KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik geniet meer van de kleinere brommers die zichzelf niet zo serieus nemen, om eerlijk te zijn. Heb bv een 749s, perfect vermogen op straat, stuurt ook nog een hele klasse strakker dan de gt. Verder een enduro, een trial motor en een old timer. De gt is voor mij eigenlijk het equivalent van een auto. Met heel veel poeier.
Weet niet of ik direct de parallel met een auto zou trekken, maar ik herken dit denk ik wel: ja, de SDGT vind ik een heerlijke fiets, maar net zoals de K16GT wordt-ie bij mij vooral als werkpaard ingezet.

Jij gebruikt jouw GT misschien vooral als werkpaard, dan zit je er toch met een ander gevoel op denk ik.
Dat zegt niets over hoe, of met welk gevoel, ik op een motor zit, want meer dan de helft van mijn werkpaardkilometers worden vooral in de bergen verreden. Maar het zegt idd wel iets over de emotionele binding die er ermee heb, voor zover DucBMW überhaupt boodschap heeft aan emoties ... :+.

Moderne motoren, zoals de SDGT, nemen een heleboel werk uit handen: door alle rijassistentie en comfortverhogende zaken zijn ze ongelooflijk goed, vergeeflijk en toegankelijk. Ondanks al het vermogen is het ding poeslief, en lost een boel dingen voor de rijder op die anders hard afgestraft zouden worden. Daar is niets mis mee - integendeel, want lekker praktisch - maar het maakt de rijbeleving imho net even anders: klein beetje afstandelijker.

De Street Triple in mijn onderschrift, bijvoorbeeld, schiet op een boel punten tekort voor de inzet waarvoor ik normaliter moto's koop, en de techniek is simpel en pretentieloos. Toch gaat-ie niet weg: want áls ik er een keertje mee onderweg ben dan is de grijns op m'n bek tien keer zo groot. Dat komt domweg - maar wat je ervan vind zal persoonlijk zijn - omdat hard gaan met dat ding net even meer concentratie en inzet vragen. Persoonlijk vind ik dat leuk.

Als ik m'n best doe houd ik met m'n SDGT gewoon een Panigale bij, terwijl de SDGT tegelijkertijd ook gereden kan worden als een soort supermotard.
Het al of niet kunnen bijhouden van Panigale's begint met de (bekendheid met) het te rijden traject, en daarnaast spelen rijvaardigheid en durf van de respectievelijke berijders een rol. De voorkomendheid en vergeeflijkheid van de SDGT maakt zoiets voor diens berijder in elk geval wel een stuk eenvoudiger ;)
 
Voor mij was de GT een rationele keuze, gebaseerd op prijs, onderhoudsintervallen, bagagecapaciteit, rijhulpmiddelen (dagelijks vervoer, beetje veiligheid is handig), tankinhoud, comfort, ... Fantastisch ding, immens capabel, maar ik ik heb er geen echte emotionele band mee. Het had even goed een gs kunnen zijn, als die wat betaalbaarder waren en een enigszins comfy zadel hadden. Ik ging bij KTM eigenlijk voor de 1090 adventure R kijken.
Zoals ik zei, als ik voor de lol wil rijden, neem ik een andere motor. Als enige motor zou ik een middelzware all/offroad kopen. Als dagdagelijkse motor, ben ik van de GT zeer tevreden.
 
Laatst bewerkt:
De Street Triple in mijn onderschrift, bijvoorbeeld, schiet op een boel punten tekort voor de inzet waarvoor ik normaliter moto's koop, en de techniek is simpel en pretentieloos. Toch gaat-ie niet weg: want áls ik er een keertje mee onderweg ben dan is de grijns op m'n bek tien keer zo groot. Dat komt domweg - maar wat je ervan vind zal persoonlijk zijn - omdat hard gaan met dat ding net even meer concentratie en inzet vragen. Persoonlijk vind ik dat leuk.

Karakter dus? Beetje nostalgie ook? Kan ik helemaal inkomen. Ik denk dat dat ook de populariteit van die brommerclubs verklaart. Leuk sleutelen en lekker tuffen.
Ooit koop ik er ook nog eens een old- of youngtimerproject bij. Caféracertje of zo.
 
Maar goed, dan kun je feitelijk van elke nieuwe motor met veel elektronica wel zeggen dat je ze karakterloos vindt. Of het nou een BMW, KTM of Ducati is maakt dan ook niet meer uit.
 
Nee, dat zou ik nooit zeggen. Er zijn zat motoren karakterloos in mijn ogen zoals de Yamaha Diversion of Suzuki Bandit 600. Motoren die ontworpen zijn om zo soepel mogelijk te lopen en nooit voor verrassingen zullen zorgen, geen eindschot maar juist afbouwend boven in toerenbereik etc. Motoren voor voorzichtige mensen en/of zij die zo goedkoop mogelijk willen rijden en/of alleen woon-werk doen.
Echt karakter- en emotieloos lijken me elektrische motoren. Een verbrandingsmotor tussen je benen doet altijd nog wel wát, maar elektrisch is zo klinisch als de klere. Toch moet ik het een keer proberen om er echt over te kunnen oordelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn idd geen spannende motoren, maar ook niet modern. Ik bedoelde dat zo'n beetje alle nieuwe motoren met elektronische hulpmiddelen komen zodat ze wat afstandelijk of karakterloos aan kunnen voelen.
M'n 2008 Speed Triple vond ik in zekere zin ook een gavere motor dan de SDGT met meer karakter, maar de SDGT rijdt zoveel beter, dat is gewoon van een ander niveau.
Het gaat mij echter te ver om te zeggen dat de SDGT saai is, dan ligt dat gewoon aan je eigen rijstijl ;) Elke motor met 175 pk en 144 Nm is spannend om te rijden :Y

Ik rijd overigens dagelijks in een elektrische auto en dat rijdt echt heerlijk, zou voor m'n dagdagelijkse vervoer niks anders meer willen.
Een elektrische motor kan ook leuk zijn, want instant koppel, maar ik zou het geluid wel missen.
 
Maar goed, dan kun je feitelijk van elke nieuwe motor met veel elektronica wel zeggen dat je ze karakterloos vindt. Of het nou een BMW, KTM of Ducati is maakt dan ook niet meer uit.
Ik vind de KTM niet karakterloos, wel poeslief :+

Grappig: ik onderschepte ooit, in 2013 onderweg naar Italië, een Oostenrijkse rijschoolhouder die om die reden een vloot(je) Super Duke's 1290 in gebruik had, als lesmotoren welteverstaan. Omdat ik in de buurt overnachtte hebben we 's avonds samen gegeten en heb ik er een "rijles" gevolgd: die SD's waren niet begrenst }) en erg leuk "lessen" in die omgeving trouwens.

Dat poeslieve is natuurlijk betrekkelijk - als je aan het gas gaat zitten hengsten bijt-ie net zo makkelijk je kop eraf - maar het is een verdienste van de moderne elektronica dan iedereen ermee kan rijden zonder dat dat heel erg spannend wordt. Niets dan lof wat dat betreft, maar een simpelere en lichtere fiets is imho soms gewoon leuker: zelf aan de bak om er nog iets van te maken, geeft meer voldoening, maar is strikt genomen natuurlijk een luxe probleem O-)

Het grootste probleem met de huidige elektrische motoren is imho nog steeds het bereik. Ik reed ooit met een Zero en vond dat best grappig, want ik vind eigenlijk alles met 2 wielen wel leuk. Maar na een half uurtje geïnspireerd rijden was de accu leeg, en dat werkt niet voor mij.
 
Voor wie de navigatie op het contact wil hebben aangesloten heb ik een klein filmpje.. 😉

Van de onderstaande onderwerpen kan ik ze eventueel ook posten.
  • Montage K&N luchtfilter
  • Montage alarm
 
Ik vind de KTM niet karakterloos, wel poeslief :+

Grappig: ik onderschepte ooit, in 2013 onderweg naar Italië, een Oostenrijkse rijschoolhouder die om die reden een vloot(je) Super Duke's 1290 in gebruik had, als lesmotoren welteverstaan. Omdat ik in de buurt overnachtte hebben we 's avonds samen gegeten en heb ik er een "rijles" gevolgd: die SD's waren niet begrenst }) en erg leuk "lessen" in die omgeving trouwens.

Dat poeslieve is natuurlijk betrekkelijk - als je aan het gas gaat zitten hengsten bijt-ie net zo makkelijk je kop eraf - maar het is een verdienste van de moderne elektronica dan iedereen ermee kan rijden zonder dat dat heel erg spannend wordt. Niets dan lof wat dat betreft, maar een simpelere en lichtere fiets is imho soms gewoon leuker: zelf aan de bak om er nog iets van te maken, geeft meer voldoening, maar is strikt genomen natuurlijk een luxe probleem O-)


Het grootste probleem met de huidige elektrische motoren is imho nog steeds het bereik. Ik reed ooit met een Zero en vond dat best grappig, want ik vind eigenlijk alles met 2 wielen wel leuk. Maar na een half uurtje geïnspireerd rijden was de accu leeg, en dat werkt niet voor mij.
Maar je kunt als je wil de TC toch uitzetten?
Of evt die Track mode dongle aansluiten (als die überhaupt verkrijgbaar is).
Krijgen we met de software update misschien track mode erbij? :)

Overigens zou ik bij KTM wel graag dezelfde TC software willen als op een Panigale, dan kun je 'm op 10 verschillende standen zetten en bijvoorbeeld nog steeds een mooie streep in de bocht achterlaten met je achterband *D

Elektrisch is nu nog beperkt idd. Klopt. Voor in de stad en een rondje om de kerk of woonwerk kan het, maar nog niet een weekje op vakantie naar Italië enzo. Dat zal nog ff duren.
Mss rijden we ooit wel op synthetische brandstoffen, kan ook nog.
 
Laatst bewerkt:
40.000 km op een GT....saai. Een korte update.

IMG_20190223_170637.jpg
 
Ron, wat voor oranje kapje heb jij op de moer van de achteras zitten? Is dat er ook 1 met een asje die er door loopt en aan de linkerkant van het wiel de opening afsluit waardoor je er geen paddockstand-as meer in kan steken?
 
Ik vind de gt verre van saai, en spannend is ie soms zeker.

Maar mijn ouwe duc voelt alsof iemand twee wielen onder je lijf gevezen heeft, dat doet de ktm heel wat minder. Ik moet ook ten allen tijde rekening houden met wat de ktm kán, met de duc hoef ik daar niet te bang van te zijn.
 
Gisteren een nieuw bandje erop. Als ik hem echt tot de slijtnokken op zou rijden dan zou ik 10.000km's doen met een Angel GT. Op de brug zag ik dat er wat pekel aanslag was. Dat wordt binnenkort weer even poetsen :t

Is het een bekend probleem dat de remschijven snel krom raken? Al na 3 maanden begon het al een beetje maar het was alleen lichtjes voelbaar. Nu begint het erger te worden als ik wat harder moet remmen. Ik heb de motor sinds afgelopen juli.


75d45630-2d69-4ffd-a750-6547813d0dfd.jpeg
 
Gisteren een nieuw bandje erop. Als ik hem echt tot de slijtnokken op zou rijden dan zou ik 10.000km's doen met een Angel GT. Op de brug zag ik dat er wat pekel aanslag was. Dat wordt binnenkort weer even poetsen :t

Is het een bekend probleem dat de remschijven snel krom raken? Al na 3 maanden begon het al een beetje maar het was alleen lichtjes voelbaar. Nu begint het erger te worden als ik wat harder moet remmen. Ik heb de motor sinds afgelopen juli.

Volgend jaar toch maar inspuiten voor de winter.. heb ook wat zitten aan het begin van de pijpbocht

Wat betreft je remmen heb ik ook gehad. Na een paar maanden en 15k km was links voor krom. Met coulance van KTM (50%) was dit gefixt. Had liever gewild dat het helemaal onder garantie viel, maja
 
Heb al vaker gehoord van kromme schijven, ook op de R. Blijkbaar toch gevoelige schijfjes.

Het ligt niet aan de schijven, maar op de manier hoe de remschijf op het wiel zit. Dit blijkt niet goed gefabriceerd te zijn, zit wat speling op het montagepunt. Zolang je dit niet verhelpt, blijft t probleem terugkeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan