KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Er zijn nog wel ruk low quality details aan het ding.
Soms lijkt t alsof ktm de weg naar duurzaamheid nog aan het zoeken is.
 
Neen, het zijn gelukkig meer de nutteloze details. Maar dat maakt dat de motor er wel snel versleten uitziet.
 
Zou kunnen. Bij mij begint het ruitje ook al te scheuren onderaan bij de zwarte rand. Ook geen drama en het valt niet erg op, maar mag niet gebeuren natuurlijk. Geen steenslag. Lijkt er meer op dat het materiaal niet sterk genoeg is. Hetzelfde geldt voor de handvatten; te soft rubber.
Doet aan het rijplezier verder weinig af. De afgelopen dagen weer genoten.
 
Vanmiddag weer teruggekomen uit de Vogezen. In totaal 1560 km afgelegd. Heen- en terugweg over de snelweg vooral ruitje omhoog en gas erop. Dat stuk van Luik tot Luxemburg de cruise control op 180. In de Vogezen zelf weer de mooie routes gereden, dit keer met de vriendin achterop en dat viel zeker niet tegen. Vond dat de KTM het erg goed deed. Load uiteraard op 2 personen + bagage gezet en vering meestal op street en op hobbelige wegen op comfort. Na de veringupdate is de comfort stand echt goed bruikbaar, top.
Op de grotere wegen zoals Route des Crêtes en Col de la Schlucht toch behoorlijk serieus door kunnen blazen, moest alleen één keer een Speed Triple voorbij laten, maar die had geen passagier achterop ;) Verder uiteraard alle BMWs stof laten happen :+
Wel flink gaar nu want bij La Mouche was het weer erg gezellig, het bier vloeide rijkelijk en de nachten waren kort :P
 
Die handvanten slijten idioot snel ja. Hier op 15k beginnen ze ook glad te worden.
Gevalletje garantie of? Op mijn vorige occasion motoren die ik ook enkele jaren bereden heb was het slijtage zelfs minimaal

Vanmiddag weer teruggekomen uit de Vogezen. In totaal 1560 km afgelegd. Heen- en terugweg over de snelweg vooral ruitje omhoog en gas erop. Dat stuk van Luik tot Luxemburg de cruise control op 180. In de Vogezen zelf weer de mooie routes gereden, dit keer met de vriendin achterop en dat viel zeker niet tegen. Vond dat de KTM het erg goed deed. Load uiteraard op 2 personen + bagage gezet en vering meestal op street en op hobbelige wegen op comfort. Na de veringupdate is de comfort stand echt goed bruikbaar, top.
Op de grotere wegen zoals Route des Crêtes en Col de la Schlucht toch behoorlijk serieus door kunnen blazen, moest alleen één keer een Speed Triple voorbij laten, maar die had geen passagier achterop ;) Verder uiteraard alle BMWs stof laten happen :+
Wel flink gaar nu want bij La Mouche was het weer erg gezellig, het bier vloeide rijkelijk en de nachten waren kort :P
Nice! Hoe zat het met de bandenslijtage? 😄
 
Vanmiddag weer teruggekomen uit de Vogezen. In totaal 1560 km afgelegd. Heen- en terugweg over de snelweg vooral ruitje omhoog en gas erop. Dat stuk van Luik tot Luxemburg de cruise control op 180. In de Vogezen zelf weer de mooie routes gereden, dit keer met de vriendin achterop en dat viel zeker niet tegen. Vond dat de KTM het erg goed deed. Load uiteraard op 2 personen + bagage gezet en vering meestal op street en op hobbelige wegen op comfort. Na de veringupdate is de comfort stand echt goed bruikbaar, top.
Op de grotere wegen zoals Route des Crêtes en Col de la Schlucht toch behoorlijk serieus door kunnen blazen, moest alleen één keer een Speed Triple voorbij laten, maar die had geen passagier achterop ;) Verder uiteraard alle BMWs stof laten happen :+
Wel flink gaar nu want bij La Mouche was het weer erg gezellig, het bier vloeide rijkelijk en de nachten waren kort :P
Op de route des crétes en Schlucht kun je waarschijnlijk het grotere vermogen nog uitspelen tegen de GS, maar wat als we kleinere wegen, zoals Petit Ballon vanuit Lutenbach, gaan aanvatten?
Dan komen de kunsten van de rijder meer boven in de (zeer) krappe bochtjes.
 
Op de route des crétes en Schlucht kun je waarschijnlijk het grotere vermogen nog uitspelen tegen de GS, maar wat als we kleinere wegen, zoals Petit Ballon vanuit Lutenbach, gaan aanvatten?
Dan komen de kunsten van de rijder meer boven in de (zeer) krappe bochtjes.

Met de nieuwe 1250 wordt het sowieso een klein verschil, meen dat die hetzelfde koppel heeft namelijk.
 
Een vet koppel is altijd lekker en werkt ook wel flink mee op bochtige wegen natuurlijk;
Vooral de bochten uit heb je flink voordeel.
Maar iemand kwijt rijden op pure cijfers van koppel pakt in de praktijk tòch vaak anders uit...
En aan een hele bult peekaas meer heb je vaak helemaal niet per definitie het grote voordeel.....

Maar lekker is het wèl :)
 
Op de route des crétes en Schlucht kun je waarschijnlijk het grotere vermogen nog uitspelen tegen de GS, maar wat als we kleinere wegen, zoals Petit Ballon vanuit Lutenbach, gaan aanvatten?
Dan komen de kunsten van de rijder meer boven in de (zeer) krappe bochtjes.
Geen idee, hangt ook een beetje van de staat van het wegdek af. Een GS zoeft als een malle over hobbelige wegen. Maar krappe bochtjes kun je met een SDGT ook prima door, gewoon hetzelfde rijden als met een GS, oftewel geen angst en gewoon plat gooien dat ding ;) Dat deed ik namelijk nu ook heel de tijd omdat m'n vriendin achterop zat en dat ging echt verrassend goed :)

Overigens, de meeste (dus niet alle) motorrijders rijden relatief rustig en een groot deel daarvan rijdt BMW (GS). Toevallig haalde ik er 4 achter elkaar (één voor één) in op La Schlucht, die behoorlijk doorreden (zonder passagiers). Echter ben ik destijds nog op m'n Speed Triple ook een keer voorbijgereden door een dikke Duitser met z'n dikke vrouw achterop, op een GS 1200, waarbij ik nauwelijks geloofde wat ik zag. Dus ja, het ligt vooral aan de bestuurder, niet zozeer aan de motor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo eens (met een vorige motor) in 't zuiden van Frankrijk de grootste moeite gehad een blauwe goldwinger met vrouw én aanhangwagen bij te houden op een bochtige tweevaksbaan. Ding reed iedere bocht de vonken uit de treeplanken, niet dat dat zo moeilijk is waarschijnlijk. Deed me heel hard denken aan een tgv, maar dan iets wendbaarder. Ik vraag me nog regelmatig af hoe hard die vent aan't werken was.
 
Vorige week met een aantal supersports naar de rursee en nurburgring geweest. In de krappe bochten merk je de koffers en het gewicht wel, maar als het iets vloeiender wordt gaat het wel serieus hard met de ktm.
 

Bijlagen

  • IMG-20190901-WA0014.jpeg
    IMG-20190901-WA0014.jpeg
    85 KB · Weergaven: 30
Ik heb zo eens (met een vorige motor) in 't zuiden van Frankrijk de grootste moeite gehad een blauwe goldwinger met vrouw én aanhangwagen bij te houden op een bochtige tweevaksbaan. Ding reed iedere bocht de vonken uit de treeplanken, niet dat dat zo moeilijk is waarschijnlijk. Deed me heel hard denken aan een tgv, maar dan iets wendbaarder. Ik vraag me nog regelmatig af hoe hard die vent aan't werken was.
Valt reuze mee hoor, waarschijnlijk reed-ie met een vinger in z'n neus ;). Ik kan je uit ervaring vertellen dat een GoldWing erg gemakkelijk rijdt, zoals de meeste toerhokken trouwens. Ik rij verreweg de meeste km's - ongeveer 30.000 km jaarlijks - met een K1600GT van 350 kg schoon aan de haak. Toegeven, het ziet er niet uit, maar de praktische overwegingen tellen: het ding is snel, stuurt prima, remt goed (heel veel beter dan de SDGT...), ik kan overal allemaal spulletjes opbergen die ik onderweg nodig heb, en bovenal is de ergonomie domweg veel beter.

Eerder heb ik - ook hier - weleens opgemerkt dat ik er in de dagelijkse praktijk (lees: bochtig gedoe in heuvels, bergen, bergpassen, slechte wegen, etc.) een stuk sneller mee kan rijden dan met de SDGT en - als dat een troost is - ook sneller dan met de S1000RR die aan de SDGT vooraf ging. Hoofdzakelijk heeft dat met tractie te maken, en daarnaast geeft de zithouding gewoon (de mogelijkheid tot) meer zicht als de weg "op en neer" gaat. Mijn ervaring: een fiets van 350 kg of meer en een beetje fatsoenlijke vering heeft gewoon meer grip dan een SDGT. Mijn K16GT en SDGT staan op dezelfde banden (Pirelli Angel GT), en het verschil is als dag en nacht. Vanwege de massa zul je met het toerhok een iets ander "ritme" moeten rijden: naar apexen toe remmen, zoals je dat op het circuit met een sportmotor meestal zult doen, doet een flinke aanslag op de banden immers, en opwarming kan dan een probleem worden. Maar als je dat weet en ernaar rijdt ... dan is het op de openbare weg beslist smullen hoor met zo'n hok (op het circuit pakt dat trouwens "iets" anders uit, dan moet je idd wel aardig aan de bak _O-).
 
Laatst bewerkt:
Valt reuze mee hoor, waarschijnlijk reed-ie met een vinger in z'n neus ;). Ik kan je uit ervaring vertellen dat een GoldWing erg gemakkelijk rijdt, zoals de meeste toerhokken trouwens. Ik rij verreweg de meeste km's - ongeveer 30.000 km jaarlijks - met een K1600GT van 350 kg schoon aan de haak. Toegeven, het ziet er niet uit, maar de praktische overwegingen tellen: het ding is snel, stuurt prima, remt goed (heel veel beter dan de SDGT...), ik kan overal allemaal spulletjes opbergen die ik onderweg nodig heb, en bovenal is de ergonomie domweg veel beter.

Eerder heb ik - ook hier - weleens opgemerkt dat ik er in de dagelijkse praktijk (lees: bochtig gedoe in heuvels, bergen, bergpassen, slechte wegen, etc.) een stuk sneller mee kan rijden dan met de SDGT en - als dat een troost is - ook sneller dan met de S1000RR die aan de SDGT vooraf ging. Hoofdzakelijk heeft dat met tractie te maken, en daarnaast geeft de zithouding gewoon (de mogelijkheid tot) meer zicht als de weg "op en neer" gaat. Mijn ervaring: een fiets van 350 kg of meer en een beetje fatsoenlijke vering heeft gewoon meer grip dan een SDGT. Mijn K16GT en SDGT staan op dezelfde banden (Pirelli Angel GT), en het verschil is als dag en nacht. Vanwege de massa zul je met het toerhok een iets ander "ritme" moeten rijden: naar apexen toe remmen, zoals je dat op het circuit met een sportmotor meestal zult doen, doet een flinke aanslag op de banden immers, en opwarming kan dan een probleem worden. Maar als je dat weet en ernaar rijdt ... dan is het op de openbare weg beslist smullen hoor met zo'n hok (op het circuit pakt dat trouwens "iets" anders uit, dan moet je idd wel aardig aan de bak _O-).


Volgens mij ben jij beter op je plaats in een bmw forum ....
Je klinkt nogal eens als iemand die “ de leer van Christus “ komt brengen...,
Maar dan van bmw....
.....
 
Ik vraag me nu wel af, zit het gevoel van extra grip bij extra gewicht niet gewoon tussen de oren?
Met m'n vriendin achterop had ik namelijk ook het idee alsof ik harder door de bocht kon, maar ik weet toch echt zeker dat ik sneller ben zonder iemand achterop. Het lijkt wel alsof je vaster op de weg ligt met meer gewicht.
 
Hoy, Duke heeft net geen 10.000km, kreeg 's morgens deze melding .
Alles werkt normaal, is dit voor de reguliere smeringen of omdat hij net 1j oud geworden is ?
Thnx.20190901_175621 (2).jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan