KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Eind van de maand mag ik naar de dealer om mijn remschijven te meten. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.

Had vanochtend weer iets vervelends. In de regen reed ik met Rain mode en ging de snelweg af. BIj de stoplichten lekke filteren naar voren. Stoplicht ging op groen en ja hoor hij valt weer eens uit en die auto's achter me passeren me. Was weer een oeps momentje.
Heeft iemand hiervoor de oorzaak nog van gevonden? Ik gaf niet te weinig of te veel gas en de koppeling niet te hard laten opkomen. Wanneer hij uitvalt dan gaat dat heel soepeltjes alsof je de kill switch indrukt en de dashboard die reset weer.
 
Eind van de maand mag ik naar de dealer om mijn remschijven te meten. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.

Had vanochtend weer iets vervelends. In de regen reed ik met Rain mode en ging de snelweg af. BIj de stoplichten lekke filteren naar voren. Stoplicht ging op groen en ja hoor hij valt weer eens uit en die auto's achter me passeren me. Was weer een oeps momentje.
Heeft iemand hiervoor de oorzaak nog van gevonden? Ik gaf niet te weinig of te veel gas en de koppeling niet te hard laten opkomen. Wanneer hij uitvalt dan gaat dat heel soepeltjes alsof je de kill switch indrukt en de dashboard die reset weer.
Ik herken het probleem. Aanvankelijk werden bij mijn motor (2016) zo'n beetje alle sensoren meermalen vervangen, alsook de accu (2016 en 2017), omdat die binnen een jaar overleed.
Inmiddels is mij verteld dat het afslaan onder de beschreven omstandigheden (waarschijnlijk) te maken heeft met de koppelingsschakelaar: als je net niet helemaal ontkoppelt (het koppelingshendel helemaal intrekt) registreert het ding niet dat je ontkoppelt en raakt de kluts kwijt: motor valt stil. Dat vind ik op zich al irritant. Nog irritanter is dat als de motor afslaat, het niet zelden noodzakelijk is om het contact uit en weer aan te zetten en te wachten tot de computer z'n zelfcheck volledig gedaan heeft, omdat-ie anders de startmotor niet rondkrijgt en/of de dynamische demping (tijdelijk) niet meer werkt en/of ABS/DTC het niet meer doen totdat je opnieuw - maar dan volgens procedure - de motor gestart hebt.
 
Laatst bewerkt:
Kennelijk niet helemaal. De koppeling-schakelaar stuurt een signaal naar de ECU, zodat - als er ontkoppelt wordt - het stationaire toerental omhoog gaat. Als dat signaal achterwege blijft draait de motor kennelijk te weinig toeren om te kunnen blijven draaien en/of slaat af wanneer je b.v. de koppeling laat opkomen om kalmpjes je weg te vervolgen.

Insanity 03 zou even kunnen controleren of het schakelaartje goed vast zit en/of onbeschadigd is. Anders even langs de dealer; dit zou inmiddels een bekend problem moeten zijn (heel veel, ook oudere, KTM's hadden hetzelfde probleem, zie google).
 
Nou het lijkt er niet op dat hij uitvalt omdat ik de koppeling te snel los laat maar voordat hij aangrijpt al uitvalt. Ik ga sowieso langs de dealer voor de remschijven. Zal dit ook maar eens laten controleren. Ik hoop dat het een bekend probleem is bij ze want ik kan het niet reproduceren. Het gebeurt eens in de zoveel tijd. Als het gebeurt, dan sta ik ook vooraan de stoplicht met gevolgen van dien.

Bedankt voor de tip met de sensor. Ik zal er naar gaan kijken.
 
Ik had dat probleem vanmorgen ook. Stond in 3e, zo bleek.

Hebben jullie ook dat het zeer nauw steekt dat de motor bij de eerste poging start? Als dat niet direct lukt, is de mijne bijna onmogelijk weer aan de praat te krijgen.
 
Ik had dat probleem vanmorgen ook. Stond in 3e, zo bleek.

Hebben jullie ook dat het zeer nauw steekt dat de motor bij de eerste poging start? Als dat niet direct lukt, is de mijne bijna onmogelijk weer aan de praat te krijgen.
Ja, ook herkenbaar. Wat soms helpt is contact uit, weer aan, zelfcheck afwachten en opnieuw proberen. Sowieso heb ik niet de indruk dat de accu veel over heeft.
 
Heeft er hier iemand ervaring met de (power parts) bar end spiegels?

Geven deze misschien wat beter zicht naar achteren dan de standaard spiegels?
Met de standaard spiegels kijk je deels tegen je armen en schouders aan. Met de bar end spiegels kijk je mogelijk meer onder je armen door langs je heupen?

Zijn ze te combineren met de (standaard op de 2019 SDGT) handkappen?
 
Nou het lijkt er niet op dat hij uitvalt omdat ik de koppeling te snel los laat maar voordat hij aangrijpt al uitvalt. Ik ga sowieso langs de dealer voor de remschijven. Zal dit ook maar eens laten controleren. Ik hoop dat het een bekend probleem is bij ze want ik kan het niet reproduceren. Het gebeurt eens in de zoveel tijd. Als het gebeurt, dan sta ik ook vooraan de stoplicht met gevolgen van dien.

Bedankt voor de tip met de sensor. Ik zal er naar gaan kijken.

Benieuwd wat je dealer zegt. Voor mij is het ook herkenbaar.
 
2019 handbeschermers op een vorige model SDGT ?

Ik heb ze al besteld, moet gewoon passen volgens de dealer. Nog niet alle onderdelen waren leverbaar, dus nog even wachten tot ze erop zitten!

Heb ook de nieuwe software al, maar zoals jullie zullen begrijpen heb ik daar nog weinig van kunnen proberen. Ik had wel het idee dat hij minder bokt in lage toeren (reed namelijk van de dealer naar huis met een nieuwe band dus dat viel wel op).
 
Het uitvallen herken ik wel. Maar is enkel tijdens de eerste 5/10 kilometer van een rit. Altijd met koude motor dus. Bij mijn dealer hadden ze er geen verklaring voor, collega SD R rijders bevestigden het ook.
Het gaat bij mij vaak om op een verkeerslicht afrijden met koppeling ingetrokken. Als ik bijna stil sta slaat hij dan af. Wellicht dat hij in die situaties ook gewoon te weinig benzine krijgt/te arm staat.
 
Motorhuis Erckens te Zonhoven
Anders moet je even contact opnemen met de importeur in Gembloux.
Ze hebben daar toevallig gisteren verkooptraining gehad voor KTM straatmotoren van mijn collega, dus misschien heeft dat geholpen ;)
 
Is een bagster zadel echt zoveel beter dan een pp zadel
Of een zadel opnieuw gevuld en bekleed bij bv tijgerlethers
Ik vind ze wel mooi maar ook erg prijzig
 
Houd ons op de hoogte van de vorderingen op dat vlak :)

De mijne heb ik ook bij Erckens gekocht :)
Vandaag bij Erckens geweest, naar aanleiding van mijn vraag hebben ze gekeken of er updates waren voor mijn SDGT (aug2018).
Er bleek effectief een update open te staan, maar met lage prioriteit. Blijkbaar maakt KTM verschil hierin, de lage prioriteit updates worden gedaan wanneer je binnenkomt voor onderhoud of herstelling. Bij hoge prioriteit updates wordt de dealer geattendeerd om de klanten te verwittigen. Bij de lage niet.
Heb ook geinformeerd voor de (2019) handkappen, montage is geen probleem maar ze zijn wel prijzig.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Hoge prioriteit lijkt me inderdaad voor het geval dat het gevaar oplevert of technische schade kan opleveren etc.
Maar hebben ze niet even aangegeven wat er nou in die update zit?
En hebben ze de update er wel of niet opgezet?
 
Hoge prioriteit lijkt me inderdaad voor het geval dat het gevaar oplevert of technische schade kan opleveren etc.
Maar hebben ze niet even aangegeven wat er nou in die update zit?
En hebben ze de update er wel of niet opgezet?
Nee, dat wist de verkoper niet. De werkhuis jongens konden dat wel zien maar hij niet. Ik had de brommer ook niet bij, volgende week ga ik er mee langs en dan weet ik welke updates er gebeuren. Zou ong een uurtje aan pc moeten hangen blijkbaar.
 
Zojuist bij het checken van de ketting gemerkt dat er een lichte speling zit in m'n achtertandwiel. Die kan ik met de hand twee millimeter naar links en rechts bewegen (parallel aan achterbrug zegmaar).

Er zit 23.000 km op. Hier en daar lees ik wel dat een beetje speling normaal is. Maar m'n vorige motor had dit niet. Is dit bij jullie ook zo?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan