KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

HHC Hill Hold Controle. Heeft iemand hiet ervaring er mee.

Lijkt mij wel handig als ik een ktm motor wil huren met deze gratis optie in het buitenland
Hoe werkt dat precies.

Stoppen op steile helling en dan...
Heeft de sensor ook een moment opname dat de wiel een paar keer moet draaien, zodat hij weer geactiveerd wordt na het weg rijden.
 
Op mijn GS heb ik de HHC manueel staan, Ik geef dus (na gestopt te zijn) een kort knijpje in de voorrem, HHC = actief, gewoon wegrijden als gewoonlijk, de motor "merkt" dat je door de HHC heen wil breken,
Merk je bijna niet, wel afhankelijk van hoe hard dat "knijpje" was, hoe harder, hoe vaster en hoe harder je moet "losbreken".
Even opnieuw de voorrem gewoon inknijpen maakt de HHC ook los.
(Weet niet of dat bij KTM idem werkt)
 
in de auto werkt het in ieder geval top, op de motor zou het ook best handig zijn als je veel in de bergen rijdt (en moet stoppen :+)
of het de prijs waard is kan je alleen zelf bepalen ;)
 
Mijn gt begint nadrukkelijk valse neutralen te ontwikkelen en uit versnelling te springen. Van 2 naar 3 en 5 naar 6. Vroeger had ie dat niet. Zijn er nog die dat hebben?
 
Mijn gt begint nadrukkelijk valse neutralen te ontwikkelen en uit versnelling te springen. Van 2 naar 3 en 5 naar 6. Vroeger had ie dat niet. Zijn er nog die dat hebben?

Paar keer voor gehad, maar het is niet toegenomen met de kilometers.

Mijn schakelbeweging is soms ' te kort', vooral als ik haast heb :)
 
Mijn bak is ook niet optimaal. Vrijstand is erg moeilijk te vinden en bij lage snelheid schakelen van 1 naar 2 gaat soms zwaar of helemaal niet. Ik heb ook weleens dat de QS niet doorschakelt maar in dezelfde versnelling blijft hangen. De onsteking is dan wel al onderbroken waardoor je een lekkere hik krijgt onder volgas.
 
Mijn bak is ook niet optimaal. Vrijstand is erg moeilijk te vinden en bij lage snelheid schakelen van 1 naar 2 gaat soms zwaar of helemaal niet. Ik heb ook weleens dat de QS niet doorschakelt maar in dezelfde versnelling blijft hangen. De onsteking is dan wel al onderbroken waardoor je een lekkere hik krijgt onder volgas.
Is toch meestal wel doordat je dan of te weinig gas geeft, of niet hard genoeg tegen het pookje duwt. Heb ik ook weleens.
Wanneer ik rustig optrek, pak ik vooral bij schakelen van 1 naar 2 de koppeling erbij. QS werkt nu eenmaal het beste bij hard optrekken :)
 
Ik pak altijd de koppeling erbij van 1 naar 2. Bij relatief laag toerental en snelheid wil hij soms gewoon niet lekker schakelen. Óf hij valt er direct soepel in, óf hij wil gewoon niet uit z'n 1 komen, tussengas of niet. De QS werkt bij flink gassen en hoge toerentallen overigens meestal prima.
Heb jij ook dat je hem soms lastig in z'n vrij krijgt? Bij mij gaat hij bij stilstand als ik z'n vrij zoek, in 1 of 2 (dan wel) maar alleen met heel voorzichtig beroeren van het pookje in vrij.
Bij m'n vorige (Honda) ging hij bij stilstand in 1 bij een beweging omhoog automatisch in vrij.
 
Ik pak altijd de koppeling erbij van 1 naar 2. Bij relatief laag toerental en snelheid wil hij soms gewoon niet lekker schakelen. Óf hij valt er direct soepel in, óf hij wil gewoon niet uit z'n 1 komen, tussengas of niet. De QS werkt bij flink gassen en hoge toerentallen overigens meestal prima.
Heb jij ook dat je hem soms lastig in z'n vrij krijgt? Bij mij gaat hij bij stilstand als ik z'n vrij zoek, in 1 of 2 (dan wel) maar alleen met heel voorzichtig beroeren van het pookje in vrij.
Bij m'n vorige (Honda) ging hij bij stilstand in 1 bij een beweging omhoog automatisch in vrij.

Gaat inderdaad niet supersoepel in zijn vrij, maar heb dat bij meerdere motoren gehad. Niets vreemds wat dat betreft.

Japanse techniek is nu eenmaal beter (maar rijdt daardoor helaas niet fijner)
 
Ik zit soms ook weleens te klooien tussen 1 en 2 om 'm in z'n neutraal te zetten, maar zwaar gaat het nooit. Het is meestal dat ik juist te hard druk waardoor ik 'm voorbij de vrij duw.
 
Ik zit soms ook weleens te klooien tussen 1 en 2 om 'm in z'n neutraal te zetten, maar zwaar gaat het nooit. Het is meestal dat ik juist te hard druk waardoor ik 'm voorbij de vrij duw.

Het is 'zwaar' om hem te vinden, maar eigenlijk is de tussenstap naar neutraal te licht. Je moet iets teveel kracht zetten (in verhouding) om hem uit een versnelling te halen waardoor hij al heel snel in de volgende versnelling zit en de neutraal stap gewoon overgeslagen wordt.

Maar zeker niet storend. Producteigenschap :-D
 
De kogels van de schakelpook goed smeren. Na een regenbeurt kan de boel wat stroever lopen.
En zoals men zegt ff harder met je voet schakelen en genoeg toeren maken.

Heb ook een paar keer gehad dat hij tussen de versnelling in zijn vrij ging maar dat kwam door klungeligheid dat ik niet te hard had geduwd op de pook.
 
Dit heeft niets te zien met de qs.

De bakken van mn 1988 honda en mn 2004 soes schakelen beter zonder qs dan de bak van mn 2003 duc en 2017 ktm, met of zonder qs.

Moet wel zeggen.. de bak van mn 1990 soes heeft ook kuren omdat er soms een bout los komt (maar die draai ik dan aan en dan is dat opgelost) en ik heb al een yamaha bak gebroken (maar die schakelde wel soepel).

Valse neutraals en uit versnelling springen heb ik op de misschien 20 motoren die ik al gehad heb, nog maar 4x last van gehad. De 1990 soes waarvan de bout los komt, 1996 ducati, 2003 ducati (ik was toen al lastig dat dat nog was) en mn 2017 ktm. Het spijt me, hoe goed de ktm op sommige vlakken is, hij laat steekjes vallen op andere vlakken. Dit is er 1 van.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Zever, helaas.

Ik gebruik de qs vrijwel nooit. Zowel met de duc als ktm kom ik valse neutraals tegen. Met jappen nooit meegemaakt
Ik dacht dat we het specifiek over de QS hadden. Let je een beetje op je taalgebruik?

Valse neutraal heb ik tot nu toe (dus de eerste 8500 km) gelukkig pas één keer meegemaakt. Volgens mij had ik het tussen 3e en 4e versnelling, maar volgens mij lag dat meer aan mij omdat ik niet hard genoeg drukte.
 
Dit heeft niets te zien met de qs.

De bakken van mn 1988 honda en mn 2004 soes schakelen beter zonder qs dan de bak van mn 2003 duc en 2017 ktm, met of zonder qs.

Moet wel zeggen.. de bak van mn 1990 soes heeft ook kuren omdat er soms een bout los komt (maar die draai ik dan aan en dan is dat opgelost) en ik heb al een yamaha bak gebroken (maar die schakelde wel soepel).

Valse neutraals en uit versnelling springen heb ik op de misschien 20 motoren die ik al gehad heb, nog maar 4x last van gehad. De 1990 soes waarvan de bout los komt, 1996 ducati, 2003 ducati (ik was toen al lastig dat dat nog was) en mn 2017 ktm. Het spijt me, hoe goed de ktm op sommige vlakken is, hij laat steekjes vallen op andere vlakken. Dit is er 1 van.
Nouja, dan heb ik liever net iets minder soepel schakelen maar dat het wel heel blijft 😄
 
Heb al die tijd japs gereden maar ik heb met de KTM nog nooit gehad dat ik hem van zijn 1 naar zijn vrij ging schakelen. Iets wat met de supersport vaker gebeurde.
Alleen als ik met intentie de versnelling in zijn vrij wil zetten gaat dat soms moeizaam met de KTM. Een dotje gas geven help dan wel.
 
Als het schakelen op de Duke fout gaat bij mij (gelukkig heel sporadisch ) ligt dat meestal omdat ik ff slordig schakel en meestal ook
omwille van fout schoeisel, hij vraagt nu eenmaal een stevige hand ( euh poot ) . Op mijn Soes k5 maakt dat allemaal niet uit. Schakeld na
60.000km nog steeds perfect. Toch vind ik het schakelgedrag van de Duke zeker niet storend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan