KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Zo'n boel elektronica sleurt nu ook wel heel wat jus uit de batterij he..
Hum, ik durf zomaar te beweren dat mijn onlangs verworven K1600GT tien keer zoveel electronica (of althans: stroomverbruikers) aan boord heeft, en die heeft er geen last van. Zodra ik bij de SDGT - met vers opgeladen nieuwe accu welteverstaan - het contact aanzet, springt de spanningsindicator (CTEK laadsnoertje met ledjes) subiet van groen naar rood. En dan heb ik verder nog nergens met m'n vingers aangezeten. Zo'n zelfde indicator blijft bij die gekke zescilinder zelfs na een maand stilstand gewoon groen knipperen. Soortgelijk: ik kon elke motor die ik ooit had gewoon maandenlang wegzetten, en vervolgens startten die dingen gewoon. De KTM moet na 2 weken stilstand aan de lader, anders krijg je er geen leven meer in.
Mijn indruk is dat er mogelijk wat lekstroom is, en sowieso dat de KTM gewoon alles áán gooit zodra je het contact aanzet, waar andere merken bepaalde stroomcircuits pas inschakelen zodra de motor loopt. Dat neemt overigens niet weg dat de SDGT een feestje is om mee te rijden... :+
 
Hum, ik durf zomaar te beweren dat mijn onlangs verworven K1600GT tien keer zoveel electronica (of althans: stroomverbruikers) aan boord heeft, en die heeft er geen last van. Zodra ik bij de SDGT - met vers opgeladen nieuwe accu welteverstaan - het contact aanzet, springt de spanningsindicator (CTEK laadsnoertje met ledjes) subiet van groen naar rood. En dan heb ik verder nog nergens met m'n vingers aangezeten. Zo'n zelfde indicator blijft bij die gekke zescilinder zelfs na een maand stilstand gewoon groen knipperen. Soortgelijk: ik kon elke motor die ik ooit had gewoon maandenlang wegzetten, en vervolgens startten die dingen gewoon. De KTM moet na 2 weken stilstand aan de lader, anders krijg je er geen leven meer in.
Mijn indruk is dat er mogelijk wat lekstroom is, en sowieso dat de KTM gewoon alles áán gooit zodra je het contact aanzet, waar andere merken bepaalde stroomcircuits pas inschakelen zodra de motor loopt. Dat neemt overigens niet weg dat de SDGT een feestje is om mee te rijden... :+
Dan vraag ik me af wat die lader nou eigenlijk staat te meten.

Ik zal hetzelfde eens proberen met mijn Optimate zodra m'n motor terug is van de dealer. Er staat nu een hele schattige 390 Duke in de garage :+
 
Zo'n boel elektronica sleurt nu ook wel heel wat jus uit de batterij he..
Wat zou er dan zoveel stroom moeten verbruiken aan al het electronica? Al die sensoren zullen het niet zijn. De semi-actieve vering volgens mij ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Er zit een versmalling in het pijpje
Dus popnagels eruit geboord
Pijpje losgehaald en de verdunning afgeslepen
Werkt perfect

Ik heb het eindstuk ook gedemonteerd (pennetjes van de popnagels naar binnen getikt met een dreveltje en de kopjes eraf geboord), wat/hoeveel heb jij van het pijpje afgehaald, heb je die las bij die vernauwing ook weggehaald of nog een stukje pijp laten zitten ?
 

Bijlagen

  • Eindstuk uitlaat.jpeg
    Eindstuk uitlaat.jpeg
    222,9 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Niet alle 2016-exemplaren zijn slecht, maar de eerste serie was ook niet helemaal foutloos. Mijn ervaringen staan ergens aan het begin van dit topic, hiero: klik

Ik hou het erop dat begin 2016 de toeleveranciers van KTM hun zaakjes nog niet helemaal op orde hadden. Zo waren er in 2016 maar liefst 3 verschillende frames in omloop. Van 2016 op 2017 veranderden iig dus dat frame, alsook de cardridges van voor-en achtervering. Tevens waren er een paar terugroepacties c.q. service bulletins, uit mijn hoofd gingen die over zijstandaard, hoofdremcilinder (Brembo) en brandstofpomp.

V.w.b. de electronicaproblemen neig ik ernaar die terug te herleiden naar vermoeide accu's: gelet op de vervangingstermijn ervan bij zowel mijn 2016 als huidig 2017 exemplaar lijkt het erop alsof die dingen (bij wijze van spreke) met tweedehands accu's uit de fabriek komen... Vocht zou ook nog een rol kunnen spelen. Het valt mij sowieso op dat de accu van mijn SDGT, ondanks regelmatig gebruik, met regelmaat bijgeladen moet worden, terwijl ik dat bij mijn andere resp. eerdere motoren nooit zo ervaren heb.

Jou reacties heb ik wel een beetje als benchmark genomen inderdaad:P

Het scheelt wel dat die wat ik op het oog heb nog tot en met 2020 garantie heeft ivm extra bijgekochte garantie.
Als een accu per jaar het ergste onderhoud is daar kom ik wel overheen. Zeker als ik de motor voor ongeveer €12k kan kopen:P
 
Jou reacties heb ik wel een beetje als benchmark genomen inderdaad:P

Het scheelt wel dat die wat ik op het oog heb nog tot en met 2020 garantie heeft ivm extra bijgekochte garantie.
Als een accu per jaar het ergste onderhoud is daar kom ik wel overheen. Zeker als ik de motor voor ongeveer €12k kan kopen:P
Bovendien kan het zijn dat de slechte dingen van een bj 2016 al vervangen zijn of nog onder garantie vallen (tot max 2020).
 
Ik heb het eindstuk ook gedemonteerd (pennetjes van de popnagels naar binnen getikt met een dreveltje en de kopjes eraf geboord), wat/hoeveel heb jij van het pijpje afgehaald, heb je die las bij die vernouwing ook weggehaald of nog een stukje pijp laten zitten ?

Ik heb heel de vernauwing weggehaald
 
Vanochtend bij de stoplicht valt opeens de motor uit net wanneer ik wil optrekken. Is alweer de 4e keer dat dit me overgekomen is. Dit keer stond ik helaas vooraan. Het ergste is dat hij ook niet meteen start maar je dashboard even opnieuw aan gaat en na 5 seconden pas je startknop reageert
 
Vanochtend bij de stoplicht valt opeens de motor uit net wanneer ik wil optrekken. Is alweer de 4e keer dat dit me overgekomen is. Dit keer stond ik helaas vooraan. Het ergste is dat hij ook niet meteen start maar je dashboard even opnieuw aan gaat en na 5 seconden pas je startknop reageert
Ik had dit maandag voor het eerst ook, maar dat had vermoed ik te maken met het feit dat ik pas net vertrokken was en ik 'm naar de dealer ging brengen voor m'n koppeling.

Overigens gaan ze een nieuw cilindertje in m'n koppelingshendel zetten want ze konden nergens een lek vinden.

Tot die tijd rijd ik op hun leenbrommer (390 Duke) _O-
 
Wat ik trouwens wel suf vind: Als je de (grip) heating als favoriet instelt, dan zie je qua status in je favorietenscherm altijd 'on' staan, ongeacht de instelling van je grip heating.
 
Trouwens dat uitvallen bij de stoplicht heeft volgens mij te maken met de klep in de uitlaat. Heel soms wanneer ik spontaan een dot gas geef dan hoor ik een tik geluid wat heel erg lijkt op de klep die open gaat. Dit gebeurt eenmalig als ik tot stilstand ben gekomen.
Als je dat in combinatie zou doen met een goede timing van het opkomen van de koppeling dan denk ik dat hij daardoor uitvalt.
 
Iemand van jullie ervaring met handkappen op de GT? Zit eraan te denken om deze te monteren voor wat extra comfort, maar ben benieuwd naar de ervaringen met de verschillende merken die ze leveren.

Gr Michel
 
Ik heb de mijne zelf gemaakt op basis van ktm powerparts kappen en eigen bevestigingsbeugels aan de spiegels. Vind de meeste bestaande lelijk.
 
Vanochtend bij de stoplicht valt opeens de motor uit net wanneer ik wil optrekken. Is alweer de 4e keer dat dit me overgekomen is. Dit keer stond ik helaas vooraan. Het ergste is dat hij ook niet meteen start maar je dashboard even opnieuw aan gaat en na 5 seconden pas je startknop reageert

Ook paar keer gehad, laatst stond ik vooraan en tot 2 x toe slaat hij af. *Schaam*
Toch gebeurt het niet erg vaak, probeer er nu altijd op te letten iets meer gas te geven.
 
Zojuist m'n band proberen op te pompen bij de tankstation (eerste keer dat ik dat doe bij een motor), scheurt het (blijkbaar) aluminium ventiel half af en loopt ie langzaam leeg!!!

Ongelofelijk lomp. Wel naar de dealer konden rijden > hij gaat onderzoeken of het 200+ euro of 22 euro wordt, afhankelijk van of de TPMS sensor losgeklopt kan worden.

Update voor de geïnteresseerden: het ventieltje kan losgehaald worden van de TPMS sensor, en dus vallen de kosten reuze mee (ventiel kost 20 euro, sensor 200).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan