingaanwijzers bedient is nogal gevoelloos, en oja: die RAW's schakelen automatisch uit, en dat doen ze niet zelden te vroeg.

Veercomfort is naar wens sportief aangenaam of sportief-scherp, al hebben de veerelementen een paar duizend km nodig alvorens ze optimaal functioneren (inrijden dus). Een vliegend tapijt wordt het nooit, hoef ik ook niet, maar dagetappes van 1000+ km zijn beslist goed te doen.

Ik vind het lastig om voor jou te kiezen, dus als ik jou was zou ik met beide proefrijden: Super Adventure en SDGT, want het zijn volstrekt verschillende motoren, en beide ook anders dan een 1190 Adventure.

Zoiets? ;)
 
Laatst bewerkt:

Hier heb ik dus echt helemaal niks aan toe te voegen. En dat ene vingertje om achterwiel te liften...die had ik nog niet ontdekt. Morgen proberen.

Oh ja...er is toch iets: je ziet de GT (nog) weinig. Dat is geinig op een parkeerplaats die voor de helft gevuld is met BMW's 1200GS. Dat zijn die dingen waar veel mannen voor kiezen omdat ze te weinig fantasie hebben of omdat hun buurman er ook één heeft.
 
Laatst bewerkt:
Opmerkelijk idd, en imo onbegrijpelijk: SDGT werd (terecht) uitgeroepen tot Motor Van Het Jaar 2016 én 2017, en toch zie je ze nog maar bar weinig. Sterker nog: in Duitsland worden nieuwe exemplaren met duizenden Euro's korting aangeboden...
 
Het is mij niet duidelijk wat je nou precies wilt. Je hebt een R1 en die wil je houden voor circuit en je wilt een 1190 ADV kwijt voor een sportievere toerder? Zoiets? En je maakt je druk over de ruit boven de 120 km/u?

Tsja. De ruit van de SDGT is nog kleiner dan die van de ADV dus als je dat heel belangrijk vindt moet je de SDGT gewoon vergeten. Het ruitje haalt de druk van je borst. Meer niet. Wil je echt serieus uit de wind zitten dan moet je een Goldwing kopen. Of een hele grote koffer-BMW.

Ik vind de SDGT een fantastisch ding. De herrie op de snelweg los ik op met oorproppen. Kijk, de perfecte, ultieme motor waar je werkelijk alles mee kan...die bestaat niet. Het is altijd een compromis.

Wil je alles weten over rijden met een SDGT, hier mijn ervaringen tot nu toe:
https://www.ronputting.nl/category/motoren/ktm/


De R1 is puur een circuit fiets. Na de adv zit ik te twijfelen zoals gezegd tussen de nw adv s of sdgt.
Dat ik met de helm in de wind zit vindt ik niet erg. Daar zit je met een supersport ook mee. Maar de adv had erg veel turbulentie wat het beeld verstoord.

Het gaat mij meer om het geheel van de sdgt.
 
1290 Adventure (T) is sowieso comfortabeler dan een 1050/1090/1190 Adventure: grotere ruit met groter stelbereik, en bredere tankpanelen. Qua rijcomfort - zitten en windbescherming - maakt zo'n ding in mijn ervaring gehakt van een FJR (mijn "dienstfiets").

Mijn ervaringen met het 2016 model SDGT (circa 18000 km in de 6 maanden dat ik er effectief gebruik van kon maken) vergeet ik even (ding zat vol kinderziektes), maar er kwam wel een nieuwe voor in de plaats en dat zegt iig genoeg over hoe gaaf ík het ding vind. Het huidige 2017 exemplaar voldoet volledig aan de verwachting - dat is bij mij voor het eerst, bij een motor - en is inmiddels zo'n 4000 km probleemloos onderweg.

SDGT is sportiever en spartaanser dan zo'n (Super) Adventure (of FJR), en een stuk compacter. KTM verkoopt het ding als sport-toerder, in werkelijkheid is het eerder een sportfiets met een paar praktische eigenschappen. Ik verwacht dat een SDGT niet erg veel onder hoeft te doen voor een R1 op het circuit. De laatste keer dat ik met de SDGT op het circuit reed merkte ik dat je er lijnen mee kunt rijden (en verleggen, en verleggen) die mijn "opponenten" (ZX-10, Fireblade, etc.) niet konden halen. Wat daarbij helpt is dat de elektronische assistentie zodanig geraffineerd werkt dat je gemakkelijk ongemerkt en super relaxed in het grensbereik van de banden in de rondte zit te poken.

Uiteindelijk ga je natuurlijk merken dat banden en vering niet voor circuitgebruik bedoelt waren, en de positie/breedte van het stuur maakt dat je een paar steunpunten mist die op het circuit wel prettig zijn: er zit dus wat meer beweging in de fiets dan bij een goed afgestelde circuitmotor, maar desalniettemin stuurt zo'n SDGT als een malle.

Remmen zijn de beste die ik ooit op een straatfiets meemaakte: krachtig en met veel gevoel. In standje "Sport" rem je met 1 vinger het achterwiel de lucht in (in andere standen onderdrukt het systeem dat) en zet je het ding op een postzegel stil. Combineer dat met 140+ Nm koppel en een relatief korte overbrenging - in 4 gaat het ding nog spontaan op het achterwiel als je even niet oplet - tja, bepaal zelf maar wat je ervan vind ;)

Quickshifter is wat lomp (traag) in de lage versnellingen - begrijpelijk bij een 1301 cc twin, het spul moet immers wel heel blijven - maar bij schakelen boven 5000 t/min onder vollast is er goed mee te leven. En omdat die SDGT dan hele serieuze stappen neemt is het nog een handig attribuut ook.

360 km op een tank doet de SDGT overigens gemakkelijk, 400+ lukt ook, en daar hoef je je niet eens heel erg voor in te houden. Gemiddeld rij ik 16-17 km/liter, bij een sportieve rijstijl. Alleen als je het blok echt gaat uitmelken - onnodig, want er is plenty trekkracht - dan kan het verbruik flinke hoogten aannemen, zoals vaker bij grote twins.

Wat qua comfort opvalt is de (met 1.86 meter) compacte zit (stuur zit dichtbij) en zodanig veel beenruimte dat ik stiekum de optionele rearset overweeg. De voetsteunen kunnen dan hoger geplaatst worden, op zich niet nodig v.w.b. grondspeling, maar ik vind een iets scherpere kniehoek prettiger ivm makkelijker bewegen in het zadel. Zitcomfort (met optioneel ergo-zadeltje) is goed, eigenlijk beter dan een FJR. Wel is het ruitje van de SDGT eigenlijk te smal, en dat geeft een raar effect: je helm zit in een redelijk schone (=stille) luchtstroom, terwijl je schouders altijd vol in de wind zitten. Vooral bij zware storm kan dat vermoeiend worden, maar je went eraan. Om die reden staat de ruit bij mij steevast in de laagste stand, omdat dan de druk op helm en schouders min of meer gelijk is. En ach, een sportieve rijder vind een beetje wind niet erg :+

Ergonomisch zijn er een paar kleine missertjes: knoppen voor cruise control zitten aan de verkeerde kant van het stuur, dashboard spiegelt soms teveel door zonlicht (had de Adventure ook), het "gummetje" waarmee je de richtingaanwijzers bedient is nogal gevoelloos, en oja: die RAW's schakelen automatisch uit, en dat doen ze niet zelden te vroeg.

Veercomfort is naar wens sportief aangenaam of sportief-scherp, al hebben de veerelementen een paar duizend km nodig alvorens ze optimaal functioneren (inrijden dus). Een vliegend tapijt wordt het nooit, hoef ik ook niet, maar dagetappes van 1000+ km zijn beslist goed te doen.

Ik vind het lastig om voor jou te kiezen, dus als ik jou was zou ik met beide proefrijden: Super Adventure en SDGT, want het zijn volstrekt verschillende motoren, en beide ook anders dan een 1190 Adventure.

Zoiets? ;)


DucBMW.
Deze info bedoelde ik.
Gelukkig moet ik zelf uiteraard de keuze maken.
Maar het ging mij om het algehele info van de mensen van de praktijk. Had al het forum van begin af gelezen en jij had al eea meegemaakt. Maar dat kan met elke motor overkomen. Zelfs bij de Japanners.

Thanx voor de info.
 
Opmerkelijk idd, en imo onbegrijpelijk: SDGT werd (terecht) uitgeroepen tot Motor Van Het Jaar 2016 én 2017, en toch zie je ze nog maar bar weinig. Sterker nog: in Duitsland worden nieuwe exemplaren met duizenden Euro's korting aangeboden...


Ik zal eens kijken als mijn dealer in het noorden ook van de GT af willen. Ze zijn nml idd wel prijzig.
Is dat de reden waarom zo weinig rondrijden?
Tov de adv s scheelt het ca €3.000. BMW scheelt het niks met alle toeters en bellen.
 
Euh... een BMW met toeters en bellen kost minimaal 25k€, en haalt dan nog het uitrustingsnivo van de KTM niet, mist sowieso het niet-betuttelende scherpe randje dat imo zo leuk is. Wat dat betreft is iedere willekeurige KTM zo'n beetje het koopje van de week :+

Terzijde, ik dacht ergens (KTM facebook pagina, geloof ik) gelezen te hebben dat KTM een inruilbonus van 2k€ geeft op de SCGT. Dat doet vermoeden dat er wel een beetje onderhandelingsruimte is...
 
Laatst bewerkt:
Euh... een BMW met toeters en bellen kost minimaal 25k€, en haalt dan nog het uitrustingsnivo van de KTM niet, mist sowieso het niet-betuttelende scherpe randje dat imo zo leuk is. Wat dat betreft is iedere willekeurige KTM zo'n beetje het koopje van de week :+

Terzijde, ik dacht ergens (KTM facebook pagina, geloof ik) gelezen te hebben dat KTM een inruilbonus van 2k€ geeft op de SCGT. Dat doet vermoeden dat er wel een beetje onderhandelingsruimte is...

Met respect voor je nickname.
Maar BMW wordt het sowieso niet.
Ik ben van nature een Yamaha rijder. Maar twee jaar terug overgestapt op een KTM. Waar geen enkel spijt van heb gehad. Maar na 30.000 in twee jaar wordt het weer tijd voor iets nieuws. Er zijn mijn inziens voor mij drie opties.
1. KTM 1290 SDGT
2. KTM 1290 ADV S
3. Yamaha MT10 touring

Maar de laatste heeft maar een 17ltr tank.
Dat vindt ik tegenwoordig te weinig na gewend te zijn aan de adv.
 
Was beslist niet mijn bedoeling je een BMW aan te smeren ;) Volgens mij suggereerde ik alleen maar dat BMW relatief te duur en te saai is. En gelet op jouw verlanglijstje begrijpen we elkaar wel, haha. Probleem van die MT10 is nog niet eens de benzinevoorraad, maar het ding verbruikt gemiddeld ongeveer 10-13 km/liter, ongeacht wat je ermee doet, en dat is idd niet handig als je ergens naartoe wilt/moet.

1290 Super Adventure S, of eigenlijk de R, overwoog ik ook alvorens de 2016 SDGT om te wisselen voor een 2017 exemplaar. Het was in mijn situatie de eenvoudigste keuze, maar of het ook de juiste keuze was? Weetniet, best mogelijk dat de FJR tzt plaats gaat maken voor die R, haha, dus ik zou maar gaan proefrijden :]
 
Ik heb ook een 1290 ADV overwogen, maar de ADV is een echte toerfiets. Groot en helemaal op comfort gericht. Niks mis mee maar dat zocht ik niet. Ik heb een voorkeur voor naked bikes en de GT is een mooie mix van naked met toereigenschappen. Anders gezegd, ik vind de GT vlotter en de ADV wat meer een ouwe-lullen fiets.
 
Ik heb ook een 1290 ADV overwogen, maar de ADV is een echte toerfiets. Groot en helemaal op comfort gericht. Niks mis mee maar dat zocht ik niet. Ik heb een voorkeur voor naked bikes en de GT is een mooie mix van naked met toereigenschappen. Anders gezegd, ik vind de GT vlotter en de ADV wat meer een ouwe-lullen fiets.


Ik rij momenteel de 1190 adv s. Maar een oude lullen motor kan ik het niet noemen. Oké, de sdgt heeft meer vermogen. Ik stuur nu dus "maar" met 150 pk in het rond. Ook daarmee rij je 80% van de supersports eruit. Mijn eerste R1 had hetzelfde vermogen als de 1190.

Persoonlijk vindt ik ook de looks van de KTM slogan. Redt to race. Staat niet voor niks in de display.
 
Was beslist niet mijn bedoeling je een BMW aan te smeren ;) Volgens mij suggereerde ik alleen maar dat BMW relatief te duur en te saai is. En gelet op jouw verlanglijstje begrijpen we elkaar wel, haha. Probleem van die MT10 is nog niet eens de benzinevoorraad, maar het ding verbruikt gemiddeld ongeveer 10-13 km/liter, ongeacht wat je ermee doet, en dat is idd niet handig als je ergens naartoe wilt/moet.

1290 Super Adventure S, of eigenlijk de R, overwoog ik ook alvorens de 2016 SDGT om te wisselen voor een 2017 exemplaar. Het was in mijn situatie de eenvoudigste keuze, maar of het ook de juiste keuze was? Weetniet, best mogelijk dat de FJR tzt plaats gaat maken voor die R, haha, dus ik zou maar gaan proefrijden :]


Even mijn vakantie afmaken en dan maar eens naar de dealer. Maar ik vraag me nog steeds af waarom de FJR erbij (voor het werk). Ben je zo'n stille op de motor?🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan