KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik rijd vrijwel altijd in Sport met MTC aan en het komt zelden voor dat ik 'm niet verticaal krijg (de motor dus :+ ). Ik doe dat bijna altijd in z'n 3 gewoon op het gas, want in z'n 2 grijpt ie eerder in (ik vermoed de TC).

Gas gewoon open houden met het voorwiel in de lucht en de computer z'n ding laten doen heb ik nog niet meegemaakt. Waarschijnlijk omdat ik zelf probeer niet achterover te klappen door zelf het gas te doseren :P

Wel merk ik dat ie 'm af en toe wat abrupt neerzet, alsof je gas ineens geknepen wordt wanneer je het voorwiel in de lucht hebt.
Mijne gaat vlot omhoog in 1, 2 en 3 met alle systemen aan. Soms idd zo snel dat tc volgens mij niet tijdig zou reageren. Lukt overigens zowel in street als sport, maar tweede deel gashendelslag is beter te doseren in sport.
Als ik m echt lang (een hele versnelling door) van de grond houd, trapt ie volgens mij echt wel de achterrem in, of hij kapt plots heel bruut alle vermogen. Maar dan echt bom achterwiel stil, voorwiel neer en de vaart eruit. En neen, niet rev limiter. Misschien idd ook de tc die te veel verschil voorwiel - achterwiel ziet.
Mijn 3 koffers zijn meestal vol, wat behoorlijk helpt om het voorwiel omhoog te krijgen.

Je kan TC overigens gewoon uitzetten in het dashboard menu, ik vermoed dat de meeste wheeliefilmpjes zo gemaakt zijn.

Mijn angels gingen 7000 km mee tot letterlijk op de draad, 2ct (geen goede band voor de gt) een 5000, road 5 10000 km, nu de roadtec 01s aan het proberen.
 
Mijne gaat vlot omhoog in 1, 2 en 3 met alle systemen aan. Soms idd zo snel dat tc volgens mij niet tijdig zou reageren. Lukt overigens zowel in street als sport, maar tweede deel gashendelslag is beter te doseren in sport.
Als ik m echt lang (een hele versnelling door) van de grond houd, trapt ie volgens mij echt wel de achterrem in, of hij kapt plots heel bruut alle vermogen. Maar dan echt bom achterwiel stil, voorwiel neer en de vaart eruit. En neen, niet rev limiter. Misschien idd ook de tc die te veel verschil voorwiel - achterwiel ziet.
Mijn 3 koffers zijn meestal vol, wat behoorlijk helpt om het voorwiel omhoog te krijgen.

Je kan TC overigens gewoon uitzetten in het dashboard menu, ik vermoed dat de meeste wheeliefilmpjes zo gemaakt zijn.

Mijn angels gingen 7000 km mee tot letterlijk op de draad, 2ct (geen goede band voor de gt) een 5000, road 5 10000 km, nu de roadtec 01s aan het proberen.

Ben heel benieuwd naar de Metzeler!
 
Ik ook. Rijden doet ie in ieder geval goed van -3 tot 16°, weer of geen weer. De Angel had wat moeite met hitte, de Road 5 was zeer gripperig in de regen en dan plots niet meer.
Benieuwd hoe deze het zullen doen op warmere dagen. En hoe lang ze het rekken.
 
Ik denk dat ik t/m ons weekje Alpen begin juni nog wel toe kan met de originele banden. Daarna zal het waarschijnlijk of de Metzeler of de nieuwe Angel GT 2 worden :)

Als de testresultaten goed zijn en het prijsverschil niet enorm is, dan kies ik die met het GT logo in de band :+
 
Zou zondag 17 maart een mooi dagje zijn om met wat SDGT's te verzamelen in de buurt van Wijk bij Duurstede en van daaruit langs de Nederrijn richting Arnhem en de Posbank te rijden?

Who's in? :)
 
Zou zondag 17 maart een mooi dagje zijn om met wat SDGT's te verzamelen in de buurt van Wijk bij Duurstede en van daaruit langs de Nederrijn richting Arnhem en de Posbank te rijden?

Who's in? :)

Ga ik niet redden. Mijn clubje (FCC Groningen) heeft die dag een thuiswedstrijd.
 
Mijne gaat vlot omhoog in 1, 2 en 3 met alle systemen aan. Soms idd zo snel dat tc volgens mij niet tijdig zou reageren. Lukt overigens zowel in street als sport, maar tweede deel gashendelslag is beter te doseren in sport.
Als ik m echt lang (een hele versnelling door) van de grond houd, trapt ie volgens mij echt wel de achterrem in, of hij kapt plots heel bruut alle vermogen. Maar dan echt bom achterwiel stil, voorwiel neer en de vaart eruit. En neen, niet rev limiter. Misschien idd ook de tc die te veel verschil voorwiel - achterwiel ziet.
Mijn 3 koffers zijn meestal vol, wat behoorlijk helpt om het voorwiel omhoog te krijgen.

Je kan TC overigens gewoon uitzetten in het dashboard menu, ik vermoed dat de meeste wheeliefilmpjes zo gemaakt zijn.

Mijn angels gingen 7000 km mee tot letterlijk op de draad, 2ct (geen goede band voor de gt) een 5000, road 5 10000 km, nu de roadtec 01s aan het proberen.
Soms denk ik dat we hier allemaal een totaal verschillende motor rijden :P

Hij trapt echt niet automatisch je rem in maar houdt je gas tegen. Dat totaal afkappen dat is een kwestie van ontsteking stoppen en de compressie ervoor zorgt dat je afremt.

Ik denk dat die koffers een belangrijk correlatie hebben met betrekking tot de slijtage van de banden. Ik rij altijd zonder koffers.
 
Banden... daar kan je over bezig blijven natuurlijk. Enorm rijstijl gerelateerd en ook welk type wegen je rijdt, veel snelweg, geen snelweg, etc.

De Angel GT's heb ik vervangen bij 3.800km wegens versleten voorband (achterband kon nog zo'n 400km mee). De zijkanten zijn te fragiel om met dit gewicht hard bochten in te remmen. Dat is niet erg, want hij plakt wel heel vertrouwenwekkend aan het asfalt :)
Het middendeel had overigens nog profiel genoeg.

Daarna ging ik op vakantie en moest ik een band hebben die zeker 4.500km mee zou gaan en daarom heb ik voor de Metzeler Roadtec 01's gekozen. Goede allround band die je nooit zal verrassen. Maar de hele motor gaat er veel te zwaar van sturen. En écht vertrouwen in de voorband is er nooit gekomen, doordat hij niet snel genoeg stuurt kon ik mijn rijstijl niet toepassen zoals ik wilde. Deze gingen 6.000km mee (achterband), normaal gezien vervang ik altijd een setje als geheel maar de voorband was niet voorradig en heb ik 1.200km later vervangen.

Nu rijd ik met Metzeler M7RR's en dat is werkelijk een verademing. Met name de voorband. Alsof ze gemaakt zijn voor deze motor. Hij rolt veel gemakkelijker de bocht in en dat is net wat deze motor nodig heeft. De achterband zit er nu 2.300km op en zal ergens tussen de 3.500 en 4.000km uit gaan komen.

Als deze versleten zijn blijf ik waarschijnlijk bij de M7RR's.

Overigens heb ik op een vorige motor al 6 sets Angel GT's versleten, en ben ik daar (met name in de regen) echt wel heel positief over. Alleen, die motor stuurde sneller in dan de SD GT en dat maakt voor mij dat ik de voorkeur geef aan de M7RR's
 
Overigens heb ik op een vorige motor al 6 sets Angel GT's versleten, en ben ik daar (met name in de regen) echt wel heel positief over. Alleen, die motor stuurde sneller in dan de SD GT en dat maakt voor mij dat ik de voorkeur geef aan de M7RR's

Volgens mij was het al gemeld maar heb je hem achter al hoger staan door hem op 1 poppetje+bagage te zetten ?

Ook kan je hem door de dealer hoger laten zetten door de SAG met de computer veranderen en dan kan je weer zonder poppetje+bagage rijden.

Stuur max. naar voren scheelt ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de voorzijde wat laten zakken maar vind wat trager sturen geen ramp. Ik geef wel wat meer input dan. Stabiliteit is veel belangrijker voor mij.
Flanken van de GTs herken ik, was hier ook. Stuurde niet heel goed meer vanaf 4000 km, voorzijde durfde af en toe eens glijden.
 
Vandaag gaan test rijden met de nieuwe R 1250 GS van een vriend, ik moet zeggen, ding rijd heel goed, stuurt goed , vermogen komt goed in,
ergonomie en zitcomfort allemaal dik in orde en ik begrijp heel goed dat zo een GS aan de top van zijn doelgroep staat, nl allroud-toerder.
Maar het is geen sport-toerder, daar staat onze Duke toch vast op eenzame hoogte. En alhoewel ik genoten had van het ritje met de zijdezacht-lopende
GS, kwam mijn grijns pas terug toen ik op mijn eigen koppige SDGT kroop en wegreed.
koekkoek! hier de GS rijder:) (die ook wel onder de indruk was van het speelse gedrag van de super Duke, hoewel ik met geknepen vermogen reed)
 
Niet in regen modus, hoop ik? Dat is de moeite niet.

Street modus knijpt enkel de gasreactie wat, niet het vermogen.
 
Volgens mij was het al gemeld maar heb je hem achter al hoger staan door hem op 1 poppetje+bagage te zetten ?

Ook kan je hem door de dealer hoger laten zetten door de SAG met de computer veranderen en dan kan je weer zonder poppetje+bagage rijden.

Stuur max. naar voren scheelt ook.

Minder SAG betekent ook minder souplesse om situaties op te vangen welke zich voordoen.

Met de M7RR rijdt hij precies zoals ik wil. Dus hoef ik ook niets op te lossen. Aangezien ik toch geen grote vakantietrip gepland heb dit jaar ga ik het dit jaar met sportbanden kunnen doen :)
 
Ik heb de voorzijde wat laten zakken maar vind wat trager sturen geen ramp. Ik geef wel wat meer input dan. Stabiliteit is veel belangrijker voor mij.
Flanken van de GTs herken ik, was hier ook. Stuurde niet heel goed meer vanaf 4000 km, voorzijde durfde af en toe eens glijden.
Hmmz, misschien vóór m'n vakantie in juni dan toch een nieuw setje want ik heb nu al zo'n 4.500+ km op de Angel GTs gereden.
 
Als Hubertje 5000km met een setje doet is dat na 80%
Als jij 10.000km met een setje doet zit je dan op 40%
Oftewel, niet naar de km’s kijken :)
5000 km met sporttoerbanden lijkt me ook wel vrij weinig, maar een setje M7RR was bij mij ook wel op na 4.500 km met mijn rijstijl, dus ben wel benieuwd hoe lang ze nog meegaan.
 
5000 km met sporttoerbanden lijkt me ook wel vrij weinig, maar een setje M7RR was bij mij ook wel op na 4.500 km met mijn rijstijl, dus ben wel benieuwd hoe lang ze nog meegaan.
Hoe bevalt een echte sportband jou onder de gt? Is dat doenbaar bij regrn of kou?
Ik vond de 2ct heel erg tegen vallen tov sporttoerrubber, maar rijd ook wel weer en wind, warm en koud.
Het rare is dat ik dat op een sportmotor een super band vind...
 
Oh en ik deed dus 7000 met de angels in totaal, maar de laatste 2000 km wel enkel snelweg rechtdoor om de levensduur zo lang mogelijk te rekken...
 
Banden... daar kan je over bezig blijven natuurlijk. Enorm rijstijl gerelateerd en ook welk type wegen je rijdt, veel snelweg, geen snelweg, etc.

Daarna ging ik op vakantie en moest ik een band hebben die zeker 4.500km mee zou gaan en daarom heb ik voor de Metzeler Roadtec 01's gekozen. Goede allround band die je nooit zal verrassen. Maar de hele motor gaat er veel te zwaar van sturen. En écht vertrouwen in de voorband is er nooit gekomen, doordat hij niet snel genoeg stuurt kon ik mijn rijstijl niet toepassen zoals ik wilde. Deze gingen 6.000km mee (achterband), normaal gezien vervang ik altijd een setje als geheel maar de voorband was niet voorradig en heb ik 1.200km later vervangen.

Nu rijd ik met Metzeler M7RR's en dat is werkelijk een verademing. Met name de voorband. Alsof ze gemaakt zijn voor deze motor. Hij rolt veel gemakkelijker de bocht in en dat is net wat deze motor nodig heeft. De achterband zit er nu 2.300km op en zal ergens tussen de 3.500 en 4.000km uit gaan komen.

Als deze versleten zijn blijf ik waarschijnlijk bij de M7RR's.

Overigens heb ik op een vorige motor al 6 sets Angel GT's versleten, en ben ik daar (met name in de regen) echt wel heel positief over. Alleen, die motor stuurde sneller in dan de SD GT en dat maakt voor mij dat ik de voorkeur geef aan de M7RR's
Hier ook de M7 RR’s eronder liggen..
 

Bijlagen

  • 8849B314-DC24-45F1-829B-90AD21CCB74E.jpeg
    8849B314-DC24-45F1-829B-90AD21CCB74E.jpeg
    128,3 KB · Weergaven: 16
Hoe bevalt een echte sportband jou onder de gt? Is dat doenbaar bij regrn of kou?
Ik vond de 2ct heel erg tegen vallen tov sporttoerrubber, maar rijd ook wel weer en wind, warm en koud.
Het rare is dat ik dat op een sportmotor een super band vind...
MPP2CT vond ik lang geleden wel een fijne band op m'n Daytona 675. Alleen als je 'm echt goed warm reed begon ie wel erg te smeren. Bleef wel voorspelbaar en vertrouwd aanvoelen. Op m'n Speed Triple vond ik de M7RR het fijnst. Op de SDGT heb ik tot nu toe alleen met de Angel GTs gereden en als die beduidend langer meegaan dan de gemiddelde sportband dan blijf ik bij sporttoerbanden :)
 
Hoe bevalt een echte sportband jou onder de gt? Is dat doenbaar bij regrn of kou?
Ik vond de 2ct heel erg tegen vallen tov sporttoerrubber, maar rijd ook wel weer en wind, warm en koud.
Het rare is dat ik dat op een sportmotor een super band vind...

Het vraagt iets meer warmrijden, voor woon-werk en autostrade zou ik het niet doen.

Maar als je met koude een paar bochten geduld kan hebben voor je vol op het gas gaat dan is dat met koude (zeg 5-10 graden) prima sportief te rijden. Uiteraard met iets meer beleid dus.

Maar dat was vroeger met de 2ct niet anders. Dat is een band van een andere generatie, de M7RR doet dat beduidend beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan